Olyckor i JBP

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sist jag körde det svårt (vilket iofs var några år sedan) så var hoppen väldigt sprättiga jämfört med exempelvis Barbro. Är det fortfarande så eller har det blivit "bättre"?
Jag vet inte vad du menar med spretigt. Men för mig som knappt kan hoppa känns det som att cykeln's lutning fram/bak blir lite slumpmässig på Freeride jämfört med Barbro, så där märks det rätt tydligt att det krävs en mer aktiv hoppteknik än att bara rulla med fart.

Tycker spåret ligger rätt bra mellan Barbro och TT
(Gissar jag. Om jag börjar klara Freeride bra så ska jag testa TT)

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag vet inte vad du menar med spretigt. Men för mig som knappt kan hoppa känns det som att cykeln's lutning fram/bak blir lite slumpmässig på Freeride jämfört med Barbro, så där märks det rätt tydligt att det krävs en mer aktiv hoppteknik än att bara rulla med fart.

Tycker spåret ligger rätt bra mellan Barbro och TT
(Gissar jag. Om jag börjar klara Freeride bra så ska jag testa TT)
Sprättigt, alltså att hoppet har ganska snabbt accellererande lutning och därmed ordentligt med kick. Tycker den typen av mer slopestyle-aktiga hopp är läskigare. :)

K ristian

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
För mig är det självklart:
Sätter man inte de här två hoppen med landningen på rätt ställe 100% av gångerna så är man inte klar att gå vidare från barbro.
Två exempel på olika färdighet:

Men det kanske borde göras tydligt i informationen man får när man hyr. Typ "lägg upp din dag på det här viset för att undvika olyckor".
Tycker det här inlägget är väldigt bra och verkligen förklarar vad som menas med att ”sätta hoppen på Barbro”. Jag har bara varit i Järvsö en gång och det var andra gången jag provade bikepark. Alltså nybörjare på det. Jag är inte ens i närheten av att sätta hoppen. Tillhör absolut kategorin i första videon även om jag cyklar lite snabbare (tror jag). Jag testade TT en gång men insåg direkt att den var långt över min förmåga.

ErikvW

Medlem
Olyckor i JBP
Jag tror på det på det här med utbildning också och övningskörning likt med bil. Antingen med utbildad utbildare eller en handledare som gått kurs för att bli handledare. Övningskörningsskylt tror jag också är bra, då ser man när man kommer bakifrån att man måste anpassa hastighet och körsätt för att inte skrämma den stackars lilla nybörjaren.
Man ser ju hyrutrustningen från 300 meter bort och vet att de kommer vara ivägen.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Satt och kollade på Friday fails och råkade se den här olyckan vid 2,23. Riktigt otäckt, killen i filmen verkar iaf kommit nästan runt med en kullerbytta men oavsett är det ju en jäkla smäll på huvud och nacke. Det är ju inte orimligt att man i en bike park bara sätter en "bak sida" så har man ändå en chans? Hur som svår diskussion det här och finns många aspekter.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tyckte det såg ut som flera bromsade på sig med frambromsen?
Men kullerbyttan ja, det jag undrar är vad han trodde skulle hända?

Fundadores

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tyckte det såg ut som flera bromsade på sig med frambromsen?
Men kullerbyttan ja, det jag undrar är vad han trodde skulle hända?
Det är videovåldets fel. Nej men jag tror det finns en aspekt av att man kollar på youtube och ser åkare som kör utan FF och andra skydd, som tar stora drops o hopp och knäcker en öl därimellan. Problemet är ju att de är proffs till semiproffs. De lever på att cykla MTB och även någon som Paul the Punter som har ”positionen” som nördig inkompetent engelsman är nog en bättre cyklist än de flesta. Och framförallt, han har säkert 100-200 parkdagar på ett år jämfört med glada amatören som har 1-2. Jag kan ju ibland tänka att de borde föregå med gott exempel samtidigt som deras levebröd är att åka hoj och bjuda på spektakulära åk.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är videovåldets fel. Nej men jag tror det finns en aspekt av att man kollar på youtube och ser åkare som kör utan FF och andra skydd, som tar stora drops o hopp och knäcker en öl därimellan. Problemet är ju att de är proffs till semiproffs. De lever på att cykla MTB och även någon som Paul the Punter som har ”positionen” som nördig inkompetent engelsman är nog en bättre cyklist än de flesta. Och framförallt, han har säkert 100-200 parkdagar på ett år jämfört med glada amatören som har 1-2. Jag kan ju ibland tänka att de borde föregå med gott exempel samtidigt som deras levebröd är att åka hoj och bjuda på spektakulära åk.
Jo, men vuxna människor borde förstå att man faller om man kör över en kant?

Jag börja fundera om det är som några i tråden är inne på...att folk tänker att det är en nöjespark och har jag betalt inträde är det bara att cykla upp på attraktionen och så är det någon annans problem att attraktionen "fungerar " som på youtube

Fundadores

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jo, men vuxna människor borde förstå att man faller om man kör över en kant?

Jag börja fundera om det är som några i tråden är inne på...att folk tänker att det är en nöjespark och har jag betalt inträde är det bara att cykla upp på attraktionen och så är det någon annans problem att attraktionen "fungerar " som på youtube
jag har slutat förvånas över människors bristande självinsikt.

Tror absolut det är en del av problemet. Nu är man i en tillrättalagd park. Då borde allt vara ”säkert”.

m3lk3r

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Någon som vet om man sätter de två sista riktiga hoppen i vallåsen, borde man fixa hoppen i twist twist eller finns det risk för att man blir omnämnd i den här tråden? Har aldrig åkt riktigta grävda hopplinjer likt twist twist/shimano osv.

Olyckor i JBP
De två sista hoppen i vallåsen är snällare farthopp känns det som. Kickarna på TT är något vassare. Men sätter du dem alltid utan case och även de två större på Barbro bör du klara TT.
Glöm ej reka innan!

Olyckor i JBP
Någon som vet om man sätter de två sista riktiga hoppen i vallåsen, borde man fixa hoppen i twist twist eller finns det risk för att man blir omnämnd i den här tråden? Har aldrig åkt riktigta grävda hopplinjer likt twist twist/shimano osv.
Ser nu att du aldrig åkt grävda hoppleder. Åk många åk i Barbro tills du känner dig helt bekväm. Skynda långsamt 👍👍
Det är stor skillnad på Barbro och TT

BretD

Ny medlem
Olyckor i JBP
Skulle ju vara bra om om det fanns ett lättillgängligt ”hopp- och featureområde” som ganska väl representerar och visar på dom olika spårens svårighetsgrader. Ett område där man push-bikar upp cykeln och kan kika och prova på olika uppbyggda hopp/drop i lugn och ro utan att behöva köra live i själva spåret. Då skulle man ju lite mer kontrollerat kunna träna upp sig innan man tex går från att köra Barbro till TT. Drop-zone är väl något liknande men ändå inte. När jag var där senast (nog två år sedan) så var det inget man egentligen kunde nöta på det sätt jag skulle vilja kunna göra. En tanke!

e.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Skulle ju vara bra om om det fanns ett lättillgängligt ”hopp- och featureområde” som ganska väl representerar och visar på dom olika spårens svårighetsgrader. Ett område där man push-bikar upp cykeln och kan kika och prova på olika uppbyggda hopp/drop i lugn och ro utan att behöva köra live i själva spåret. Då skulle man ju lite mer kontrollerat kunna träna upp sig innan man tex går från att köra Barbro till TT. Drop-zone är väl något liknande men ändå inte. När jag var där senast (nog två år sedan) så var det inget man egentligen kunde nöta på det sätt jag skulle vilja kunna göra. En tanke!
Eller så åker du till en dirt och nöter lite veckan innan du åker til JBP - känns väldigt naivt och ”modernt” att man kommer till en bike park för att lära sig cykla, det borde man gjort innan man kom dit...

InlineOla

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Eller så åker du till en dirt och nöter lite veckan innan du åker til JBP - känns väldigt naivt och ”modernt” att man kommer till en bike park för att lära sig cykla, det borde man gjort innan man kom dit...
Det är väl just i bike parken man ska kunna lära sig cykla park? Jag tycker ett litet träningsområde med olika hopp o liknande vore en självklarhet. Inte många har en dirt i närheten av där dom bor, och en dirt är dessutom något annat än högfartshopp.

e.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är väl just i bike parken man ska kunna lära sig cykla park? Jag tycker ett litet träningsområde med olika hopp o liknande vore en självklarhet. Inte många har en dirt i närheten av där dom bor, och en dirt är dessutom något annat än högfartshopp.
Det är väl just det tänket som gör att folk slår sig fördärvad titt som tätt - i min åsikt så är inte park det bästa träningsarean för lära sig cykla park...

Paco

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är väl just det tänket som gör att folk slår sig fördärvad titt som tätt - i min åsikt så är inte park det bästa träningsarean för lära sig cykla park...
Så länge dom kör sina träningsåk i typ Barbro så ser jag inga problem med det. Det är ju faktiskt en jävligt bra led att lära sig ”cykla” i.

BretD

Ny medlem
Olyckor i JBP
Hehe. Så värst naivt är väl ändå inte. Inget behöver ju utesluta det andra. Skulle nog kunna vara vara att enkelt sätt att utvecklas på. Både som ren nybörjare och för den lite mer erfarne. Jag personligen har cyklat länge och besökt många olika parker. Hade tyckt det var toppen. Och kul!

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är stor skillnad som werner skriver. Jag älskar Barbro men gillar inte TT. Olika typer av åkning i min åsikt. Handlar det verkligen om ”klarar jag den leden?” Man får ingen medalj för att ha klarat alla leder. (Skistar kanske delar ut iofs). Jag vill åka skitfort och ha roligt.
Kan någon förklara hur ni tycker att det är olika typer av åkning? Är inte karaktären på hoppen liknande det stora i Barbro? Jag åkte något hopp i TT då jag körde med guide för 5-6 år sedan (vi genade in efter start nånstans), och tyckte då att det mest var större.
Om hoppen är mycket brantare och kickarna ”hårdare” vet jag inte om jag är så intresserad. :)

Johge

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Just TTs hopp är ju just dirthopp förutom det långa efter det omtalade dropet. Branta kickar och inte speciellt långt till landningen. Liten för liten däremot har högfartshopp

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det jag, och jag tror andra, menade var inte att man skulle lära sig cykla park någon annanstans....det var att lära sig CYKLA överhuvudtaget som är lämpligt att göra på slät mark... kan man inte hantera grundläggande funktioner så begriper jag inte vad man ska upp och göra.

josofin

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja, att lära sig cykla park måste man ju göra i parken..dock är det lite skillnad på de (vi) som älskar att cykla och är där för att utveckla sin park-åkning och de som tar JBP som en familjeaktivitet tillsammans med lite kanotpaddling och en dag på Järvzoo tex... Om det är det klientelet JBP behöver för att kunna utveckla och underhålla kanske de skulle satsa på att underhålla Monica och kanske skapa någon mer grön lättrullad led. Så de som verkligen vill utvecklas för att nå TT nivå kan få ladda lite i Barbro först....

Der Kaiser

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Kan någon förklara hur ni tycker att det är olika typer av åkning? Är inte karaktären på hoppen liknande det stora i Barbro? Jag åkte något hopp i TT då jag körde med guide för 5-6 år sedan (vi genade in efter start nånstans), och tyckte då att det mest var större.
Om hoppen är mycket brantare och kickarna ”hårdare” vet jag inte om jag är så intresserad. :)
De hopp som då var tabletops är nu betydligt brantare gap-hopp, så ganska annorlunda.

e.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja, att lära sig cykla park måste man ju göra i parken..dock är det lite skillnad på de (vi) som älskar att cykla och är där för att utveckla sin park-åkning och de som tar JBP som en familjeaktivitet tillsammans med lite kanotpaddling och en dag på Järvzoo tex... Om det är det klientelet JBP behöver för att kunna utveckla och underhålla kanske de skulle satsa på att underhålla Monica och kanske skapa någon mer grön lättrullad led. Så de som verkligen vill utvecklas för att nå TT nivå kan få ladda lite i Barbro först....
Jag tror iofs att du blir en bättre park-åkare genom att hänga en dag i en dirt jämfört med att lägga en dag i parken... men sen är jag gammalt som ett troll och lärde mig cykla innan det fanns maskingrävda bike parks att cykla. Maskingrävda spår är trots allt rätt lätta jämfört med många andra hopp-och-studs-övningar man kan göra på en cykel.

josofin

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror iofs att du blir en bättre park-åkare genom att hänga en dag i en dirt jämfört med att lägga en dag i parken... men sen är jag gammalt som ett troll och lärde mig cykla innan det fanns maskingrävda bike parks att cykla. Maskingrävda spår är trots allt rätt lätta jämfört med många andra hopp-och-studs-övningar man kan göra på en cykel.
Det ena utesluter inte det andra... Alltid fördelaktigt ju bättre kontroll man har på cykeln, självklart, men lite skillnad är det ändå på dirt och park, tycker en "nybörjare" som jag 🤔

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag skulle gärna testa lite dirt men för mig hämmas det lite av behov av dirtcykel och någon form av intro. Hoppen är så stora i en dirt att jag skulle slå ihjäl mig om jag stack ut utan någon form av enklare instruktion iaf! Men om det kunde lösas tror jag det skulle vara ett fantastiskt komplement till parkåkningen!

e.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det ena utesluter inte det andra... Alltid fördelaktigt ju bättre kontroll man har på cykeln, självklart, men lite skillnad är det ändå på dirt och park, tycker en "nybörjare" som jag 🤔
Visst är det så, det jag ville få fram vara egentligen bara att det går att komma så otroligt mycket mer förberedd till parken genom att nöte några kvällar i en dirt eller på gatan veckan innan man kommer dit, i stället förvänta sig att man ska lära sig allt på plats.

Jordhopp som jordhopp... I en dirt brukar det finnas hopp i alla storlekar och efter att ha lärt sig hoppa ett ”pyttehopp” med sprettig kick och brant landning kommer barbro och TT kännas som en barnlek.

Likasom att man kan lära sig droppa från en 50 cm lastkaj hemma i industrområdet med kontroll, så kommer 99% av alla dropp i Järvsö vara en barnlek.

e.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag skulle gärna testa lite dirt men för mig hämmas det lite av behov av dirtcykel och någon form av intro. Hoppen är så stora i en dirt att jag skulle slå ihjäl mig om jag stack ut utan någon form av enklare instruktion iaf! Men om det kunde lösas tror jag det skulle vara ett fantastiskt komplement till parkåkningen!
Det går att köra ”dirt” med FS om man vill...

etnica

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Hur många har bra dirt jumps i närheten där man bor i Sverige? De få som finns brukar ju vara extrembyggen av eldsjälar som inte direkt är för nybörjare... Inte besökt många men de få jag besökt har inte varit nått jag velat börja lära mig hoppa i...

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Alla är vi olika.
Jag skulle nog vilja bli extremt säker på allt i TT innan jag ens skulle våga mig på det minsta hoppet i dirtparken hemma.
Dom hoppen är ju bara värre på alla vis..

Swoop

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag skulle nog ändå vilja sticka emellan och säga att skillnaden mellan Barbro och TT inte är så stor som vissa vill göra gällande. Om man kör barbro som en hoppled med moderat fart och poppar av kickarna så kommer det att kännas bekant i TT. Bara det att en del av hoppen är lite större och lite sprättigare. Kan man hoppa någorlunda så finns det ju ganska stor marginal för att hoppa lite kort också utan nån större konsekvens annat än att man sätter ett fult märke i landningen. Kan man inte cykla/hoppa så kan ju vad som helst hända vid vilket givet ögonblick som helst i nästan vilken led som helst.
Ang. skyltning osv. tycker jag nog att det kan vara vettigt med squirrel catchers/jerry traps, jag själv uppskattar ju iaf att veta vad man ger sig in på när man droppar in. Väl byggt så får man ju också takten för resten av leden på en gång i kroppen.

Som sagt inget förslag till lösning på något, men då har jag nog också ansett att JBP är väldigt välordnat och säkert så jag har ingen riktig känsla för problemet.
Hmm, det här har ju gott fram och tillbaka i tråden, men jag tycker nog att det har blivit rätt stor skillnad på Twist Twist till den här säsongen, i alla fall nedre delen. Alla hoppen har blivit lite större och lite längre (och finare!), och gapen går inte att rulla igenom längre för Jerrys. Sista träkicken är ju rätt enorm, tycker jag. Att skicka den till landningen kräver duktigt ladd.

För min del var Twist Twist den jag åkte helst och mest innan, men i år när jag kom upp vågade jag inte alls (dock äldre och sämre nu). Jag tycker dock det är bra, nu är TT närmre Lite för Liten i svårighet och duktiga åkare har fått mer att köra i Järvsö.

De skulle gärna få kicka upp Barbro med lite mer A-linjer, men förstår att det är svårt att hålla fason på den med så mycket trafik. Mer A-linjer på Barbro skulle hjälpa med progressionen.

e.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Hur många har bra dirt jumps i närheten där man bor i Sverige? De få som finns brukar ju vara extrembyggen av eldsjälar som inte direkt är för nybörjare... Inte besökt många men de få jag besökt har inte varit nått jag velat börja lära mig hoppa i...
Gräv något själv då? Tar typ 10 min att gräva upp lite högar att studsa på...

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Hmm, det här har ju gott fram och tillbaka i tråden, men jag tycker nog att det har blivit rätt stor skillnad på Twist Twist till den här säsongen, i alla fall nedre delen. Alla hoppen har blivit lite större och lite längre (och finare!), och gapen går inte att rulla igenom längre för Jerrys. Sista träkicken är ju rätt enorm, tycker jag. Att skicka den till landningen kräver duktigt ladd.

För min del var Twist Twist den jag åkte helst och mest innan, men i år när jag kom upp vågade jag inte alls (dock äldre och sämre nu). Jag tycker dock det är bra, nu är TT närmre Lite för Liten i svårighet och duktiga åkare har fått mer att köra i Järvsö.

De skulle gärna få kicka upp Barbro med lite mer A-linjer, men förstår att det är svårt att hålla fason på den med så mycket trafik. Mer A-linjer på Barbro skulle hjälpa med progressionen.
Jag skulle säga att problemet med sista trähoppet är att det är för kort. Gappar man sista rolererna riskerar man att hoppa alldeles för långt.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Vad JBP är fler enkla men roliga leder. Lite tråkigt att bara snurra Barbro så vad ska medelgoda nybörjare testa sen? I princip är det bara inbitna nördar som åker tech så det är ju mer eller mindre Monica, Barbro/Manolito sedan TT.

Jag tror de få mer kickiga hoppen i Barbro glöms lite av "nybörjarna", dvs dem halva casear alla hopp men eftersom de många hoppen är ganska svepande så tänker nog många att dem hoppar cleant över typ allt fast dem är långt ifrån.

Barbro är ju som väldigt snäll för nybörjare och den enda mer snärtiga kicken typ rullar man och skriver av som ett dåligt hopp.

Till och med min sambo kan tycka hon flyger as mycket men lättar knappt så det är nog ändå ganska vanlig känsla. Särskilt om man inte riktigt har perspektiv på från filmer etc.

mackan.j

Ny medlem
Olyckor i JBP
Jag kraschade så det stod härligt till i TT 2018, lite längre ner i leden dock. Kan bara skylla mig själv med att jag insisterade att köra min Spectral, svår sömnbrist p.g.a. tre månaders bebis, 30+ grader och pågående skogsbrand i Ljusdal med tjock brandrök som stack bra i ögonen. Missade ett hopp totalt och hann inte korrigera, vanligtvis så är de väldigt bra markerade men det torra gruset/dammet hade lagt sig över och jag bommade. Lite oklart hur det gick till men med tanke på vart jag låg och vart det gjorde ont så var det nog en OTB ner i skogen till höger om spåret.

Blev ruskad till liv av en tysk som frågade ”alles gut?!”, åtminstone tror jag han var tysk då det var lite grumligt och jag låg kvar och kände efter i 40-50 min. Tung väg ner till fots och en tur till sjukhuset i Bollnäs för röntgen. Hjärnskakning, axel ur led och allmänt mörbultad. Samt en trasig FF hjälm som gjorde sitt jobb :) Tog goda 6 månader innan axeln var återställd, så tur att det var i slutet av säsongen.

Ska lägga in vilodagar nästa gång, tre dagar i rad med en icke DH pulka var lite för mycket för att hålla koncentrationen och orken på topp. Kanske skippa SPD också... men då hoppar jag väl av istället.

ikebana

Medlem
Olyckor i JBP
Mycket diskussion om ingenting. Drar folk som inte kan segla ut med båt själva och pressar i hård kuling?

Jag cyklar i park max någon gång per år, om ens det. Håller mig till nybörjargrejerna. Slår mig aldrig och är oftast inte i vägen för andra. Att man skulle behöva träna i en dirt innan man får beträda en downhillpark fattar jag inte heller. Det finns ju banor för nybörjare!?

Senast redigerad av en moderator:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer