Olyckor i JBP

Hälsingland

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Förlåt men på en arbetsplats så är du delegerad en arbetsuppgift emot en ersättning och väljer inte direkt själv vad du ska göra eller hur då det ska finnas rutiner (rutiner som då kan vara felaktigt utformade). Du åker på egen vilja till en bike park och du väljer spår på egen fri vilja.

Liseberg är underhållning och inte en sport/aktivitet där man själv inte kan påverka maskinen när man väl satt sig. Vem ska man skylla på när någon bryter foten när de är ute och springer? Markägaren, det fanns en stubbe som man halkade på....Absoluta merparten av bilister har körkort...........många dör ändå i singel olyckor. Hur många har dött i korsningar där man har en stor fet stopp skylt och föraren struntar i att stanna? Bevisligen har flera tusen åkare klarat att åka TT utan att ramla av cykeln så att den skulle vara allmänt farlig är falskt. Större chans att dö i bilen förmodligen.

Kan JBP göra sin skyltning ännu bättre? Givetvis. Är den undermålig nu? Definitivt inte. Felet är att vi människor bombarderas av intryck hela tiden så vi ignorerar skyltar.

Hur många blir tillsagda när blipp grejen i en kassa inte fungerar och sedan ser man skylten 2dm bredvid??? Jag gör det jämnt iaf.
Eget ansvar och förbättrad leverans är inte två motsättningar som motverkar varandra, du kör bil av egen fri vilja. Oavsett så sker och har det skett ett otroligt stort förbättringsarbete på både bilar och vägar. Visst många dör i trafikolyckor, men hur tror du det har sett ut utan körkort och säkerhetsbälten, hastighetsgränser etc?

Jag tror ingen här vet varför det här skedde, det är därför man brukar utreda och ta reda på orsaker och sedan komma med åtgärder, det är förvånande att det möter så stort motstånd. Jag antar du tycker man bara ska fortsätta? För annars förstår jag inte dina invändningar.

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Bygg dom med platå o låt de med för lite fart landa aningen obekvämt på platta toppen och de med full fart få perfektlandning.
Att bygga platå betyder att hälla två eller tre gånger mer jordmassa på hoppen, vilket gör den dyrare. Alternativt, istället för att hinna bygga tre hoppar klarar man bara med att upprätthålla en.

Senast ändrad:

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Eget ansvar och förbättrad leverans är inte två motsättningar som motverkar varandra, du kör bil av egen fri vilja. Oavsett så sker och har det skett ett otroligt stort förbättringsarbete på både bilar och vägar. Visst många dör i trafikolyckor, men hur tror du det har sett ut utan körkort och säkerhetsbälten, hastighetsgränser etc?

Jag tror ingen här vet varför det här skedde, det är därför man brukar utreda och ta reda på orsaker och sedan komma med åtgärder, det är förvånande att det möter så stort motstånd. Jag antar du tycker man bara ska fortsätta? För annars förstår jag inte dina invändningar.
Jag tror att den befogade oron är att alla svårare leder måste stängas eller byggas om så att de blir lättare/tråkigare. Det är tyvärr det enda sättet att helt eliminera olyckor. Om vi skall acceptera att det finns spår som inte går att rulla, så måste vi acceptera olyckor. För hur bra man än skyltar så kommer människor att ignorera skyltarna. Till detta kommer att även duktiga cyklister kommer göra misstag och hamna i olyckor.

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Att bygga platå betyder att hälla två eller tre gånger mer jordmassa på hoppen, vilken gör den dyrare. Alternativt, istället för att hinna bygga tre hoppar klarar man bara med att upprätthålla en.
Framförallt blir underhållet mycket dyrare. Platå inbjuder till att rulla hoppen vilket snabbt sliter ned kickarna. Nu har ju hela nedre twist byggts om till platå med hjälp av träbroar.

magnlar

Medlem
Olyckor i JBP
Tycker att alla röda och svarta hoppleder skall inledas med en fet dropp med skyltat som tex ”Varning 2m drop” , ”Warning PRO only” som är omöjlig att missa. På det sättet tror jag att de oerfarna sållas bort ganska direkt, och olycksrisker minskar..

Atakua

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är tyvärr det enda sättet att helt eliminera olyckor.
Jag har varit på JBP kanske fyra gånger under de senaste två åren. Under de tre enstaka tillfällen såg jag människor att krascha på Barbro. En gång krävdes det att evakuera den skadade personen på en fyrhjuling med släp.

Nu är Barbro blå; man kan säkert klara den som en grön stig om man tar det lugnt. Själv har jag kraschat hårt på minsta gropar i marken. Jag har sett hur man flår skinn ur benet efter ett misslyckat trottoarkantshopp. Eventuella skador och svårighetsnivå korrelerar svagt.

Poängen är, det är omöjligt att eliminera olyckor. Det är till och med inte önskvärt då risk smaksätter livet.

Johge

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tycker att alla röda och svarta hoppleder skall inledas med en fet dropp med skyltat som tex ”Varning 2m drop” , ”Warning PRO only” som är omöjlig att missa. På det sättet tror jag att de oerfarna sållas bort ganska direkt, och olycksrisker minskar..
Hur definierar man PRO? Alexander som olyckligt gick bort kanske hade flera års bikeparkerfarenhet? Bara dom som kände honom vet...Jag är en 44-årig glad amatör med två säsonger bikepark i kroppen som gärna hoppar hela Twist Twist och Liten för liten.. Vart klassas jag in?
Poängen är att det kommer ALLTID finnas risk för dödlig utgång oavsett hur duktig man är på att cykla. Det är risken man tar med adrenalinfylld extremsport.

Atakua

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är precis som gäller i det här fallet. Twist Twist har både varningsskyltar (fler!) och icke-rullbar dropp i början. De oerfarna sållas direkt. Annars skulle det ha blivit ännu fler sorgliga olyckor på den här stigen.

Man kan inte neka att Twist Twist ser lockande ut för alla parkens besökare. Det finns dock dess enklare ekvivalent precis vid stigens huvud, och den heter Manolito. Innan man klarar enkelt Manolitos samtliga hinder ska man inte försöka vistas på Twist Twist.

magnlar

Medlem
Olyckor i JBP
Hur definierar man PRO? Alexander som olyckligt gick bort kanske hade flera års bikeparkerfarenhet? Bara dom som kände honom vet...Jag är en 44-årig glad amatör med två säsonger bikepark i kroppen som gärna hoppar hela Twist Twist och Liten för liten.. Vart klassas jag in?
Poängen är att det kommer ALLTID finnas risk för dödlig utgång oavsett hur duktig man är på att cykla. Det är risken man tar med adrenalinfylld extremsport.
Tror du missförstod mig lite här nu...
Meningen med en fet och tydlig dropp (exempelvis 2m) direkt i inledning är att man kommer att stå där och funderar om banan är något som man klarar av eller inte.. ”Pro” är kanske ett fel ordval, men något i den stilen.
Jag har inte sagt att olyckorna kommer elimineras helt på det sättet, men det skrämmer förhoppningsvis bort de mesta av osäkra piloterna.

magnlar

Medlem
Olyckor i JBP
Det är precis som gäller i det här fallet. Twist Twist har både varningsskyltar (fler!) och icke-rullbar dropp i början. De oerfarna sållas direkt. Annars skulle det ha blivit ännu fler sorgliga olyckor på den här stigen.

Man kan inte neka att Twist Twist ser lockande ut för alla parkens besökare. Det finns dock dess enklare ekvivalent precis vid stigens huvud, och den heter Manolito. Innan man klarar enkelt Manolitos samtliga hinder ska man inte försöka vistas på Twist Twist.
Droppen i början kanske skall göras lite värre, tänkte jag... Resten av banan är ju maffigare egentligen.. Ska motsvara vad man kommer att vänta sig när man väl börjat...Säger inte att jag har rätt men en tanke bara...

CRF_Niklas

Medlem
Olyckor i JBP

Kanske postats redan men missa det isf

Johge

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Meningen med en fet och tydlig dropp (exempelvis 2m) direkt i inledning är att man kommer att stå där och funderar om banan är något som man klarar av eller inte.. ”Pro” är kanske ett fel ordval, men något i den stilen.
Jag har inte sagt att olyckorna kommer elimineras helt på det sättet, men det skrämmer förhoppningsvis bort de mesta av osäkra piloterna.
då är jag med på vad du menar.. Men hur bygger man ett drop som på håll syns hur scary/högt det är? Om man rullar in i Lite för Liten så har man inte en aning om hur dropet ser ut förrän man hoppar det

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Enligt mitt högst anekdotiska iakttagande så sker det betydligt färre olyckor i LFL än i TT (både absolut och i relation till antalet cyklister). Kan det bero på att LFL är märkt som svart?

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Fast folk kommer åka runt droppet och in andra vägar. Problematiken ligger väl inte i banan i sig. Utan att folk tar sig an saker dom inte behärska.
Är väl ingen ursäkt att inte försöka? Som att säga att man ska lägga av med hastighetsbegränsningar på vägarna eftersom folk änså kör för fort.

Det finns flera saker JBP skulle kunna göra för att förbättra säkerheten och tydligheten. Det kommer inte hindra folk som medvetet vill utsätta sig för stora risker. Men det kommer få de flesta att tänka till och det kommer ta bort de som inte begriper vad de ger sig in på.

Jag har skrivit ganska mkt om detta tillsammans med exempel tidigare i tråden.

Waylost

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Är väl ingen ursäkt att inte försöka? Som att säga att man ska lägga av med hastighetsbegränsningar på vägarna eftersom folk änså kör för fort.

Det finns flera saker JBP skulle kunna göra för att förbättra säkerheten och tydligheten. Det kommer inte hindra folk som medvetet vill utsätta sig för stora risker. Men det kommer få de flesta att tänka till och det kommer ta bort de som inte begriper vad de ger sig in på.

Jag har skrivit ganska mkt om detta tillsammans med exempel tidigare i tråden.
Självklart ska man göra det som går för att förhindra olyckor. Det var inte så jag menade. Utan att det precis som i trafiken finns folk som struntar i hastighetsbegränsningen. Likväl åkare som skulle ta sig runt ett drop för att köra vidare.

magnlar

Medlem
Olyckor i JBP
då är jag med på vad du menar.. Men hur bygger man ett drop som på håll syns hur scary/högt det är? Om man rullar in i Lite för Liten så har man inte en aning om hur dropet ser ut förrän man hoppar det
Precis som @jonte987 skrev så tänkte jag mig en form av drop-in platå med bra kontraster till omgivningsmiljön dvs. folk ska få en bra uppfattning hur hög den är i praktik. Ta bort grejer runt om som skymmer drop-höjden.. Jag vet mycket väl att det inte är enkelt alla gånger, men om möjligheter finns så kanske man bör fundera på detta.

Bikzz

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Kanske lite mer Skräck&Skrämma information ? Det är ganska uppenbart att många inte förstår och inte kan ta till sig vad som kan hända om man kraschar. I värsta scenariot så kan man ju bränna rakt in i ett träd med hyfsat hög hastighet var som helst runt lederna, även om det är osannolikt för en van cyklist.
Mer info och mycket tydligare skyltar ?

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
När jag var i Brasilien och jobbade på ett pappersbruk hade de enorma banderoller med mkt grafiska foton på vad som kan hända om man har ringar och halsband på sig och fastnar i en maskin. Jag fattade inte ett ord men nog fattade jag så mycket att ringen åkte av på en gång...

hm

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Förstår inte bara hur man bygger ett helt ofarligt 2m dropp. ?

Tore krok

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Kommer sluta som i usa här i Sverige, där alla stämmer alla. Blå/gröna leder fritt fram, röda/svarta signera ett papper i receptionen där det står att man är införstådd med riskerna och att man icke för köra dessa utan signatur/enklare bevishandling?

Hälsingland

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror att den befogade oron är att alla svårare leder måste stängas eller byggas om så att de blir lättare/tråkigare. Det är tyvärr det enda sättet att helt eliminera olyckor. Om vi skall acceptera att det finns spår som inte går att rulla, så måste vi acceptera olyckor. För hur bra man än skyltar så kommer människor att ignorera skyltarna. Till detta kommer att även duktiga cyklister kommer göra misstag och hamna i olyckor.
Det är märkligt med detta resonemang att det enda sättet att förbättra är att stänga skiten, ungefär som att säga när en byggarbetare dör att det hör till arbetet inget att göra åt, nu jobbar vi på.

Nej det går inte att förhindra alla olyckor, men det går att ha som målsättning ändå (framförallt att ingen ska dö). Det finns åtgärder att göra utan att stänga lederna.

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Har själv ingen erfarenhet av cykelparker, men om de jämförs med skidanläggningar verkar de vara lite omogna. Har inte sett någon skidanläggning där åkare riskerar livet pga backens utformning.
En skidbacke med ett 3 meters dropp som alla åkare måste köra oavsett förhållanden, det vore något va?

Skillnaden mellan bike parks och skidanläggningar är förstås att skidåkare som vill ha större utmaningar kan göra det på egen risk utanför anvisade backar.

Jag är tråkig och säger att bike parks kan inte flytta över åksäkerheten på kunderna.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP

Aldrig sagt att saker inte kan bli bättre men frågan i trafiken är också väldigt mycket mer kantad av skador på oskyldiga? I en bike park är det iaf inte än så länge dödliga krockar. I en bil är det inte sällan förövaren klarar sig utan skador och andra dör. Så det är ändå en väsentlig skillnad mellan att på egen hand åka cykel i en bike park mot en bil i trafiken.

Jag har redan skrivit att JBP kan definitivt fortsätta arbeta med skyltning, information och hur de marknadsför aktiviteten samt ändra färgskala på lederna för att ge den nya mängden riktiga nybörjare mer respekt för svåra leder. Rött är alldeles för inbjudande för normal människan anser alltid att den är lite över medel och rött är medelsvår så det är där dem hamnar. Sällan det är problem med svarta tech leder.

Jag tycker dock inte skyltningen är undermålig i JBP och jag tycker dem verkligen tar ansvar för säkerhet även om de har några av de mest tekniskt svåra lederna. Tex Åre släpper upp folk utan full face men det gör inte JBP.

Så ja jag tycker JBP kan fortsätta sin verksamhet som de gör nu (TT är ju stängd) för annars ska vi stänga alla liftar i Sverige för att åka cykel, för JBP är definitivt i top vad det gäller att informera om lederna.

hm

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Va jag förstår är det iofs vad som tragiskt hände i jbp med denna tråd. Att en stackare fick sätta livet till i ett "avskräckande" drop med annan karaktär en hoppleden i övrigt. Förstår iofs på ett icke logiskt sett hur en ännu farligare grej skulle minska olycksrisken , ungefär som att förbjuda all säkerhetsutrustning i bilar för att få ner hastigheten och riskerna på våra vägar ... eller varför inte bara förbjuda skydd o fullface i backarna så folk inte kör så vårdslöst på cykeln , så gör jag. Men nu vankas det regn till morgondagens sbr här i sthlm och nu funderar jag trotts allt på att skaffa mina första knäskydd, fast jag vet att jag kommer chansa mer om jag har dom på . Svårt val.

Senast redigerad av en moderator:

Crocko

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Har själv ingen erfarenhet av cykelparker, men om de jämförs med skidanläggningar verkar de vara lite omogna. Har inte sett någon skidanläggning där åkare riskerar livet pga backens utformning.
En skidbacke med ett 3 meters dropp som alla åkare måste köra oavsett förhållanden, det vore något va?

Skillnaden mellan bike parks och skidanläggningar är förstås att skidåkare som vill ha större utmaningar kan göra det på egen risk utanför anvisade backar.

Jag är tråkig och säger att bike parks kan inte flytta över åksäkerheten på kunderna.
Nu vet jag inte om du hållit till i barnbackarna, men samtliga skidorter som jag besökt under drygt 40år som skidåkare både tävlandes och som ren rekreation har haft bra potential att ta död på både de åkande och andra oskyldiga och detta fortfarande i pisterna innan man ger sig utanför.
Som i alla sporter där fart är ett inslag så finns alltiid 3 dödliga ingredienser i soppan som aldrig går att bygga bort, fart, gravitation och bristen på bromssträcka, allt annat är naivt att tro.

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Va jag förstår är det iofs vad som tragiskt hände i jbp med denna tråd. Att en stackare fick sätta livet till i ett "avskräckande" drop med annan karaktär en hoppleden i övrigt. Förstår iofs på ett icke logiskt sett hur en ännu farligare grej skulle minska olycksrisken , ungefär som att förbjuda all säkerhetsutrustning i bilar för att få ner hastigheten och riskerna på våra vägar ... eller varför inte bara förbjuda skydd o fullface i backarna så folk inte kör så vårdslöst på cykeln , så gör jag. Men nu vankas det regn till morgondagens sbr här i sthlm och nu funderar jag trotts allt på att skaffa mina första knäskydd, fast jag vet att jag kommer chansa mer om jag har dom på . Svårt val.
Problemet är att det olycksdrabbade droppet inte ser ut som ett dropp. Så det handlar inte om att bygga ett "farligare drop", tvärtom. Det ska se läskigt ut, även om det de facto är ett snällt dropp.

Så det ska vara brädor med lite spalt och en extremt väldefinierad kant, där så väl kant på drop som landning syns i förväg. Man ska också ha det direkt så att cyklisten inte har någon fart med sig in mot droppet.

Senast ändrad:

unsuspected

Aktiv medlem
Olyckor i JBP

Nu jämför du päron och äpplen när du likställer bike parks med skidanläggningar. En park för cykel mot en för skidor/snowboard är en bättre pararell.

Stervelo

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Problemet är att det olycksdrabbade droppet inte ser ut som ett dropp. Så det handlar inte om att bygga ett "farligare drop", tvärtom. Det ska se läskigt ut, även om det de facto är ett snällt dropp.

Så det ska vara brädor med lite spalt och en extremt väldefinierad kant, där så väl kant på drop som landning syns i förväg. Man ska också ha det direkt så att cyklisten inte har någon fart med sig in mot droppet.
Kanske lite fart i alla fall? Annars får de väl stå med skyffel och skyffla bort lik på folk som otb:ar från 2 m höjd och stryker med?

KOLOSS

Aktiv medlem
Olyckor i JBP

Om du ska jämföra cykelparker med skidanläggningar så får du nog specifiera att du menar parker där också.
Och det låter som om man inte kan gå ner för sektioner som man känner sig osäker på? Det är betydligt värre att gå ner för en cykel feature än vad det är att gå ner för en 45 graders backe i pjäxor. Så den köper jag inte för fem öre.

Och när det kommer till JBP så tycker jag verkligen inte att dom flyttar över all åksäkerhet till cyklisten. JBP har skyltat, JBP har full face tvång, JBP erbjuder guidning, JBP Har lättare leder i dom flesta svårighetsgrader som du kan ta ner för backen, JBP är väldigt utförliga med vad varje led innebär. Så JBP har gjort väldigt mycket för att parken ska vara så säker som möjlig. Men vi måste fortfarande vara vuxna och förstå vad som faktiskt är utanför vår kunskapsnivå.

Sen är det ju grejen ingen pratar om. JBP hanterade situationen bra. Dom hade snabbt folk med kunskap på plats som kunde få ner honom säkert från backen och iväg till sjukhuset snabbt. hade INTE varit för JBP så hade en Alexander krashat på en sketchy led djupt i någon skog som ett gäng 14åringar byggt. Och han hade antagligen dött där i spåret.

magnlar

Medlem
Olyckor i JBP
En annan grej som jag funderar på. Nackskydd.
Det sägs att de minskar risker för nackskador med 40-50%. Nackskadorna är ofta kritiska, bestående och livshotande. Men väldigt få som kör med dom vad jag har sett.
Är de för obekväma att ha på sig?
För dyra? (dålig ursäkt här.....)
Andra nackdelar?

Jag har precis beställt en själv...

KOLOSS

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
En annan grej som jag funderar på. Nackskydd.
Det sägs att de minskar risker för nackskador med 40-50%. Nackskadorna är ofta kritiska, bestående och livshotande. Men väldigt få som kör med dom vad jag har sett.
Är de för obekväma att ha på sig?
För dyra? (dålig ursäkt här.....)
Andra nackdelar?

Jag har precis beställt en själv...
De är dyra, oftast obekväma och det finns väl någon tanke att dom knäcker nyckelbenet vid smällar också. Men det är väl snarare ursäkter än anledningar skulle jag säga.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Den ska inte vara farligare, bara lika "farlig" som det farligaste är i spåret. Så man vet vad man ger sig in på.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
De är dyra, oftast obekväma och det finns väl någon tanke att dom knäcker nyckelbenet vid smällar också. Men det är väl snarare ursäkter än anledningar skulle jag säga.
Dyra är de, men jag tycker inte de är obekväma alls. Jag märker inte ens när jag har på mig mitt. Men det beror säkert på person till person osv som med allt om man tycker det är obekvämt.

Att det skulle knäcka nyckelbenet stämmer inte, det finns statistik här som säger att det är tvärtom (dvs 45% större risk för att bryta nyckelbenet UTAN nackskydd):

Studient är alltså gjort på främst motocross olyckor.

magnlar

Medlem
Olyckor i JBP
Dyra är de, men jag tycker inte de är obekväma alls. Jag märker inte ens när jag har på mig mitt. Men det beror säkert på person till person osv som med allt om man tycker det är obekvämt.

Att det skulle knäcka nyckelbenet stämmer inte, det finns statistik här som säger att det är tvärtom (dvs 45% större risk för att bryta nyckelbenet UTAN nackskydd):

Om det stämmer som du säger. Då är det helt obegripligt att folk inte använder dom... Jag vill förstå...

KOLOSS

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Där ser man! Ja det är oftast det som kommer upp när man pratar nackskydd med folk. Då finns det ingen anledning alls att inte köra nackskydd!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer