Olyckor i JBP

AX3L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
De som avslutar cykling vid lunch kanske vill ta en öl. De som åker med men ej cyklar kanske vill ta en öl. Det är ingen som tvingar någon till det utan det måste vara ett eget ansvar. Bara för att de säljer saker behöver man ju ej köpa. Omdömme och egenansvar tycker jag borde räcka!
Det är ingen mänsklig rättighet att kunna ta en öl när man vill heller kan jag känna. Men absolut att problemet kanske inte är folk som tar en öl i backen utan de som har det med sig. Grejen är att det sänder fel signaler när man nästan uppmuntrar att ta en öl till lunchen. Jag har vid flertalet tillfällen (på skidor) sagt till liftvärden när jag sett uppenbart för berusade personer i backen, men att ta bort dom ligger väldigt långt inne.

AX3L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Generellt är det inte säkert att alkoholromantik behöver promotas i samband med cykling. Jag spottar inte i glaset (som jag tvångsmässigt måste flika in) men det finns ändå nåt där att fundera på.
Nej jag kan väl inflika att jag verkligen inte är någon nykterist jag heller om det nu är av betydelse. Så att servera alkohol som after bike/ski kan jag inte bry mig mindre om. Men det bör i alla fall vara ett tydligt budskap om att alkohol under tiden man håller på inte är okej.

Olyckor i JBP
Det är ingen mänsklig rättighet att kunna ta en öl när man vill heller kan jag känna. Men absolut att problemet kanske inte är folk som tar en öl i backen utan de som har det med sig. Grejen är att det sänder fel signaler när man nästan uppmuntrar att ta en öl till lunchen. Jag har vid flertalet tillfällen (på skidor) sagt till liftvärden när jag sett uppenbart för berusade personer i backen, men att ta bort dom ligger väldigt långt inne.
Jag håller till viss del med dig i det du skriver. När jag åker skidor tar jag gärna en öl eller två i backen men när det kommer till att cykla DH har jag total nolltolerans. Informationen man måste ta in vid DH och alla snabba beslut och reaktioner går ej jämföra med skidåkning enligt mig.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nej jag kan väl inflika att jag verkligen inte är någon nykterist jag heller om det nu är av betydelse. Så att servera alkohol som after bike/ski kan jag inte bry mig mindre om. Men det bör i alla fall vara ett tydligt budskap om att alkohol under tiden man håller på inte är okej.
Jag är inte för en reglering av varken after bike eller annat. Jag tänker mer att jag inte vill bidra till en spritkultur - mer än min egen vilken är min business.

AX3L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag håller till viss del med dig i det du skriver. När jag åker skidor tar jag gärna en öl eller två i backen men när det kommer till att cykla DH har jag total nolltolerans. Informationen man måste ta in vid DH och alla snabba beslut och reaktioner går ej jämföra med skidåkning enligt mig.
Problemet för mig är inte om fulla människor kör ihjäl sig själva (det kallas naturlig selektion i djurlivet). Problemet är när fulla människor kör på andra människor. Men eftersom parken i alla fall delvis ansvarar för säkerheten borde det ligga i deras intresset att folk inte skadar sig själva heller.

Fundadores

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Generellt är det inte säkert att alkoholromantik behöver promotas i samband med cykling. Jag spottar inte i glaset (som jag tvångsmässigt måste flika in) men det finns ändå nåt där att fundera på.
Tänker när Pinkbike testade klättringsförmåga och ölburkar används som konor.
Gör bara en intressekoll. Hur många skulle vara intresserade att swischa en slant för att skicka ett blomogram till Alexanders anhöriga?
absolut. Skicka ett pm med nummer så bidrar jag gärna

42Hz

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Givetvis borde de ta stickprov i liften. Är man påverkad får man inte åka. Servering måste de ju få ha då man inte vet om någon åkt klart eller inte åker alls. Men verkar finnas lite märklig kultur kring öl och MTB. Såg ett klipp från en bikepark i USA där de bjöd på tårta och öl på toppen av backen för de hade jubileum. Hur tänker man då?
Amerikansk öl = Låg alkoholhalt (generellt)

Har druckit en starköl (i Åre) till lunch sedan cyklat ner, kändes "så där" måste jag säga, nu är det säkert närmare 10 år sedan, har nog bara cyklat påverkad senare på nån SSSM. ;)

Ustzeust

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Aldrig sett någon som ölar under dagen i cykelpark, så det kan inte vara något stort problem. Men bara cyklat i Sverige.

Angående skidorter har jag aldrig sett någon statistik på hur många av dom som skadar sig (och/eller andra) som vart berusade.

X-Race

Medlem
Olyckor i JBP
Tror inte det är ett stort problem faktiskt och att det finns restauranger i anslutning till en skidanläggning som bland annat säljer alkohol är ju ofrånkomligt. Vi får väl än en gång hoppas att det finns lite personligt ansvar med i bilden.

Bikeam

Ny medlem
Olyckor i JBP
Gör bara en intressekoll. Hur många skulle vara intresserade att swischa en slant för att skicka ett blomogram till Alexanders anhöriga?
Fin tanke, och det fins nog fler anhöriga som kan behöva uppmuntran. Överläkaren som slog larm sa dom hade fått in fem svåra skador, bl.a. förlamning och bruten nacke, från samma område bara i loppet av två veckor.

Acura

Medlem
Olyckor i JBP
Mest största sannolikhet i Järvsötrakten. Tror inte att läkare bryr sig om att veta vilken led eller stig patienten åkte.
I en artikel nämndes att 3 olyckor var i JBP, ytterligare 2 i området.

Citat från SVT
"Tre på samma anläggning
Tre av olyckorna har inträffat på anläggningen Järvsö bergscykel park. Ytterligare två olyckor har inträffat på andra platser i samma region."

KOLOSS

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Citat från SVT
"Tre på samma anläggning
Tre av olyckorna har inträffat på anläggningen Järvsö bergscykel park. Ytterligare två olyckor har inträffat på andra platser i samma region."
Nu är ju Järvsö en cykeldestination. Och under semestertider så känns det ju lite konstigt att säga "Nu händer det fler cykelrelaterade skador i detta område än kringliggande områden!". Cyklas ju en hel del mer i Järvsö än Huddiksval eller Uppsala.

ooms

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nu är ju Järvsö en cykeldestination. Och under semestertider så känns det ju lite konstigt att säga "Nu händer det fler cykelrelaterade skador i detta område än kringliggande områden!". Cyklas ju en hel del mer i Järvsö än Huddiksval eller Uppsala.
Nja, det åks väl mer lift. Om det cyklas mer än i ex.vis Uppsala är jag inte så säker på.

X-Race

Medlem
Olyckor i JBP
Det cyklas sjuuuuuuuuukt mycket mer i Järvsö. Tror folk underskattar hur mycket åk en bikepark får per sommar. Speciellt en som är så känd som Järvsö
Ja enligt vad VD:n sagt så hade de ju ifjol 270 000 åk i parken, 27 000 besökare med i genomsnitt 10 åk per dag, och ca 25-30 ambulanser och i år har väl dom som likt många andra destinationer ökat ordentligt i besökarantal.

ooms

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Hur långt är ett åk i snitt, 1 km? 27.000 mil på en säsong. Det tror jag faktiskt en stad med >200.000 invånare överträffar.

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Kan bara meddela att så sent som idag så åker folk som absolut inte har i Twist att göra ändå i spåret (nedre delen som är öppen). Att en av dessa herrar dessutom väljer att svänga ut rakt framför mej efter att ha rundat droppet i gummiboll och så när orsakar en allvarlig olycka gör inte saken bättre. Ingen respekt för sin egen eller andras hälsa och egendom. Om inte övre delen varit stängd så är det en överhängande risk att någon gått på huvet i första droppet.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Kan bara meddela att så sent som idag så åker folk som absolut inte har i Twist att göra ändå i spåret (nedre delen som är öppen). Att en av dessa herrar dessutom väljer att svänga ut rakt framför mej efter att ha rundat droppet i gummiboll och så när orsakar en allvarlig olycka gör inte saken bättre. Ingen respekt för sin egen eller andras hälsa och egendom. Om inte övre delen varit stängd så är det en överhängande risk att någon gått på huvet i första droppet.

Folk är uppfostrade till att vara individer och har aldrig blivit ifrågasatta. Då får man sånt här beteende. Värsta är att säger man till dem att så kan du inte göra så blir dem kränkt.

Bikeam

Ny medlem
Olyckor i JBP
Ingen som vet hur märkningen av DH-banorna går till?

Är det tex dom som bygger banorna som bestämmer märkningen, eller dom som driver anläggningen? Eller någon annan instans? Varför är inte TT svart, om den inte går att rulla, eller inspektionsåka?

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ingen som vet hur märkningen av DH-banorna går till?

Är det tex dom som bygger banorna som bestämmer märkningen, eller dom som driver anläggningen? Eller någon annan instans? Varför är inte TT svart, om den inte går att rulla, eller inspektionsåka?
För att det finns ännu svårare banor än Twist Twist i Järvsö. Det går absolut att inspektionsåka, men man kan inte rulla allt, men du kan ju kliva av och gå runt de partierna.

Vem som bestämmer märkningen är troligtvis de som bygger banorna, men de får säkert input från andra också. Men svårighetsgraden är som alltid relativ andra banor på orten.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer