Olyckor i JBP

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Om det stämmer som du säger. Då är det helt obegripligt att folk inte använder dom... Jag vill förstå...
Det är en vanesak. Jag har dragit mig för det för att jag är orolig för att inte kunna röra huvudet så mycket som jag vill och för att det drar med sig att jag måste köpa nytt ryggskydd. Det plus att det har funnits en diskussion huruvida nackskydd verkligen hjälper, eller om det bara flyttar skadan till någon annan kota. Men det känns som att den diskussionen börjar försvinna.

Nackskydd står iaf på min inköpslista.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Har själv ingen erfarenhet av cykelparker, men om de jämförs med skidanläggningar verkar de vara lite omogna. Har inte sett någon skidanläggning där åkare riskerar livet pga backens utformning.
En skidbacke med ett 3 meters dropp som alla åkare måste köra oavsett förhållanden, det vore något va?
Sist jag var i Lindvallen fanns det ett par 3-4 meter höga hopp mitt i den blåmarkerade fun-parken.

Jag vet att folk som aldrig vart i järvsö föreställer sig olycksplatsen som ett hopp ner från ett hustak, men helt vanliga skidhopp är betyldigt mer dödliga.
Dvs inte alls, om man använder dom rätt. Men man kan alltid ha djävulsk otur.

Atakua

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Har själv ingen erfarenhet av cykelparker, men om de jämförs med skidanläggningar verkar de vara lite omogna.
De är inte omogna, de är annorlunda. Det finns annorlunda regler, annorlunda risker och annorlunda utrustning. Utförscyklingen bjuder på olika slags skoj också, annars skulle det inte blivit så populärt. Att jämföra den med skidsåkning bara eftersom det finns en backe är vilseledande. Dessutom cyklar man inte på en backe, man cyklar på en stig som ligger på en backe.

Har inte sett någon skidanläggning där åkare riskerar livet pga backens utformning.
Järvsö är precis en skidanläggning vintertid. Det finns fler möjligheter att dö efter en krock med ett träd oavsett vad man än använder för detta.

En skidbacke med ett 3 meters dropp som alla åkare måste köra oavsett förhållanden, det vore något va?
Ingen är tvungen att ta en 3 meter dropp. Det finns massa stigar med mindre droppar och utan några droppar alls. Ingen är tvungen att betala för liftkort, åka lift, hitta stigens start och ge sig iväg.

Förutom är droppen vid Twist Twists början faktiskt 1.5 meter hög. Och förhållanden där kan inte bli bättre: landningen är slät, torr och stor, stupet ligger på en stor stenhäll, det finns gott om plats att plocka upp fart före. Stigsbyggaren har tydligen gjort allt som krävs för att ta bort tillfälligheten ur ekvationen.

Skillnaden mellan bike parks och skidanläggningar är förstås att skidåkare som vill ha större utmaningar kan göra det på egen risk utanför anvisade backar.
Se inte någon skillnad alls. Man riskerar faktiskt mindre på bikeparken än när man kör freeride, precis som det är med skidåkning.

Jag är tråkig och säger att bike parks kan inte flytta över åksäkerheten på kunderna.
En dålig underhållen stig eller hyrcyklar med trasiga bromsar vore bikeparkens ansvar. Att man närmar sig ett tydligt markerat hinder vilket man inte kan klara vore någon annans ansvar.

LFN

Medlem
Olyckor i JBP
Så fruktansvärt tragiskt att mannen dog av sina skador. Att ta ett drop på fel sätt och så slutar det med döden, fy sjutton vilken maximal otur.

cande

Medlem
Olyckor i JBP
Skulle precis skriva samma sak.. Fälttävlan är en av ”grenarna” där många skadas och mellan 2000-2015 har 38 personer dött..
Men samma sak har uppmärksammats i fälttävlan. För sent då det skulle dö ganska många innan man tog tag i seriösa preventiva åtgärder. Liksom i MTB, skidåkning etc, så var ju ”risken en del av sporten” och man gjorde inte mkt tills sporten började få dåligt rykte https://www.expressen.se/sport/os-2014/dodsfallen-skakar-falttavlan-infor-os/
Fälttävlan har kommit längre idag. Det är inte riskfritt, men säkrare utan att adrenalinet nödvändigtvis behöver var lägre. Man kikar på hur hindren är utformade, flaggade, att siktlinjer är fria, etc. Men då är det också en OS-sport med stora förbund i ryggen. https://www.tidningenridsport.se/rekommendationer-for-saker-terrangtraning/

Givetvis kan man göra det bättre i bike parks utan att göra upplevelsen tråkigare.

ething

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tycker egentligen att det är eget ansvar som gäller. Oavsett om jag kör i skogen eller på preppade banor så ligger det på mitt ansvar att bedöma vad jag klarar av. Sedan kan det gå fel och sluta illa. Jag har vänner som borde varit döda p.g.a olyckor på landsväg och vägverket kommer undan utan problem.

Om nu något skall ändras så kan motorsport och motocross vara en vägledning. Där krävs licens även för träning. För vuxna är det enkel teori för att få träna och en lite mer avancerad genomgång om säkerhet och skaderisk samt "uppkörning" där man visar att man kan hantera en motorcykel på en bana. För barn har man "Guldhjälmen" som är utbildning för barn och föräldrar i körning respektive säkerhet. I det fall allvarliga olyckor sker utreder förbundet (SVEMO) för att lära sig och se om och hur säkerheten kan förbättras. Allvarliga olyckor sker tyvärr i sporten men det krävs grov oaktsamhet för att det skall ses som annat än "race incident". Tilläggas skall också att banor skall besiktigas vartannat år för att garantera säkerhetsarbetet.

Atakua

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag har ett Leatt nackskydd som sitter väldigt bekvämt ihop med Fox raceframe impact bröst/ryggskydd. Även om det kostar mellan 2500-5000kr så är det en billig investering för livet
För min del förstår jag inte varför varken JBP eller övriga Sveriges bikeparker hyr ut nackskydd. Man hyr ut fullfacehjälm, kroppsskydd och benskydd vilka ingår i cykelhyran. För en extra hundralapp vill jag gärna hyra nackskydd. Även om den kostar 3000 kr/st kommer den löna sig ekonomiskt efter en säsong och sedan kan den användas under fler kommande säsonger. Jag tror inte att nackskydd nötas snabbare än t ex benskydd.

yonsson

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Sist jag var i Lindvallen fanns det ett par 3-4 meter höga hopp mitt i den blåmarkerade fun-parken.

Jag vet att folk som aldrig vart i järvsö föreställer sig olycksplatsen som ett hopp ner från ett hustak, men helt vanliga skidhopp är betyldigt mer dödliga.
Dvs inte alls, om man använder dom rätt. Men man kan alltid ha djävulsk otur.
Hur högt är droppet? Tycker fortfarande efter 13 sidor att det är oklart. Man kan ju som sagt bryta foten av att gå ned från en trottoar men här känns det ju som att droppets/trappans höjd kan påverka ganska mycket hur framåtrotationen blir när om rullar ner långsamt.

wasp

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Hur högt är droppet? Tycker fortfarande efter 13 sidor att det är oklart. Man kan ju som sagt bryta foten av att gå ned från en trottoar men här känns det ju som att droppets/trappans höjd kan påverka ganska mycket hur framåtrotationen blir när om rullar ner långsamt.
Absolut max en meter. Precis på gränsen så du inte kan rulla det.

mtbkr

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Finns bild på sidan 4 i tråden.

Fundadores

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror en stor del av problematiken är att bikeparks är relativt nytt i Sverige. Skidor har vi ”kollektivt” koll på i Sverige. Lägg därtill att det varit en cykelboom det senaste åren där säkert fler oerfarna (av bikeparks) testar. Jag har svårt att se att man kan lasta anläggningen för den specifika olyckan.
Men samma sak har uppmärksammats i fälttävlan. För sent då det skulle dö ganska många innan man tog tag i seriösa preventiva åtgärder. Liksom i MTB, skidåkning etc, så var ju ”risken en del av sporten” och man gjorde inte mkt tills sporten började få dåligt rykte https://www.expressen.se/sport/os-2014/dodsfallen-skakar-falttavlan-infor-os/
Fälttävlan har kommit längre idag. Det är inte riskfritt, men säkrare utan att adrenalinet nödvändigtvis behöver var lägre. Man kikar på hur hindren är utformade, flaggade, att siktlinjer är fria, etc. Men då är det också en OS-sport med stora förbund i ryggen. https://www.tidningenridsport.se/rekommendationer-for-saker-terrangtraning/

Givetvis kan man göra det bättre i bike parks utan att göra upplevelsen tråkigare.
Svårt med liknelser som fälttävlan eller arbetsplatsolyckor för den delen. Kan ens hyra en häst och tokrida ett fältävlansspår? Och det var ju ingen anställd som skadade sig så det är ingen arbetsplatsolycka. Bikeparks är relativt nytt i Sverige och jag tror det saknas ”kollektiv” kunskap om det, till skillnad mot skidåkning.

Jag ser faktiskt inte att Järvsö har gjort något fel. De har anlitat en firma för att bygga banan. De har tydlig skyltning. Det finns information och filmer på hemsidan som visar svårighetsgrad.

Sen kan man göra saker bättre och det tror jag de just nu diskuterar i Järvsö.

Oerhört tragiskt med olyckan. Att man dör av att ramla ner för ett drop med full skyddsutrustning måste nog ses som maximal otur.

Förhoppningsvis leder denna tragiska händelse till att man ser över skyltning och information, och att folk förstår att cykla DH inte är en lattjo grej men gör med grabbgänget efter några bira på lunchen (disclaimer, jag vet inte den förolyckades skicklighet, omdöme eller ev påverkan så det är inte riktat mot den individen).

Vatzman

Medlem
Olyckor i JBP
Hur många dör och skadar sig mellan de åker skidor? Hur många livshotande skador för att ngn "gaper", en käring eller bakful student har åkt rakt in i de på en skid backe?! Shit happens.
Problemet är att “Downhill” marknadsförs som en sport för alla. Nästan varje ända gång jag är i Hafjell ser jag en gäng snubbar som kör Boldre eller nedre rollercoaster och är på gränsen att dö på varje ända hopp. Men de fattar inte det. Nose dive, dead sailor, sideways känns kul så länge man landar begge däck neråt.

Läxan från Hafjell till de flesta bikeparks i Norden är att sluta släppa Jerry of the day kandidaterna på hoppbanor. Riv tabletops och bygg doubles. Hafjell äntligen byggde en grop så att ingen Janne kan rulla banan utan större ansträngning. Har dock sett idioter som har kämpat med att bära cykeln genom diket ändå. Många hopp på övre RC är typ doubles. Det är ingen större hemlighet att de flesta olyckor, framförallt mest seriösa olyckor i Whistler händer på A-line.

Kan man inte hoppa över 2m gap, ska man fan inte ta sig på en 6m table. Så enkelt är det. Har man ingen aning vad det innebär ska man hålla sig till enklare banor och öva på pumptracken. Eller köra Cykel Vasa, bara ha koll på pulsen och gärna en framdäck med mer grepp än jävla Race King.

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Om man ska ha leder där det krävs viss skicklighet (dvs gaps, drops etc) vore det bra om man på något sätt kunde förklara i vilken ordning man ska ta lederna. Det är lätt att få för sig att nu kan jag Barbro och vill prova något lite lite svårare och så går man på Twist Twist, som ju faktiskt ser ut som steget över för en skidåkare som varit i Sälen (Blå->Röd). JBP kanske har något sån ordning, men jag har då inte sett det. Hur ska man veta vad steget efter Barbo är (om man är för cool för att fråga någon som kan alltså). En skylt i början "Har du testat Manolito...." eller kanske något på ledkartan?

Fler färger... tveksamt, möjligen en förklaring av hoppled/stökled. Det funkar ju för park och pist i skidbacken. Varenda Volvofarsa kan ju köra svart pist, medan svart park är något betydligt mer selektivt. Vi svenskar är ju miljöskadade av vår skidåkning, mina barn åkte "svarta" backar i Romme när dom var 5 år. Det finns en klar risk att någon tror att det funkar på samma sätt i en bikepark, dvs att det nästan inte är nån skillnad på färgerna, att man får staka (trampa) nerför i grön led och att konsekvenserna av att hasa sig nerför en lite för svår backe och där råka ramla är minimal. En stor andel som "åker" (hasar) i svarta pister klarar ju egentligen inte av att åka ordentligt där, men dom tar sig ner och har det inte alltför illa på vägen.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Om man ska ha leder där det krävs viss skicklighet (dvs gaps, drops etc) vore det bra om man på något sätt kunde förklara i vilken ordning man ska ta lederna. Det är lätt att få för sig att nu kan jag Barbro och vill prova något lite lite svårare och så går man på Twist Twist, som ju faktiskt ser ut som steget över för en skidåkare som varit i Sälen (Blå->Röd). JBP kanske har något sån ordning, men jag har då inte sett det. Hur ska man veta vad steget efter Barbo är (om man är för cool för att fråga någon som kan alltså). En skylt i början "Har du testat Manolito...." eller kanske något på ledkartan?

Fler färger... tveksamt, möjligen en förklaring av hoppled/stökled. Det funkar ju för park och pist i skidbacken. Varenda Volvofarsa kan ju köra svart pist, medan svart park är något betydligt mer selektivt. Vi svenskar är ju miljöskadade av vår skidåkning, mina barn åkte "svarta" backar i Romme när dom var 5 år. Det finns en klar risk att någon tror att det funkar på samma sätt i en bikepark, dvs att det nästan inte är nån skillnad på färgerna, att man får staka (trampa) nerför i grön led och att konsekvenserna av att hasa sig nerför en lite för svår backe och där råka ramla är minimal. En stor andel som "åker" (hasar) i svarta pister klarar ju egentligen inte av att åka ordentligt där, men dom tar sig ner och har det inte alltför illa på vägen.
ett alternativ är ju att man som åkare åker igenom och kollar. Så man inte kör i blindo. Förutsätter ju visserligen att de gjort ett spår vid sidan om, runt hoppen

Octagon

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
ett alternativ är ju att man som åkare åker igenom och kollar. Så man inte kör i blindo. Förutsätter ju visserligen att de gjort ett spår vid sidan om, runt hoppen
Ja, när man börjar bli mogen för en led eller överhuvud taget om man ska åka en hoppled ska man ju kolla in hoppen innan man bränner ner i full kareta, det gäller även i skidpark. Men hur ska man veta vilken led man ska kolla på när man tycker att man vill gå vidare efter Barbro? Svart skidpark är lättare att kolla, dessutom finns det ju alltid en backe bredvid, dels är det mer öppet i en skidbacke. Inget kommer ju att hindra Jerry of the day att köra dead sailor-varianten på allt dom ser (se Vatzmans inlägg ovan), men det finns ju vettiga människor som läser skyltar, man kan ju försöka sortera ut dom i alla fall. Det tjänar både dom som borde prova något annat först och dom som irriteras av alla som är ivägen på.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP

Jag hade 0 problem att ta med en kompis på ett scout åk i TT i sommar. Absolut bästa är att lämna cykeln nere vid liften och gå ned, mycket lättare att hålla sig ur vägen för de som åker.

Olyckor i JBP

Har stått så här på JBPs hemsida vid ledkartan under alla åren jag kört downhill där.

JBP – Börja här
GRÖN Börja ”enkelt” – värm upp och kom i kontakt med underlag och din downhillcykel.
BLÅ Att cykla blåa Barbro är en bra fortsättning på dagen i JBP. Gärna flera gånger.
RÖD När du känner dig trygg i Barbro, Manolito och Malin är det nästa steg – En Tuff Brud!
SVART Värm alltid upp i några lättare leder innan du cyklar svart – och ta alltid ett inspektionsåk!

Nybörjarens 1-2-3…
1) Monica & Gröna Granna är byggd för dig som cyklar första gången – den har flera olika ”ansikten” och vissa delar av leden vill att du ska lära dig mer om och med din cykel. Monica är en god kompis som alltid uppskattar att bli cyklad först – varje dag.

2) Vår älskade Barbro. Hela leden går att rulla utan att du behöver hoppa, men här finns det alltid något att träna på även för de mer rutinerade cyklisterna. Cykla Barbro flera gånger – hon lär dig att våga lita på cykeln.

3) När du är bekant med både Barbro och cykeln är Malin nästa läromästare – hon lär dig tekniken och här gäller det att stå upp och våga hänga med i de ibland tighta svängarna. Malin kan vara riktigt snabb – men ta det lugnt från början.

Sen finns det ju alltid de som tycker de är asgrymma för att de kört en led och ansett sig klara den även om det var med nöd och näppe. Såna åkare finns inom alla kategorier och går inte komma ifrån tyvärr. Är man för cool att fråga någon så tar man onödiga risker redan där och visar på ett omoget beteende och ökad risk för olyckor, såna människor kommer man heller aldrig komma ifrån. Även om det finns skyltat så är det alltid någon som är för cool för att läsa.

Konsensus

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Att olyckor sker är ingen överraskning, även rutinerade cyklister faller och slår sig. Ofta vid överprestation eller tvekan, så klart kan olyckor bara uppstå, missar en uppstickande sten, hal rot som har fel placering för att få ett gött rull över. Det positiva är att flertalet av dessa olyckor är av mindre karaktär (om bruten tumme eller krasat nyckelben är mindre karaktär) i alla fall i det här sammanhanget med tragiskt utfall. Jag har åkt utförsåkning på snö i väldigt många år, jag brukar stanna till vid skidparkerna och mest beundra alla hopp, spin och flips, själv är jag mest XC/Gravel cyklist och egentligen desamma i skidbacken även om jag har mer kunskap på snö än grus och sten. Det är få gånger på de större skidanläggningarna där jag inte sett en ambulans hämta en skidåkare, då främst från parkerna och offpiståkarna. så visst sker det många olyckor även vintertid även om jag delvis upplever det mindre nu än för typ 10 år sedan när parkerna ploppade upp. Jag tror orsaker till många skador är MTBboomen överlag, grabbar och medelålders gubbar som hoppat en del mindre hopp i skogen från någon sten eller över ett nedfallet träd, lirat några kurvor och 50 cm drop på lokala "cykelparken" och kanske snurrat i en pumptrack, man känner sig hyfsad kunnig. Lägg till dålig eller fel utrustning, butiker, cykeltillverkare, parkägare och sociala medier som målar upp DH/enduro på ett kanske lite förskönat sätt, de har skapat en typ av aktivitet som kräver mycket träning mot folklig inriktning, plus att du får du en duglig endurocykel till hyfsat pris. För visst tusan är det roligt att åka DH och lätt att överprestera då man bara hänger på när man ser andra kunniga cyklister i spåren, allt ser så grymt lätt ut. För att knyta ihop allt så tror jag dessvärre det kommer bli både värre och bättre. Värre då det fortfarande byggs parker här och där och allmänheten upplever det är coolt och folkligt med DH, bättre att med tiden så visar det tvärtom, DH är en aktivitet som kräver träning, men även att parkerna bygger mer på säkerhet men främst på tydlighet då många fler ickekunniga cyklister vistas i backarna. Till slut kommer även XC cyklisten fattar att testa DH är en sak men att försöka prestera ger man tusan i.

Knuppe

Medlem
Olyckor i JBP
Varför åker totala nybörjare svarta pister om de bara åker skidor en gång var 3:e år?
-Jo för att då kan de säga att de åker svarta pister, om de så bara plogat sig nedför hela pisten och sabbat den på kuppen.
Samma press i downhill, men där kan man inte bromsa sig nedför "svåra" leder vilket kanske leder till värre olyckor och skador. Sten är hård, snö är ofta hyfsat mjuk.
- en sak till, vi vet ju inte exakt hur olyckan gick till. Känns som att många inkl. mig själv kanske tror/anar att han som förolyckades var en nybörjare som inte hade där att göra. Han KAN ha varit riktigt duktig, vem vet vad som hände egentligen? Ibland kan sk. "freak accidents" alltså helt sjuka saker hända som 1 på miljonen, med otur slutar det illa.
Vissa andra landar platt rakt 10 meter ut i spenaten och reser sig direkt utan en skråma på varken sig själva eller hojen... världen är orättvis.

Senast ändrad:

Sunkans

Medlem
Olyckor i JBP
Har stått så här på JBPs hemsida vid ledkartan under alla åren jag kört downhill där.
JBP – Börja här
GRÖN Börja ”enkelt” – värm upp och kom i kontakt med underlag och din downhillcykel.
BLÅ Att cykla blåa Barbro är en bra fortsättning på dagen i JBP. Gärna flera gånger.
RÖD När du känner dig trygg i Barbro, Manolito och Malin är det nästa steg – En Tuff Brud!
SVART Värm alltid upp i några lättare leder innan du cyklar svart – och ta alltid ett inspektionsåk!

Nybörjarens 1-2-3…
1) Monica & Gröna Granna är byggd för dig som cyklar första gången – den har flera olika ”ansikten” och vissa delar av leden vill att du ska lära dig mer om och med din cykel. Monica är en god kompis som alltid uppskattar att bli cyklad först – varje dag.

2) Vår älskade Barbro. Hela leden går att rulla utan att du behöver hoppa, men här finns det alltid något att träna på även för de mer rutinerade cyklisterna. Cykla Barbro flera gånger – hon lär dig att våga lita på cykeln.

3) När du är bekant med både Barbro och cykeln är Malin nästa läromästare – hon lär dig tekniken och här gäller det att stå upp och våga hänga med i de ibland tighta svängarna. Malin kan vara riktigt snabb – men ta det lugnt från början.
Det enda som jag känner saknas egentligen är en instruktion om att TwistTwist är en hoppled och att man därför alltid ska ta ett inspektionsåk innan man kör den (dessutom tror jag det är den enda röda leden som inte går att rulla i JBP).

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det enda som jag känner saknas egentligen är en instruktion om att TwistTwist är en hoppled och att man därför alltid ska ta ett inspektionsåk innan man kör den (dessutom tror jag det är den enda röda leden som inte går att rulla i JBP).
Fast problemet är att TT inte alls lämpar sig för inspektionsåk. Just eftersom den inte alltid går att rulla. Men på alla o-rullbara ställen utom just droppet finns det stigar förbi.

Det borde snarare uppmanas om att inspektera gåendes.

Atakua

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Men på alla o-rullbara ställen utom just droppet finns det stigar förbi.
Man kan ju se Twist Twists första dropp från Monica, om man ser till vänster.

EDIT: och man kan faktiskt hoppa över från Manolito till Twist Twist vid ett ställe (oftast av misstag) snart efter början, därmed slippa den droppen.

Olyckor i JBP
3v sedan, första åket i TT: jag har för låg fart i första droppet och inser att detta ”går aldrig”, case landningen med punka på bakdäcket som följd. Går snabbt åt sidan och börjar gå ut mot skidbacken och ner mot liften. Det går utmärkt att röra sig runt lederna i skogen. När man rekar en feature eller fotar.

Freddie L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Mycket tråkigt alltihopa, tankar till anhöriga och vänner! ❤
Kanske lite fel tråd, fast lite har den väl spårat redan, men kan någon skriva en liten utförs-parlör? Casea, Squirrel-catcher, Jerrys etc. Vill någon vara snäll att översätta?

Valhalla_

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Mycket tråkigt alltihopa, tankar till anhöriga och vänner! ❤
Kanske lite fel tråd, fast lite har den väl spårat redan, men kan någon skriva en liten utförs-parlör? Casea, Squirrel-catcher, Jerrys etc. Vill någon vara snäll att översätta?
Casea= Landa för kort i ett hopp
Squirrel-catcher= Fattat det som en feature i början på leden som sållar bort noobs.
Jerrys= Lite osäker , men tror man syftar på noobs.

Bikeam

Ny medlem
Olyckor i JBP
I filmen säger dom att slingor som Canadensarna märker som "Blå" egentligen borde vara svartmärkta, eller till och med dubbeltsvart-märkta. Kan detta betyda att slingorna i Järvsö är felmärkta - och vem bestämmer märkningen?

mtbkr

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
I filmen säger dom att slingor som Canadensarna märker som "Blå" egentligen borde vara svartmärkta, eller till och med dubbeltsvart-märkta. Kan detta betyda att slingorna i Järvsö är felmärkta - och vem bestämmer märkningen?
Kategoriseringen av cykling är överlag annorlunda i Kanada. Jag minns 2003 när mina klasskamrater tog med mig för lite "crosscountry-cykling" ner för bla. Ladies Only i North Vancouver.

AX3L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag vet inte om nån varit inne på detta, och det har inget med specifika olyckan att göra. Men hur i självaste jävla fan kan det vara okej att servera alkohol på lunchen i skidanläggningar och bikeparks? Jag förstår att det är nåt de tjänar mycket pengar på, men nolltolerans mot alkohol borde vara en ren självklarhet både på skidor och i en cykelpark. Den som kör på mig och luktar alkohol eller är betydligt påverkad riskerar att slå sig väldigt hårt kan jag i alla fall lova.

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag vet inte om nån varit inne på detta, och det har inget med specifika olyckan att göra. Men hur i självaste jävla fan kan det vara okej att servera alkohol på lunchen i skidanläggningar och bikeparks? Jag förstår att det är nåt de tjänar mycket pengar på, men nolltolerans mot alkohol borde vara en ren självklarhet både på skidor och i en cykelpark. Den som kör på mig och luktar alkohol eller är betydligt påverkad riskerar att slå sig väldigt hårt kan jag i alla fall lova.
Ja, det är konstigt. After bike, absolut, men hur folk kan tycka att det är en smart idé att ta en (eller fler) starköl till lunch och sen köra vidare är väldigt märkligt.

Fundadores

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Givetvis borde de ta stickprov i liften. Är man påverkad får man inte åka. Servering måste de ju få ha då man inte vet om någon åkt klart eller inte åker alls. Men verkar finnas lite märklig kultur kring öl och MTB. Såg ett klipp från en bikepark i USA där de bjöd på tårta och öl på toppen av backen för de hade jubileum. Hur tänker man då?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
När jag har haft problem i skidbacken så är det knappast dom som tagit en Ipa till lunchen som har märkts, snarare danskarna som åker runt med en ryggsäck full av burkar och sveper en i varje sittlift.

Men jag håller med. Det hör inte riktigt ihop.

Olyckor i JBP
De som avslutar cykling vid lunch kanske vill ta en öl. De som åker med men ej cyklar kanske vill ta en öl. Det är ingen som tvingar någon till det utan det måste vara ett eget ansvar. Bara för att de säljer saker behöver man ju ej köpa. Omdömme och egenansvar tycker jag borde räcka!

rayy

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Följande skylt är det första som möter än vid liften i Järvsö. "Titta, testa, cykla" gäller även i Twist Twist.

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer