Olyckor i JBP

AX3L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja, vi vet ju inte omständigheterna. Det är ju inte omöjligt att han kört TT 3 gånger i rad och att det fjärde gången uppstod något som gjorde att han bromsade in innan droppet och stupade framåt.
Nej precis, och jag vill vara noga med att det inte är en spekulation kring hur just den olyckan gick till utan olyckor över lag. Och där tror jag att andelen olyckor som beror på att hindren kommit blinda just på den här typen av spår är så få att man kan stryka det.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Är det ett dropp ser de flesta kanten långt innan och bromsar.
Jag var uppe strax innan olyckan, och då var det inte helt lätt att se. Allt var torrt och dammigt och konturerna flöt ihop.
Jag visste sedan innan att det fanns ett drop ganska i början, men det fick ändå kika ganska noga för att se vilken som var droppet och vilken som var det mjuka (väldigt rullbara) hoppet.

Och jag tror inte det regnade speciellt mycket innan olyckan skedde.

quid

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Och du rullade även sakta ner för nämnda drop?
Eller blev det lite paus på inspektionen för att ta en feature?
Naturligtvis rullar man inte sakta ner för droppen. Men det går utmärkt att ta sig vid sidan om, om det så krävdes att ta några steg bredvid cykeln. Varför tror du inte det går att förhandskolla TT i låg fart?

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Naturligtvis rullar man inte sakta ner för droppen. Men det går utmärkt att ta sig vid sidan om, om det så krävdes att ta några steg bredvid cykeln. Varför tror du inte det går att förhandskolla TT i låg fart?
Det handlar egentligen bara om ordval och hur dom tolkas.

Jag tycker personlig det är skit-dumt att säga att man ska inspektionsrulla TT.
JAG tolkar det som att stigen är fri från saker som är farliga att rulla sakta. Lite som tex barbro ser ut.
Man åker lugnt i den fart man känner för och ser vad som händer.

Säkert många andra som tolkar det annorlunda, men jag tror inte jag är helt ensam om min tolkning.

"Gå och titta" eller "rulla bredvid" ger mig andra tolkningar.

Och för att vara lite partisk mot mig själv, jag hör till den kategorin som verkligen inte har vana av hoppleder, men ibland undrar om jag skulle kunna köra eller ej.
Typisk målgrupp för att välta över dropp om jag inte förstår allvaret, vilket jag också gjorde i TT i somras, för att så många sagt att man ska inspektionsrulla.

Om folk som är vana vid hoppleder får höra att man ska gå bredvid, och och sedan inser att "äh vadfan, jag hade kunnat rulla", då är det inte hela världen.

Om folk som mig misstolkar kan det går illa..

klisk

Medlem
Olyckor i JBP
[...]
Typisk målgrupp för att välta över dropp om jag inte förstår allvaret, vilket jag också gjorde i TT i somras, för att så många sagt att man ska inspektionsrulla.
[...]
Missade du varningstexten i början att det finns hopp och drops som ej går att rulla?
Ett tips till nästa inspektionsvarv är att ha så låg fart att du kan stanna innan droppet så att du inte välter nedför... Hoppas du klarade dig från skador!

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Missade du varningstexten i början att det finns hopp och drops som ej går att rulla?
Ett tips till nästa inspektionsvarv är att ha så låg fart att du kan stanna innan droppet så att du inte välter nedför... Hoppas du klarade dig från skador!
Nej, jag läste den faktiskt, så jag frågade folk på plats hur man gjorde för att kolla.
Fick ändå höra "rulla försiktigt", "det finns vägar runt".

man vill ju gärna heller inte ha för låg fart på sådana leder, rätt vad det är så kommer det någon och behöver landa där man är :p

Har för mig att man fick rätt bra skjuts av den första puckeln och droppet ser precis likadant ut på väg in.

Klarade mig helt utan skador, och tänkte knappt på det tills Alexander's tragiska olycka.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Och jag vet att det finns en "drop" skylt just på platsen också.
Jag missade den, inte alls säker på varför.
Jag skulle velat haft den på höger sida istället, eftersom leden svänger och jag hade blicken ditåt, men det är absolut ingen garanti att det hade hjälpt mig.

klisk

Medlem
Olyckor i JBP
Nej, jag läste den faktiskt, så jag frågade folk på plats hur man gjorde för att kolla.
Fick ändå höra "rulla försiktigt", "det finns vägar runt".

man vill ju gärna heller inte ha för låg fart på sådana leder, rätt vad det är så kommer det någon och behöver landa där man är :p

Har för mig att man fick rätt bra skjuts av den första puckeln och droppet ser precis likadant ut på väg in.

Klarade mig helt utan skador, och tänkte knappt på det tills Alexander's tragiska olycka.
Absolut är det så men det är de som kommer bakom dig som ska se till att de inte kör på dig, så du behöver inte tänka så. Undantag gäller givetvis där sikten är skymd, i exempelvis landningar.
Jag tror jag talar för alla när jag säger att jag hellre behöver bromsa och avbryta något hopp pga någon som inspekterar än att se fler skador i leden.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Inspektionsrulla betyder att man rullar sakta från start till mål, inte att man rullar över hinder och hopp, inte ens tänkt på att det kan feltolkas.

Men ännu en spik i kistan om att man inte läser eller uppfattar skyltar.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag har begränsad erfarenhet, men har hitintills hunnit stanna / köra bredvid.
De gången jag har haft problem är när jag tror nåt mindre skit går att rulla men det är tex en dräneringsränna som framhjulet fastnar i. Har aldrig rullat nåt stort av misstag.
Skräcken är att tveka på nåt stort och det kan inga skyltar fixa.

Jag går åt sidan när jag hör någon komma, det går inte att stressa över sånt. Säkert tråkigt för dem ibland men livet är hårt.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tror de flesta åkare tycker det är ok att bromsa in om man kommer ikapp någon, bara inte någon ställer sig farligt direkt efter ett drop eller hopp så man kan råka landa på dom.

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tror de flesta åkare tycker det är ok att bromsa in om man kommer ikapp någon, bara inte någon ställer sig farligt direkt efter ett drop eller hopp så man kan råka landa på dom.
Framförallt gäller det att om man kör runt ett hinder och skall ut i leden igen så måste man titta bakåt och säkerställa att ingen kommer. Om man kör in i en led så skall man lämna företräde till åkare som är i leden.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Inspektionsrulla betyder att man rullar sakta från start till mål, inte att man rullar över hinder och hopp, inte ens tänkt på att det kan feltolkas.
Nej, självklart tar man ju b-linjer och bypasses osv.
Problemet som jag ser (eller snarare inte såg) med det här droppet är just att det sträcker sig över exakt hela spåret, och det är svårt att se att det är just ett drop.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Absolut är det så men det är de som kommer bakom dig som ska se till att de inte kör på dig, så du behöver inte tänka så. Undantag gäller givetvis där sikten är skymd, i exempelvis landningar.
Jag tror jag talar för alla när jag säger att jag hellre behöver bromsa och avbryta något hopp pga någon som inspekterar än att se fler skador i leden.
Det är klart ingen kommer bli arg eller köra på en eller så.
Men vore det inte bättre ifall folk gick bredvid leden och tittade?
Just i järvsö är det otroligt bra förutsättningar för sådant dessutom.

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nej, självklart tar man ju b-linjer och bypasses osv.
Problemet som jag ser (eller snarare inte såg) med det här droppet är just att det sträcker sig över exakt hela spåret, och det är svårt att se att det är just ett drop.
Farligt att förutsätta att det finns B-linjer. Inspektion bör ske UTAN cykel och BREDVID spåret. Så har jag inspekterat alla spår jag varit osäker på. Både i parker och i skogen.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
ok, om nån kallar inspektionsrunda för att rulla igenom- vilket jag kan tänka mig, så är det kanske inte den bästa terminologin.

quid

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det handlar egentligen bara om ordval och hur dom tolkas.

Jag tycker personlig det är skit-dumt att säga att man ska inspektionsrulla TT.
JAG tolkar det som att stigen är fri från saker som är farliga att rulla sakta. Lite som tex barbro ser ut.
Man åker lugnt i den fart man känner för och ser vad som händer.

Säkert många andra som tolkar det annorlunda, men jag tror inte jag är helt ensam om min tolkning.

"Gå och titta" eller "rulla bredvid" ger mig andra tolkningar.

Och för att vara lite partisk mot mig själv, jag hör till den kategorin som verkligen inte har vana av hoppleder, men ibland undrar om jag skulle kunna köra eller ej.

Om folk som är vana vid hoppleder får höra att man ska gå bredvid, och och sedan inser att "äh vadfan, jag hade kunnat rulla", då är det inte hela världen.

Om folk som mig misstolkar kan det går illa..
Bra att du utvecklade dina tankegångar, då förstår jag bättre vad det var du egentligen ifrågasatte.
I min uppfattningsvärld ingår inte drop (oavsett höjd, ansats, skyltning och varningar) i ett inspektionsrull. Alla typer av blinda avsatser betraktar jag av uppenbara säkerhetsskäl som icke rullbara, därmed kan de heller inte inspektionsrullas.
Så en slags checklista för hur man tar sig an en ny led, skriven utan tvetydigheter, skulle stärka säkerhetsarbetet? Fast det lär ändå falla på att för många inte tar till sig skriven/skyltad information.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Att gå leden är ju jättebra, men tror för de allra flesta leder i världen går utmärkt att rulla och ta det lugnt och sen inspektera de partier som man tycker ser svåra ut.
Bra att du utvecklade dina tankegångar, då förstår jag bättre vad det var du egentligen ifrågasatte.
I min uppfattningsvärld ingår inte drop (oavsett höjd, ansats, skyltning och varningar) i ett inspektionsrull. Alla typer av blinda avsatser betraktar jag av uppenbara säkerhetsskäl som icke rullbara, därmed kan de heller inte inspektionsrullas.
Så en slags checklista för hur man tar sig an en ny led, skriven utan tvetydigheter, skulle stärka säkerhetsarbetet? Fast det lär ändå falla på att för många inte tar till sig skriven/skyltad information.
Ingen kommer bry sig om en checklista, eftersom folk verkar ha svårt med termer och semantik, kör leden långsamt första gången, tillräckligt långsamt för att kunna stanna, eller träna på att droppa innan man kör leder med hopp och drop så kan man köra mindre drop utan att inspektera först. Jag har kört massa leder med drop i och det är bara att stanna och titta om man känner sig osäker. Och är det små drop kan man köra dom utan att titta. Järvsö är ju exceptionellt tydliga där de t.o.m. har skyltar överallt där det är drop. Så är det verkligen inte överallt.

Ustzeust

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja, vi vet ju inte omständigheterna. Det är ju inte omöjligt att han kört TT 3 gånger i rad och att det fjärde gången uppstod något som gjorde att han bromsade in innan droppet och stupade framåt.
Inte omöjligt men otroligt, media ger oss inte all information om huruvida han hade skydd eller hur van han egentligen var. Dom skriver "erfaren cyklist", men det är min mor också som cyklar 2km till jobbet varje dag.

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Men nu kom dödsannonsen. Det blev ännu mer verkligt. Ska vi fortsätta att tjafsa och spekulera?
Ja, fy. Tycker verkligen vi kan försöka hålla oss på en allmän diskussion om säkerhetsförbättrande åtgärder och undvika allehanda flashbackteorier om hur denna tragiska olycka gått till. Låt polisen göra det jobbet och skänk istället en tanke till Alexanders nära och kära.

X-Race

Medlem
Olyckor i JBP
Håller fullständigt med, vi kan ju försöka att inte bli en klassisk happytråd som man bara fullständigt tröttnar på då det alltid spårar iväg offtopic.
Jag lyfter därför frågan kring hur det generellt ses på det med stig/endurocykel i bikepark. Ofta hör/läser jag att det funkar lika bra, är det verkligen så rent generellt? Jag är en van bikeparkcyklist själv och håller inte med på det. Det funkar absolut, men det är långt ifrån så förlåtande som en dh cykel, nybörjare bör enligt mig köra dh i bikepark i början och vissa cyklister såpass länge tills de är parkvana. Endurocykeln är i vissa fall roligare just för att den är lite lynnig och oförlåtande, tycker jag själv också, men det kräver ju också en hel del mer av cyklisten. Har jag fel i mitt resonemang?

klisk

Medlem
Olyckor i JBP
Håller fullständigt med, vi kan ju försöka att inte bli en klassisk happytråd som man bara fullständigt tröttnar på då det alltid spårar iväg offtopic.
Jag lyfter därför frågan kring hur det generellt ses på det med stig/endurocykel i bikepark. Ofta hör/läser jag att det funkar lika bra, är det verkligen så rent generellt? Jag är en van bikeparkcyklist själv och håller inte med på det. Det funkar absolut, men det är långt ifrån så förlåtande som en dh cykel, nybörjare bör enligt mig köra dh i bikepark i början och vissa cyklister såpass länge tills de är parkvana. Endurocykeln är i vissa fall roligare just för att den är lite lynnig och oförlåtande, tycker jag själv också, men det kräver ju också en hel del mer av cyklisten. Har jag fel i mitt resonemang?
Jag håller med dig men tror inte att det skulle förhindra speciellt många allvarliga olyckor och därför tillhör frågeställningen en annan diskussion(?).

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det finns mycket åkning i BP som inte kräver DH och full body armour. Och det är väl mycket det vi diskuterat, hur den nye åkaren ska veta vad som är vad.
Sen finns det tillfälle under ett liv då man behöver body armour på en xc runda men det är svårt att lösa för majoriteten av oss.

tanksen

Medlem
Olyckor i JBP
Jag tänker nog lite tvärtom, att det är lättare att lära sig hantera utförsåkningen, få bra teknik mm med en stig/enduro och sen gå över till DH om man vill köra riktigt stort. Lättare att känna sina begränsningar också med en stighoj. Sen kanske försöka få fler att åka techleder där farten hålls ner naturligt kan vara något?

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Eller så offrar man ett åk på att ta liften upp utan cykel och går ned för att titta på leden? Även om man ska inspektera 1000m, Svartberget och dh banan i Åre så tar det nog inte mer än 1h att knata ned. Absolut säkraste lösningen för att titta på leder.

Sunt förnuft:
1 Kolla hemsida efter POV åk. Avgör om det är ens i närheten av vad du klarar.
2 Inspektera leden antingen till fots eller cykel på tider med mindre trafik.
3 Håll alltid koll bakåt.
4 Lämna cykeln utanför spåret när du stannar.

örgelgörgel

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Gällande fortsatt diskussion om hur man kan förbättra säkerheten.. Var i Åre för någon vecka sen och är förvånad över att inte fler allvarliga olyckor skett där, det är verkligen en oförlåtande miljö i högzon och det är dåligt uppmärkt var det finns dropp osv. I Järvsö har jag ändå upplevt att det sitter skyltar överallt där det faktiskt krävs en viss nivå för att klara av ett hopp eller dropp men det kan väl vara som någon nämnt tidigare dålig tajmning, inbromsning eller något liknande som föranledde att det gick dåligt.. :confused:

KOLOSS

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Gällande fortsatt diskussion om hur man kan förbättra säkerheten.. Var i Åre för någon vecka sen och är förvånad över att inte fler allvarliga olyckor skett där, det är verkligen en oförlåtande miljö i högzon och det är dåligt uppmärkt var det finns dropp osv. I Järvsö har jag ändå upplevt att det sitter skyltar överallt där det faktiskt krävs en viss nivå för att klara av ett hopp eller dropp men det kan väl vara som någon nämnt tidigare dålig tajmning, inbromsning eller något liknande som föranledde att det gick dåligt..
Ja, det sker nog en hel del diskussioner bakom kulisserna just nu men the show must go on! Flottsbro byggde ju precis ett nytt stort dropp!

zanoii

Medlem
Olyckor i JBP
Gällande fortsatt diskussion om hur man kan förbättra säkerheten.. Var i Åre för någon vecka sen och är förvånad över att inte fler allvarliga olyckor skett där, det är verkligen en oförlåtande miljö i högzon och det är dåligt uppmärkt var det finns dropp osv. I Järvsö har jag ändå upplevt att det sitter skyltar överallt där det faktiskt krävs en viss nivå för att klara av ett hopp eller dropp men det kan väl vara som någon nämnt tidigare dålig tajmning, inbromsning eller något liknande som föranledde att det gick dåligt.. :confused:
Det stämmer överens med min upplevelse från sommarens besök i Åre. Känns som att de överlag behöver förnya bike parken. Hittade ett par leder jag inte sett förut vilka var fina, men de äldre hade definitivt kunnat vara i bättre skick, och bättre uppmärkta. Ett annat exempel är att alla cykelhållare på liftarna är gjorda för 26" vilket innebär att cyklar med 27.5" och 29" sitter rätt rangligt.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det stämmer överens med min upplevelse från sommarens besök i Åre. Känns som att de överlag behöver förnya bike parken. Hittade ett par leder jag inte sett förut vilka var fina, men de äldre hade definitivt kunnat vara i bättre skick, och bättre uppmärkta. Ett annat exempel är att alla cykelhållare på liftarna är gjorda för 26" vilket innebär att cyklar med 27.5" och 29" sitter rätt rangligt.
Skönt att några iaf struntar i trender!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer