Olyckor i JBP

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ingen som vet hur märkningen av DH-banorna går till?

Är det tex dom som bygger banorna som bestämmer märkningen, eller dom som driver anläggningen? Eller någon annan instans? Varför är inte TT svart, om den inte går att rulla, eller inspektionsåka?
Varför finns det både blå, röda och svarta parker i skidbacken? Varför är inte alla som kräver flygtur svarta?
 

HasseL

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det cyklas sjuuuuuuuuukt mycket mer i Järvsö. Tror folk underskattar hur mycket åk en bikepark får per sommar. Speciellt en som är så känd som Järvsö
Nja har du sett hur många studenter som cyklar till Universitetet varje dag? Eller bara ta en vanlig by i Danmark hur många som cyklar där. Kan lova dig att det är flera där än i Järvsö.
 

ooms

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nja har du sett hur många studenter som cyklar till Universitetet varje dag? Eller bara ta en vanlig by i Danmark hur många som cyklar där. Kan lova dig att det är flera där än i Järvsö.
Enbart Uppsala Bike Weekend genererar fler cyklade mil än Järvsö gör på en säsong. Till det kommer all träningscykling på lvg och mtb.
Men det åks mer lift i Järvsö, precis som jag skrev lite skämtsamt i inlägg #617.
 

unsuspected

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ingen som vet hur märkningen av DH-banorna går till?

Är det tex dom som bygger banorna som bestämmer märkningen, eller dom som driver anläggningen? Eller någon annan instans? Varför är inte TT svart, om den inte går att rulla, eller inspektionsåka?
Finns ett sidospår i TT som gör det möjligt att rulla hela leden.
 

Heenkee

Medlem
Olyckor i JBP
Vad är problemet med att gå bredvid leden först och inspektera (som jag har för mig att det står på skylten)? Då ser man bättre, är inte i vägen och kan ta det i lugn och ro. Om alla skulle rulla TT långsamt för att inspektera skulle det typ vara en "rullare" varje åk och det skulle skapa ganska mkt frustration och antagligen leda till flera olyckor (bland annat den som beskrevs ovan i gummiboll)
Vill man inte vaska park-tid kan man ta med sig fika och göra det efter stängning, man kan rulla mot/över en feature i lugn och ro.
Ska man testa under öppettider tycker jag att det ger mer att prata med någon som har kört den många gånger och sen ta rygg på den och köra leden i rätt tempo, men även då tycker jag att man borde gå bredvid först och inspektera om man är osäker.
 

arcamone

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Visserligen bra tänkt men tror inte det är poppis att hänga i park efter stängning. Definitivt inte svårare saker och kanske provhoppa, jämför pist efter stängning. Tror att JBP gjort vad som krävts från deras sida. Hela grejen är självklart djupt olycklig.
/D


Vad är problemet med att gå bredvid leden först och inspektera (som jag har för mig att det står på skylten)? Då ser man bättre, är inte i vägen och kan ta det i lugn och ro. Om alla skulle rulla TT långsamt för att inspektera skulle det typ vara en "rullare" varje åk och det skulle skapa ganska mkt frustration och antagligen leda till flera olyckor (bland annat den som beskrevs ovan i gummiboll)
Vill man inte vaska park-tid kan man ta med sig fika och göra det efter stängning, man kan rulla mot/över en feature i lugn och ro.
Ska man testa under öppettider tycker jag att det ger mer att prata med någon som har kört den många gånger och sen ta rygg på den och köra leden i rätt tempo, men även då tycker jag att man borde gå bredvid först och inspektera om man är osäker.
 

Jolinwood

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Knepig sida. Klippet släpptes 08:37 om länken strular.

 

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Reportage på tv4 idag, snubbe på Shimano som fuckade ett hopp och landade på framhjulet. Media har verkligen tagit fram högafflarna :D
Perfekt, nu blir folk uthängda i media om de landar fel i Shimano osv. Då behöver vi inte någon ledpolis som kollar att man hoppar korrekt, media kommer ta hand om det, personerna kommer skämmas så mycket att de slutar cykla efter det.
 

josofin

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Undrar när "läkare ska slå larm" om alla som kör omkull på el-sparkcyklar, som gärna framförs i hög fart, i storstads trafik, utan hjälm, med airpods i öronen och flipflops på fötterna... och sen är förvånade när de ligger sönderskrapade, blåslagna, brutna på akuten.
 

xtote

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Undrar när "läkare ska slå larm" om alla som kör omkull på el-sparkcyklar, som gärna framförs i hög fart, i storstads trafik, utan hjälm, med airpods i öronen och flipflops på fötterna... och sen är förvånade när de ligger sönderskrapade, blåslagna, brutna på akuten.
20 sept 2019: https://www.gp.se/debatt/läkare-larmar-om-skadorna-kräver-hjälm-för-elscooter-1.18369843

Edit: Jag blev nyfiken på just den frågeställningen så jag googlade.
 

Ustzeust

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Perfekt, nu blir folk uthängda i media om de landar fel i Shimano osv. Då behöver vi inte någon ledpolis som kollar att man hoppar korrekt, media kommer ta hand om det, personerna kommer skämmas så mycket att de slutar cykla efter det.
Tror inte han känner sig så värst skamsen då han gick med på intervju och delade med sig av klippet.
 

Eld

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Som sagts, det görs hela tiden.
Däremot skapas inga skandalrubriker över alla som dödas i olyckor med motorfordon, hundratals om året. Blir det artiklar är det djupt tragiskt men inga rubriker om fartbegränsare eller hjälmtvång för bilister.
Det har faktiskt varit mycket skriverier om vattenskotrar i sommar. Med rätta...
 

X-Race

Medlem
Olyckor i JBP
Enbart Uppsala Bike Weekend genererar fler cyklade mil än Järvsö gör på en säsong. Till det kommer all träningscykling på lvg och mtb.
Men det åks mer lift i Järvsö, precis som jag skrev lite skämtsamt i inlägg #617.
Vad är problemet med att gå bredvid leden först och inspektera (som jag har för mig att det står på skylten)? Då ser man bättre, är inte i vägen och kan ta det i lugn och ro. Om alla skulle rulla TT långsamt för att inspektera skulle det typ vara en "rullare" varje åk och det skulle skapa ganska mkt frustration och antagligen leda till flera olyckor (bland annat den som beskrevs ovan i gummiboll)
Vill man inte vaska park-tid kan man ta med sig fika och göra det efter stängning, man kan rulla mot/över en feature i lugn och ro.
Ska man testa under öppettider tycker jag att det ger mer att prata med någon som har kört den många gånger och sen ta rygg på den och köra leden i rätt tempo, men även då tycker jag att man borde gå bredvid först och inspektera om man är osäker.
Vistas i parken efter stängning är förbjudet, det klassas som byggarbetsplats då eftersom det fixas med leder och eventuellt byggs. Samma som på vintern då de pistar efter stängning. Så dålig idé att vara där efter stängning med andra ord.
 

quid

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ingen som vet hur märkningen av DH-banorna går till?

Är det tex dom som bygger banorna som bestämmer märkningen, eller dom som driver anläggningen? Eller någon annan instans? Varför är inte TT svart, om den inte går att rulla, eller inspektionsåka?
Som tidigare sagt går det att inspektionsrulla men graderingen av en led kan inte sättas utifrån ev. B-spår heller. Och om TT görs svart, hur ska distinktionen göras mot Lite för liten som är svart "på riktigt"? Skulle det behövas fler steg kanske? TT kan på många sätt vara mer riskfylld än t.ex. Itsy Bitsy som är svart.
 
Olyckor i JBP
När man jobbar med kommunikation så vet man att man måste kommunicera om och om igen. Förslag. Vid bokning följer en PDF med: Inför ditt besök på Järvsö. Där förklarar man säkerhet och graderingar och symboler i parken. När man hyr cykel eller köper liftkort frågar man ” har du varit här tidigare” vid nej får man en flyer som förklarar säkerhet och graderingar och symboler i parken. Slutligen vid liften skylt som förklarar detsamma. Har besökaren missat då så skulle jag som kommunikationsansvarig åtminstone sova gott om natten.
Det kommer inte att förhindra någon från att panikbromsa innan droppet eller en dubbelhopp, som slutar ofta med face plant, dislokerade nyckelben eller axeln, bruten handled osv. Endast övning kan. Man kan försöka kommunicera att MTB kan vara livsfarligt om man ger sig på features på även gröna backar utan vara säker att man klarar de. Min kusin som har cyklat “MTB” i 10 år har gjort en faceplant på en 50cm dropp som var mitt på branten. Han blev tveksam i sämst möjligt stund
 

Heenkee

Medlem
Olyckor i JBP
Vistas i parken efter stängning är förbjudet, det klassas som byggarbetsplats då eftersom det fixas med leder och eventuellt byggs. Samma som på vintern då de pistar efter stängning. Så dålig idé att vara där efter stängning med andra ord.
Att bara gå upp bredvid och inspektera lederna tror jag inte är ett problem. Rulla features kanske, men tveksam på att det skulle störa någon särskilt mycket. Hika snowparks / pipes efter stängning har jag gjort i 30 år, det har funkat bra, bara man har lite koll & pratar med dom som pistar.
 

X-Race

Medlem
Olyckor i JBP
Att bara gå upp bredvid och inspektera lederna tror jag inte är ett problem. Rulla features kanske, men tveksam på att det skulle störa någon särskilt mycket. Hika snowparks / pipes efter stängning har jag gjort i 30 år, det har funkat bra, bara man har lite koll & pratar med dom som pistar.
Gå är nog inget problem i sig, det är dock fortfarande klassat som en byggarbetsplats vilket i teorin skulle kunna innebära stora problem om det händer en olycka, men det ska väl mycket till om man går lederna. Att cykla är dock big no no. Bin there done that så att säga 😊, inte populärt.
 

Fundadores

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det kommer inte att förhindra någon från att panikbromsa innan droppet eller en dubbelhopp, som slutar ofta med face plant, dislokerade nyckelben eller axeln, bruten handled osv. Endast övning kan. Man kan försöka kommunicera att MTB kan vara livsfarligt om man ger sig på features på även gröna backar utan vara säker att man klarar de. Min kusin som har cyklat “MTB” i 10 år har gjort en faceplant på en 50cm dropp som var mitt på branten. Han blev tveksam i sämst möjligt stund
Nej, men det kan ju knappast göra saker sämre. Kan man få någon att tänka till en extra gång är väl det bra.
 

anders_

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Inspektionsrulla tycker jag är ett dåligt begrepp. Det tycker jag inte man ska göra. Det kan komma en snabb åkare bakom och du riskerar att inte hinna undan.
Vad man ska göra är att ställa cykeln, och sedan promenera bredvid spåret för att kolla in hindren. Nyckelordet är bredvid, alltså att hålla sig utanför spåret.
Så istället för inspektionsrulla tycker jag vi ska prata om att inspektera spåret i förväg.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Gå är nog inget problem i sig, det är dock fortfarande klassat som en byggarbetsplats vilket i teorin skulle kunna innebära stora problem om det händer en olycka, men det ska väl mycket till om man går lederna. Att cykla är dock big no no. Bin there done that så att säga 😊, inte populärt.
Man får väl dra sitt id06 i grinden så är det lugnt.
 
Olyckor i JBP
Inspektionsrulla tycker jag är ett dåligt begrepp. Det tycker jag inte man ska göra. Det kan komma en snabb åkare bakom och du riskerar att inte hinna undan.
Vad man ska göra är att ställa cykeln, och sedan promenera bredvid spåret för att kolla in hindren. Nyckelordet är bredvid, alltså att hålla sig utanför spåret.
Så istället för inspektionsrulla tycker jag vi ska prata om att inspektera spåret i förväg.
Även Wyn Masters gör inspektionsrundor. Det finns wn skillnad mellan inspektionsrunda och en patetiskt Fotosesh. Har inget emot folk som rullar långsamt ett-tvÅ ggr som har tillräckligt mycket sunt förnuft att kolla vad händer bakom dem då och då.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nu har jag inte varit i ngn svensk bike park ännu (kanske redan finns detta) men kunde det inte vara en idé att lägga en enkel inspektionsstig bredvid varje "bana", tydligt utmärkt "inspektionsstig" för att uppmuntra till en inspektionsrunda? Borde ju inte vara så kostsamt kan man tycka.

Om det är för svårt/jobbigt att gå bredvid delar av banan, t ex TT, så är det säkert många som skiter i det.
 

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nu har jag inte varit i ngn svensk bike park ännu (kanske redan finns detta) men kunde det inte vara en idé att lägga en enkel inspektionsstig bredvid varje "bana", tydligt utmärkt "inspektionsstig" för att uppmuntra till en inspektionsrunda? Borde ju inte vara så kostsamt kan man tycka.

Om det är för svårt/jobbigt att gå bredvid delar av banan, t ex TT, så är det säkert många som skiter i det.
Fast ni addresserar ett icke-problem. Man kör till en feature, stannar, lägger cykeln bredvid spåret, går och kollar, hämtar cykeln och går antingen tillbaka en bit för att testa eller leder cykeln förbi featuren och så kör man vidare och upprepar processen enligt ovan.

Inspektion tillhör sunt förnuft och ingen särskild inspektionsstig i världen kommer lösa problemet med folk som kör över sin förmåga.
 

SocialGimp

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Fast ni addresserar ett icke-problem. Man kör till en feature, stannar, lägger cykeln bredvid spåret, går och kollar, hämtar cykeln och går antingen tillbaka en bit för att testa eller leder cykeln förbi featuren och så kör man vidare och upprepar processen enligt ovan.

Inspektion tillhör sunt förnuft och ingen särskild inspektionsstig i världen kommer lösa problemet med folk som kör över sin förmåga.
Min tanke var att underlätta och bjuda in till inspektion för att fler faktiskt skulle göra det. Men jag förstår oxå att det kanske inte är praktiskt möjligt på vissa banor.

Du (H.) som erfaren gör säkert helt rätt men det finns säkert massvis med blåbär som inte har en aaaaning om att man borde göra en inspektionsrunda innan man trampar på med sin hyr-hoj för första gången.

Hur som helst, släpper detta. Var bara en tanke som for genom huvudet, det finns säkert anledningar till varför inspektionsstigar kanske inte existerar.
 

H.

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Min tanke var att underlätta och bjuda in till inspektion för att fler faktiskt skulle göra det. Men jag förstår oxå att det kanske inte är praktiskt möjligt på vissa banor.

Du (H.) som erfaren gör säkert helt rätt men det finns säkert massvis med blåbär som inte har en aaaaning om att man borde göra en inspektionsrunda innan man trampar på med sin hyr-hoj för första gången.

Hur som helst, släpper detta. Var bara en tanke som for genom huvudet, det finns säkert anledningar till varför inspektionsstigar kanske inte existerar.
Jag förstår din tanke men tror tyvärr inte den löser några problem. Som sagt, en inspektionsstig kräver ju att vederbörande förstått att det är något svårt som väntar. Och har man förstått det så är problemet antagligen redan löst, för det är ju de som bara bränner ut i spåret utan att vara redo för det som problemer gäller.

Dessutom tror jag att om det finns en stig så kommer det cyklas på den. Vilket innebär att inspektionsstigar kommer ses som ytterligare DH-stigar och så blir det lite kaos... 😀
 

KOLOSS

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Gå är nog inget problem i sig, det är dock fortfarande klassat som en byggarbetsplats vilket i teorin skulle kunna innebära stora problem om det händer en olycka, men det ska väl mycket till om man går lederna. Att cykla är dock big no no. Bin there done that så att säga 😊, inte populärt.
Nej det är emot reglerna. Intressant hur många Parkcykkister vi har men hur liten procent av dom som faktiskt läst lilla gröna.
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nybörjarna på hyrcyklarna som åkt upp första gången tar nog allt de läst på allvar och cyklar Monica, eller om de är lite mer rutinerade, Barbro, men ingen av de lederna lär dem att inspektionsrundor behövs på svårare leder eftersom båda bara är att rulla oavsett fart.
 

AX3L

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Som sagt, jag tror de flesta lite mer kompetenta gjort (vad det verkar som) samma misstag som eventuellt hände här. Man inspekterar ett feature, ska köra den men får panik och tvärnitar. Gör man det för sent riskerar man att åka över kanten. Eller så missbedömmer man och kör för sakta eller långsamt om man inte har nån att följa direkt efter. Att folk kör blint tror jag är en försvinnande liten del av alla olyckor ärligt talat. Är det ett dropp ser de flesta kanten långt innan och bromsar.
 

yonsson

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Som sagt, jag tror de flesta lite mer kompetenta gjort (vad det verkar som) samma misstag som eventuellt hände här. Man inspekterar ett feature, ska köra den men får panik och tvärnitar. Gör man det för sent riskerar man att åka över kanten. Eller så missbedömmer man och kör för sakta eller långsamt om man inte har nån att följa direkt efter. Att folk kör blint tror jag är en försvinnande liten del av alla olyckor ärligt talat. Är det ett dropp ser de flesta kanten långt innan och bromsar.
Ja, vi vet ju inte omständigheterna. Det är ju inte omöjligt att han kört TT 3 gånger i rad och att det fjärde gången uppstod något som gjorde att han bromsade in innan droppet och stupade framåt.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer