Om man ska ha leder där det krävs viss skicklighet (dvs gaps, drops etc) vore det bra om man på något sätt kunde förklara i vilken ordning man ska ta lederna. Det är lätt att få för sig att nu kan jag Barbro och vill prova något lite lite svårare och så går man på Twist Twist, som ju faktiskt ser ut som steget över för en skidåkare som varit i Sälen (Blå->Röd). JBP kanske har något sån ordning, men jag har då inte sett det. Hur ska man veta vad steget efter Barbo är (om man är för cool för att fråga någon som kan alltså). En skylt i början "Har du testat Manolito...." eller kanske något på ledkartan?
Fler färger... tveksamt, möjligen en förklaring av hoppled/stökled. Det funkar ju för park och pist i skidbacken. Varenda Volvofarsa kan ju köra svart pist, medan svart park är något betydligt mer selektivt. Vi svenskar är ju miljöskadade av vår skidåkning, mina barn åkte "svarta" backar i Romme när dom var 5 år. Det finns en klar risk att någon tror att det funkar på samma sätt i en bikepark, dvs att det nästan inte är nån skillnad på färgerna, att man får staka (trampa) nerför i grön led och att konsekvenserna av att hasa sig nerför en lite för svår backe och där råka ramla är minimal. En stor andel som "åker" (hasar) i svarta pister klarar ju egentligen inte av att åka ordentligt där, men dom tar sig ner och har det inte alltför illa på vägen.