Olyckor i JBP

slim_jim

Medlem
Olyckor i JBP
Jag skrev inte att det skulle förbjudas - det är dessbättre knappast realistiskt - men precis som man infört hjälmtvång och krav på körkort för mc och moped, kan man tänka sig krav på regleringar av olika slag. Kanske ett obligatoriskt ”grönt kort” som visar att man kan hantera en mtb eller ett förbud mot icke rullbara drop.
Men hjälmtvång och körkort som du nämner gäller ju i trafiken, mig veterligen behövs tex inget körkort för att köra cross på bana (som är en av dom mest skadedrabbade sporterna) så att "kollektivet" skulle lobba för att förbjuda drops är ju bara löjligt att prata om.

Berk

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
En stor skillnad mot de flesta andra jämförbara sporter är...jag vet inte vad jag ska kalla det; tillgänglighet? tröskel?

...

Jag fattar att man tjänar pengar på gemene man. Men det är lite bedrägligt att marknadsföra det som vilken sport som helst då det faktiskt kräver en viss grundläggande fysik och kompetens, även i de enkla lederna. Lägg därtill behovet av konsekvenstänk eller riktiga skills för att överleva de mer komplicerade lederna.

Jag tror det är där man måste börja: Erkänna att det är en extremsport, inte frisbeegolf.
Håller med allt du säger, men tror att problemet är ännu värre. Har själva aldrig varit i bike parks, men det finns väl enklare lederna som man kan köra utan mycket erfarenhet (och om man inte kör för snabbt). Om alla ledar hade varit svåra, hade det varit mycket enklare att förhindra att folk gör farliga saker. När man redan sitter på en cykel och kan välja led är det (för?) enkelt att välja en för svår led och bara realisera det när det är för sent.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag tror iof att skyltarna som finns har förhindrat en hel del olyckor, skulle dom inte funnits skulle det ha skett många fler olyckor, skulle dom varit dubbelt så stora skulle det nog påverkat marginellt, så det gäller väl att hitta på ett sätt att nå ut till dom som inte inser skyltarnas allvar.
Sen tror jag också att det finns 2 typer av olyckor, en är där man är ovetande om risken/banan och bara råkar köra ut för något pga okunskap eller att leden är paj/felbyggd etc och en annan då man tar en kalkylerad risk och misslyckas.
Den första tror jag att JBP har lyckats förhindra väldigt bra, och den andra är egentligen omöjlig att förhindra helt då det är så alla sådana här sporter fungerar. För att lära sig något måste man till slut kliva ur sin comfort-zone, räkna på risken och ta ett beslut, jag har gjort den kalkylen 100-tals ggr. Sen är det upp till anläggningen att se till att det är bra landningar, konstant speed mm, och där är JBP bra enl. mig.
Håller 100% med @Foxis på att en anledning kan vara att sträckan till att köra en svår led är mycket kortare på cykel än på exempelvis snowboard. Samma situation med skateboard vs kickbike, surf vs kite. Den dagen du har tilräckligt med skills att droppa en bowl på skate har du mer än tillräckligt med kunskap om hur en skatepark fungerar, riskerna mm. Kickbiken droppar du första dagen. Vem som helst (nästan) kan peka ner en dh-cykel mot ett hopp om dom bara har tillräckligt lite konsekvenstänk. Det känns också som att det är det tipset jag fått mest av många duktiga, att ta lite långsammare/smartare inlärning än vad man är van vid på snö.
En annan skillnad är att det är lite tydligare ofta på snö. Kommer du till en park ser du ofta hela linjen och hur folk kör i den, då är det ganska lätt att bilda sig en uppfattning om den passar eller inte. På cykel är det ibland bara en stig med lite skyltar, som TT. Många som droppar den hade nog aldrig droppat om dom gått den upp eller sett duktiga köra den, därför tror jag också på något tydligare squirrel catcher eller stora features som syns från liften eller liftkön (vilket också gör det roligare för alla, alltid tyckt att det borde ligga en moneybooter vid liften eller restaurangen i alla anläggningar).
Sen måste man på något vis pränta in att folk måste reka ordentligt, rekar man inte kommer man ju förr eller senare köra Lite för liten blint, och då är det ju garanterat kört på riktigt.
Sen kommer det alltid någon/några rookie över nollen varje år och landar i botten, det går inte att stoppa, lite Darwin på den.
Att ha ett stort hopp vid liften är väl snarare kontraproduktivt om man vill minska skador, tror många satsar ännu hårdare på ett sådant hopp än annars.

Heenkee

Medlem
Olyckor i JBP
Att ha ett stort hopp vid liften är väl snarare kontraproduktivt om man vill minska skador, tror många satsar ännu hårdare på ett sådant hopp än annars.
Det är det som är poängen, duktiga som tar en kalkylerad risk för att styla för liftkön offras för att nybörjare ska få en insikt i riskerna :) Men allvarligt så är "Pushas lagom" en ganska viktig del i hopp/trick oavsett underlag, men helt klart så är det en balansgång.

N_sandstrom

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Dom har ju drop-zone som ligger synligt från liften. Men dom två större dropsen var stängda när jag var där. Är det kanske det som gör att nybörjare inte längre avskräcks? :o

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Håller med allt du säger, men tror att problemet är ännu värre. Har själva aldrig varit i bike parks, men det finns väl enklare lederna som man kan köra utan mycket erfarenhet (och om man inte kör för snabbt). Om alla ledar hade varit svåra, hade det varit mycket enklare att förhindra att folk gör farliga saker. När man redan sitter på en cykel och kan välja led är det (för?) enkelt att välja en för svår led och bara realisera det när det är för sent.
Alla leder kan inte vara svåra. Det är nåt grundläggande fel när man får för sig att "prova mtb" i en bp utan att ha grundläggande förmåga att kontrollera en cykel. Jag cyklade mtb första gången -99 i sierra nevada. När jag skaffade en modern cykel 2018 så tänkte jag ändå inte tanken att bege mig mig till en park. Jag tränade på stig hemma först och sen hade jag sällskap första gången med nån som varit där tidigare. Då hade jag ändå kapacitet att köra alla röda (ikke hopp) första gången. Om än sakta.

Men jag är väl som Crockos mamma

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är det som är poängen, duktiga som tar en kalkylerad risk för att styla för liftkön offras för att nybörjare ska få en insikt i riskerna :) Men allvarligt så är "Pushas lagom" en ganska viktig del i hopp/trick oavsett underlag, men helt klart så är det en balansgång.
Förstår inte alls hur det skulle hjälpa, även om någon ser någon hoppa på ett gigantiskt hopp vid liften, hur ska man då fatta att första droppet i Twist twist, som är långt i från ett stort drop eller speciellt respektingivande (uppenbarligen inte alls respektingivande på avstånd) ska undvikas?

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Alla leder kan inte vara svåra. Det är nåt grundläggande fel när man får för sig att "prova mtb" i en bp utan att ha grundläggande förmåga att kontrollera en cykel. Jag cyklade mtb första gången -99 i sierra nevada. När jag skaffade en modern cykel 2018 så tänkte jag ändå inte tanken att bege mig mig till en park. Jag tränade på stig hemma först och sen hade jag sällskap första gången med nån som varit där tidigare. Då hade jag ändå kapacitet att köra alla röda (ikke hopp) första gången. Om än sakta.

Men jag är väl som Crockos mamma
Nåväl, de flesta stigar i Järvsö är knappast mycket farligare än att köra stigcykling hemmavid. Det är nog framför allt hopp-lederna som ställer det till för nybörjare tror jag.

Heenkee

Medlem
Olyckor i JBP
Förstår inte alls hur det skulle hjälpa, även om någon ser någon hoppa på ett gigantiskt hopp vid liften, hur ska man då fatta att första droppet i Twist twist, som är långt i från ett stort drop eller speciellt respektingivande (uppenbarligen inte alls respektingivande på avstånd) ska undvikas?
Jag menade mer att features från Twist-Twist kanske skulle synas bättre för dom som inte kör den, inte att det skulle ligga ett random hopp och då fick man en bättre förståelse för leden kanske. Jag tror som sagt att det kan vara en anledning varför väldigt få droppar in i för stora "hoppleder" i snowparks. Som en bonus är det dessutom kul att titta när duktiga kör TT tycker jag. Men, kan ha fel.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nåväl, de flesta stigar i Järvsö är knappast mycket farligare än att köra stigcykling hemmavid. Det är nog framför allt hopp-lederna som ställer det till för nybörjare tror jag.
Jag svarar berk som hade en annan vision.
Jag tror inte man ska cykla våra stigar hemma utan att kunna cykla hjälpligt heller.

Jag kanske är trög men jag fattar inte hur man börja med nåt annan än xc. Om man inte är 5år. Min grabb började med skatepark och pump direkt.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag svarar berk som hade en annan vision.
Jag tror inte man ska cykla våra stigar hemma utan att kunna cykla hjälpligt heller.

Jag kanske är trög men jag fattar inte hur man börja med nåt annan än xc. Om man inte är 5år. Min grabb började med skatepark och pump direkt.
XC är ju mer en tävlingsform, men svårighetsgraden på det som klassas som XC spår är ju ofta inte så mycket värre än de enklare stigarna i en bike park, så tror nog inte det är ett problem. Speciellt inte när man har mkt mer skydd i en bike park.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
XC är ju mer en tävlingsform, men svårighetsgraden på det som klassas som XC spår är ju ofta inte så mycket värre än de enklare stigarna i en bike park, så tror nog inte det är ett problem. Speciellt inte när man har mkt mer skydd i en bike park.
Ja, kalla det vad du vill och lär dig cykla hur du vill. Tydligen är det det ett problem och eftersom tomteverkstaden inte fattar att man lär sig cykla på slät mark så får det styras upp. Det är helt tydligt.

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja, kalla det vad du vill och lär dig cykla hur du vill. Tydligen är det det ett problem och eftersom tomteverkstaden inte fattar att man lär sig cykla på slät mark så får det styras upp. Det är helt tydligt.
Tror knappast det är lutningen i twist twist som är problemet.

Om man nu vill köra hopp-leder så är det ju knappast så att man lär sig det genom att köra XC. Ska man lära sig att hoppa får man helt enkelt köra många hoppleder/dirtjumps.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Alltså när man typ inte ens kan komma iväg på en cykel och kan få upp fötterna på pedalerna så ska man inte ut i en bike park. Bara brantheten kommer skrämma ihjäl en så man kraschar. Instruktören till Irving skulle ha gjort en snabb analys innan kamerorna rullade att Irving ska öva lite grundläggande färdigheter innan han kommer med upp på berget. Irving kan i princip cykla men han kan inte åka mtb.

Det är som att släppa ut ett 3årigt barn i trafiken i rusningstider. Inget annat än tur om det inte blir en olycka.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tror knappast det är lutningen i twist twist som är problemet.
Nä, och där är det ingen som ska lära sig cykla? Jag håller med om att hopp-lederna är annorlunda i övrigt pratar vi nog om olika saker. Jag har redan skrivit att jag svarade berk och det kan du också se ovan. Om du tycker vi gått ot kan vi säkert skaka från nån form av ursäkt

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Nä, och där är det ingen som ska lära sig cykla? Jag håller med om att hopp-lederna är annorlunda i övrigt pratar vi nog om olika saker. Jag har redan skrivit att jag svarade berk och det kan du också se ovan. Om du tycker vi gått ot kan vi säkert skaka från nån form av ursäkt
Ja och jag svarade på ditt inlägg.
Att lära sig cykla i twist twist känns konstigt, men att lära sig cykla i en bike park känns ok, inom rimliga gränser, ingen är full lärd när de börjar köra i en bike park.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Ja och jag svarade på ditt inlägg.
Att lära sig cykla i twist twist känns konstigt, men att lära sig cykla i en bike park känns ok, inom rimliga gränser, ingen är full lärd när de börjar köra i en bike park.
Jag har bara cyklat vallåsen och isaberg som baserat på den här tråden verkar väldigt basik jämfört med annat. Kan man inte hantera cykeln har man inte på utförslederna att göra.

Jag kan rekommendera tex ekorren nere vid sjön. Grön xc. Inte att förväxla med en wc bana i xco.

Jag känner nu att det kanske är cert som måste till. Paternalism är inte så dumt i alla fall

Kneecap

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag känner nu att det kanske är cert som måste till. Paternalism är inte så dumt i alla fall
Tjena!

Tänk om dom hade haft cert i skidbackarna 1994, då hade nog Fogdö klarat sig..
Enda gången jag tycker det är vettigt inom sport och fritid är när man ansvarar för någon annans liv, t.ex. som säkrare när man klättrar. Men även där handlar det bara om inomhusklättring, utomhus är du fri att göra vad du vill.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tjena!

Tänk om dom hade haft cert i skidbackarna 1994, då hade nog Fogdö klarat sig..
Enda gången jag tycker det är vettigt inom sport och fritid är när man ansvarar för någon annans liv, t.ex. som säkrare när man klättrar. Men även där handlar det bara om inomhusklättring, utomhus är du fri att göra vad du vill.
Jojo. Men det vi var inne på var folk som knappt kan cykla alls.
Fogdö är inte en analog för det tvärtom.

Som andra varit inne på så verkar det vara ett mindre problem i andra sporter.
Har man bara cyklat fotbromsad damtralla så tror man kanske dh är nästa steg. Inte fan vet jag.

Edit. Jaja. Jag klippklättrade också på 90 talet. Och höll på med dykning. Det förra utan cert och det senare med. Folk dog dom flugor i båda sporterna. Egentligen finns det väl inte större anledning för cert inom dykning än dh. Nu kom jag iof sig från fridykning men så svårt är det inte.

Senast ändrad:

rix

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jag har bara cyklat vallåsen och isaberg som baserat på den här tråden verkar väldigt basik jämfört med annat. Kan man inte hantera cykeln har man inte på utförslederna att göra.

Jag kan rekommendera tex ekorren nere vid sjön. Grön xc. Inte att förväxla med en wc bana i xco.

Skulle säga att No mercy i isaberg är jämförbar med typ itzy bitzy (svart i Järvsö). Körde mest de röda och no mercy i Isaberg samt provade pelikanen. Men ingen av dom är lika twist twist. Svårt att se varför en nybörjare inte skulle kunna köra pelikanen i Isaberg. Den är ungefär som den blåa Barbro i Järvsö.

Hozo

Medlem
Olyckor i JBP
Sedan är det ju tyvärr så att den som faktiskt behöver skylten är inte den som kommer stanna och läsa den. Det är helt enkelt en människas natur.

Sitter hastighetsskyltar överallt, sitter stoppskyltar men likväl kör folk 70 på 30 vägar utanför skolor och rullar genom stopp korsningar.

Har redan nu hört folk som efter olyckan varit tacksamma att dem förstått att downhill inte är "bara" och kommer inte åka dit. Vet ett antal som i princip inte kan hålla sig upprätt på trottoaren. Så det är precis som Irving man har det på "bucket listen" och man ska som helt enkelt bara göra det. Så man övertalar sig själv enda tills spåret pekar nedåt och man vill fly situationen så man typ på egen hand styr ned i diket/bushen. Irving styrde helt själv av spåret, inte direkt som däcken släppte eller han boostade något för hårt direkt.

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Den var stängd igår, i a f vid starten av den. Men jag hörde folk i liftkön som åkte "Barbro-Twist" så jag gissar att det går att skarva in på den längre ner.
Tråkigt om den fortfarande är stängd efter som det i mitt tycke är JBPs bästa led. Det är ju inget fel på leden i sig utan fel cyklister som "råkar" tar sig dit. Till helgen när det blir mycket folk borde de kanske sätta ut en person vid starten som informerar/ser till att man inte cyklar där om man inte är redo. Annars kommer det bli mycket trång i Barbro med extremt blandade hastigheter på cyklisterna.

Sedan tror jag som sagts tidigare att det vore bra att leden startar med ett väl synligt dropp som avskräcker folk. Man bör även se till att man inte kan köra in i leden igen om man väljer att runda någon av de första droppen/hoppen.

Idag är det massor av cyklister varje dag som rundar första step-downen men istället för att fortsätta ner i Monica så kör de in i leden igen.

Nub

Medlem
Olyckor i JBP
En tanke, om man nu säger att såna här olyckor är till viss del Bike-Parkens fel, dvs det kunde styrts undan med hjälp av diverse skyltar eller till och med certifikat har det snackats om -
Vem fel är det då när man slår i pungen på lokala trailsen och blir steril, eller bryter ett ben eller blir hjärndöd?

Kommunen? Stigen kanske inte ens är ”tillåten”.

Ska man ha cert för att framföra sin cykel i skogen?
Har lokala stigar som är precis lika farliga eller farligare än de i bikeparks, helt omärkta, utan någon skylt/varning..
blinda drops osv.

Vem ska man skylla på när man pajar sig själv då?

Min poäng är att det är upp till var och en att lära sig sporten, som är en extremsport med hög riskfaktor, man scoutar leder innan man kör dem.
och man skrotar och bryter saker ibland ändå, eget ansvar har man för det fullt ut tycker jag.

Är man tex. en kittad XC-snubbe med blodad tand och ska skicka saker blint med droppern i halshöjd och 50cm stem - så är det fritt fram, men kanske inte alltid går som man vill.

mg25

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Tror tyvärr inte det kommer spela någon roll hur många skyltar som sätts upp eller regler som tillkommer. Folk kommer åka över sin förmåga och det gäller både i bike parks och i skidbacken, speciellt om det är en grupp som åker tillsammans. Folk pushar varandra att åka något som dom inte är redo för. Nu säger jag inte att det är detta som har hänt här utan det är något som jag tycker mig höra i liftkön eller liften på väg upp, både sommar och vintertid.

Åker en del skidor i Romme vintertid och det är sanslöst många som ger sig ner för svarta pister som inte kan ha stått många dagar i sitt liv på skidor. På våren så är dom svarta pisterna som en puckelpist efter lunch pga att så många åker där som inte borde ge sig ut i dessa pister.

Nu har jag inte varit på besök hos JBP i år, men vet att jag ofta känt att TT är säker när jag kört den. Jag har känt mig säkrare i TT än vilken stig som helst här hemma om jag ska vara ärlig. Den är förhållandevis bred och slät samt att av vad jag vet så kollas lederna över så det inte är något allvarligt fel på den. När jag var där som mest kändes det som att de maskingrävda lederna patrullerades varje kväll eller morgon.

Sen är det som skrivits tidigare skillnad på att köra xc mtb hemma och dh i en bike park. Det är lite som att jämföra längdskidor med alpinskidor. Bara för man är duktig på det ena så innebär det inte att man behärskar det andra.

Det är riktigt tråkigt att det sker skador, men det händer överallt i trafiken, på jobbet eller till och med i hemmet. Vi kan inte stänga av eller sluta med allt pga att det inträffar skador, för då skulle det inte finnas något kvar att göra och vi alla sitta i vadderade rum och göra så lite som möjligt.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är rätt stor skillnad att bygga en anläggning, göra reklam och ta betalt. Då har man nog ett ansvar för produkten. Speciellt om man fortsätta få in pengar

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Jo, absolut. Men det beror också en hel del på hur allvarlig man tror miljön är.
Om man som nybörjare tror att ”det här är väl som på vintern, fast med cykel”, då funderar man sannolikt för lite då man testar en ny led. Det är ur det perspektivet ”DH för alla” blir lite förrädiskt, för DH är farligare än bilden man i marknadsföring försöker förmedla.

Senast ändrad:
Olyckor i JBP
En grupp med vänner har även ett ansvar att förklara vad som innebär i en svårare led anser jag, mer än parkens ansvar! Jag har ca 15 till 20 parkdagar per säsong och åker med både erfarna och oerfarna åkare. Precis innan olyckan hade vi samtal om vilka i vår grupp som ville köra twist twist. Alla var sugna och efter frågan om det fanns tvivel inför några hopp i barbro, är ju iaf 2 st något större så tvekade vissa. De som tvekade skulle gå ner och reka medans vi körde men hann ej så långt då kraschen skedde precis framför oss.
Ett tips till alla sällskap är ju iaf att ej försköna sporten utan förklara och jämföra partier utan omsvepomsvep även fast det finns info på hemsida osv.
Får ibland känslan att grupptryck gör att de oerfarna åker med kompisarna utan att ha erfarenheten av hoppleder/svårare leder.
Jag hade en rejäl krasch för några år sedan och har sedan dess byggt upp kunskapen och även modet som är ett måste om man skall klara vissa partier och då främst gap eller större dropp. Jag är medveten om risken med sporten men vilken sport innehållet inga risker?
Tvekar du inför några hopp eller dropp på blå leder skall du helt enkelt ej köra en röd hoppled.
Säger åter igen att olyckor givetvis alltid kan hända ändå!
O alla som skriver dumma grejer bör tänka på att det är människor som är skadade allvarligt. Oavsett kunskapsnivå bör man ha ödmjukhet att inse att det kan hända alla.

mg25

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Det är rätt stor skillnad att bygga en anläggning, göra reklam och ta betalt. Då har man nog ett ansvar för produkten. Speciellt om man fortsätta få in pengar
Fast ska vi då även börja skylla alla bil och cykelolyckor som sker på vägarna på trafikverket och kommuner?

Om vi tar vintertid och någon kör av vägen och skadar sig, är det då den som planerat och byggt vägen som gjort fel eller (mest troligt) personen som inte anpassat hastigheten efter väglag och sina kunskaper? I detta fall har till och med personen som kört bilen gått en utbildning för att få köra bilen.

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Fast ska vi då även börja skylla alla bil och cykelolyckor som sker på vägarna på trafikverket och kommuner?

Om vi tar vintertid och någon kör av vägen och skadar sig, är det då den som planerat och byggt vägen som gjort fel eller (mest troligt) personen som inte anpassat hastigheten efter väglag och sina kunskaper? I detta fall har till och med personen som kört bilen gått en utbildning för att få köra bilen.
Ja, det gör man med till viss del.
Jag är inte insatt eller speciellt intresserad min poäng var bara att det inte är samma sak som ge sig ut i skogen

mikaeljc

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
En grupp med vänner har även ett ansvar att förklara vad som innebär i en svårare led anser jag, mer än parkens ansvar! Jag har ca 15 till 20 parkdagar per säsong och åker med både erfarna och oerfarna åkare. Precis innan olyckan hade vi samtal om vilka i vår grupp som ville köra twist twist. Alla var sugna och efter frågan om det fanns tvivel inför några hopp i barbro, är ju iaf 2 st något större så tvekade vissa. De som tvekade skulle gå ner och reka medans vi körde men hann ej så långt då kraschen skedde precis framför oss.
Ett tips till alla sällskap är ju iaf att ej försköna sporten utan förklara och jämföra partier utan omsvepomsvep även fast det finns info på hemsida osv.
Får ibland känslan att grupptryck gör att de oerfarna åker med kompisarna utan att ha erfarenheten av hoppleder/svårare leder.
Jag hade en rejäl krasch för några år sedan och har sedan dess byggt upp kunskapen och även modet som är ett måste om man skall klara vissa partier och då främst gap eller större dropp. Jag är medveten om risken med sporten men vilken sport innehållet inga risker?
Tvekar du inför några hopp eller dropp på blå leder skall du helt enkelt ej köra en röd hoppled.
Säger åter igen att olyckor givetvis alltid kan hända ändå!
O alla som skriver dumma grejer bör tänka på att det är människor som är skadade allvarligt. Oavsett kunskapsnivå bör man ha ödmjukhet att inse att det kan hända alla.
Helt enig. Hade planerat att guida en vän i LFL i somras. Han har lagt många varv i TT. Kvällen före gick vi hela leden och jag gick igenom vad som måste till för att köra den på ett säker sätt.
Vi körde hela förmiddagen i TT med mej framför. Efter lunch körde jag ett åk bakom för att utvärdera honom.
När vi kom ner förklarade jag att han inte såg tillräckligt trygg ut för att jag med säkerhet kunde rekommendera att testa LFL.
Han accepterade direkt.

Foxis

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Helt enig. Hade planerat att guida en vän i LFL i somras. Han har lagt många varv i TT. Kvällen före gick vi hela leden och jag gick igenom vad som måste till för att köra den på ett säker sätt.
Vi körde hela förmiddagen i TT med mej framför. Efter lunch körde jag ett åk bakom för att utvärdera honom.
När vi kom ner förklarade jag att han inte såg tillräckligt trygg ut för att jag med säkerhet kunde rekommendera att testa LFL.
Han accepterade direkt.
Helt jäkla rätt approach!
Det sorgliga är att jag killgissar att för varje ansvarsfull person som du så finns det minst 10 som inte skulle utvärderat kompisen utan snarare sagt något i stil med ”Äh, det fixar du säkert. Friskt vågat!”. Kanske i kombination med 1-2 öl till lunch.
Folk behöver ha mycket större respekt för att hela sporten är farlig.

För att fortsätta kring risk/konsekvensanalys: Det har skrivits lite i tråden om att det är relativt ofarligt att köra snälla leder som Barbro mm. Men jag håller inte med. Det är relativt höga farter och stora konsekvenser om man hamnar helt fel.
Även för dessa leder ska man som nybörjare ha respekt. Sedan kan Hellas vara minst lika farligt ibland, men utförslöp i skogen bör man också respektera även om det inte är DH i park.

Känner att jag svamlar lite så jag slutar här. :)

jonte987

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Så du anser att det är JBPs fel att vissa åker över sina förmågor och inte bryr sig om att läsa skyltar?
Nej, men jag anser att de har mer än inget ansvar och det är jag 100% säker på att de själva tycker också.
Jag svarade på att det skulle vara samma sak som att kräva att någon tar ansvar i skogen. Vilket är trams.

Som jag skrev innan så är det inte kommersiellt gångbart att folk skadar sig till höger och vänster. Det är i parkens intresse att undvika skador så jag tycker den vinkeln är ointressant

zanoii

Medlem
Olyckor i JBP
Åker en del skidor i Romme vintertid och det är sanslöst många som ger sig ner för svarta pister som inte kan ha stått många dagar i sitt liv på skidor. På våren så är dom svarta pisterna som en puckelpist efter lunch pga att så många åker där som inte borde ge sig ut i dessa pister.
Samma i alla anläggningar. Folk stannar bakom krön, småbarn åker sick-sack över hela bredden i svarta backar, folk börjar åka utan att se sig för osv. Ibland undrar man hur folk inte kan dra parallellen till hur man beter sig i vägtrafik. Eller nu när jag tänker efter är det ju ofta samma arroganta beteende där. Hur som helst, som local ser man till slut till att inte åka alls under turistveckorna. Varken på landsvägen eller i backen.

När jag var där som mest kändes det som att de maskingrävda lederna patrullerades varje kväll eller morgon.
Det gör de inte. Självklart är trailcrew ute så mycket som möjligt men de patrullerar inte alla leder dagligen. Däremot kollar de snabbt upp rapporter om brister i lederna som åkare kommer med.

Masjevel

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Parkerna kanske måste tänka om när det gäller graderingen av lederna om man börjar marknadsföra sig mer mot barnfamiljer.

Typ att allt som inte går att rulla nerför klassas som svart och sen har man flera nivåer av svart.

Blå och röd kanske jämförs för mycket med pister i samma färger. Röda backar kan nästan vem som helst ta sig hyggligt nerför men detsamma verkar inte gälla för röda leder i parker.

Killgissar vilt då jag aldrig åkt i en park och kommer nog aldrig heller göra det trots +25 års erfarenhet av stigcykling.

yonsson

Aktiv medlem
Olyckor i JBP

Ganska kass jämförelse. Vägar, broar och annat i trafiken är oerhört reglerat och standardiserat. Olycksdrabbade vägar ses över osv (med varierande effekt). Det finns även reglerade underhållsskyldigheter.

Finns det standardiseringar för Bikeparks? Finns det regleringar som reglerar hur ett drop får/ska utformas? Finns det standardisering för skyltning? Finns det externa fackmän som besiktigar efter bygge? Vet vi hur de sett över och utvärderat samtliga leder där det skedde 27(?)st ambulanstransporter förra säsongen?

Jag säger inte att parken bär ansvar men OM skador sker upprepat på samma ställen år efter år så bör ju lederna ändras. Vore intressant att veta hur de arbetar, vilka standardiseringar och regler som gäller och vilka som ansvarar för detta.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Olyckor i JBP
Han accepterade direkt.
Sjukt imponerad av ert ansvarstagande och verkligen föredömligt genomfört! 👌👌

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer