Väldigt tråkigt att det har hänt, framförallt för alla berörda. Många kloka tankar kring hur det kan förhindras, och jag håller med många.
Kort så tror jag utan att kunna: Inga chickenlines, tydlig info, tydliga/tidiga Squirrel catchers och bra alternativa spår med olika svårighetsgrad fast bra kvalitet.
Långa svaret :)
Just Järvsös TT har egentligen ett naturligt stopp innan och är väldigt noga skyltad. Kommer tyvärr inte ihåg den exakta texten på skylten (cykla S.M.A.R.T-nånting), men den ingav en viss respekt för leden och jag har för mig att den också betonade att det var en röd HOPP-led med drop, dessutom är alla drop väl utmärkta. Det rekommenderades även att man gick leden innan man cyklade den vilket jag tror är den absolut bästa lösningen. Väldigt få som bara cyklar förbi plattformen, och jag har aldrig sett någon som inte kört den tidigare bara passera.
Är inte superinsatt i parkcykling men började för ca 3 år sen och har verkligen jobbat mig fram långsamt till att kunna köra just TT (jag är 46 så skadorna tar lite hårdare, tidigare hade jag nog skyndat det fortare, dessutom har just den leden skickat mig till akuten en gång). Ser inte att det är en jättebra idé att folk ska kunna rulla igenom långsamt, leden är byggd för ett visst tempo / kompetens, och att blanda med långsamma/oerfarna tror jag kan leda till andra och ibland farligare olyckor. Det är något jag har sett ganska mkt i snowparks/skateparker/pumptracks när folk släpper loss barn utan uppsyn, och tyckte även att det var ett problem när jag testade Shimano i sommras.
Tidigare fanns ingen B-linje på inledande hoppet på nedre delen, dessutom fanns en text ung. "om du tycker det här är för svårt ska du inte köra den här leden, det blir värre". Då var det nästan ingen som rullade leden, är förvånad över hur många som gör det i år.
I snowparks (vilket jag tror är en bättre jämförelse än pister, ganska få som har i en röd hopplinje att göra och nästan ingen i en svart, men ändå förvånansvärt många barn som tillåts kravla över kickarna och ligga i landningarna) har under mina 30 år inte fungerat med skyltar, kanske på vissa, men inte på alla. Det finns bara 3 saker mig veterligen som har funkat.
* åka/prata med någon som har koll som förklarar (här tycker jag att JBP är kanon, både personal och andra åkare men man måste oftast själv aktivt välja att söka hjälp, är man tillräckligt envis och korkad blir man oftast till slut tillsagd)
* Squirrel catcher (måste inte vara en feature ex är Kläppens självbetjäning i en sjukt snabb bygellift och ingen access från toppen)
* att man varit med om / sett en olycka
Dom 2 första koncepten kräver någon form av tydlig info till nybörjare.
Jag tror dessutom att droppet kan vara tänkt som en "squirrel catcher", men den är nog lite för långt från starten för att folk ska förstå. Nedre delen är som sagt tydligare med inledande gap-hoppet. Dessutom (ink jag själv) förstod inte det konceptet förrän jag var i Trysil, dom har väldigt tydliga features i början av varje led, liknande A-line setupen. Men man måste nog också förklara konceptet (det är inget som jag är van vid från snowboard) så att man inte tänker "bara jag kommer förbi droppet kan jag rulla resten".
Blev långt, men summering: JBP:s TT är nog en av dom bättre exemplen på hur det bör skyltas/skyddas. Ska dom ha någon kritik så är det (enligt mig) att hoppet från Barbro till TT är alldelles för stort och att skicket på Barbro och Monica är för dåligt. Tidigare var det nog så, klarade du Barbro bra kunde du kliva över på TT och vara ganska safe, men skillnaden känns större idag än den gjorde för 3 år sedan. Dessutom är skicket på Barbro ganska dåligt om man jämför med TT, så jag förstår verkligen att folk söker sig dit, rullar man förbi en del saker får man ett mycket finare åk än Barbro (och framförallt Monica) och med mycket mindre kö, sett många i år som kör B-linje på repeat.
Att just det droppet skadat extra mycket tror jag kan bero på att det som någon skrev är en stepdown med en lite längre platå. Dvs rasar du framåt med mkt låg hastighet så hasar du inte i en brant backe, utan "bryts" mot platten.
Lite extra relevant då sonen vurpade just där i somras när han skulle prova TT, då troligtvis av vind & nervositet-kombo. Men som man ser på bilden (kunde inte ladda upp film) så är det inte ett ovanligt elakt ställe att ramla på även med ganska låg fart.