Om ni har bil , vilken typ?

Peter: Aha, så du är med i majornas bilpool. Funkar det bra? Jag har funderat på att gå med ett tag, men jag är lite skeptisk. Brukar det finnas bilar när man vill ha? Jag brukar vara slarvig med att boka och planera, så brukar det gå att få tag i bil om man inte bokat?

Hej igen!

Jo, det funkar Ok. Är som tvättstuga: man kan gnälla om städning om någon inte plockar bort luddet ur filtr... nej, baksätet! (:-{)

Planering krävs om man vill vara säker på att få just den bilen man vill ha vid just den tiden man tänkt. Men cykeltävlingar och sådant vet man ju om några veckor i förväg... Jag brukar antingen hänga cyklar på dragkroken, eller ta en av de största bilarna (Opel Zafira) och lasta rakt in.

Spontan körning är det inga större problem med om man tycker det är Ok att åka lite längre och hämta bilar på vardagar. Däremot är det ganska tjockt på helgerna, men det finns rabatterade hyrbilar att ta till, vi har avtal med tre olika firmor.

Pröva att gå med. Om det inte känns bra är det ju bara att gå ur igen, man får ju tillbaka insatsen. Blir ganska dyrt även med gammal bil som blir stående för det mesta. En bekant hade en 13 år gammal Volvo för att hålla ner kostnaderna eftersom han inte behövde så mycket bil. När han räknade på det i efterhand skulle han kunnat beställa limousin istället, för samma milkostnad. Han gick med i bilkooperativet istället...

Med vingling cykling,
Peter

Hej igen!

Milkostnaden beror på vilken pool och vilken bil man använder. Majornas priser står på hemsidan. Gå till:
http://www.majornas-bilkoop.se/
Följ länken 'vanliga frågor', så finns en tabell med priser en bit ner.

Sedan har många pooler fasta avgifter, och tidsavgifter. Man kan räkna ut de ungefärliga kostnaderna för den närmaste poolen, och jämföra med privat bilägande.

Kolla närmaste pool i mitt register:
http://www.bildelning.nu/ekok/bilpoolsregister.html

Det privata går att räkna ut hos Konsumentverket:
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Resultatet där brukar förskräcka...

Med fötterna först,
Peter

Ibland fördas den i en Porsche Carrera 4S, ibland i en Jeep Grand Cherokke och oftast i en stor Mercedes-Benz 4matic, men oftast rulla hojen ensam med mig ovanpå...

Rickard: låter som happys mysigaste bil måste jag säga. Den dagen jag får för mycket pengar och fritid skulle jag nog gärna lägga en sån motor bakom stolarna på min 480.

Ford Focus C-Max, årsmodell 2004, sprillans ny. Luktar gôtt... Har gott om plats i den. Får nog plats med två tre cyklar stående där bak om jag fäller baksätena. Det är dock inte aktuellt, för jag har tänkt att ha dem ovanpå i stället, för jag står nog inte så högt i kurs om jag lastar in en lerig cykel i vår nya bil. Så är det att ha partner som inte cyklar, och inte förstår skönheten med en lerig cykel. Suck...

Renault 4L, årsmodel 1975, gammal och luktar som den bör. Nåja inte så farligt... Cykeln har färdats ett antal gånger i baksätet. Det går om man plockar bort hjulen och sänker sadeln. Sedan får man vika in bakväxel så gott det går.

Amen! Bild på underverket:
<http://home.swipnet.se/renault4ever/R4-galleriet/side.jpg>

Observera det underbara soltaket.

En svart Hummer, en röd Lamborghini Testarossa och en grafitgråmettallic Renault Laguna 1,8i 16V...

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ingen bil för jag cyklar :).

===============================================
Där vägarna slutar är där dom bästa cykelturerna börjar.

Bil? Ferrari:

CF2.JPG

Det var länge sen men jag minns min hatkärlek till GTE:n. Bilprovningen gnällde så förskräckligt (hur viktigt ÄR bromsar, egentligen?) så jag och Audin fick gå skilda vägar till sist. Grymt opraktisk cyklistbil för övrigt. Bensintank mellan baklucka och baksätet - ingen möjlighet att fälla säten.
audi_80_gte_1985_extreme.jpg

Rattar en lånad SAAB 900 till Åre nu - här har vi däremot en trevlig cyklistbil! Tre DH-utrustade hojar med avplockade hjul, massor av delar, verktyg, väskor och bråte går in utan problem när sätena är fällda.

Själv rattar jag en lånad V70 Classic av 2000 års utförande med skinnklädsel, skön stereo, bakvinge, drag, alu-instrumentering och en massa annat onödigt. Annars är det gamla bettan (Volvo Amazon 13134VD av 1964 års modell med 6400 mil på mätaren, totalrenoverad till nyskick) som får dra det stora lasset (nää, hon står mest och har det skönt i garaget och luftas bara när andan faller på och solen skiner). Har ett nytt originaltakräcke med träribbor ståendes i garaget för att kunna lasta hojjen på hennes fina tak, men det har aldrig blivit av än sålänge. Till hösten ersätts dock bil av brukscykel då jag sticker till linköping medan bilen stannar hemma.

Senast ändrad:
Camaro Z28 -87. Helt värdelös på vintern och är knappast praktisk om man vill åka iväg lite längre bort och cykla men fan så rolig att köra :)
Klurar på att sälja den och skaffa en kombi och kanske bli vuxen på samma gång.
Fördelen är att den tvingar mig att gå och cykla vinterhalvåret.

En Honda Jazz. Far in tre staende cyklar utan framhjul i bak, anledning nr 1 till att jag kopte den eftersom cykelstolder blir allt vanligare har.

Fast jag hade garna kopt en tuff, tredorrars Toyota RAV4 .. *slurp*

Steve Skrev:
-------------------------------------------------------
> Camaro Z28 -87. Helt värdelös på vintern och är
> knappast praktisk om man vill åka iväg lite längre
> bort och cykla men fan så rolig att köra :)
> Klurar på att sälja den och skaffa en kombi och
> kanske bli vuxen på samma gång.
> Fördelen är att den tvingar mig att gå och cykla
> vinterhalvåret.

Låter som ett sunt bilintresse...skämt åsido så har jag en gång i tiden haft skumma jänkebilsintressen. Drömbilen var Dodge Challenger med 426 hemi (samma som i jakten mot nollpunkten) alt El Camino med 450 bigblock. Häftiga burnouter man kunde göra med trehundra kilo motor fram och ingen vikt bak...

Nu har jag en vanskött Seat Cordoba Vario -98. Vill någon köpa den för 55 000:- så att jag kan köpa en De Rosa med Campa Record?

Tja, har 2, familjebil som rullar varje dag , Audi A6 Avant 1,8 T -98. Praktisk, rymmlig, bekväm.
Kulbil som rullar ca 3-400 mil/år - BMW M3 -95. Känsla, snabb, KUL.

/Göran

Noch ein deutches kvalitets gerät: Wolksvagen Golf -85.

Fäller baksätet och av med hjulen. Fast det blir inte så
ofta. Jag har rätt bra terräng runt omkring där jag bor.

/Jerry

Jerry: Måste du plock av hjulen för att få in den i golfen. Jag kan stoppa in min mtb i min golf utan att plocka av hjulen. Både i min Golf -87 och min nyare golf -93. Har iofs en 16" ganska liten HT-ram.

Lite trådakeologi så här på fredagsmorgonen...

Här är min kärra:
Cam004.jpg

Chevrolet Camaro IROC Z28 -89, 350TPI(5.7L)motor, preppad TH700låda (HD lamellpaket(fler än original), manuellt ventilhus(för sportiga växlingar) och högre stallvarv i convertern för bättre avstamp.
Hillbilly001.jpg

Självklart kör man med stil, hillbilly style... :)

Tillbaka
Topp