Onyx nav

Onyx nav
Är sugen på att testa onyx, mitt xt-nav är också tyst men det strular en del och jag har inte använt det speciellt mycket i förhållande till strulet. Nyare xt-nav kanske är bättre än mitt som köptes direkt när det kom ut på marknaden. Man brukar ju förbättra tillverkningen…

Onyx nav
Project321 släpper generation 3 snart under nya ägare. Går att få både med o utan ljud. Har för mig de ligger i samma prisklass som onyx.

Förutom tystnaden så är känslan i onyx är svårslagen, mjuk men direkt. Hoppas mitt vesper håller ett tag till ?
Fast är det tyst då? Alltså tyst på riktigt. Såvida den kör klackar så lär det alltid låta lite såvida de inte dras tillbaka när man inte trampar på något magiskt sätt.

Frågar bara då man mött så många som tycker deras nav är helt tysta. När sanningen är att de är tysta, men inte helt tysta. Vilket i o för sig kan upplevas tyst om man kommer från något mer högljutt, men kommer man från onyx så låter de ”mycket”

Onyx nav
Fast är det tyst då? Alltså tyst på riktigt. Såvida den kör klackar så lär det alltid låta lite såvida de inte dras tillbaka när man inte trampar på något magiskt sätt.

Frågar bara då man mött så många som tycker deras nav är helt tysta. När sanningen är att de är tysta, men inte helt tysta. Vilket i o för sig kan upplevas tyst om man kommer från något mer högljutt, men kommer man från onyx så låter de ”mycket”
De säljs som tysta, men läser nu att de kanske inte är riktigt tysta ändå. Iaf om man inte fyller på olja. Kanske gen3 blir tystare.

Onyx nav
De säljs som tysta, men läser nu att de kanske inte är riktigt tysta ändå. Iaf om man inte fyller på olja. Kanske gen3 blir tystare.
Lite som att i9 kör oljan i sina men man kan peta i dupontfett och få ett ”tyst” läge. Visst blir det tystare. Men tyst är det ju inte :-)

Project321 naven det annars väldigt fina ut om man är ute efter ett lager med klackar. Älskar mina i9. Men hade jag fått chansen att byta baknavet tillbaka till onyx hade jag nog gjort det. Det blir lixom inte samma sak. Inte ens med 690 poe.

Onyx nav
Häpp! Nu undrar man vilken av Onyx olika garantitider som gäller. Hur ska jag veta om den här delen är tillverkad av Onyx (60 månaders garanti) eller av nån annan (12 månaders garanti)? Oförstörbart var det tydligen inte i alla fall.

Bilagor

• 336591561_651530930116759_2928154306814685986_n.jpeg
    336591561_651530930116759_2928154306814685986_n.jpeg
    169.6 KB · Besök: 112
Onyx nav
Det är väll bara lager och själva kopplingarna de inte gör själv? Spännande att du lyckats spräcka något i stål.
Fått isär navet nu i alla fall ser jag ??

Och intressant att lagret följt med ut. Kan det vara det där som gjort att du inte fått nav bodyn? För att den nypt i lagret

Onyx nav
ah nu när jag kollar från datan så blev det mycket högre upplösning på bilden, sprickan syns tydligt.
Vill de ens ha några kunder borde de skicka ett helt nytt kan jag tycka, men de verkar inte vara så new school så att säga...

Onyx nav
Det är väll bara lager och själva kopplingarna de inte gör själv? Spännande att du lyckats spräcka något i stål.
Fått isär navet nu i alla fall ser jag ??

Och intressant att lagret följt med ut. Kan det vara det där som gjort att du inte fått nav bodyn? För att den nypt i lagret
Inte omöjligt! Det krävdes tämligen brutalt våld för att få ur skiten. Lagerpassningarna är alldeles för hårda generellt, precis som på många andra cykelprodukter.

Edit: Förresten känns både lagret på bilden och det innanför som nya. Så det verkar inte ha gjort nån skada att jag fick isär navet först nu. Fettet var också nästan helt rent och kopplingsytorna är släta och fina.

Problemet nu är att Onyx har bytt konstruktion till en axel med spline. Och man måste byta hela jäkla innanmätet, för de kör ingen support på den gamla. Så jag hoppas verkligen att det går på garantin, annars blir det jeffligt dyrt.

Senast ändrad:
Onyx nav
Inte omöjligt! Det krävdes tämligen brutalt våld för att få ur skiten. Lagerpassningarna är alldeles för hårda generellt, precis som på många andra cykelprodukter.

Edit: Förresten känns både lagret på bilden och det innanför som nya. Så det verkar inte ha gjort nån skada att jag fick isär navet först nu. Fettet var också nästan helt rent och kopplingsytorna är släta och fina.

Problemet nu är att Onyx har bytt konstruktion till en axel med spline. Och man måste byta hela jäkla innanmätet, för de kör ingen support på den gamla. Så jag hoppas verkligen att det går på garantin, annars blir det jeffligt dyrt.
Du kan alltså inte vara utan det nu när du vant dig? ;)

Onyx nav
Jag kör newmen fade på min gravel och det låter i princip inget. Även i låga farter överröstar däcken det. Avsevärt billigare än onyx :-)
Nästan tyst är inte samma sak. Har man väl kört onyx är det fan svårt att tycka något annat är tyst på riktigt haha sen har onyx navet lite andra egenskaper som man kanske gillar

Onyx nav

Gäller garanti så spelar det ju egentligen ingen roll, då ska de ersätta så att du får likvärdigt. Nya konstruktionen är ju i grund för att Shimano först.vägrade licensiera microspline till typ andra än dt. Så det där är ju för att kunna köra dt bodys. Rätt smidigt. Hade inte koll på att gamla inte fanns kvar ens. Kan ju dock finnas som reservdel. Men får du nya är det ju trevligt

Upplevde samma bör jag öppnade det jag hade. Fettet till kopplingen var fortfarande brunt och genomskinligt. Så de verkar vara täta

Onyx nav
FYI there is now an Onyx distributor in Finland
info@onyxhubseurope.com
Not sure if they handle legacy warranties but they are otherwise pretty helpful and seem very professional about the way they handle their business.

Alternatively, I will resell Onyx starting a couple of months (mostly with bespoke wheelsets) but anyone that wants a hubset and prefer not to handle US order, shipping, import duties, and the like can send me a PM with their requirement and I can send you a quote with ETA (order are group sent from the US every couple of month so if what you want is not already in our plan stock, patience will be required...)

Onyx nav
Nästan tyst är inte samma sak. Har man väl kört onyx är det fan svårt att tycka något annat är tyst på riktigt haha sen har onyx navet lite andra egenskaper som man kanske gillar

Haha, så är det. Men om man nu har en lite stramare budget och vill spara in 10k(?) på en uppsättning så är det ändå en riktigt tyst hubb som låter extremt lite :)

Onyx nav
Haha, så är det. Men om man nu har en lite stramare budget och vill spara in 10k(?) på en uppsättning så är det ändå en riktigt tyst hubb som låter extremt lite :)
Haha jajo. Ville bara poängtera att många gånger ajg hört folk säga "mitt nav är helt tyst" så är det en sanning med modifikation. Samtidigt, den som kollar på onyx står inte o väljer mellan onyx o Shimano så att säga (alltså Shimano bara som exempel). Hade onyx på förra hojen. Kan varit mitt enskilt dyraste enskilda lösa del, men måste nog klassa det som en av de bästa. Har som jag redan nämnt i9 på nya, mest pga "budget" och "kommer jag verkligen känna skillnad med 690 Poe", älskar mina i9 MEN hade jag gjort om det hade jag nog lagt det där lilla till för onyx (i9 är ju inte gratis heller). Hade för övrigt inte onyx fram nav på förra. Men så är jag inte så skenhelig på att det måste vara samma så länge färgen är densamma.

Onyx nav
Onyz är lockande, men inte priset. Och efter inlägget av Makten har Onyx blivit lite mindre lockande. Eller är nya Onyx Classic nav bättre?

Jag kör ny DT 350 och Newmen Fade, både med mycket fett som gör dom relativt tysta, men inte helt ohörbara.

Onyx nav
Onyz is tempting, but not the price. And after the post of Makten, Onyx has become a little less attractive. Or are the new Onyx Classic hubs better?

I drive new DT 350 and Newmen Fade, both with a lot of grease that makes them relatively quiet, but not completely inaudible.
I have the current Onyx classic on my e-bike
They have been faultless. And the lack of drag is amazing considering I own the company that distributes i9 in Sweden, this should tell you something about how good they are.
The engagement on the Hydra hub is great but the Onyx is just something else.
This said I would not recommend them on a long travel bike (160+mm rear travel) unless you have a high pivot design that mitigates chain growth since the instant engagement accentuate pedal kickback feel (and for those that think that pedal kickback is not something you feel in real life, try back to back DH run with and without chain before you talk about it...)

Onyx nav
Onyz är lockande, men inte priset. Och efter inlägget av Makten har Onyx blivit lite mindre lockande. Eller är nya Onyx Classic nav bättre?

Jag kör ny DT 350 och Newmen Fade, både med mycket fett som gör dom relativt tysta, men inte helt ohörbara.
Frugan har Newmen Fade på sin hoj och det är väldigt tyst. Hon blir nästan störd på min puttersmälla till nav. Får väl trampa hela tiden när jag cyklar med henne, så det inte smattrar så mycket.

Onyx nav
I have the current Onyx classic on my e-bike
They have been faultless. And the lack of drag is amazing considering I own the company that distributes i9 in Sweden, this should tell you something about how good they are.
The engagement on the Hydra hub is great but the Onyx is just something else.
This said I would not recommend them on a long travel bike (160+mm rear travel) unless you have a high pivot design that mitigates chain growth since the instant engagement accentuate pedal kickback feel (and for those that think that pedal kickback is not something you feel in real life, try back to back DH run with and without chain before you talk about it...)

No issue with rear travel. I would be interested in a silent hub för my singlespeed rigid MTB. Onyx is also the only manufacturer I managed to find that makes 148 mm single speed hubs with cassette body.

Onyx nav
iof så har ju @Makten sönder allt om man bara ger han lite tid ?

Ville skriva att jag har aldrig kört sönder något, så det är bara att köra på. Men minns nu att det enda jag har kört sönder är faktiskt baknav: en Syntace ratchet (fjäder var skev och hade, antar, också designfel för att Syntace bytte designet inte långt efter) och en Formula axel, men kanske hade ägaren innan redan delvis sabbat den.

Onyx nav
Körde med mitt onyx i 3 år utan minsta problem. Och inte sett det felet makten har så vetefan om det verkligen är vanligt. Det som varit problematiskt är distributör OM något skulle hända. Men det verkar ju vara lättare idag.

Onyx nav
Frugan har Newmen Fade på sin hoj och det är väldigt tyst. Hon blir nästan störd på min puttersmälla till nav. Får väl trampa hela tiden när jag cyklar med henne, så det inte smattrar så mycket.

OT, men för att en klacka då och då missade tyckte jag att det var tid att byta fett i min Fade nav. Använda denna gång officiellt Newmen Fade fett istället för Shimano frihjulfett. Nu är frihjulet så tyst att jag bara här detta på asfalt, inte längre på stig, fantastiskt!

Newmen Fade fett måste har nån magiskt ingrediens för att vara tysta frihjulet så mycket jämfört med Shimano fett.

Tillbaka
Topp