Osöt elektrolytdryck

Osöt elektrolytdryck
Om man inte snöat in på/magen endast klarar något specifikt dyrt märke (typ SIS) eller är ute med så dålig framförhållning att man måste handla i lokal butik så är ju gels från High5 eller Wiggles eget märke billigare än kaffet efter cykelturen…

Osöt elektrolytdryck
landen sa:
Nog för att gel är sylt i fancy förpackning, men finns det någon bra förpackning man kan fylla på med egen gel/sylt. Under ett linjelopp är det inte överdrivet många tillfällen man kan äta i lugn och ro, flera där är gels otroligt smidiga, men tyvärr dyra då.

Finns ju något som heter gelflaska. En liten flaska helt enkelt :) den är gjord för att ha gel i.

Kaffe gör mig väldigt pissnödig och jag dricker iaf mer än 0.6l per dag i snitt. Lätt värt dock.

Osöt elektrolytdryck
NickPick sa:
landen sa:
Nog för att gel är sylt i fancy förpackning, men finns det någon bra förpackning man kan fylla på med egen gel/sylt. Under ett linjelopp är det inte överdrivet många tillfällen man kan äta i lugn och ro, flera där är gels otroligt smidiga, men tyvärr dyra då.

Finns ju något som heter gelflaska. En liten flaska helt enkelt :) den är gjord för att ha gel i.

Kaffe gör mig väldigt pissnödig och jag dricker iaf mer än 0.6l per dag i snitt. Lätt värt dock.

Grejen är att det sista du vill ha i ryggfickan är en bulkig flaska, jag kan få ner 15 stycken 60 ml gels utan att jag märker av att de ligger där, medan en flaska känns som att kånka runt på en sten. Någon form av långsmala påsar som man kan fylla på hade vart perfekt, att de ska gå att öppna och tömma med en hand är ett måste, gärna som går att använda flera gånger.

Jag blir med kissnödig av kaffe, även vatten, mjölk och allt annat jag dricker :)

Osöt elektrolytdryck
landen sa:
NickPick sa:
Grejen är att det sista du vill ha i ryggfickan är en bulkig flaska, jag kan få ner 15 stycken 60 ml gels utan att jag märker av att de ligger där, medan en flaska känns som att kånka runt på en sten. Någon form av långsmala påsar som man kan fylla på hade vart perfekt, att de ska gå att öppna och tömma med en hand är ett måste, gärna som går att använda flera gånger.
Som redan sagts ovan, en mjuk gelflaska är typ exakt den produkten du efterfrågar.
https://www.addnature.com/salomon-soft-flask-150-ml-436201.html

Osöt elektrolytdryck
Mayhem sa:
landen sa:
NickPick sa:
Som redan sagts ovan, en mjuk gelflaska är typ exakt den produkten du efterfrågar.
https://www.addnature.com/salomon-soft-flask-150-ml-436201.html

Njae. Skulle behöva typ fem stycken såna, för att få plats med motsvarande vad jag brukar köra med, har testat att stoppa ner tre stycken såna där och upplevde det som knöligt. Det är korken och allt det där som gör det, fastnar när man ska rycka upp, och riskerar att fastna så man får med dig fler än en osv. Jag vill ha den där som alla gels levereras , typ 15-20cm lång, smal och otroligt följsam. Kan man ha fullt i de två fickorna till höger, sen stoppa tomma i fickan till vänster. Precis så :)

Osöt elektrolytdryck
en ganska bra produkt att fylla på den där mjuka flaskan är koncentrerad eller lätt utspädd juice, snabba och långsamma kolhydrater i blandning. gärna med lite seltin, smakar då faktiskt bättre. vill man vara utan kalium och magnesium tar man vanligt salt, smakar däremot sämre.

lämplig mängd kolhydrater att utgå från finns i en halv juiceförpackning i timmen. brukar för egen del ha en särskild vattenflaska för ändamålet, och något mer spädd. beräknar från början hur mycket kolhydrater jag vill ha i mig och doserar därefter.

Osöt elektrolytdryck

Bilagor

• camelbak-podium-chill-600ml.jpg
    camelbak-podium-chill-600ml.jpg
    21.9 KB · Besök: 65
Osöt elektrolytdryck
landen sa:

Finns ju diverse klämmisar som går att fylla på till småbarn. Skulle kanske funka. Vän brukar äve ha över sina geler till små klämflaskor, kan funka det med.

Osöt elektrolytdryck
jo mängden kändes tilltagen. nyfiken om du har prövat 50 och tycker 100 gör skillnad på riktigt, eller kan det vara placebo?

Osöt elektrolytdryck
landen sa:
Freddie L sa:
landen sa:
Njae. Skulle behöva typ fem stycken såna, för att få plats med motsvarande vad jag brukar köra med,
750ml gel? På ett lopp? Det var inte dåligt!?!

På 16-20 mil linjelopp så brukar det vara där jag landar, brukar köra gels som är mer åt liquidhållet, runt 20-30g kolhydrater per förpackning.

Typ https://www.minsqueeze.se/sv/rabbit-giraffe-vaapero-perfect-match?

Osöt elektrolytdryck
Mängden näring man bör inta beror väl på hur stor man är, så det går väl knappast komma med några definitiva utsagor.

Senast ändrad:
Osöt elektrolytdryck
"Enligt de nordiska näringsrekommendationerna, NNR 2012 bör mindre än 10 procent av energin från maten komma från tillsatt socker. För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 gram tillsatt socker per dag beroende på hur mycket energi man behöver,"

"Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, bör kvinnor äta max 25 gram socker per dag. För män är siffran 37 gram."

Så det gäller att bränna upp dem... ;-)

Osöt elektrolytdryck
jo det kan väl lätt bli tempomage där om man inte ser upp.

men landen eller andra, nyfiken att höra berättas om erfarenheter med 50 resp 100 g i timmen, hur det gick och hur magen mådde.

Osöt elektrolytdryck
kais01 sa:
jo det kan väl lätt bli tempomage där om man inte ser upp.

men landen eller andra, nyfiken att höra berättas om erfarenheter med 50 resp 100 g i timmen, hur det gick och hur magen mådde.

Tror aldrig jag testat neråt 50g på längre lopp, 4h+. Under 3h har jag kört på mindre och det verkar funka ok. Magen mår bra, aldrig haft problem med gels, förutom priset då :), sportdryck har jag svårare för.

Tillbaka
Topp