[OT] 365 orsaker att hata SL

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
evo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle vilja veta vad det är som gör
> T-banetågen så mycket mer pålitliga jämfört
> med pendeltågen vid snöoväder. T-banan fungerar
> nästan alltid, pendeln har alltid förseningar.

Järnvägen har slagit i kapacitetstaket för länge sedan. Jag har för mig att det finns ett tvåminutersspann då centralbron måste passeras. Det räcker med en liten försening mellan Mjölby och Linköping för att det ska bli kaos i pendeltågstrafiken i Stockholm.

Vic skrev:
>> Fundera på vad T:et i T-bana står för så är
> du lösningen på spåren :)
Är du från Göteborg?

Senast redigerad av en moderator:
Atlas skrev:
> Det var bättre förr :)
>
> Nämen nu kom jag på en grej förresten: På
> Sandsborgs T-banestation hänger ljusskylten
> precis över spärrlinjen sedan kommer man in i
> väntkuren. Om man vill stå eller sitta i
> väntkuren finns ingen tidsupplysning. Mycket
> irriterande, speciellt som kuren är kanske sju
> meter lång och man lätt hade kunnat flytta
> skylten till ovanför ytterdörrarna istället,
> då skulle alla se infon hela tiden. Bu på er SL!

Jag skulle hellre vilja ha dem så jag kunde se dem när jag kommer springande för avgöra om jag hinner med...
Glad över att jag inte åker pendeltåg!

RN skrev:
> Jag undrar lite hur planerarna har tänkt ibland.

Planerarna på SL har tjänstebil...

Åker från Haninge till Danderyd varje dag och det borde ta 50 minuter. Men det är sällan resan blir under en timme åt endera hållet. Är det inte strul med pendeltåget så är det strul med tunnelbanan.
Blir man fördröjd 10-15 minuter varje arbetsdag så blir det 52 timmar på ett år! Timmar man kunde använt till något kul istället. Så nej jag gillar inte SL. GL var inte så mycket bättre när jag bodde på Västkusten och där är det dyrare.
Finns det någon lokaltrafik som fungerar nånstans i världen?

På tal om monopol

"Nu bereder näringsdepartementet ett betänkande av en ny kollektivtrafiklag som för Stockholm innebär att SL, som idag har det övergripande ansvaret för buss- och spårtrafiken, ersätts av privata företag. Enligt förslaget kommer ett samordnat biljettsystem, som SL:s periodkort, att försvinna. Biljettpriserna bestäms istället av företagen."

Som man sade i Sovjet; "jotack, det är ganska bra. Inte lika bra som igår, men i alla fall bättre än imorgon". ;)

Jag hatar SL för att det inte finns tunnelbana där jag bor.
Tycker att dom borde utöka sitt område till att även innefatta Norrland!

:)

jag hatar sl för att dom transporterar så mycket förortskids in till stan och det tycker jag är förfärligt, dom kan väl hålla sig i orten och låta oss stockholmare njuta av staden i fred ;)

http://www.dn.se/sthlm/borrningsarbete-stoppade-tunnelbanan-1.1011845

Fast det var ju knappast SL som var skyldig till den fadäsen.

Du fick dåligt med medhåll här Henrik. Men jag kan hata lite, jag hatar när bommarna är nedfällda på Roslagsbanan så jag måste stanna med bilen och stå och vänta ;)

Dubbelhatar när bommarna går halvvägs upp och vänder och går ner igen och man måste vänta jätte jätte länge innan man kan köra ;)

Igår var det en olycka i kallberg. vet inte om människor var inblandade iså fall hemskt MEN!

Jag åkte från bålsta och de stängde av ALL tågtrafik i karlberg. Så ja var tvungen att ta Taxi från Sundbyberg till stockholm södra MED cykeln som så klart kosta extra. 300kr. GREAT! Varför dom inte hade ett spår öppet?... I DONT KNOW!?"

Om de e en olycka måste alla spår stängas av?

Åkte hela denna väg PLUS en mil i snöstorm, cyklandes. I BLAME SL FOR EVERYTHING! INCLUDING THE SNOWSTORM!

Hong Kongs tunnelbanesystem är punktligast i världen, 99,7 % av tågen i tid. Det drivs av MTR. Det är samma MTR som sedan nyligen sköter tunnelbanesystemet i Stockholm.

Igår var det signalfel i Södertälje så de körde ersättningsbussar där och tågen vände innan Södertälje. Därför blev tydligen stora förseningar på pendeltågen i Upplands Väsby. Huh? Kan någon förklara för mig hur SL lyckas planera så illa att de får förseningar på linjen därför att tågen får kortare körsträcka?

Örgel: Bil står på inhandlingslistan. Det kommer bli en njutning att spara in ca 1.5h per dag. Även fast det blir dyrare.

Klagar inte du på sl varje vinter henke=)

Om man bor på landet som jag så finns det ingen kollektivtrafik att bli arg på. Däremot rasar jag över att mitt passerkort slutar fungera klockan 18 så jag måste gå runt hela jävla industriområdet när jag ska hem. Det är något att skriva insändare om om något.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har hatat SL helhjärtat sedan jag började åka kollektivtrafik. Det spelar ingen roll om det är sommar eller vinter, SL brukar alltid lyckas klanta till det. Det är helt ärligt fler dagar som tåg/buss/tunnelbana inte fungerat som det borde när jag åkt än vad det har fungerat.

H. skrev:
> Igår var det signalfel i Södertälje så de
> körde ersättningsbussar där och tågen vände
> innan Södertälje. Därför blev tydligen stora
> förseningar på pendeltågen i Upplands Väsby.
> Huh? Kan någon förklara för mig hur SL lyckas
> planera så illa att de får förseningar på
> linjen därför att tågen får kortare
> körsträcka?

Ja, kör man tågen baklänges så krockar de med de tåg som kommer efter. Och det är för tungt för lokföraren att lyfta över tågen på rätt spår.

Hejhej, SL verkar vara dumma.

Dar jag bor kunde man jattejatte snabbt se pa en
TAVLA att taget fran Rom eller Milano var 2 tim forsenat, samt att lokaltagen hade
strejk pga intefanvetja'... da kunde man ju enkelt vid 7.30 tala om for
den man hade avtalat tid med 9.00 att man ev kunde traffas vi 11.00 eller 12.00,
men eftersom allt anda hade skitit sig akte man hem istallet... darfor att det sog att
flytta 10.00 till "vemvetnar" osv...

Jag har har last skrammande upplevelser om 10-tals minuter tappade!!!... dagligen!

TJACKA HELIKOPTER!

Jag har bott både längs med T grön linje och nu längs med blå och tycker det funkar perfa. Pendeltågen känns mer suspekta dock.

Jag provade buss idag, gick helt åt helvete då han körde fel mitt i city (43:an) och fick runda några kvarter för att inte missa en hållplats.. är väldigt imponerad av sl nu.

Mitt pendeltåg var 10 minuter försenat i morse, jag bearbetar fortfarande sviterna av denna upplevelse och är inte säker på att jag kommer att mäkta med att åka kollektivt på vägen hem i eftermiddag. Vad ska jag göra?

fredrikw skrev:
> Mitt pendeltåg var 10 minuter försenat i morse,
> jag bearbetar fortfarande sviterna av denna
> upplevelse och är inte säker på att jag kommer
> att mäkta med att åka kollektivt på vägen hem
> i eftermiddag. Vad ska jag göra?

Det är ju hemskt. Skriv bums till KP eller Bullen för råd.

Javisst, jag är skitfånig som stör mig på 10 minuters försening.

Men jag gillar att räkna, så jag tänkte ge ett litet exempel. 10 minuter, 100 gånger per år, under 5 år --> över 80 timmar förlorade i SLs trista miljö.

fredrikw: om du hade en hiss i huset som ständigt stannade, skulle du inte irritera dig på den då? Visst, händer det bara en gång bryr man sig inte, men om hissen stannar i snitt varannan/var tredje gång du åker, och står still en minut innan den vaknar igen, visst skulle du störa dig på det?

Åker nog mestadels t-bana när jag åker SL. Har nästan aldrig, på drygt 10 år, läst en t-bane-tidtabell. Så i ärlighetens namn vet jag inget om punktligheten (på t-banan).

Fast jag tycker rätt illa om passiv-rökningen man behöver utstå på perrongerna.

H. skrev:
> Javisst, jag är skitfånig som stör mig på 10
> minuters försening.
>
> Men jag gillar att räkna, så jag tänkte ge ett
> litet exempel. 10 minuter, 100 gånger per år,
> under 5 år --> över 80 timmar förlorade i SLs
> trista miljö.

Med siffror kan man säga vad som helst. Men i verkligheten tror jag knappast att ditt pendeltåg är 10 minuter försenat vid 100 tillfällen per år. Särskilt inte fem år i rad - så gaska upp dig, gosse!

H. skrev:
> fredrikw: om du hade en hiss i huset som ständigt
> stannade, skulle du inte irritera dig på den då?
> Visst, händer det bara en gång bryr man sig
> inte, men om hissen stannar i snitt varannan/var
> tredje gång du åker, och står still en minut
> innan den vaknar igen, visst skulle du störa dig
> på det?

Det hade jag säkert gjort, vem vet. Däremot tycker jag inte att förseningar i kollektivtrafiken innebär ett så stort problem i mitt liv, det finns gott om saker att effektivisera i min vardag om jag nu är efter detta, innan en eventuell försening skulle vara det sista som finns kvar. Och min upplevelse efter att dagligen åka pendeltåg till och från jobbet är att förseningar är tämligen ovanliga och ganska harmlösa.

Men framför allt, om jag skulle tycka att det vore ett problem så skulle jag knappast starta en hattråd på happy om det. Känner du verkligen att det blir lättare att hantera situationen av att du har denna tråd att älta allting i?

Av de människor jag pratat med i verkligheten är det väldigt många som delar min syn på SL. Jag misstänkte därför att det även på Happy skulle finnas en hel hög med folk som går och är lite småirriterade på SL och som skulle kunna tycka att det är lite skönt att klaga av sig någonstans.

Precis som det finns en tråd med vad man har ätit idag eller hur dagens pendling (!) var. Varför inte en hur var dagens SL-pendling tänkte jag, fast döpte den till en lite hårdare rubrik.

Eftersom du gillar att räkna tycker jag du ska räkna ut vinst/förlust (både tid och pengar) på "alla" alternativ, såsom helikopter,taxi,cykel,bil,lifta,gå,kollektivtrafik etc.

Skulle tro att SL inte blir ett hatobjekt i den jämförelsen.

Det lustigaste med alla som är kritiska till att jag är kritisk med SL är att ni ständigt gör jämförelsen "alla alternativ är lika dåliga/dyra - och därför är det ingen anledning att klaga". Vatusan, om man alltid tänkte så skulle ju inget bli bättre.

SL har ett antal rejäla brister, det måste till och med ni som tycker jag är fånig hålla med om. Även om Köpenhamns och Happarandas lokaltrafik också är dålig betyder inte det att vi inte ska sträva efter ett bättre SL.

Om alla bara går och knyter sina händer i fickorna kommer ju inget att hända. Genom att synliggöra problemen i trafiken kan alla som går och irriterar sig på dessa småproblem inse att det finns fler än dem som stör sig på förseningar, dålig information och dålig service.

Precis som tråden som behandlar IPRED-lagstiftningen handlar denna tråd om att väcka opinion.

OK,

SL finansieras till största delen av skattepengar. Endast en liten del kommer från biljettförsäljning. Alla kvalitetsförbättringar är tyvärr förenade med kostnader.

Hur mycket mer (skattepengar) tycker DU det är värt att få SL lite bättre?. Låt oss säga: halvera sina genomsnittliga förseningar, eller vad det nu är man vill förbättra.

Jag för min del tycker att balansen mellan kostnad och kvalite är BRA!

Jag kan delvis hålla med dig i ditt resonemang H., även om jag inte delar din ilska kring SL så är det ju mycket riktigt så att man inte ska nöja sig med något bara för att det ser sämre ut på andra ställen, och att ingenting blir bättre av att knyta näven i fickan. Men att starta en hat-tråd på ett cykelforum är väl inte speciellt långt från att knyta näven i fickan? Ilskna trådar på diskussionsforum har väl ganska sällan varit delaktiga i politiska förändringar? Eller missar jag någonting här?

ÅL skrev:
> SL finansieras till största delen av
> skattepengar. Endast en liten del kommer från
> biljettförsäljning.

Tycker du att hälften är en "liten del"?

Tog pendeltåget denna morgon för att "prova" om det verklgen var så jävligt som nyheterna påpekade.

Jag kollade upp min resa på sl.se innan påbörjad resa.

Min resa denna morgon.

-Bussen kom tidigare än tidtabellen = Jag fick springa till pendeltågsstationen
-Den valda avgången var inställd
-Tåget efter det jag Egentligen skulle åka med avgick två minuter efter avgångstid (när den utgår från Västerhaninge/plattformen).
-Tåget kunde endast öppna & stänga därrarna på halva tåget åt gången = tog längre tid för av & påstigning.
-Byte av tåg för resande mot Kungsängen vid Centralen
-Redan vid Älvsjö var det dags att byta tåg pga tekniska problem
-Tågbytet vid Älvsjö tog lång tid då flera dörrar på det nya tåget var felanmälda & ur funktion
-Vi fick vänta på bron till Stockholms södra för att snabbtågen skulle hinna passera
-Vid spärrarna till tunnelbanan hade inte SL satt ut spärrvakter vid barnvagnsutgångarna som släppte igenom passagerare i "expressfart". efetrsom jag reste med SMS-biljett fick jag stå i dem låååååååånga köerna för oss med annan färdbiljett än kort.
-Jag missade två tåg mot min destination pga av kötiden.
-Det tåg jag skulle med var inställt och det kom istället två tåg mot samma destination innan mitt kom

Imorgon cyklar jag istället!

ÅL skrev:
> OK,
>
> SL finansieras till största delen av
> skattepengar. Endast en liten del kommer från
> biljettförsäljning. Alla
> kvalitetsförbättringar är tyvärr förenade med
> kostnader.
>
> Hur mycket mer (skattepengar) tycker DU det är
> värt att få SL lite bättre?. Låt oss säga:
> halvera sina genomsnittliga förseningar, eller
> vad det nu är man vill förbättra.
>
> Jag för min del tycker att balansen mellan
> kostnad och kvalite är BRA!

Hur mycket mer kostar bra service och en väl genomtänkt tidtabell? Bussar som avgår från station 1 minut innan tåget rullar in på stationen är ett klassiskt exempel. Att anställa några extra som tar emot samtal på kundtjänsten så att det inte är 10 minuters telefonkö när man behöver servicen som mest osv.

Detta är inga enorma kostnader för skattebetalarna, men det är ett enormt lyft för resenärerna.

fredrikw: Jo, cykelforum är väl lite handen i fickan, men det är ju klart mer än att verkligen bara knyta handen i fickan. Någonstans ska man väl börja...

Bang skrev:
> Tog pendeltåget denna morgon för att "prova" om
> det verklgen var så jävligt som nyheterna
> påpekade.
>
> Jag kollade upp min resa på sl.se innan
> påbörjad resa.
>
>
> Min resa denna morgon.
>
> -Bussen kom tidigare än tidtabellen = Jag fick
> springa till pendeltågsstationen
> -Den valda avgången var inställd
> -Tåget efter det jag Egentligen skulle åka med
> avgick två minuter efter avgångstid (när den
> utgår från Västerhaninge/plattformen).
> -Tåget kunde endast öppna & stänga därrarna
> på halva tåget åt gången = tog längre tid
> för av & påstigning.
> -Byte av tåg för resande mot Kungsängen vid
> Centralen
> -Redan vid Älvsjö var det dags att byta tåg pga
> tekniska problem
> -Tågbytet vid Älvsjö tog lång tid då flera
> dörrar på det nya tåget var felanmälda & ur
> funktion
> -Vi fick vänta på bron till Stockholms södra
> för att snabbtågen skulle hinna passera
> -Vid spärrarna till tunnelbanan hade inte SL satt
> ut spärrvakter vid barnvagnsutgångarna som
> släppte igenom passagerare i "expressfart".
> efetrsom jag reste med SMS-biljett fick jag stå i
> dem låååååååånga köerna för oss med
> annan färdbiljett än kort.
> -Jag missade två tåg mot min destination pga av
> kötiden.
> -Det tåg jag skulle med var inställt och det kom
> istället två tåg mot samma destination innan
> mitt kom
>
>
> Imorgon cyklar jag istället!

En sån smakstart på dagen kan få vem som hellst att känna HAT ! :-/ T