Stumpy
Aktiv medlem
[OT] Alpinskidor för liten peng?
Vad är det Skistar har monopol på?Det som stör med Skistar är just monopolet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det Skistar har monopol på?Det som stör med Skistar är just monopolet.
Då behöver du inte använda slipade stålkanterna, men de fina förhållandena!Hovfjället i morgon dårå. Snödjup på 60-70 cm. Blir bra, hoppas jag!
Helt klart mer av allt som är bra, för dina pengar, om du väljer en bra resa Alperna istället! Även om utförsåkning i liftsystem är en mega-dyr hobby.Vi tog en dag i Åre, jag och barnen v.8. Som ett avbrott från den icke Skistar-anslutna anläggningen vi besökte resten av veckan. Liftkorten var dyra men inte värre än jag förväntade mig, lunchen i backen var dyr men inte ocker. Skidåkningen v.8 var väl sådär, uppkört och folk överallt, känner inte att jag behöver åka tillbaka på några år. Och även jag missade att det var betalparkering. Gul lapp var verkligen pricken över i:et… ;-)
Det är iofs sant, man kan ju inte riktigt anklaga skistar för det.Vilka lunchaställe är det ens Skistar som driver?
Hittar kontoutdrag på typ 270 spänn för lunch + öl, och det i relation till att vårt sunkiga lunchhak på jobbet nu är uppe i 135 spänn (ej öl).
Men ja, gulaschen har alltid och kommer alltid vara billigare i alperna, varmare uteserveringar har dom jävlarna också.
Vårt kontor i sthlm ligger på Sveavägen och där är lunchen 100:- billigare och godare. Kostar vanligen ~140:- (exklusive öl då)En vanlig lunch med öl här hemma går ju loss på 240-250kr, så nån jätteskillnad verkar det ju inte vara.
Det var nån som skrev 270kr inkl öl här ovan. Det tycker jag inte är så farligt iom att normalt lunchpris (utan öl) nu är 140-150kr här i Uppsala eller Kista där jag mest håller till.Vårt kontor i sthlm ligger på Sveavägen och där är lunchen 100:- billigare och godare. Kostar vanligen ~140:- (exklusive öl då)
Men det kostar ju inte 340:- inkl öl på alla ställen i Åre heller, det var väl förhoppningsvis ett undantag..
Näe, det får man väl säga är ok inkl bärs. Speciellt om det är i fjällen. Vi har samma priser på hemmaplan som vid kontoret i sthlm, knepigt att det går mtp lokalhyra. Men det går väl pga högre ruljans i sthlm kanske..Det var nån som skrev 270kr inkl öl här ovan. Det tycker jag inte är så farligt iom att normalt lunchpris (utan öl) nu är 140-150kr här i Uppsala eller Kista där jag mest håller till.
Sen har jag visserlign bara bart uppe v6 och v11.Det var nån som skrev 270kr inkl öl här ovan. Det tycker jag inte är så farligt iom att normalt lunchpris (utan öl) nu är 140-150kr här i Uppsala eller Kista där jag mest håller till.
Kanske ingen nyhet men...Sen har jag visserlign bara bart uppe v6 och v11.
Inte omöjligt att det sitter en helt annan prislista uppe veckorna där emellan.
Mina k2 skidor är 105 breda under foten och funkar jättebra till det mesta för mig och jag är en rätt så kass skidåkareVart grå gränsen för pist/AM/freeride numera?
Åker runt på ett par 84 nu, men provade ett par Völkl Blaze 94 (när jag sålde min själv till Skistar) och dom kändes helt rimliga i den pist-transport som gjordes.
Det är inte bara bredden som avgör. Ett par breda skidor med mycket metall i gör bra ifrån sig i pisten.Vart grå gränsen för pist/AM/freeride numera?
Justja.Det är inte bara bredden som avgör. Ett par breda skidor med mycket metall i gör bra ifrån sig i pisten.
Mina gamla Völkl Tigershark 10 ft (73 breda) har ett otroligt bett i pisten. Mina Armada Invictus 99 Ti (99 breda) gör inte heller bort sig i pisten, men är betydligt bättre utanför pisten och när det är uppåkt. Ett par riktiga freerideskidor är väl både bredare, mjukare och har mer rocker för att ta sig runt i lössnö.
Vet jag att det kommer att vara åkning i hård pist, så väljer jag Tigersharksen, men för det mesta blir det Armadorna.
Bland det bästa du hittar i den kategorin är Fischer Ranger 96, dyra men jäkligt bra. Kostar ca 7k även på nuvarande rea tyvärr...Vart grå gränsen för pist/AM/freeride numera?
Åker runt på ett par 84 nu, men provade ett par Völkl Blaze 94 (när jag sålde min själv till Skistar) och dom kändes helt rimliga i den pist-transport som gjordes.
5k på Bergzeit, om man kan leva med blå istället för den snygga gula.Bland det bästa du hittar i den kategorin är Fischer Ranger 96, dyra men jäkligt bra. Kostar ca 7k även på nuvarande rea tyvärr...
"Jag vet inte", för att svara på frågan. Det vet nog bara säljavdelningarna på skidföretagen.Vart grå gränsen för pist/AM/freeride numera?
Exakt! Skidor är ju som cyklar. Man behöver ju många!"Jag vet inte", för att svara på frågan. Det vet nog bara säljavdelningarna på skidföretagen.
Men i min värld så...
- pistskidor är utan twintip och smala. Bra slipade stålkanter och ganska hårda. Själv har jag som pistskidor ett par storslalomskidor (styvhet/hårdhet/flex race "dam") som jag orkar åka med halva dagen. Hårdare skidor än så hde jag bara orkat ettnpar åk.
- Mina "freeride" är ett par hårda, långa, tunga och breda skidor som man gärna kör i terrängen. Men aldrig tar i hemmabacken, de kräver minst 200m fallhöjd.
- mina "all mountain" är ett par mjuka breda skidor med twintip med bindningen ganska mittmonterad.
- mina telisar.....
Osv osv...
Jag har sex par skidor som jag faktiskt åker på när jag tänker efter...
Så kortare svaret är: - du behöver ett par skidor till.
n+1 helt enkelt.
Glad påsk !
Ranger har rätt mycket högre vikt och större svängradier jämfört med Blaze.Bland det bästa du hittar i den kategorin är Fischer Ranger 96, dyra men jäkligt bra. Kostar ca 7k även på nuvarande rea tyvärr...
Ranger 96 i min längd ligger väl på 18-19m i radie någonstans. Iaf för mig tycker jag det är sweetspot för att kunna ha kul men inte bli orolig.Ranger har rätt mycket högre vikt och större svängradier jämfört med Blaze.
Säger mig inte speciellt mycket om verkligheten. Om man bara ser pist som "nödfall" men ändå är där över 50% av tiden (typ som att cykla MTB där det är platt), vad talar för/emot då?
Japp men det är väl + bindning så då landar du på 7-8k.5k på Bergzeit, om man kan leva med blå istället för den snygga gula.
Men jag letar ju inte ens efter skidor, tror jag!
Det korta svaret är att det är insidan som räknas.Vart grå gränsen för pist/AM/freeride numera?
Vart grå gränsen för pist/AM/freeride numera?
Äh, det finns betydligt dyrare bindningar än så ?Japp men det är väl + bindning så då landar du på 7-8k.
Äh, det finns betydligt dyrare bindningar än så ?
Vi tyckte det var lite långt till Sälen, så vi tog Branäs. Sannerligen inget påskpuder. Uppåkt och allmänt rätt dåligt. Får bli Hovis i morgon igen!
Vi brände upp till Tänndalen.Vi tyckte det var lite långt till Sälen, så vi tog Branäs. Sannerligen inget påskpuder. Uppåkt och allmänt rätt dåligt. Får bli Hovis i morgon igen!
En bekant som är där nu. Verkar vara riktigt fint. Så otroligt långt bara - tio timmar i bil från oss. ?Vi brände upp till Tänndalen.
Bästa pistföre jag haft på länge, blev liksom påmind om att piståka kan vara kul.
Bara kolla vad Glen Plake kör på. ?Söker skidor för skidballet, var kan jag hitta sånna?
Balett ändå, va? ?Söker skidor för skidballet, var kan jag hitta sånna?
Kung Glen. Precis tittat igenom Maltese Flamingo och Blizzard of Aaahs. ?Bara kolla vad Glen Plake kör på. ?
Allt var inte bättre förr.
Inte sämre heller. Bara annorlunda. ?Allt var inte bättre förr.
Inte riktigt lika snabba, men snyggare. Kräver en annan teknik vilken jag behärskar. Works for me. Självklart ska man välja moderna skidor om man trivs med dem.Just alpinskidor var definitivt sämre. Fråga Ingemar.