[OT] Alpinskidor för liten peng?

Vi tog en dag i Åre, jag och barnen v.8. Som ett avbrott från den icke Skistar-anslutna anläggningen vi besökte resten av veckan. Liftkorten var dyra men inte värre än jag förväntade mig, lunchen i backen var dyr men inte ocker. Skidåkningen v.8 var väl sådär, uppkört och folk överallt, känner inte att jag behöver åka tillbaka på några år. Och även jag missade att det var betalparkering. Gul lapp var verkligen pricken över i:et… ;-)
Helt klart mer av allt som är bra, för dina pengar, om du väljer en bra resa Alperna istället! Även om utförsåkning i liftsystem är en mega-dyr hobby.

Vilka lunchaställe är det ens Skistar som driver?
Hittar kontoutdrag på typ 270 spänn för lunch + öl, och det i relation till att vårt sunkiga lunchhak på jobbet nu är uppe i 135 spänn (ej öl).

Men ja, gulaschen har alltid och kommer alltid vara billigare i alperna, varmare uteserveringar har dom jävlarna också.
Det är iofs sant, man kan ju inte riktigt anklaga skistar för det.

En vanlig lunch med öl här hemma går ju loss på 240-250kr, så nån jätteskillnad verkar det ju inte vara.
Vårt kontor i sthlm ligger på Sveavägen och där är lunchen 100:- billigare och godare. Kostar vanligen ~140:- (exklusive öl då)

Men det kostar ju inte 340:- inkl öl på alla ställen i Åre heller, det var väl förhoppningsvis ett undantag..

Senast ändrad:
Vårt kontor i sthlm ligger på Sveavägen och där är lunchen 100:- billigare och godare. Kostar vanligen ~140:- (exklusive öl då)

Men det kostar ju inte 340:- inkl öl på alla ställen i Åre heller, det var väl förhoppningsvis ett undantag..
Det var nån som skrev 270kr inkl öl här ovan. Det tycker jag inte är så farligt iom att normalt lunchpris (utan öl) nu är 140-150kr här i Uppsala eller Kista där jag mest håller till.

Det var nån som skrev 270kr inkl öl här ovan. Det tycker jag inte är så farligt iom att normalt lunchpris (utan öl) nu är 140-150kr här i Uppsala eller Kista där jag mest håller till.
Näe, det får man väl säga är ok inkl bärs. Speciellt om det är i fjällen. Vi har samma priser på hemmaplan som vid kontoret i sthlm, knepigt att det går mtp lokalhyra. Men det går väl pga högre ruljans i sthlm kanske..

Sen har jag visserlign bara bart uppe v6 och v11.

Inte omöjligt att det sitter en helt annan prislista uppe veckorna där emellan.

Sen har jag visserlign bara bart uppe v6 och v11.

Inte omöjligt att det sitter en helt annan prislista uppe veckorna där emellan.
Kanske ingen nyhet men...

"Sedan några år tillämpar Skistar en mer differentierad prissättning med dyrare Skipass under högsäsong (bland annat sport- och påsklov) och billigare under lågsäsong.

Jag är inte ute efter skistar. Klart de gör affärer! Dessutom med skidåkning som produkt. Något jag gillar. Det är positivt vad de gör.

Jag bara känner mig mera som en kugge i maskinen än en unik skidåkare.

Återgår till trådtitel och tipsar om ett par bra allmountain skidor. Head Kore x 90, finns på stadium outlet nere i sälen by för 3500kr inkl bindningar. Längd 163cm och 177cm.

Var på jakt efter ett par smalare pistvänliga allmountain-lagg, som ska kunna hantera uppkörda pister och lite puderåk om man har tur med vädret. Testade K2 Mindbender 89ti, Blizzard Brahma, Völkl Deacon 80, Mindbender 96c och Head Kore X 85. Spridda skurar helt enkelt, mycket bra skidor hela högen. Men Mindbender 89ti blev favoriten, men tycker Kore X 90 fyllde samma behov fast på ett lite mer pistinriktat sätt, så för halva priset av Mindbender 89ti så var det en no-brainer.

Vart grå gränsen för pist/AM/freeride numera?

Åker runt på ett par 84 nu, men provade ett par Völkl Blaze 94 (när jag sålde min själv till Skistar) och dom kändes helt rimliga i den pist-transport som gjordes.

Åker runt på ett par 84 nu, men provade ett par Völkl Blaze 94 (när jag sålde min själv till Skistar) och dom kändes helt rimliga i den pist-transport som gjordes.
Mina k2 skidor är 105 breda under foten och funkar jättebra till det mesta för mig och jag är en rätt så kass skidåkare

Det är inte bara bredden som avgör. Ett par breda skidor med mycket metall i gör bra ifrån sig i pisten.

Mina gamla Völkl Tigershark 10 ft (73 breda) har ett otroligt bett i pisten. Mina Armada Invictus 99 Ti (99 breda) gör inte heller bort sig i pisten, men är betydligt bättre utanför pisten och när det är uppåkt. Ett par riktiga freerideskidor är väl både bredare, mjukare och har mer rocker för att ta sig runt i lössnö.

Vet jag att det kommer att vara åkning i hård pist, så väljer jag Tigersharksen, men för det mesta blir det Armadorna.

Jag skulle inte vilja ha skidor som är bredare än 100 mm om dom främst ska användas i pist, men det är en flytande gräns. Är stor variation i pisten också, hårt eller mjukt, välpistat eller uppkört. Mina Rustler 9 är 96 mm under foten och är jätteroliga i pist, så länge det inte är isigt, men att åka på en mer renodlad pistskida när det är hårt och välpistat är något helt annat.

Det är inte bara bredden som avgör. Ett par breda skidor med mycket metall i gör bra ifrån sig i pisten.

Mina gamla Völkl Tigershark 10 ft (73 breda) har ett otroligt bett i pisten. Mina Armada Invictus 99 Ti (99 breda) gör inte heller bort sig i pisten, men är betydligt bättre utanför pisten och när det är uppåkt. Ett par riktiga freerideskidor är väl både bredare, mjukare och har mer rocker för att ta sig runt i lössnö.

Vet jag att det kommer att vara åkning i hård pist, så väljer jag Tigersharksen, men för det mesta blir det Armadorna.
Justja.

Vi körde en "Offpist Level 1" via Skistar*, där man fick låna skidor.

Körde bland annat genom en rolig men hård skog.
Körde samma skog senare på mina AM-skidor = roligt.
Mötte andra deltagarna som hade återbesökt skogen på sina egna pistskidor, dom hade inte haft lika roligt. Beskrev det som att dom mest studsat runt.

*Mest prisvärda jag gjort på länge

Bland det bästa du hittar i den kategorin är Fischer Ranger 96, dyra men jäkligt bra. Kostar ca 7k även på nuvarande rea tyvärr...

"Jag vet inte", för att svara på frågan. Det vet nog bara säljavdelningarna på skidföretagen.

Men i min värld så...
- pistskidor är utan twintip och smala. Bra slipade stålkanter och ganska hårda. Själv har jag som pistskidor ett par storslalomskidor (styvhet/hårdhet/flex race "dam") som jag orkar åka med halva dagen. Hårdare skidor än så hade jag bara orkat ettn par åk.
- Mina "freeride" är ett par hårda, långa, tunga och breda skidor som man gärna kör i terrängen. Men aldrig tar i hemmabacken, de kräver minst 200m fallhöjd.
- mina "all mountain" är ett par mjuka breda skidor med twintip med bindningen ganska mittmonterad.
- mina telisar.....

Osv osv...
Jag har sex par skidor som jag faktiskt åker på när jag tänker efter...

Så kortare svaret är: - du behöver ett par skidor till.
n+1 helt enkelt.

Glad påsk !

Senast ändrad:
Det stora problemet med Åre är ju förutom priserna det otroligt dåliga liftsystemet. Toppen är ju typ aldrigöppDet blåser typ alltid och då står alla liftar som kopplar ihop systemet.
"Jag vet inte", för att svara på frågan. Det vet nog bara säljavdelningarna på skidföretagen.

Men i min värld så...
- pistskidor är utan twintip och smala. Bra slipade stålkanter och ganska hårda. Själv har jag som pistskidor ett par storslalomskidor (styvhet/hårdhet/flex race "dam") som jag orkar åka med halva dagen. Hårdare skidor än så hde jag bara orkat ettnpar åk.
- Mina "freeride" är ett par hårda, långa, tunga och breda skidor som man gärna kör i terrängen. Men aldrig tar i hemmabacken, de kräver minst 200m fallhöjd.
- mina "all mountain" är ett par mjuka breda skidor med twintip med bindningen ganska mittmonterad.
- mina telisar.....

Osv osv...
Jag har sex par skidor som jag faktiskt åker på när jag tänker efter...

Så kortare svaret är: - du behöver ett par skidor till.
n+1 helt enkelt.

Glad påsk !
Exakt! Skidor är ju som cyklar. Man behöver ju många!

Bland det bästa du hittar i den kategorin är Fischer Ranger 96, dyra men jäkligt bra. Kostar ca 7k även på nuvarande rea tyvärr...
Ranger har rätt mycket högre vikt och större svängradier jämfört med Blaze.

Säger mig inte speciellt mycket om verkligheten. Om man bara ser pist som "nödfall" men ändå är där över 50% av tiden (typ som att cykla MTB där det är platt), vad talar för/emot då?

Ranger har rätt mycket högre vikt och större svängradier jämfört med Blaze.

Säger mig inte speciellt mycket om verkligheten. Om man bara ser pist som "nödfall" men ändå är där över 50% av tiden (typ som att cykla MTB där det är platt), vad talar för/emot då?
Ranger 96 i min längd ligger väl på 18-19m i radie någonstans. Iaf för mig tycker jag det är sweetspot för att kunna ha kul men inte bli orolig.

Jag går inte mycket på tur så vikten är inte avgörande för mig. Finns väl bra tester på freeride, tror rangern vann årets skidtest för allmountain också.

Det korta svaret är att det är insidan som räknas.
Pistskida ska vara hård, vridstyv med väl avvägd dämpning för den fart den används i. Givetvis sylvassa kanter i högkvalitativt stål. Tävlingsskidor är de bästa pistskidorna du kan åka på, så länge du orkar med hårdheten och pallar med farten. Dam/herr SL- eller dam/junior GS-skidor är roliga pistskidor. Kantgreppet är överlägset "vanliga" pistskidor.

Lössnöskidor ska vara mjuka och breda, för att surfa i snön. "Rocker" med negativt spann. Vridstyvhet och dämpning är inte så viktigt. Funkar lite som vattenskidor.

AM är väl ett försök till kompromiss, som jag förstått. Lite lössnöskidans mått med lite av pistskidans inre egenskaper?

Skriver som jag gjort tidigare.
Ett par gamla Völkl Katanas, tunga as men går som ett lok i stora svängar. Hur kul som helst. De är dock inte optimala för att ligga i kortsväng, trivs absolut bäst i stora öppna ytor.

Det är inte bara bredden som avgör tycker jag utan skidans egenskaper överlag. Jag kör mest på Black Crows Camox och har både vanliga modellen och freebird (som är randoversionen), 97 mm i midjan. Tycker de funkar alldeles ypperligt i pist och är väldigt allround. Personligen vill jag ha ganska styva chargeskidor som är stabila i höga farter och som klarar en rad olika snöförhållanden, men det är förstås väldigt individuellt. Håller absolut inte med om att lössnöskidor ska vara mjuka. Har ett par BC nocta också men de dagar de kommer till sin rätt är rätt få. För ren piståkning kör jag på ett par Head GS worldcup team som är väldigt tunga men fantastiska att cruisa med i höga farter i hård pist.
Det absolut bästa är ju att testa olika modeller, det är ju rätt ofta skidtester runt om på anläggningarna.

Hovfjället levererar. Flera plusgrader men fina pister utan högar av slush + is. Svärfars Dynastar och farsans SX 80 levererar också. I morgon drar vi nog lite norrut till Tandådalen.

Såg inga andra SX i pisterna i dag, däremot ett par fina 80-talsskidor från Rossignol. ?

Snudd på att det blev lite påskpuder, några grader för varmt bara ☀️
1000021699.jpg

Idag har jag glidit runt på ett par Extrem (Åre Skidfabrik) Fusion 95 och två teståk på Fisher Ranger 96.

Rangern var en storlek för kort och testades när det var regnigt och uppkört, så den fick inte riktigt chansen att skina. Men lyckades ändå göra bra ifrån sig, även om fusionen hann leverera dom bästa åken.

Den solklara slutsatsen är att jag vill ha en ~95mm skida med kort stomme.
Verkligen inget fel på mina nuvarande skidor, men det här var klart mysigare åkande.
Svängradien är på pappret 1m längre än det jag åker med nu, men det gick ändå klart lättare att svänga tvärt där man vill (mest då halvflack björkskog i ramis)

Själv körde jag skiten ur mig i dag. Sista dagen Hovfjället var öppet, ösregn på förmiddagen men sedan fantastiskt fin vårskidåkning. Ramlade ganska många gånger, vilket brukar betyda att det var riktigt kul!

Åkte på kapp med en ganska duktig bekant nedför ett av de svarta partierna. Han på Atomic storslalomlagg från 2024, jag på Dynastar Polysoft från 1988. Han vann, men knappt. När vi stod i liftkön kikade han ned på mina skidor och nickade gillande. ”Fan, de är snabba alltså.” ?

IMG_4759.jpeg

IMG_4757.jpeg

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp