[OT] Alpinskidor för liten peng?

Altså jag köper att folk drar det där resonemanget i cykelsammanhang (även om jag inte alltid håller med) men alpinskidor har väl ändå var genomgående fula typ sen dom slutade vara helt i trä?
Det här är mina snyggaste skidor.
IMG_1847.jpeg

Kanske inte de snyggast men de mest ikoniska är i mitt tycke Völkl Renntiger/Racetiger. Knallgul bakgrund, svart text och tiger-möster/logga.
Den grafiska designen har funnits på Völkls slalomskidor sedan 1973, dock med viss variation i kompletterande textfärger.

Kanske inte de snyggast men de mest ikoniska är i mitt tycke Völkl Renntiger/Racetiger. Knallgul bakgrund, svart text och tiger-möster/logga.
Den grafiska designen har funnits på Völkls slalomskidor sedan 1973, dock med viss variation i kompletterande textfärger.
Völkl har gjort en del designmässiga bottennnapp. Inte de vackraste men bland de skönaste:
1711982787458.png

Jag tycker att Rossignol Strato 102 är världens genom tiderna vackraste skidor.
Visa bilaga 689701
Farsan hade ett par exakt såna som på bilden. Inköpta i St Moritz ca 1968 om hans minne stämmer.
Även om jag inte är så nostalgiskt lagd och inte vet vad man skulle haft ett par oåkbara skidor till så kan jag tycka det är lite sorgligt att de blev ett bidrag till fjärrvärmen på tidigt 90-tal.

Jag tycker att Rossignol Strato 102 är världens genom tiderna vackraste skidor.
Visa bilaga 689701
Det är väl lite den eran jag syftar på, när skidor såg ut som ett par smäckra spetsiga plankor.

Sen dess har det vart en stilstudie i hur man inte bör blanda neongrön och orange, vit/turkos grafik som skulle gjort sig bättre på en tandkrämstub, typ allt har provats.

Råkade precis själv bli med ett par sådana, har sett värre
20240401_205613.jpg

Farsan hade ett par exakt såna som på bilden. Inköpta i St Moritz ca 1968 om hans minne stämmer.
Även om jag inte är så nostalgiskt lagd och inte vet vad man skulle haft ett par oåkbara skidor till så kan jag tycka det är lite sorgligt att de blev ett bidrag till fjärrvärmen på tidigt 90-tal.
Jag tror att jag hade kunnat åka rätt bra på dem ändå. Jag har iofs inte testat så gamla lagg, tror de äldsta jag har är från -82. Min farsa hade också ett par Strato men de är dessvärre försvunna.

Det är väl lite den eran jag syftar på, när skidor såg ut som ett par smäckra spetsiga plankor.

Sen dess har det vart en stilstudie i hur man inte bör blanda neongrön och orange, vit/turkos grafik som skulle gjort sig bättre på en tandkrämstub, typ allt har provats.

Råkade precis själv bli med ett par sådana, har sett värre
Visa bilaga 689737
Håller med. Men inte är Stratosskidorna i trä, inte. ?

Nu har jag lämnat freeride-funäs och tagit en repa i pist-romme.

Och man ser ju tydliga samband. Smalare midja = skrikigare design.
Är det Skidklubben Samurajerna som fortfarande inspirerar design-normen?

Skidorna på bild strax ovan är såklart gamla nog för att vara undantagna.

Nu har jag lämnat freeride-funäs och tagit en repa i pist-romme.

Och man ser ju tydliga samband. Smalare midja = skrikigare design.
Är det Skidklubben Samurajerna som fortfarande inspirerar design-normen?

Skidorna på bild strax ovan är såklart gamla nog för att vara undantagna.
Köpte i går ett par Authier Rodeo med Salomon 637-bindningar. Medföljde gjorde också ett par Scottstavar och ett Salomon skidfodral. Allt tycks vara från 1985 och är alltså helt nytt. Måste ha köpts av någon och bara blivit stående.

Bindningarna åker på ett par nya, lila Kästle RX från -88 som jag förhoppningsvis ska få köpa. Tvåmetare.

IMG_4798.jpeg

IMG_4796.jpeg

IMG_4797.jpeg

IMG_4800.jpeg

Och den snyggaste truga jag någonsin sett.
IMG_4799.jpeg

Passande tillbehör till retroskidorna:

(jag har länge haft en sån där ologisk dröm om att ha en pistmaskin ?, vore kul att åtminstone följa med i backen någon gång)

Passande tillbehör till retroskidorna:

(jag har länge haft en sån där ologisk dröm om att ha en pistmaskin ?, vore kul att åtminstone följa med i backen någon gång)

Hur brant går en sådan?
Kan man börja med shuttle istället för topptur? ?

Vet inte, men när det är för brant kör de med vajer.

Inte så retro :

Visa bilaga 691083
Det finns utbildning i bl.a. Idre fjäll.
Jag har bara åkt, inte kört, pistmaskin. Det är otroligt bekvämt och spännande.

Kanske den perfekta presenten när det fylls jämnt ?

Sen är du garanterat villebråd #1 för den lokala slalomklubben ?

Realism. För 20 år sedan sades det att Vasaloppet skulle vara ett minne blott år 2020. Går vi tillbaka i tiden ser vi att loppet ställts in pga snöbrist en gång i modern tid, det var 1990. Sedan dess inga större problem, det har varit år med mer och mindre snö, men ingen tydlig trend att det skulle ha blivit sämre de senaste åren vilket det borde om domedagsprofetiorna ska slå in. Jag ser ingen anledning att detta skulle ändra sig signifikant de närmsta 50 åren, framförallt inte i fjällvärlden.
Realismen är väl snarare att även om det finns snö är säsongen kortare, rejält kortare redan nu
"I Vindeln i Västerbotten har en tredjedel av vintern försvunnit under en 40-årsperiod"

Realismen är väl snarare att även om det finns snö är säsongen kortare, rejält kortare redan nu
"I Vindeln i Västerbotten har en tredjedel av vintern försvunnit under en 40-årsperiod"
Den som inte tror på klimatforskarna har ingen kredibilitet. Jag önskar att ”klimatskeptikerna” hade rätt, men i verkligheten går vi mot en ytterst oviss och obehaglig framtid.

Bäst att åka så mycket skidor som möjligt, helt enkelt.

Nu har jag testat frugans Blizzard Black Pearl 88 (171 cm) i isiga pister på påsklovet och gillade den skarpt! Mycket bättre kantgrepp på is jämfört med mina Rustler 9 (årsmodell 18/19) och trots längden (jag gillar normalt att åka på skidor runt 180 cm) och att det ska vara en snällare skida kändes det som att den hade mer att ge även när försökte köra den hårt. Antagligen inte lika rolig (lekfull) som mina Rustler utanför pisterna, men kommer i en uppdaterad version nästa år med lite annan form.

Blev sugen på att köpa en mer pistorienterad all-mountain. Måste bara klura på vad som inte blir för mycket överlapp med mina Rustler. Brahma 88 finns för bra pris på Sport Bittl, men jag tror att den blir för krävande för mig och vad jag vill använda den till. Nya Rustlern är nog ett bra alternativ, men det känns lite för enkelt och skulle göra att mina gamla nog bara blir stående.

Nu har jag testat frugans Blizzard Black Pearl 88 (171 cm) i isiga pister på påsklovet och gillade den skarpt! Mycket bättre kantgrepp på is jämfört med mina Rustler 9 (årsmodell 18/19) och trots längden (jag gillar normalt att åka på skidor runt 180 cm) och att det ska vara en snällare skida kändes det som att den hade mer att ge även när försökte köra den hårt. Antagligen inte lika rolig (lekfull) som mina Rustler utanför pisterna, men kommer i en uppdaterad version nästa år med lite annan form.

Blev sugen på att köpa en mer pistorienterad all-mountain. Måste bara klura på vad som inte blir för mycket överlapp med mina Rustler. Brahma 88 finns för bra pris på Sport Bittl, men jag tror att den blir för krävande för mig och vad jag vill använda den till. Nya Rustlern är nog ett bra alternativ, men det känns lite för enkelt och skulle göra att mina gamla nog bara blir stående.
Om pisten är fokus finns inget(!) bättre än ett par Stöckli Laser AX. Den är så oerhört förtroendeingivande och rent ut sagt skitrolig att åka på. Jag har just nu fem par utförsskidor, allt från åldrade Salomon friåkningsskidor till mer rejsiga Stöcklis - men ingen annan skida jag åkt på är bättre på något i pisten än Laser AX.

Laser AX är magisk! Man kan slöåka med ungarna och ha kul, men också åka hur hårt och brant som helst med 100% grepp och kontroll. Fattar inte hur den kan vara en sådan kameleont, men det är den. Nuvarande modell heter Montero AX (väldigt små skillnader mot Laser AX i senare modell), men den är för dyr för mig, jag jagade upp mina LAser AX på Blocket.

Happy hunting! //Mange

Tillbaka
Topp