[OT] altan, natur e komposittrall?

Nästa fråga till träteknikerna därute:

Överväger att lägga en ram med kant enligt nedan då jag har såväl gersåg som tillgång till trall.

1743512326608.webp

Kommer det se ut som en krokig Alfons Åberg-Helikopter när trallen väl torkat?
Är ingen superinvestering i vare sig tid eller pengar, tänk 4 x 420cm trall och ett gäng skruvar..

Överväger att lägga en ram med kant enligt nedan då jag har såväl gersåg som tillgång till trall.

Visa bilaga 760385

Är ingen superinvestering i vare sig tid eller pengar, tänk 4 x 420cm trall och ett gäng skruvar..
Nä, kör på.
Men blött virke krymper rätt mycket på längden så det blir glipa efter några år, tror den på bilderna är 3-4 år och var nog lagd utan nämnbar glipa.

Bilagor

• PXL_20250401_154152628~2.webp
    PXL_20250401_154152628~2.webp
    823.8 KB · Besök: 19
  • PXL_20250401_154204368~2.webp
    PXL_20250401_154204368~2.webp
    1 MB · Besök: 20

Visa bilaga 760385

Jag byggde odlingslådor med såna hörn för två år sen och de har också hållit helt ok. Bristen i precision är primärt från bygget och att jag sågat allt med handhållen cirkelsåg, inte att det slagit sig.

Bilagor

• IMG_0391.webp
    IMG_0391.webp
    430.5 KB · Besök: 29
Ja, egentligen ska du det därför att det viktiga är att såpan är överfettat. Om det sen är tall- eller linoljebaserad spelar ingen roll utan såpan skall lämna en tunn fet hinna på virket vilket bara överfettat såpa gör.
Vanlig såpa typ grön- eller gulsåpa är inte överfettat utan torkar ut träet. Liksom trallrent.
Stort tack för det här förtydligandet!
Jag har kört med grönsåpa i flera år, men nu har jag köpt en dunk linsåpa 🙂

Vilken produkt är det som gäller för 2026 att behandla altan med? Något som gör att grönsakerna håller sig borta så länge som möjligt nu när jag skrubbat bort dom.

Visa bilaga 760385

Ett år senare: Gira aldrig utomhus är väl grundregeln bland äldre snickare. Om man måste, skruva giren.

Vilken produkt är det som gäller för 2026 att behandla altan med? Något som gör att grönsakerna håller sig borta så länge som möjligt nu när jag skrubbat bort dom.
Köp en flaska Bensaltensid. Det är det verksamma ämnet i Grönfri. Kostar ~500 för en liter som ger 30 liter utspädd. Eller 1 dl till 3 liter vatten för en femtiolapp…
Räcker väl ett par år kan jag tro.

Ett år senare: Gira aldrig utomhus är väl grundregeln bland äldre snickare. Om man måste, skruva giren.
Men nu gjorde jag det ändå, och det passar väl in bland den i övrigt rackliga trallen och soffgruppen byggd av EU-pall. Alla kvarterets terrasser ser ut som Four Seasons (inte trädgårdsföretaget i New Jersey), min ser ut som Christiania.

Även svågern har tipsat om detta. Han påstår även att den skall sluta tillverkas så han har bunkrat upp. Oklart hur sanningshalten är gällande tillverkningsstoppet.
Bensaltensid (alltså det verksamma ämnet även i Grönfri) är en biocid så det ska hanteras varsamt och med eftertanke. Så det är inte helt otänkbart att det kommer att försvinna eller åtminstone från att säljas till privatpersoner.

Ni (och snart jag) som skrubbar och oljar altanen inför varje säsong, när på året sker detta? Finns det några temperatur-/fuktmässiga bryderier eller är det bara att köra igång när det känns gött?

Ni (och snart jag) som skrubbar och oljar altanen inför varje säsong, när på året sker detta? Finns det några temperatur-/fuktmässiga bryderier eller är det bara att köra igång när det känns gött?
För mig är det i början av april. Sommartid har ramlat in, solen brukar värma, fåglarna pippar, blommar blommar, skotten är gröna och det är rent allmänt gott att vara ute.
Trädgårdsmöblar ska ut till kristi flygare, det är sen gammalt, så då är det bra att trallen är nysåpat.

För mig är det i början av april. Sommartid har ramlat in, solen brukar värma, fåglarna pippar, blommar blommar, skotten är gröna och det är rent allmänt gott att vara ute.
Trädgårdsmöblar ska ut till kristi flygare, det är sen gammalt, så då är det bra att trallen är nysåpat.
Jag har en del stationära trädgårdsmöbler. De får la såpas de mä.

Så här ser altanen ut på landet. Lite för stor för att jag ska orka byta hela. Den har nog aldrig fått kärlek så är sliten, uttorkad och i dåligt skick. Går det att rädda upp så den blir halvok? Hur?
Slipa först?

Bilagor

• IMG_9794.webp
    IMG_9794.webp
    2 MB · Besök: 21
  • IMG_9796.webp
    IMG_9796.webp
    699.2 KB · Besök: 21
  • IMG_9795.webp
    IMG_9795.webp
    1 MB · Besök: 22
Så här ser altanen ut på landet. Lite för stor för att jag ska orka byta hela. Den har nog aldrig fått kärlek så är sliten, uttorkad och i dåligt skick. Går det att rädda upp så den blir halvok? Hur?
Slipa först?
Min såg ut som din, eller snäppet värre. Jag anlitade en firma som hade en stor tung maskin med dubbla borstar som tvättade bort skiten, sedan behandlade de den nytvättade trallen med linolja. Det blev väldigt bra, men det kostade ca 6000:- för 80m2.

Hejsan,
Är det någon som har erfarenhet av att slipa altaner. Nuvarande tryckimpregnerade börjar se trött ut...
/Jari

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp