[OT] alternativ till konventionell hemmanyckel

• Trådstartare Trådstartare TM
  • Start datum Start datum

TM

Aktiv medlem
Ska flytta till nyproducerat radhus i höst och en tanke slog mig: finns det hemmavarianter på klassiska låsbrickor som man har till kontoret och entreer mm?
Hade varit smutt!

Senast ändrad:
Skulle vilja ha något som kan läsa mifare classic. Då kan man använda sitt sl-kort.. Och i mitt fall även jobbets passerkort.

På min arbetsplats har vi nyckelfria lås med bluetoothanslutning till telefonerna hos våra vårdtagare. Det är godkänt av försäkringsbolagen. Jag såg en liknande lösning på någon tv-reklam.

lysmask skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ett sånt här på villan sen några år, tag,
> kod eller wifi/app för att öppna. Funkat
> finfint, pratade med mitt försäkringsbolag innan
> montering och det dög åt dem (Lf).
> http://www.yale.se/sv/yale/yalese/produkter/yale-d
> oorman/
>
> Var inte svindyrt heller, 3-4000kr. Monterade
> själv, bara att rycka ur gamla låskistan och
> skruva dit utan extra borrade eller sågande.

Precis den jag suktar efter.

Spännande!
Hmm ja det måste absolut vara godkänt av försäkringsbolagen. Har för mig att det finns lösningar som känner av när ens telefon är nära och öppnar då?

Om ni googlar howto copy mifare eller motsvarande ser ni att det inte verkar så svårt.
"Fördelen" framför att kopiera vanliga nycklar är att det räcker med att hålla en telefon i närheten av nycklarna att kunna göra det.

MvhMagnus

Med tanke på hur nära kortet jag måste hålla telefonen för att läsa av ett kort så är jag inte så orolig för det faktiskt.

Vad gäller Yale Doorman så har olika försäkringsbolag olika krav - oftast beroende på lösöret.
Under 1 miljon i lösöre, så är det få (om någon?) som ställer mer krav än att det skall finnas ett lås.

YD har 6 siffrig kod eller 4 siffrig kod och bricka. Går att styra via smartphone/larm men det kräver larm med månadskostnad :(

Vet inte om det 1/ finns någon låstillverkare för hemmabruk som bara har brickor och 2/ om försäkringsbolaget godkänner det.

Jag/familjen är toknöjda med YD. Så otroligt skönt att inte behöva tänka på nycklar.

lysmask sa:
Har ett sånt här på villan sen några år, tag, kod eller wifi/app för att öppna. Funkat finfint, pratade med mitt försäkringsbolag innan montering och det dög åt dem (Lf).
http://www.yale.se/sv/yale/yalese/produkter/yale-doorman/

Var inte svindyrt heller, 3-4000kr. Monterade själv, bara att rycka ur gamla låskistan och skruva dit utan extra borrade eller sågande.

Hm, nu känns det lite extra smärtsamt den där gången vi glömde nycklarna hos svärfar och betalade 6k till en låssmed för att borra upp och byta vårt lås en söndageftermiddag (att det hade varit väldigt mkt billigare att panga en ruta är väl en annan sak).

Lite trådkapning:
Jag har letat efter vettigt centrallås (typ bilcentrallås) till villan men inte hittat något. Något som kan monteras dolt/snyggt på alla fönster och altan/balkongdörrar. Det behöver dessutom tre lägen:
- helt låst
- hemmalåst (så att man kan öppna obehindrat inifrån)
- helt öppet
Möjlighet att låsa upp bara den dörren man ska in genom vore också bra.
Jag har inte lyckats hitta något färdigt system som gör detta även om det nog skulle gå att plocka ihop på något sätt.
Någon som vet?

/Per

Tillbaka
Topp