OT: Årets Bock

snabel@nders ... det är bara till att montera en kamera på ditt kontoret riktat mot bocken och koppla upp den på nätet! Kanske HappyJonas till och med länkar direkt till den härifrån Happys iså fall! ;-)

den har inte brunnit ner än i alla fall. men nu tycker jag faktiskt att pyromanerna har blivit lite långsamma

Oskar wrote:

> Det är sant; Borlänge är riktigt läskigt. Sundsvall tycker jag
> också verkar farligt.

Det är väl inga större fel på Borlänge. När jag bodde där '97 (på Tjärna Ängar så klart) var det bara skottlossning i grannkåken. Om kvällarna ligger där en tung sötaktig doft över hela området.

Tror Borlänge har högst antal polisärenden per invånare eller hur det nu var. De använder mest el per invånare iaf. :)

tobbe: kul, ditt måste jag flytta. hehe. verkar ju vara ett riktigt trevligt ställe. då får jag ju iallafall användning för alla låsen på cykeln

Och bocken står kvar..:

(inte längre :-))

image.cgi

Post Edited (03-12-12 09:49)

det står ju också en mindre bock i närheten, den står också kvar.. men är mer lätttillgänglig, precis bredvid cykelvägen, det räcker med o slänga en fimp också ...poff.. %-)

För ett antal års sedan under min gymnasietid gjorde jag ett grupparbete i samhällskunskap. Vi tog som uppgift att intevjua några som satt i fängelse.
En utav de vi intevjuade hade bränt ned julbocken i Gävle två gånger (han satt inne för dråp men i alla fall)!!!
Vi frågade:
-Vad fick dig att bränna bocken första gången?
Han svarade:
-Tre magiska ord: Du vågar inte !!
Vi frågade:
-Vad fick dig att bränna bocken den andra gången?
Han svarade:
-Fyra magiska ord: Du vågar inte igen!!!!

Sann historia!

Den brinner, den brinner!!!

Njae, skoja bara... ;-) Men är det någon som har lite historisk information om varför och hur länge de har byggt en sådan stor julbock i gävle varje jul? Det verkar ju lite snurrigt, eftersom den oftast brinner upp? Nästan som att försöka bygga en snögubbe i juni och försöka hålla liv i den över midsommar? :-D Är det någon förresten som vet om det någonstans i dalarna byggs en gigantisk dalahäst till jul? ;-)

/Leo

Leo@happymtb.org wrote:

> :-D Är det någon förresten som vet om det någonstans i dalarna
> byggs en gigantisk dalahäst till jul? ;-)

Kanske inte så gigantisk och inte till jul, men det finns en ganska stor i Nusnäs. Se bild här.

Men nu är det bara ett skelett kvar!

image.cgi

"Julbocken i Gävle nerbränd

Den riksbekanta julbocken i Gävle klarade sig inte fram till lucia. Natten mot fredagen totalförstördes den stora halmkonstruktionen på Slottstorget i en brand. Flera ungdomar sågs springa från platsen.
12 dec kl 05:49 "

*suck* Förb****** människor (?) som inte kan låta saker vara i fred!!!!!
Hade förhoppningar om att få se den i år igen. Den ska liksom bara finnas när man kommer upp i juletid...

/anki - bedrövad ex-sandviksbo

anki wrote:

> *suck* Förb****** människor (?) som inte kan låta saker vara i
> fred!!!!!
> Hade förhoppningar om att få se den i år igen. Den ska liksom
> bara finnas när man kommer upp i juletid...

Ibland bygger de upp den igen.

Som min kollega sa idag:

"Äh, om den inte brann var år skulle de ha tröttnat på att bygga den redan '72."

Det ger onekligen en hel del mediauppmärksamhet till Gävle (som annars mest bara är insöade).

72 var det år vi flyttade ner från Sandviken...

Mediauppmärksamheten får de via sitt helt suveräna hockeylag! Det kan gott o väl räcka till.

/anki
Brynäs & Saik är bäst! (Hjälmsporter så de är godkända sporter *S*)

anki wrote:

> Mediauppmärksamheten får de via sitt helt suveräna hockeylag!
> Det kan gott o väl räcka till.

*arrrgh*

Trodde jag skulle slippa hockey på Happy iaf., illa nog att alla kollegorna pratade om att något "Leksand" vann över något "Djurgården" igår... Hela fikarasten förstörd!

Härligt Anki! HEJJA BRYNÄS!! (inte saik dock.... )

För ett par veckor sen var jag och frugan till Gavlerinken och såg Brynäs slå ärkerivalerna från Siljans strand. Hur kul som helst!

*ler stort* Gôtt Tomaten!!!
Hemma är det "fullt hockeykrig". Gubben håller på det där som visst finns och kallas Leksand... och för Lilleman är det Färjestad som gäller (och han kan nog "allt" som man överhuvudtaget (inte) behöver veta om NHL...)

Detta är vad som sitter på hans rum *S*
troja.jpg

*ryser*

Junior hemma håller på dom rätta lagen :-)

Brynäs och våra lokala divII-hjältar, som f.ö. spelar hemma mot serieledarna ikväll, så då är man hes i morgon...

Tillbaka
Topp