[ot]: Bakfjäderkompressor Volvo V70 -04

plumse

Aktiv medlem
Afton!

Finns det nån i Göteborg som kan låna mig den speciella fjäderkompressor som krävs för byte av bakfjädrar på ovan nämda dÖdsfordon?

Bakfjädrarna döljs för mycket av plåt å sånt bôs. Inte alls lika smidigt som fram där jag kunde riva ur hela fjäderbenet okomprimerat.

Det finns ett fulmek: Att lossa länkarmen. Men det krävs både en ängels tålamod och en djävulsk ilska att få ihop skiten igen sen
Tänkte att rätt verktyg vore värt att testa först...

Nåt hydrauliskt.
Biltema har nån halvsuspekt multikompressionsnippedutt men det kostar 2000kr. Då är det billigare att få jobbet gjort på en Volvoverkstad.

Jag lossade länkarmen. Det var jobbigt men inte överjävligt. Hade jag monterat vanliga fjädrar och inte förstärkta hade det nog varit mer överkomligt. Behövde en domkraft och en medhjälpare som stod på navet så gick det dit.

plumse sa:
Precis den manövern jag läst om. Så det är inte så överdjävligt ändå? Det talas om 4h...
Tror det tog min tre på första sidan och en på andra eller nåt sånt så det låter rätt rimligt.

Fram är ju rätt tidsödande det också även om momenten är lättare att genomföra.

Skulle den här funka tro?
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...erspannare/fjaderspannare-invandig-2000041102

19-1637_xl_1.jpg

Känns som om skruven kan vara lite för lång för att kunna få ur fjädern?

Uppdatum:

Det gick utmärkt utan specialverktyg för mig också.
Totalt fyra skruv och två muttrar behövde lossas förutom hjulbultarna då.
En hydraldomkraft, en saxdomkraft och en kofot samt en 17mm-hylsa och ett spärrskaft användes.
Det tog 2h på första sidan och 20 minuter på andra nu när jag visste hur jag skulle göra.
Nu har jag förtjänat en öl!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp