[OT] Batteridriven gräsklippare, något att ha?

haha, skräll eller inte, det är antagligen det system som har mest täckning åt olika verksamheter.

vill man till äventyrs med sina batterier driva något annat märkes produkter skaffar man en adaper. t ex kör jag gärna mina gamla bosch häcksaxar med makitabatterier.

det finns andra versatila system. IMG_1028.jpeg

.

den verkar vettig, dock rätt dyr. mulchning, hygglig klippbredd och hanterbar vikt på 15,5 kg. över 20 kg går fetbort. ja jag talar om dig 40-kg klippo. vilka as. drivning gör bara klumpigheten ännu värre.

fundera dock på om det är hq ekosystem du vill in i, och om du har förtroende för att få tag i batterier efterhand som det behövs. ett extra batteri och mer än en laddningsplats är en bra och nödvändig början. eftersom du (förstås gärna) vill köra trimmer och lövblås på samma system.

titta också på om laddarna fläktkyler batterierna, vettigt för att få ner laddningstiden till önskvärda halvtimman.

kör själv makitas 2x18 volt i trädgården och överallt annars. deras 432 klippare är bra.
Själv renoverade jag en Klippo G6 för några år sedan. Min ålder, byggd -81. 3,5-hästars Briggs & Stratton. Helt oöverträffad klippglädje. Ingen drivning heller, det var G7 som hade det.

I våras gick en av hjulaxlarna av. Då åkte jag upp till Christer i Uddevalla och plockade en reservdelsmaskin (byggd -77) från hans vind, där det står 400 klippare. Sedan bytte jag ut det som var trasigt. Klippon fortsätter klippa. I evighet. Amen.

Drivning är ju värdelöst, oavsett el eller bensin. Gör bara klipparen tyngre och sämre att hantera. Att snabbt kunna jobba med klipparen både framåt och bakåt, och snabbt växla däremellan, är ju ett måste med en handklippare.

Tack för bra input ?
Har en trimmer från Husqvarna med kompatibelt batteri, så det talar för Husqvarna även på klipparen. Är dock inte jätteviktigt att klippa länge i sträck eller ladda supernabbt. Stugtomten är delvis naturtomt med fem "plättar" med gräsmatta så man kan klippa en om dagen och det är prio på lätt manövrering. Ambitionsnivån kan beskrivas som "avslappnad". Och förhoppningsvis så kommer det att gå att köpa nya batterier och knivar inom överskådlig tid om behovet uppstår (om än kanske inte Klippo-klass).

/J

Har en robotklippare och den här för de delar som roboten inte klarar. Den har funkat bra i tre år men kännas lite plastig. Batteriet räcker inte så långt och om man kör tills man hör att spänningen sjunker blir batteriet för varmt för att laddas direkt, tur att jag har två. Köpte för halva priset mot vad de tar här så jag skulle inte rekommendera att köpa den nu.

Drivning är ju värdelöst, oavsett el eller bensin. Gör bara klipparen tyngre och sämre att hantera. Att snabbt kunna jobba med klipparen både framåt och bakåt, och snabbt växla däremellan, är ju ett måste med en handklippare.
Tror inte min fru håller med. Hon älskar sin klippare med drivning. Det tycker jag är bra. ?

Tror inte min fru håller med. Hon älskar sin klippare med drivning. Det tycker jag är bra. ?
Iom att de säljs då måste det ju finnas kunder som köper dem. Jag brukar ibland stå och titta på vår fastighetsskötare när han vandrar runt med sin självgående klippo. Ser så oerhört ineffektivt ut när han slaviskt vandrar efter den runt buskar och i trånga passager, där det skulle ha gått mycket snabbare att bara dra maskinen fram och tillbaka. Men han får ju betalt så tiden spelar väl ingen roll (är han snabb får han antagligen bara mer att göra).

Jag drar min klippare (som har drivning) fram och tillbaka när det passar/behövs. Bryter jag mot nån (natur)lag när jag lyckas med det?

Skulle inte funka på min sommarstugetomt på Gotland, som hinner växa igen mellan gångerna jag är där. Knappt så att min fyrahästars Stiga från 1988 mäktar med. Fast den saknar utkast. Ljuddämparen har vittrat sönder och ramlat av. Fyra veckors väntetid för service i juli, så jag köpte en tysk självgående gräsklippare tillverkad i Österrike. Har bara hunnit använda den en gång och den kändes rätt klumpig att manövrera. Kanske jag vänjer mig. Vet inte om det är nån idé att laga den gamla.
Skärmavbild 2024-08-26 kl. 12.51.59.png

Bilagor

• Skärmavbild 2024-08-26 kl. 12.55.56.png
    Skärmavbild 2024-08-26 kl. 12.55.56.png
    255.1 KB · Besök: 75
Senast ändrad:
Har en Klippo på landet från hedenhöstid. En rejäl pjäs som alltid levererar, förutom en gång när den mystiskt dog. Lämnade in den på service men det var lång väntan så behövde panikköpa något annat, kollegan tjatade om hur bra hans Bosch med batteri var så jag köpte en sån på kampanj. Total besvikelse.....för smal klippbredd, klarar inte högt gräs som det lätt blir när det går veckor eller månader mellan besöken, är gräset fuktigt är räckvidden katastrof osv.
När Klippon var hel igen (det var ett riktigt skitfel) så blev ordningen återställd. Batterimaskinen kommer fram ibland när grovjobbet är gjort och det ska underhållklippas och junior som inte orkar stora klipparen ska tjäna några slantar till godiskassan.

Batteri är kanon för en liten lättklippt tomt som hålls efter men inget vidare på större / mer sällan klippt matta.

Jag grät och klippte* 3000m² med Klippo utan drivning när jag växte upp. Nu kör jag batteribosch.
*)

Har en Klippo på landet från hedenhöstid. En rejäl pjäs som alltid levererar, förutom en gång när den mystiskt dog. Lämnade in den på service men det var lång väntan så behövde panikköpa något annat, kollegan tjatade om hur bra hans Bosch med batteri var så jag köpte en sån på kampanj. Total besvikelse.....för smal klippbredd, klarar inte högt gräs som det lätt blir när det går veckor eller månader mellan besöken, är gräset fuktigt är räckvidden katastrof osv.
När Klippon var hel igen (det var ett riktigt skitfel) så blev ordningen återställd. Batterimaskinen kommer fram ibland när grovjobbet är gjort och det ska underhållklippas och junior som inte orkar stora klipparen ska tjäna några slantar till godiskassan.

Batteri är kanon för en liten lättklippt tomt som hålls efter men inget vidare på större / mer sällan klippt matta.
Bra info, har funderat på en batteridriven då de båda Stiga är till åren och börjat strula. På den ena är det bara en tidsfråga innan rosten tar kåpan, och på den andra är det nåt motorproblem. Men har misstänkt att batteri-drivet är för klent då gräset blir lite längre, och jag har möjlighet att klippa max var 14:e dag. Kanske får kombinera ihop Stigorna till en istället.

Kan inte slå med lie så kör av med röjsåg två gånger per år och klipper gångar med gräsklipparen.

Stora kortklippta gräsmattor känns väl lite ute ;)

Jag har gjort så på landet i sommar. På en tredjedel växer det mer sly än gräs, därav har jag velat underhålla hela gräsmattan. I år får jag kanske gå en vända med röjsågen först.

Jag har gjort så på landet i sommar. På en tredjedel växer det mer sly än gräs, därav har jag velat underhålla hela gräsmattan. I år får jag kanske gå en vända med röjsågen först.
Ja man vill ju ha "äng" kanske. Hemma klipper jag ner allt på hösten också så håller sig slyfritt. Så här års är det ju ja inget speciellt, mest gräs. Men på försommaren är det rätt mycket blommar man missar om man kortklipper

12 år nu med lagoma1600 kvadratmeter och en manuell cylinderklippare, samt uppsamlare. Klart nöjd med underhållskostnader och klippresultat. Enkelt att multitaska kottplock, ogräs, kattfötter och gräsklipp medan man går. Släpp upp gräset ett steg och slipp mossan!
Grannarnas åkklippare kör sönder, mer än de gör snyggt. En solig sommar blir man dessutom runtom- grillad simultant.

Det är ju lite tröskel att byta system. Jag har Bosch trimmer och häcksax. Trimmern är nu sönder och den var lite klen. Bosch kom väl på det ocså för den verkar ha fått en ny konstruktion.

Bosch har också SUP pump så det är ju intressant.

Synpunkter på Bosch? Bättre eller sämre än random skit?

Det är ju lite tröskel att byta system. Jag har Bosch trimmer och häcksax. Trimmern är nu sönder och den var lite klen. Bosch kom väl på det ocså för den verkar ha fått en ny konstruktion.

med den här blåser du upp din sup på 30 sekunder. munstycke medföljer.

för att evakuera lika snabbt köper man till en särskild slang.

bosch batterier har jämförelsevis låg kapacitet, håller för åratal av laddningar, men laddas långsamt och är asjobbiga att slakta när de väl når eol. deras häcksaxar är mycket lätta och ergonomiska, och har en tuggfunktion som träder in automatiskt om grenen är för tjock. den fastnar därför inte som andra gärna gör. så bra skit. det finns adapters så du kan driva dem med andra sorts batterier så länge de är 18/29 volt
.
IMG_1029.jpeg

med den här blåser du upp din sup på 30 sekunder. munstycke medföljer.

för att evakuera lika snabbt köper man till en särskild slang.

bosch batterier har jämförelsevis låg kapacitet, håller för åratal av laddningar, men laddas långsamt och är asjobbiga att slakta när de väl når eol. deras häcksaxar är mycket lätta och ergonomiska, och har en tuggfunktion som träder in automatiskt om grenen är för tjock. den fastnar därför inte som andra gärna gör. så bra skit. det finns adapters så du kan driva dem med andra sorts batterier så länge de är 18/29 volt
.
Visa bilaga 721882
Ja, den har nog fan i tuggfunktion nu när du säger det. Den gör jobbet.
Trimmern däremot var inte riktigt byggd för det heavy duty liv det stundtals fick uppleva hemma hos mig.

Kostar ändå 3500 att komma igång med en Makita trimmer om man köper över disk (Hornbach).

Om Bosch kan lura i mig att deras nya trimmer är bättre än gamla så blir det kanske en sån i alla fall

Bra info, har funderat på en batteridriven då de båda Stiga är till åren och börjat strula. På den ena är det bara en tidsfråga innan rosten tar kåpan, och på den andra är det nåt motorproblem. Men har misstänkt att batteri-drivet är för klent då gräset blir lite längre, och jag har möjlighet att klippa max var 14:e dag. Kanske får kombinera ihop Stigorna till en istället.
Motorproblemet är antagligen det gamla klassiska ”skit i förgasaren”. Har servat en hel del klippare - nästan alltid förgasarbekymmer som ställer till det. Ska sticka ut min väl tilltagna näsa ordentligt och påstå att om det är en Briggs & Stratton-motor på Stigan ÄR det förgasaren som är problemet.

Ja, den har nog fan i tuggfunktion nu när du säger det. Den gör jobbet.
Trimmern däremot var inte riktigt byggd för det heavy duty liv det stundtals fick uppleva hemma hos mig.

Kostar ändå 3500 att komma igång med en Makita trimmer om man köper över disk (Hornbach).

Om Bosch kan lura i mig att deras nya trimmer är bättre än gamla så blir det kanske en sån i alla fall
det blir nog totalt sett dyrare än så om du skall ha en tvåline röjtrimmer typ dur368 från makita? kanske om du redan har batterier?

ett bra sådant startkit är en maskin med fyra 5,0 ah batterier och dubbelladdare. kännetecknas av att modellnumret slutar på pt4. 43 cm 2x18v gräsklippare säljs så ibland. inte sett det med trimmers. annars är den här en riktig goding:

Låt gräset växa till äng och köp en lie.
Bättre för miljön och mindre ängs(!)ligt.
Lie eller inte, det värsta är att räfsa och forsla bort allt. Fy fan för det. Någon måste uppfinna en soldriven växtkomprimator som pressar ihop allt till små klumpar som vi kan elda med i kaminer. Jag har bråttom så moder natur får vika hädan.

det blir nog totalt sett dyrare än så om du skall ha en tvåline röjtrimmer typ dur368 från makita? kanske om du redan har batterier?

ett bra sådant startkit är en maskin med fyra 5,0 ah batterier och dubbelladdare. kännetecknas av att modellnumret slutar på pt4. 43 cm 2x18v gräsklippare säljs så ibland. inte sett det med trimmers. annars är den här en riktig goding:

Ok , kollade random trimmer + batteri + enkelladdare men du har säkert rätt i att man måste kolla paket.
Jag är inte supertaggad att investera men vi får se

Mina föräldrar haft sin Bosch 36V gräsklippare i rätt många år och den verkar göra jobbet bra.

@kais01 undrar jag om han inte jobbar som Makita-säljare, det är liksom inte rimligt ibland :)

Borde funka om vi genmodifierar geten så att den bara växer på längden när den äter. Vi vill inte få spillning ner i marken för då blir det ingen äng (det viktigaste av allt), och om geten är tillräckligt lång kanske spillningen är tillräckligt torr för att eldas? #prepper #survival

Motorproblemet är antagligen det gamla klassiska ”skit i förgasaren”. Har servat en hel del klippare - nästan alltid förgasarbekymmer som ställer till det. Ska sticka ut min väl tilltagna näsa ordentligt och påstå att om det är en Briggs & Stratton-motor på Stigan ÄR det förgasaren som är problemet.
Ja, det är B&S med plastförgasare (sån med primerkula). Jag har skruvat bort skiten, gjort rent och bytt membran. Fortf problem, men tyckte reglerfjädern var slapp. Beställde nya, det skulle tydligen vara två, men när de skulle monteras verkar ett av fästena för den stora saknas eller gått av. Då gav jag upp för tillfället, och har sedan inte hunnit ta tag i det mer.

Ja, det är B&S med plastförgasare (sån med primerkula). Jag har skruvat bort skiten, gjort rent och bytt membran. Fortf problem, men tyckte reglerfjädern var slapp. Beställde nya, det skulle tydligen vara två, men när de skulle monteras verkar ett av fästena för den stora saknas eller gått av. Då gav jag upp för tillfället, och har sedan inte hunnit ta tag i det mer.
Reglerfjädrarna på BS-motorer är häxkonst och svart magi. Betalar gärna 100 kronor om någon kan förklara hur detta ockulta påfund fungerar.

Reglerfjädrarna på BS-motorer är häxkonst och svart magi. Betalar gärna 100 kronor om någon kan förklara hur detta ockulta påfund fungerar.
De måste hakas fast rätt, sedan ska de vara lagom spända och regulatorn måste förstås vara frisk. Lite lurigt, men man lär sig.

Plastförgasarna med primer är heeelt värdekassa. Går inte ens att ställa tomgångsvarvet. Metallförgasarna med automatchoke är väldigt mycket bättre.

Tillbaka
Topp