[OT] Batteridriven gräsklippare, något att ha?

Tydligen måste skiten fyllas långsamt och absolut inte med kompressor. Läste i nån review att en pump fyllde på 20min och att det var tip top.
Det går betydligt snabbare manuellt i så fall men jag är ju lat.

Jag har en 12v pump sen säkert 25 år som jag inte använder just för att vanlig cykelpump är snabbare...Men sup är lite drygare att pumpa

Reglerfjädrarna på BS-motorer är häxkonst och svart magi. Betalar gärna 100 kronor om någon kan förklara hur detta ockulta påfund fungerar.
När jag höll på med den i våras hittade jag nån youtube-film där det förklarades ganska bra. Gick ju skitbra för mig också tills jag upptäckte att ena stället där stora fjädern skulle hakas i inte existerade på min maskin ☹️

Ja om man är häxa eller trollkarl.
När jag höll på med den i våras hittade jag nån youtube-film där det förklarades ganska bra. Gick ju skitbra för mig också tills jag upptäckte att ena stället där stora fjädern skulle hakas i inte existerade på min maskin ☹️
Se där. Det fungerade trots att det inte borde göra det. Endast en trollformel från fabriken har fått maskinen att gå.

Stihl batteriklippare med 3 st 3Ah batterier. Superbra för min terasstomt med mycket sluttningar som inte går att stå i. Vi kör med tömmar och släpper ned och drar upp klipparen. Bästa lösningen hittills, tyst och trevligt också.

Nej det kommer du verkligen inte göra.
Kanske kan fylla upp tills volymen är rätt men det jobbiga kommer aldrig bli gjort med den där.

kanske inte hela vägen, men den ger mer tryck än man kan tro. ibland händer det att det kommer produkter som gör en förvånande skillnad.

not åt @Rattnalle ; är en vanlig slutkund och ingen säljare. och det finns helt liknande pumpblåsare från flera andra tillverkare än makita. men kanske inte finns gräsklippare i deras sortiment.

Bump!
Tänkte köpa batteriklippare till stugan och det går ju inte utan att konsultera Happy.

Var först inne på nån av Julas egna men efter att ha läst runt lite så lutar det nu åt Husqvarna (typ LB 144i). Cry once, etc...

Tips och erfarenheter välkomnas.

/J
Jag var desperat och köpte en billig från Jula. Plastig! Lätt Ett fullladdat batteri klarar inte av hela gäsmattan. Allt kändes ba fel.
Men efter en sommar med den, är de ett av de bättre köp jag gjort. Så nöjd!
Nu har jag t o m börjat titta på en självgående

kanske inte hela vägen, men den ger mer tryck än man kan tro. ibland händer det att det kommer produkter som gör en förvånande skillnad.

not åt @Rattnalle ; är en vanlig slutkund och ingen säljare. och det finns helt liknande pumpblåsare från flera andra tillverkare än makita. men kanske inte finns gräsklippare i deras sortiment.

Det var mest ett skämt utifrån att din lösning på nästan alla problem verkar vara Makita ? En väldigt nöjd och bra kund då helt enkelt.

Så jag inte lurar nån, jag hade googlat slarvigt.
Bosch påstår inte att de kan pumpa en sup. Du behöver en high volume som kan slå om för att trycka det sista.
Man tar nog en risk om man skjuter med högt tryck även om det finns dunlop adapter.
De finare poängerna avhandlas bättre utanför gräsklippartråden.

Bara jag som kör elklippare med sladd? Har visserligen en robot som tar största delen av gräsytorna, men sen finns det ett par små områden där den inte kommer åt och där det, pga lathet, ofta växer igen. Där funkar en sladdklippare kanon. Den väger typ sex kilo, kostade 600kr på Clas Ohlson för en massa år sedan, kräver ingen service, behöver inte laddas. Bara en jävla sladd som går att leva med (men som i ärlighetens namn kan vara rätt irriterande). Då den är så lätt är det bara att luta den bakåt och plöja in i knähögt gräs och sen dra fram och tillbaka så blir det som nyklippt.

Bara jag som kör elklippare med sladd? Har visserligen en robot som tar största delen av gräsytorna, men sen finns det ett par små områden där den inte kommer åt och där det, pga lathet, ofta växer igen. Där funkar en sladdklippare kanon. Den väger typ sex kilo, kostade 600kr på Clas Ohlson för en massa år sedan, kräver ingen service, behöver inte laddas. Bara en jävla sladd som går att leva med (men som i ärlighetens namn kan vara rätt irriterande). Då den är så lätt är det bara att luta den bakåt och plöja in i knähögt gräs och sen dra fram och tillbaka så blir det som nyklippt.
Är den stark?

Lösningen ?

Bilagor

• Screenshot 2024-08-27 at 08.49.13.png
    Screenshot 2024-08-27 at 08.49.13.png
    264.9 KB · Besök: 35
Jag kör en liten Ryobi med batteri. Följde med ett 4Ah-batteri och jag passade på och köpte en skruvdragare i paket med ett till 4Ah-batteri. Ett batteri räcker till ca 15 min klippning och två batterier räcker till hela tomten =)

Jag med. Och jag resonerade typ likadant, ingen service (bensindriven) och inget batteri som packar ihop. Sen kan man ju bli galen på sladdjäveln men det jag inte orkar ta med gräsklipparen (pga sladd) tar jag med lien en gång per år

Jag kan konstatera att det finns massor av sladdklippare och sladdtrimmers på Återbruket, men aldrig bensin- eller batteridrivna dito. Gissar att folk tröttnar på sladdprylarna och att andrahandsmarknaden är stendöd.

Jag kör varken el eller fossil, utan gubbdrift
till mina 1800 kvm, har en midjestyrd traktor som backup. Men den har inte använts till gräset på ett par år iaf.

Faktum är att det bara tar en halvtimme längre med Novo tangenten.

Ska man gå batterilöst så försök att hitta en liknande den jag har. Är väldigt mycket bättre än moderna modeller(som är för lätta)

Bilagor

• PXL_20240827_155317533.jpg
    PXL_20240827_155317533.jpg
    1.3 MB · Besök: 57
Senast ändrad:
Låt gräset växa till äng och köp en lie.
Bättre för miljön och mindre ängs(!)ligt.
Kör en del lie på en en annan fastighet och det är kul (förutom att jag får blåsor i mina späda Excelhänder). Det rätta i stugan vore ju att ha en gubbdriven cylinderklippare, men jag tror inte jag får med mig övriga familjen på det. Funkar dessutom inte när gräset blir lite längre som jag kommer ihåg det från sjuttiotalet ?.

/J

Senast ändrad:
Bump!
Tänkte köpa batteriklippare till stugan och det går ju inte utan att konsultera Happy.

Var först inne på nån av Julas egna men efter att ha läst runt lite så lutar det nu åt Husqvarna (typ LB 144i). Cry once, etc...

Tips och erfarenheter välkomnas.

/J
Följer upp.
Slog till på Husqvarnan men pga anledning så har det dröjt med provkörning. I helgen blev det i alla fall ett kort test och preliminärt så blir det kalas. Väldigt lätt och skön att köra, behaglig ljudnivå och fullt tillräcklig kraft, även i eco-läget som ska spara lite batteri. Den reglerar kraft/varv själv efter motstånd och trots bitvis rejält långt och lite fuktigt gräs så matade den på. Klippte ca 150 m2 och hade tre av fyra pluttar kvar på batteriet. Kommer bli på håret att klara stugan på en laddning men det spelar mindre roll.

Oavsett, så kommer det att bli ett stort lyft jämfört med den tjuriga gamla bensinaren vi hade (=alla i familjen, inte bara jag, kan klippa).
20240915_133113-EDIT.jpg

/J

Senast ändrad:
Följer upp.
Slog till på Husqvarnan men pga anledning så har det dröjt med provkörning. I helgen blev det i alla fall ett kort test och preliminärt så blir det kalas. Väldigt lätt och skön att köra, behaglig ljudnivå och fullt tillräcklig kraft, även i eco-läget som ska spara lite batteri. Den reglerar kraft/varv själv efter motstånd och trots bitvis rejält långt och lite fuktigt gräs så matade den på. Klippte ca 150 m2 och hade tre av fyra pluttar kvar på batteriet. Kommer bli på håret att klara stugan på en laddning men det spelar mindre roll.

Oavsett kommer det att bli ett stort lyft jämfört med den tjuriga gamla bensinaren vi hade (=alla i familjen, inte bara jag kan klippa).
Visa bilaga 726961
/J
Vilket batteri kommer den med (dvs vilken modell av Husqvarnas 36V-batterier)?

Följer upp.

Oavsett, så kommer det att bli ett stort lyft jämfört med den tjuriga gamla bensinaren vi hade (=alla i familjen, inte bara jag, kan klippa).
Visa bilaga 726961
/J
Bumpar. Har du kört nåt ytterligare med den? Fortfarande nöjd, eller har nåt problem dykt upp?
Jag har funderingar på att ersätta de gamla krånglande bensinarna som går som komplement till åkgräsklipparen, och insåg att det finns tillgång till en bunt Husqvarna Bli300-batterier på gården.
Visst är det LB144i du har där på bilden? Ganska många steg för att justera klipphöjd? Såg att Såma har LB146i till ungefär samma pris, men den verkar lite enklare även om den är lite bredare, starkare motor (900W mot 750W) och dubbla batterifack. Orkar LB144i bra även när det är lite tjockare gräs, typ som din bild ovan? Inga problem med plastkåpan, den håller bra?

Bumpar. Har du kört nåt ytterligare med den? Fortfarande nöjd, eller har nåt problem dykt upp?
Jag har funderingar på att ersätta de gamla krånglande bensinarna som går som komplement till åkgräsklipparen, och insåg att det finns tillgång till en bunt Husqvarna Bli300-batterier på gården.
Visst är det LB144i du har där på bilden? Ganska många steg för att justera klipphöjd? Såg att Såma har LB146i till ungefär samma pris, men den verkar lite enklare även om den är lite bredare, starkare motor (900W mot 750W) och dubbla batterifack. Orkar LB144i bra även när det är lite tjockare gräs, typ som din bild ovan? Inga problem med plastkåpan, den håller bra?
Inte kört jättemycket (det kom en vinter emellan). Dock tagit fram den för säsongen och klippt den lite "trixiga" tomten i stugan två gånger. Fortfarande 100% nöjd. Inga tecken på slitage/degradering i material, mekanik eller elektronik och fantastiskt smidig att hantera. Både att köra, ladda och ställa undan/ta fram. Lyfter den uppför en liten trappa in i uthus och det är sköna bärhandtag.
Ja, bra justermån skulle jag säga även om jag inte testat så mycket. Det är ingen golfgreen precis runt stugan, så jag ligger på typ tredje eller näst högsta.
Känner inte ens behov av större batteri. Sällan nån stress på landet så ingen fara om den inte orkar riktigt hela tomten.

/J

Inte kört jättemycket (det kom en vinter emellan). Dock tagit fram den för säsongen och klippt den lite "trixiga" tomten i stugan två gånger. Fortfarande 100% nöjd. Inga tecken på slitage/degradering i material, mekanik eller elektronik och fantastiskt smidig att hantera. Både att köra, ladda och ställa undan/ta fram. Lyfter den uppför en liten trappa in i uthus och det är sköna bärhandtag.
Ja, bra justermån skulle jag säga även om jag inte testat så mycket. Det är ingen golfgreen precis runt stugan, så jag ligger på typ tredje eller näst högsta.
Känner inte ens behov av större batteri. Sällan nån stress på landet så ingen fara om den inte orkar riktigt hela tomten.

/J
Man måste ju hinna ta en gräsklipparöl emellanåt, så en laddning kan ju komma lägligt. ;)

CoCraften startade åter igen utan några som helst bekymmer förra veckan, inne på sjätte året utan något krångel!

Tillbaka
Topp