OT: Bil fråga

iMats skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Det har nog till stor del att göra med
> tillgången till gas. På västkusten finns ett
> väl utbyggt gasnät. Många av de
> gasanläggningar som finns ute i landet, tex
> rötanläggning från hushållsavfall, deponigas,
> har inte så stor kapacitet att det räcker till
> allmänheten. Gasen går i första hand till tex.
> lokaltrafik och kommunens bilar.

var ju så sent som igår på nyheterna om att många tillverkare av biogas, t.ex. stockholm vatten, helt enkelt bränner upp gasen, då aga inte vill köpa den, utan köper från norska leverantörer eller vare va. så sådan brist kan det ju inte vara. däremot tror jag det är en för stor omställning för att det ska slå, krävs så stor ombyggnad/utbyggnad av infrastrukturen me pumpar osv.

va kanske fel det där om etanol förbrukningen, men det va vad jag hört. handlade väll i o för sig mest om standstrafik, så var lite fel av mig att använda det :D:D

regnskogen, visst äre inte bara pga. etanol tillverkningen, MEN man an ju inte neka till att det är en bidragande faktor i just Brasilien i alla fall :D

jag vill nog vidhålla att en riktigt snål disel med partikelfilter ä bäst för miljön.

toyota prius är ju en annan kul lösning, där man ibland undrar va de tänkt med :D:D när batteriet ä tomt, så körs bilen på bensin medan batteriet laddas, MEN man kan inte ladda det via eluttaget, vilket ja personligen tycker ä rätt korkat, speciellt för de som kör mycket i stan, o med just laddning via eluttag skulle kunna låta bli att köra på bensin i 80% av fallen. nu så får de köra en held el på bensin då batterierna inte hinner ladda så mycket :D

Jensen skrev:
> var ju så sent som igår på nyheterna om att
> många tillverkare av biogas, t.ex. stockholm
> vatten, helt enkelt bränner upp gasen, då aga
> inte vill köpa den, utan köper från norska
> leverantörer eller vare va. så sådan brist kan
> det ju inte vara.

Det där låter ju helkorkat och det är inte riktigt den informationen dom har på sin hemsida: http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/Vattnets-vag/Restprodukter/Biogas/ Dom får nog uppdatera lite... Slöseri med bra energi. Här eldar vi också gas från vår deponi men då i en gaspanna. Blir fjärrvärme som motsvarar ungefär 200 villors årliga uppvärmning och då är det inte ens en speciellt stor deponi.

Priusen är ett fiasko i mina ögon. Den kan köras några få kilometer på batterier om man lurar den att endast köra på batteri. Varför inte bygga en riktig elbil? Kolla på 'Who killed the electric car'. Är bara en tiondel av det som sägs i den filmen sant så undrar jag verkligen varför jag inte kör elbil idag! För tio år sen fanns det ett gäng plug-in-elbilar att leasa i USA. I stort sett alla är skrotade av tillverkarna idag, leasingkontrakten förlängdes nämligen inte..

finns tydligen företag som bygger om priusen så att den kan laddas via uttag.

såg för övrigt att en del bilmärken har satsat på att ha en skitliten bensinmotor som bara har till uppgift att ladda batterierna, inte att driva bilen direkt, istället för elmotorerna så som på prius.

Skrivet av ablund idag 14:18 (Dölj användarens inlägg)

Little Stereo: Min flexifuel drar 1,2-1,3 liter milen och jag är duktig på att gasa...
Underligt att din drar så mycket....:-(
_____________________________________________________________________________________________________
Rätt ska vara rätt, den orimliga bränsleförbrukningen kom från vår andra etanolbil -en Chevroletpick-up.
Forden har som du säger en rimlig förbrukning, blandade ihop bilarna...
Däremot känns Forden fortfarende som ett mindre bra alternativ, funkar som en stor minibil liksom undermotoriserad :-/

Jensen, javisst, men du får fortfarande bara medioker livslängd.

För nästan 10 år sen fanns det Toyota RAV4 och Ford Ranger som rena batteribilar med runt 100km räckvidd. Fullt tillräckligt för säkert 99% av alla resor som görs här hemma! I USA finns det en rätt stor rörelse som bygger om bilar själva till batteridrift - med bra resultat - eftersom det finns så få att köpa nya.

Filmen jag nämnde (som finns på tpb...) är sevärd och tankeväckande även om en hel del av den säkert är vinklat och förvanskat. Det räcker om 10% är sant..

men ska inte prius klara en 8 mil eller nått bara på batteri?

försvarar absolut inte prius, tycker det är en bil som marknadsförs lite felaktigt o som inte alls är så bensinsnål som de påstår.

jomper skrev:
> Filmen jag nämnde (som finns på tpb...) är
> sevärd och tankeväckande även om en hel del av
> den säkert är vinklat och förvanskat. Det
> räcker om 10% är sant..

Riktigt intressant film. Jag häpnade när jag såg den. Visst, det är väl vinlkat satan, men ändå...

Jag tror att plug-in hybrider är da shit: varje dag kan "alla" köra på nattens laddnig, men när man ska till Åre kan man köra på soppa. För man KAN INTE lägga 100k på en bil som inte kan ta en till Gesunda, även om man bara behöver den aktionsradien tre gånger om året.

En av de kommersiella plug-in-konverteringarna av Priusen hävdar 10 miles räckvidd, det är ungefär 15km. Det är definitivt inte bra.. Och som sagt, priusen är verkligen hypad över sin förmåga. Det finns gott om dieselbilar i samma storlek som släpper ut mindre skräp helt utan hela den komplicerade hybridgreken.

Jag har sett hemmabygge-batteribilar som har en liten bensindriven generator (på taket oftast... inte så snyggt!) med sig för att utöka räckvidden. De kan köra väldigt långt utan laddning eller tankstopp.. och det är som sagt hemmapulare som bygger dem! Industrin kan också, bara den vill!

När jag blir stor ska jag köpa en Tesla Roadster:

tesla-djer-02.jpg

0-100 på 4 sekunder och 30 mils räckvidd på en laddning. Duger som vardagsbil för mig.. ;-)

Jensen skrev:
> regnskogen, visst äre inte bara pga. etanol
> tillverkningen, MEN man an ju inte neka till att
> det är en bidragande faktor i just Brasilien i
> alla fall :D

jo. den viktigaste faktorn är antagligen att det plötsligt finns en världsomfattande marknad för spannmål, efter att västvärlden till slut kommit till rätta med spannmålsöverskottet. Sen råkar det även sammanfalla med ett uppsving för etanol.

jomper skrev:
> Rejser, lägg ett bud på denna:
>
> http://www.bilauktioner.se/index.lasso?page=/obj/f
> il/520nn/85/obj-12608355.lasso
>
> Om den är funkis är den värd 25-30 kkr.. Fast
> jag tror inte räckvidden är tillräcklig. Det
> är iaf den vanligaste elbilen i Sverige och det
> finns en rätt stor användarcommunity på nätet.

Jag har haft en skräckresa med en sån där i december. Kyla, bilköer och batterikapacitet på upphällningen. Då kändes det långt mellan Aspudden och Medborgarplatsen.

TBone skrev:
> man KAN INTE lägga 100k på en bil som inte kan
> ta en till Gesunda, även om man bara behöver den
> aktionsradien tre gånger om året.

Motfrågan är då: varför dimensionera bilköpet efter saker man gör så sällan som 3 ggr per år? Varför inte köpa bil efter det största behovet - de andra 49 veckorna av året - och t.ex hyra en bil vid undantagen? Det är t.ex ingen(?) som löper en skåpbil och åker runt med till vardags för att de flyttar med några års mellanrum.

Sprockets skrev:
> Motfrågan är då: varför dimensionera bilköpet
> efter saker man gör så sällan som 3 ggr per
> år? Varför inte köpa bil efter det största
> behovet - de andra 49 veckorna av året - och t.ex
> hyra en bil vid undantagen? Det är t.ex ingen(?)
> som löper en skåpbil och åker runt med till
> vardags för att de flyttar med några års
> mellanrum.

Jag tror att du har fel. OK, "folk" i Sverige köper inte skåpbilar men väl Volvo V70 när de 90% av tiden skulle klara sig med en Nissan Micra.

Och okej, jag kanske överdrev när jag skrev tre gånger om året, men behovet finns inte i vardagen utan vid några få speciella tillfällen.

Vi säger väl egentligen inte emot varandra. Att ha en stor bil som används vid enstaka tillfällen medför att man får stora kostnader hela året. En mindre bil i vardagen + en anpassad hyrbil vid ett fåtal tillfällen kan nog ge lägre totalkostnad. Men det är inte så många som räknar på vad bilen _faktiskt_ kostar, allt inräknat.

På mitt förra jobb blev några helt ställda när jag köpt en cykel för 8000:-. min motfråga då var: hur länge kan du ha bil för den summan? Själv räknar jag cykelkostnad i hur många SL-kort jag slipper köpa. :)

grejjen är att man inte alltid i förväg vet när ma behöver en stor bil. därför kan det bli omständigt att när du plötsligt behöver en stor bil o måste åka o hyra, för att inte tala om den kostnaden. ja jag vet att det inte är så dyrt att hyra, men säg att det är vid en 10-15 gånger per år, så käkar det rätt snabbt upp en hel del pengar, som man dessutom måste ha då, alltså måste man alltid ha pengar undanlagda för att hyra bil. personligen ser ja det inte som ett smidigt alternativ, visst det går, men smidigt, nej.

Lite intressant från en ny OECD-rapport:

”Med följder som jordförstöring,
spridning av konstgödsel och bekämpningsmedel
och förlust av
biologisk mångfald kan de samlade
miljöskadorna av etanol och biodiesel
lätt överskrida dem som fossila
bränslen åstadkommer.”

Men:

Men Sverige finns med i ett positivt
hörn. I sammanfattningen heter