[OT] Bryta tröstätavana

[OT] Bryta tröstätavana
Hej,

Hur är dina ”riktiga” matvanor? Märker för egen del att skåpsätandet ökar när man har fuskat med ordinarie måltider, vilket i sig kan vara en effekt av att man ska kompensera skåpsätandet genom att hålla igen på frukost/lunch/middag. Detta orsakar i sin tur lite svajigt blodsocker som gör att man lättare blir låg och tar ”dåliga” beslut igen. En dålig spiral helt enkelt som kanske kanske kan vändas genom att bla äta ordentlig när man ska äta.

[OT] Bryta tröstätavana
Ett varningens ord bara, kanske står det redan någonstans här ovan, många meningar har det blivit.

Var försiktig med att bryta ett dåligt mönster med ett annat. När man missbrukar något sitter det ofta i skallen. Jag talar av egen erfarenhet. Det är lätt att börja missbruka en annan form, socker försvinner….. toppen känner du men börjar träna som en dåre istället och innan du vet ordet av kraschar du igen, fast av annan orsak.

Lagom. Det där populära svenska ordet. Öka lagomt med det nya. Små steg.

[OT] Bryta tröstätavana
Ett varningens ord bara, kanske står det redan någonstans här ovan, många meningar har det blivit.

Var försiktig med att bryta ett dåligt mönster med ett annat. När man missbrukar något sitter det ofta i skallen. Jag talar av egen erfarenhet. Det är lätt att börja missbruka en annan form, socker försvinner….. toppen känner du men börjar träna som en dåre istället och innan du vet ordet av kraschar du igen, fast av annan orsak.

Lagom. Det där populära svenska ordet. Öka lagomt med det nya. Små steg.
Nu var det ju kanske inte mig inlägget riktade sig till men jag tar mig friheten att svara ändå. Jag hör dig, och håller med. För vissa är det nog viktigt att bromsa sig själv. Men jag kan bara tala från egen erfarenhet och det är att det inte är himla lätt att överdriva tränandet och det resterande nyttiga (avstå socker, äta bättre, sova mer osv). Men för mig kräver det som sagt konstant ansträngning också så jag har svårt att ens bygga automatiska vanor, speciellt bra sådana.

Så det jag vill säga är väl att alla är olika. Jag måste kämpa för att nå en nivå andra skulle kalla ”lagom”, medan någon annan skulle kunna träna sig till utbrändhet utan att känna av det. Min mentalitet måste vara David Goggins men det faktiska resultatet kanske blir mer random kändis kör Helvetesveckan lite halvhjärtat och sen lägger av.

Så jag säger inte att du har fel eller att det som funkar för mig kommer vara lösningen och bra för TS men nyanserar väl kanske lite att lagom inte passar alla heller egentligen. Går jag in ”lagom” för något så händer inte ett skit, det är för enkelt att bara skita i det då och fastna i spiralen nedåt igen.

Tillbaka
Topp