OT: Cafesurf via wlan

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Både på Waynes och Tullys i Götgatsbacken (stockholm, ok:))finns det ett fint öppet wlan som jag sitter och använder just nu. Perfekt för en stor latte och lite slösurf.

wlan är inte snabbt i förhållande till kabelbundet lan, men för surfing krävs sällan mer än wlan klarar av att ge.. inget jag skulle ha hemma dock.

Senast redigerad av en moderator:
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> wlan är inte snabbt i förhållande till kabelbundet
> lan, men för surfing krävs sällan mer än wlan
> klarar av att ge.. inget jag skulle ha hemma dock.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-11-07
> 18:30 av Tim.

inget man BARA har hemma, men som ett komplement äre ju skitbra. känner man för att surfa i trädgården eller på balkongen om man har sådan äre bara o göra det, likaså vid fruksortbordet :D
dock så äre ju inget om man ska tanka, men det är ju inte va det handlar om här. men över 10 Mbit kommer man ju nästan alltid, o inte många som har så mycket snabbare lina än så hemma.

på internet cafeér kan ju det snarare vara så att det är linan ut som är flaskhalsen o inte wlanet :D

Bra service tycker jag av fiken.

Sitter med Wlan hemma, skulle aldrig gå tillbaka till trådbundet med kablar liggandes överallt, sen att det e mer osäkert kan jag ta, har iaf satt på alla säkfunktioner man kan sätta igång. Då kanske det bara tar två minuter att knäcka det ;)

Tim Skrev:
> wlan är inte snabbt i förhållande till kabelbundet
> lan, men för surfing krävs sällan mer än wlan
> klarar av att ge.. inget jag skulle ha hemma dock.

Du har 100Mbit eller?
Med mitt wlan har jag då inga problem att streama film över nätverket hemma, eller maxa sunetlinans 10Mbit.

Länktips: susning.nu/elektrosmog/noder och elektrosmog.nu

Service och service, det var nån grannfirmas nätverk. Waynes själva tycker man ska betala för det Telia Homerun som också finns där.. ;)

Jag kör bara trådlöst, både hemma och på jobbet. Räcker bra till allt utom att kopiera dvd-r-filer.

Har wlan hemma och fan va skönt att slippa kablar (nej, jag vill inte ha mavics elektroniska trådlösa växlar). 54 mbit/s räcker och jag kan surfa från balkongen eller bakgården. Man måste ha ett bredband som levererar mer än 54 mbit/s för att routern ska vara för långsam, och det är inte många som har så snabbt bredband. Sedan kan man ju använda wlan till annat också, men jag använder det bara för att surfa.

Du får iofs inte ut några 54Mbit i verkligheten, du får vara glad om du får ut 10Mbit med WPA/WEP aktiverat tyvärr. Med mina 11Mbit-grejor får jag ut 3Mbit på sin höjd med krypteringen påslagen, det dubbla utan kryptering. Den bistra verkligheten..

greendevil:
nej jag har inte 100mb.

men av vad jag erfarat av wlan så har man sälllan/aldrig 100% mottagning/sändning så du har aldrig maximal kapacitet samt att det är osäkert, vem som helst kan komma åt ett wlan.

Jag syftade aldrig på hastigheten jag tänkte på direkt, utan säkerheten, det räcker med alla virus och liknande som finns när man sitter på microsoft os.

Sitter du i en kåk med flera plan, så är det katastrof, då tappar du massor med täckning mellan planen och hastigheten blir lidande därefter, idag så är inte tekniken tillräckligt utvecklad (både ur hastighet och säkerhet) så att jag inte tänker förlita mig till den samt att i takt med att wlan blir bättre blir fast lan också bättre och då kör jag hellre på det då det är både billigare och enklare att både ansluta, installera och felsöka.

spindelbenen:
visst, det är skönt att slippa kablar, men gör du det ordenligt, dvs petar ner kablar under lister samt sätter uttag i varje rum där det kan tänkas behövas. Då kommer du långt och ser inte mer kabel än den mellan uttaget och datorn som inte behöver vara särskillt lång.

Det går att köra ett 802.11g-nät tillräckligt säkert idag, WPA i kombination med certifikat är inte knäckt än så länge och anses vara lika säkert som att köra med kabel. Vi säljer en lösning för sånt på jobbet, om nån är intresserad. Tror priset börjar på 300 kkr ;-)

jomper Skrev:
> Det går att köra ett 802.11g-nät tillräckligt
> säkert idag, WPA i kombination med certifikat är
> inte knäckt än så länge och anses vara lika säkert
> som att köra med kabel. Vi säljer en lösning för
> sånt på jobbet, om nån är intresserad. Tror priset
> börjar på 300 kkr ;-)

Fan det är ju som hittat=) 300kkr Ska bara sälja allt jag äger

Personligen skulle jag nöja mig med att köra WPA. Kör bara WEP idag tillsammans med filtrering på macadresser. Egentligen inte alls säkert, men säkrare än grannens vidöppna nät.. :-)

Jomper... Det känns nästan som om vi va konkurrenter på dagarna, men halva happy verkar ju hålla på med IT, så varför inte, hehehe

Tim... Jag vet att det e enkelt att fixa, speciellt för mig som har TP kabel i hela lägenheten, men då jag har jobbat med nätverk sedan 1989 så blir det som det blir, bagarens barn du vet. Det ska vara enkelt hemma = osäkert. Kör med samma säkerhetsalgoritmer som jomper, dvs inte öppet men nära på.

Tim Skrev:
> greendevil:

>
> spindelbenen:
> visst, det är skönt att slippa kablar, men gör du
> det ordenligt, dvs petar ner kablar under lister
> samt sätter uttag i varje rum där det kan tänkas
> behövas. Då kommer du långt och ser inte mer kabel
> än den mellan uttaget och datorn som inte behöver
> vara särskillt lång.

har du utag i trädgåren/balkongen oxå? :D

Finns kaffe hos oss, och wlan. Brukar har lite cykeltidning hemma också! Ingen lätte eller "konstigt" kaffe än....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp