[OT] Chans att rädda karriären?

Earlslick sa:
Oskar sa:
daikai1 sa:
Jag skulle inte kunna bli projektledare

Det här är en av arbetslivets absolut mest diffusa titlar.

Började igår på nytt jobb som "teknisk projektledare" ingen erfarenhet av det tidigare, men iofs nästan 30års erfarenhet av underhåll inom spårbunden trafik. Har ingen diagnos men är en jävel på att granska underlag. ?

Projektledarkonsult, det vore något!

42Hz sa:
Earlslick sa:
Oskar sa:
daikai1 sa:

Började igår på nytt jobb som "teknisk projektledare" ingen erfarenhet av det tidigare, men iofs nästan 30års erfarenhet av underhåll inom spårbunden trafik. Har ingen diagnos men är en jävel på att granska underlag. ?

Projektledare för konsulter eller en konsult som är projektledare. Sannolikt är inget av dessa ngt nytt. Däremot undrar jag om det är någon höjdare att vara det. Det senare låter i så fall på sitt sätt bättre.

Geologen,

Du måste komma bort från den här övertygelsen som du verkar ha att allting kring företags rekryteringsprocesser är fullständigt rätlinjigt, superstrukturerat, byråkratiskt och strikt processbundet.

Du vill inte söka ett visst jobb för att du inte uppfyller samtliga krav i en platsannons, och du tror att du då är chanslös mot någon som gör det och är på papperet mer meriterad. Du vill inte ringa ett annat företag som du vet söker medarbetare för att det inte verkar vara en urvalsprocess med flera kandidater, och du då inte kan fråga om hur du ligger till gentemot andra kandidater. Du vill överhuvudtaget inte kontakta ett tredje företag för att du inte vill "förhäva dig", "gå före i kön" eller liknande.

Men det är inte så det funkar i verkligheten. Det finns ingen "kö" på arbetsmarknaden. Det finns inget Standardformulär 1A som alla rekryterande chefer följer när ett behov av ny personal har uppstått. Möjligen till en del statliga eller akademiska tjänster, men inte för merparten av alla jobb som dagligen skapas och tillsätts i landets företag. Det är möjligt att du ÖNSKAR att allt skulle vara rätlinjigt och millimeterrättvist, men det är inte så det funkar i en kaotisk marknadsekonomi.

Men tillbaka till vad du skulle vilja jobba med. Har du inte någon i din bekantskapskrets eller släkt som jobbar med något som verkar rimligt halvintressant, med en OK lön, och som inte har några väldigt specifika krav vad gäller utbildning eller erfarenhet som du omöjligt har eller kan skaffa dig? Dvs om vi tänker bort hjärnkirurgerna, brottmålsadvokaterna och operasångerskorna i din bekantskapskrets, finns det inte någon som jobbar med något som du kan tänka att "något liknande det där skulle jag kunna tänka mig att göra, och jag skulle nog kunna vara rätt bra på det"?

Finns att beskåda i Alingsås

Bilagor

• FB_IMG_1470749229592.jpg
    FB_IMG_1470749229592.jpg
    62.6 KB · Besök: 36
42Hz sa:
Earlslick sa:
Oskar sa:
daikai1 sa:

Jo, ska eventuellt konsulta lite hos min förra arbetsgivare, åtminstone tills de har löst resursbiten i de projekt jag har varit inblandad i.

Ultimata jobbet för geo måste vara rekryterare. Han skulle källforska och millimetergranska sökandes meriter i Cv:n. Och nåde den jävel som försöker komma före i "kön" genom att ringa och smöra - PANG i örat bara!

Världens Mest Rättvisa Rekryterare skulle vara född.

Det har säkert varit uppe tidigare men jag blir nyfiken. Hur gick det till när du sökte och fick jobbet inom hemtjänsten? Gjorde du samma övervägande som i den här tråden om för och nackdelar jämfört med det du hade tidigare (även om du var arbetslös?). Vad är skillnaden nu?

Är det inte ett alternativ att bara släppa geo-grejen ? Det kanske inte är för dig.
Eftersom du ger sken av att vara plikttrogen så tror jag du hade kunnat klättra snabbt på valfritt stort företag (t.ex Ikea) från en tjänst på golvet.
En tjänst på golvet är du ju heller inte underkvalifiserad för (vilket jag uppfattar som att du är orolig för i övrigt) och kan tjäna hyfsat/bra med OB.
Möjligheterna är oändliga om man bara vill tror jag

Då föreslår jag at du ber om input från någon som vet... Börja med Volvo om du bor i Götet, och be om att bli tipsad om fler ställen om du inte får napp där.[/quote]

Ok, så det är det som menas med montering. Nä, det är jag inte intresserad av.[/quote]

I närheten av 30k som nyanställd, dagtid (finns även kväll o nattskift till högre lön)
Nu är det ju inte bara att hoppa in på bandet, utan det föregås ju av en provanställning hos ett bemanningsföretag.

Har inte lästt hela tråden men jag tycker ändå att du visat flera goda sidor av det jag läst på Happy! Det hade varit lätt för många tror jag i din situatuon som inte lyckas få ett jobb som man tycker motsvarar sin utbildning eller kompetens att hamna i arbetslöshet. Men du knegar på med ditt lågbetalda jobb och lyckas ändå upprätthålla dina hobbys att cykla och segla. Och du köper en bil (har du kvar den?) som du lär dig laga och underhålla. Och du köper kina-ram och bygger dig en cykel. Verkar som att du kan fixa det mesta som du tar dig för tycker jag. Och jag tycker du verkar vara analytiskt lagd också, en egenskap som jag tror kan vara värdefull och som du skulle kunna utnyttja i arbetslivet.

Sen varför du inte lyckas få ett jobb som du är mer nöjd med vet jag inte. Men jag är övertygad om att det finns jobb där ute som passar dig! Men det är lätt att få negativa tankar och allt känns hopplöst när man sökt jobb ett tag. Men det är helt normalt och att du är ärlig och valt att dela med dig av dessa tankar gör dig inte till en klagande gnällspik. Så ser inte jag på dig i alla fall!

Så jag säger bara fortsätt kämpa Geo, allt kommer att bli bra till slut! Och innan allt har blivit riktigt så bra som du vill att det ska vara, se till att hålla humöret uppe och ha det så bra som möjligt givet hur livet ser ut just nu!

Senast ändrad:
Simon89 sa:
Är det inte ett alternativ att bara släppa geo-grejen ? Det kanske inte är för dig.
Eftersom du ger sken av att vara plikttrogen så tror jag du hade kunnat klättra snabbt på valfritt stort företag (t.ex Ikea) från en tjänst på golvet.
En tjänst på golvet är du ju heller inte underkvalifiserad för (vilket jag uppfattar som att du är orolig för i övrigt) och kan tjäna hyfsat/bra med OB.
Möjligheterna är oändliga om man bara vill tror jag

Har du läst tråden?

Edit: Alltså geologen vill inte bli geolog, han vill jobba kontorstider, och för det tredje går det inte.

Senast ändrad:
En länk jag har tittat och länkat till kompisar några. Den är inte superkort, men med tanke på hur mycket tid som lagts på den här tråden är dessa 10 minuter klart mer välinvesterade. Den huvudsakliga drivkraften är INTE pengar!

Edarion sa:
En länk jag har tittat och länkat till kompisar några. Den är inte superkort, men med tanke på hur mycket tid som lagts på den här tråden är dessa 10 minuter klart mer välinvesterade. Den huvudsakliga drivkraften är INTE pengar!

Trams. Det bästa beviset för att det är pengar som motiverar är att folk får lön. Ta bort lönen och se hur många som är beredda att dyka upp på jobbet varje morgon. I rest my case.

geologen sa:
Edarion sa:

Trams. Det bästa beviset för att det är pengar som motiverar är att folk får lön. Ta bort lönen och se hur många som är beredda att dyka upp på jobbet varje morgon. I rest my case.

Du är underbar :)
Har du sett länken? Har du tittat dig själv i spegeln? Har du läst tråden?
Om svaret är Ja på en av ovanstående frågor har du blundat för motbevis i påståendet att det är "Trams"...
Och jag ska verkligen försöka låta bli att läsa så mycket mer i den här tråden... Men det är roligt att se hur så många helt gratis försöker ge dig något en jobbcoach skulle ta bra mycket betalt för ;) (oups... Ännu ett exempel.. Godnatt)

geologen sa:
Edarion sa:

Sant! Det är troligen få som skulle gå till jobbet om de inte fick betalt. Men det är faktiskt inte poängen i videon. Så att döma ut den som trams med det argumentet känns skumt.

Henrik_E sa:
Sök nu detta, administratörsjobb för noggrann person med sifferkänsla, inga krav på mångårig branscherfarenhet:

http://www.metrojobb.se/jobb/634603-noggrann-administratör-till-bolag-inom-fordonsindu

Är du inte bilintresserad får du fan fejka lite, för detta tycks vara precis vad du pratat om.

Det där borde passa ju geologen som hand i handske:

- Inga höga formella krav på utbildning eller specifik arbetslivserfarenhet
- "Noggrann, analytisk och sinne för siffror"; check på allt
- Arbetsuppgifter med nyckelord som "säkerställa", "regelverk", "provning" och "certifiering" borde passa perfekt personlighetsmässigt
- Kontorsarbete 8-17
- Excel och engelska lär ju inte vara några problem

Ärligt talat, det där är ett helt klockrent exempel. Säkert ingen jättehög lön, men troligen bättre än nu. Och en språngbräda till att komma vidare.

Bara att börja författa ett brev!

Bengt-re sa:
GoranS sa:
Om ni tänker diskutera olika saker i samma diskussion lär ni kunna hålla på länge utan att komma fram till något ...

6+ år?

Förvisso är det rätt mkt snack förbi varandra i tråden generellt, men här var det så uppenbart att geologen snackar ren överlevnad medan Edarion mer är inne på vad som motiverar människor utöver det rent basala. Och för de flesta i detta land är det trots allt så att de har ett jobb som räcker för att överleva.

För egen del kan jag ju säga att jag skulle aldrig byta jobb till ett med tråkigare uppgifter mot, låt säga 10 kkr i lön/månad (före eller efter skatt är strunt samma). Naturligtvis finns någon gräns även för mig. Skulle någon erbjuda mig 1 miljard för en månads tråkigt jobb skulle jag ta det för att sen sluta efter en månad.

Nu ska jag vara seriös igen.
Den här kortfilmen är helt klart värd att se apropå vad som bör driva funderingar kring ett yrke, eller snarare livet i stort.

Nu kommer väl Geo tycka att jag förhäver mig själv, men min drivkraft har aldrig varit pengar primärt. Jag har gjort det jag brunnit för, och pengarna har följt det - inte tvärt om. Jag tror det är svårt att vara nöjd met ett yrke man tar bara för att tjäna pengar.

Jag tror ju inte en sekund att Geo kommer ta detta till sig, men för alla andra som fortfarande (av någon outgrundlig anledning) läser tråden så är filmens budskap faktiskt klockrent och väl genomfört, om än lite klyschigt.

DT sa:
Henrik_E sa:
Sök nu detta, administratörsjobb för noggrann person med sifferkänsla, inga krav på mångårig branscherfarenhet:

http://www.metrojobb.se/jobb/634603-noggrann-administratör-till-bolag-inom-fordonsindu

Är du inte bilintresserad får du fan fejka lite, för detta tycks vara precis vad du pratat om.

Det där borde passa ju geologen som hand i handske:

- Inga höga formella krav på utbildning eller specifik arbetslivserfarenhet
- "Noggrann, analytisk och sinne för siffror"; check på allt
- Arbetsuppgifter med nyckelord som "säkerställa", "regelverk", "provning" och "certifiering" borde passa perfekt personlighetsmässigt
- Kontorsarbete 8-17
- Excel och engelska lär ju inte vara några problem

Ärligt talat, det där är ett helt klockrent exempel. Säkert ingen jättehög lön, men troligen bättre än nu. Och en språngbräda till att komma vidare.

Bara att börja författa ett brev!

Men man kan ju inte skicka ett brev, det stör ju deras arbete

Sitter man med en månadslön på 40-50 kkr och dessutom delar de stora utgifterna med en partner, ja då behöver man inte tänka så mycket på pengar. Det blir lite "om det inte finns bröd, varför äter de inte bakelser?". Jag vill tjäna tillräckligt med pengar för att slippa tänka på pengar. Just nu är det så illa ställt att jag varje dag oroar mig för ekonomin. Det är därför jag vill ändra på det. Det håller inte längre med skitlönen jag har. Så för mig är lönen en astronomiskt stor drivkraft.

geologen sa:
Jag vill tjäna tillräckligt med pengar för att slippa tänka på pengar.

Då säger jag följande:
Dit kommer du inte utan att anstränga dig, och det ordentligt. Den situationen kommer inte trilla ner i knät på dig. Det kommer krävas slit, uppoffringar och ordentlig vilja. Dessutom kommer du garanterat behöva "sälja" dig själv eller dina idéer, oavsett om du gillar det eller inte.

Du får precis det du förtjänar. Om man inget gör, inte anstränger sig, då får man ett okvalificerat jobb med dålig lön. Du gör dock nytta, så se det som positivt. Om inte det räcker så är det faktiskt dags att du tar emot hjälp och förändrar din inställning och ditt beteende.

Så. Nu kommer jag bara posta trams i den här tråden hädanefter. :D

Simon89 sa:

Jag har redan släppt den. Jag tror att jag dessutom har skrivit det i tråden, men det är nog en 20-25 sidor längre bak. Egentligen insåg jag redan 2010-2011 att det skulle bli mycket svårt att komma vidare på det spåret, eftersom jag saknar examen och branschen ser ut som den gör. En hel del av de jag pluggat med jobbar inte inom geo. En är bröllopsfotograf, en säljer sportartiklar i Oslo, en körde glassbil men har nu utbildat sig till farmaceut, en lämnade geobranschen och gick över till ett ingenjörsjobb, en jobbar inom jordbruk, en jobbar som studievägledare (inte geo), flera har doktorerat (några geo, andra inte), en jobbar på ett statligt verk (inte georelaterat), en jobbade ett tag på ett stort rekryteringsföretag. Gissningsvis hälften jobbar inom geo, några till har gjort det men inte längre, resten har aldrig kommit in i branschen pga att det inte funnits jobb, eller för att branschen inte har lockat (avlägsna arbetsplatser, dålig lön). Ett par har sagts upp flera gånger från olika geoföretag pga arbetsbrist, och i nåt fall total konkurs. Så så värst jävla ljust är det inte.

1888 sa:
Då föreslår jag at du ber om input från någon som vet... Börja med Volvo om du bor i Götet, och be om att bli tipsad om fler ställen om du inte får napp där.

Ok, så det är det som menas med montering. Nä, det är jag inte intresserad av.[/quote]

I närheten av 30k som nyanställd, dagtid (finns även kväll o nattskift till högre lön)
Nu är det ju inte bara att hoppa in på bandet, utan det föregås ju av en provanställning hos ett bemanningsföretag.[/quote]

Känner flera som har jobbat där, och en kollega som nyligen började jobba där. Lönen är fantastisk, men de får inte bara ett skift, utan måste växla mellan flera olika. Ofta plötslig övertid, så det är svårt att planera fritiden. Dålig arbetsmiljö med mycket damm (plast? metall?) i luften, tunga rörelser i jobbiga vinklar. Men visst, det är relativt enkelt att få jobben, och lönen är som sagt toppen.

geologen sa:
1888 sa:
Då föreslår jag at du ber om input från någon som vet... Börja med Volvo om du bor i Götet, och be om att bli tipsad om fler ställen om du inte får napp där.

Ok, så det är det som menas med montering. Nä, det är jag inte intresserad av.

Nu är det ju inte bara att hoppa in på bandet, utan det föregås ju av en provanställning hos ett bemanningsföretag.[/quote]

Känner flera som har jobbat där, och en kollega som nyligen började jobba där. Lönen är fantastisk, men de får inte bara ett skift, utan måste växla mellan flera olika. Ofta plötslig övertid, så det är svårt att planera fritiden. Dålig arbetsmiljö med mycket damm (plast? metall?) i luften, tunga rörelser i jobbiga vinklar. Men visst, det är relativt enkelt att få jobben, och lönen är som sagt toppen.[/quote]

Är du säker på det?

Sen finns det nog fler jobb än bara på slutmonteringen.

Bilndustri har faktiskt mycket bättre arbetsmiljö med avseende på lyft etc än många andra branscher eftersom alla rörelser är noga mätta och strukturerade för att takten ska bli rätt.

Tillbaka
Topp