[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:
Erik O sa:
geologen sa:
Vi får väl se. Alldeles oavsett vad som händer så är det definitivt slut på det här jobbet när projektet vi ingår i är över. Det ligger några år in i framtiden, men efter det får jag söka mig vidare.

Om du GISar på i ett par år på nuvarande jobbet lovar jag att du kommer vara riktigt duktig på GIS när nuvarande jobb tar slut (om det nu verkligen skulle göra det) och lätt som en plätt kommer att kunna skaffa något annat GIS-jobb.

Tveksamt. Vi jobbar ju rätt "smalt", och använder bara en begränsad del av de olika verktyg och funktioner som finns. Den biten lär jag kunna bra, men utöver det är luckorna fortfarande lika stora efteråt.
Men för h-e, du är ju hopplöst negativ! Kan du inte se glaset som halvfullt nån gång, istället för ständigt halvtomt?

Jag är bara objektiv. Vi använder bara en väldigt snäv del av systemet, och det utanför kommer jag därför inte att lära mig. Konstigare är det inte.
Man skulle ju kunna se det så här också: Att kunna en del av systemet är avsevärt mycket bättre än att inte kunna nånting alls av det. Och en ev framtida arbetsgivare ser det nog som så att den som kan en del av systemet, har också stor potential att lära sig andra delar av systemet. Och detta högst troligen mycket snabbare än nån som inte kan det alls.
Eller så ser man det som så att man kan sån liten del av systemet att det i princip är ingenting alls och inte värt ett skit. Your choice.

geologen sa:
ooms sa:
geologen sa:
Erik O sa:
geologen sa:
Vi får väl se. Alldeles oavsett vad som händer så är det definitivt slut på det här jobbet när projektet vi ingår i är över. Det ligger några år in i framtiden, men efter det får jag söka mig vidare.

Om du GISar på i ett par år på nuvarande jobbet lovar jag att du kommer vara riktigt duktig på GIS när nuvarande jobb tar slut (om det nu verkligen skulle göra det) och lätt som en plätt kommer att kunna skaffa något annat GIS-jobb.

Tveksamt. Vi jobbar ju rätt "smalt", och använder bara en begränsad del av de olika verktyg och funktioner som finns. Den biten lär jag kunna bra, men utöver det är luckorna fortfarande lika stora efteråt.
Men för h-e, du är ju hopplöst negativ! Kan du inte se glaset som halvfullt nån gång, istället för ständigt halvtomt?

Jag är bara objektiv. Vi använder bara en väldigt snäv del av systemet, och det utanför kommer jag därför inte att lära mig. Konstigare är det inte.

Jag jobbar som konsult inom ett affärssystem. När jag började kunde jag ingenting om den väldigt snäva delen av systemet som min arbetsgivare hade sålt in mig till kunden för att arbeta med. Jag blev kvar där 11 år och fick ibland hoppa in och göra saker jag inte kunde.
Sedan fick jag lära mig en ny modul hos en ny kund, och nu senast ytterligare en modul hos en tredje kund. Alla kunder visste att jag inte hade kunskapen om den modulen som det handlade om, men ändå hade, och har, jag ofta känslan/rädslan att bli avslöjad att inte kunna något.

Jag brukar skämta och säga att min arbetsgivare tänker att "han kan ju ingenting, så honom kan vi sälja in på vad som helst"

Vad jag försöker säga är att om du kan grunderna i något, så kan du hyfsat lätt lära dig det som är besläktat.

Den dagen någon anser sig som fullärd så är det dags att försöka göra sig av med dem... Nägon som anser sig fullärd är bara slapp...

Du har inte funderat på säga till chefen att du skulle vilja lägga en halvdag i veckan på att lära dig de andra delarna av systemet också?

e120guru sa:
Den dagen någon anser sig som fullärd så är det dags att försöka göra sig av med dem... Nägon som anser sig fullärd är bara slapp...

Du har inte funderat på säga till chefen att du skulle vilja lägga en halvdag i veckan på att lära dig de andra delarna av systemet också?

+1. En som anser sig vara fullärd är farligt ute

Kan du mer nu än när du började nuvarande jobb? Om du svarar ja så är du "objektivt sett" mer attraktiv för en arbetsgivare än du var när du fick detta jobb. Och då du fick detta jobb bör sannolikheten att kunna få ett nytt jobb vara större än sannolikheten att du skulle få detta jobb.

e120guru sa:

Dels har jag inte råd med det, dels får vi inte gå ner i tid från projektets håll, dels har min nuvarande arbetsgivare ingen nytta av att jag får den extra kunskapen.

geologen sa:
e120guru sa:

Dels har jag inte råd med det, dels får vi inte gå ner i tid från projektets håll, dels har min nuvarande arbetsgivare ingen nytta av att jag får den extra kunskapen.
På arbetstid tror jag var tanken..

geologen sa:
, dels har min nuvarande arbetsgivare ingen nytta av att jag får den extra kunskapen.

Med andra ord kan du redan allt din arbetsgivare vill att du ska kunna = han är nöjd med dig och du har ingen anledning att känna dig orolig inför dina möten med vederbörande.

geologen sa:
e120guru sa:

Men Geo, kan du inte se saker/förslag i ett positivt skimmer? Du nedvärderar dig själv, dina kunskaper & dina insatser så till den milda grad att tillslut blir det en självuppfyllande profetia. Se på dig själv med en positiv bild istället & ta livet med ett leende. Det blir mycket lättare då att göra en bra insats!

Jag är bara realistisk i min bedömning av mig själv. Jag har en väldigt bra förmåga att bedöma min kunskaps- och kompetensnivå. Det är snarare så att många andra är väldigt bristfälliga på den punkten. Att det sen upplevs som pessimistiskt och nedvärderande är bara en konsekvens av att så många har en vansinnigt överdriven tro på sig själva. Åtminstone utåt sett. Skillnaden kanske bara består i att jag är öppen med det.

Jag har inga problem med att säga att jag är bra när jag är bra. Jag var väldigt bra på mitt jobb i hemtjänsten.

Eventuellt blir det, trots vad som sas i oktober vid anställningssamtalet, så kallad "lönerevision" nu i maj. Tydligen ska det hållas lönesamtal nu i april. Inte fått veta nåt mer om det utan bara ryktesvägen.
Ska bli intressant att se om jag får nån högre lön. Jag räknar inte med det. Men en tusenlapp till tycker jag de borde kunna undvara.
Vad jag vet har jag näst lägst lön av alla i gruppen. De nyanställda har samma lön som mig, eller lite högre...

Senast ändrad:
Om alla arbetsuppgifter i hela världen bara skulle utföras av personer som med din värdering av kompetens och kunskap vore kvalificerade skulle det vara väldigt mycket som inte hade blivit gjort. Visst kan du låta bli att göra sådana saker eller ta sådana jobb där du inte känner att du har totalkoll, men sannolikheten är rätt stor att den som istället gör det inte är ett dugg bättre, så i ett större perspektiv är det inte säkert att så mkt är vunnet med det.

Jag tror att man helt enkelt i arbetslivet (och i övrigt också) får acceptera att man i vissa lägen inte med säkerhet kan veta att man gör saker på rätt eller bästa sätt. Man gör så gott man kan och försöker se till att man i alla fall inte gör totalt galet. Blir det inte helt lyckat får man försöka förbättra samt dra lärdom av det.

geologen sa:
Eventuellt blir det, trots vad som sas i oktober vid anställningssamtalet, så kallad "lönerevision" nu i maj. Tydligen ska det hållas lönesamtal nu i april. Inte fått veta nåt mer om det utan bara ryktesvägen.
Ska bli intressant att se om jag får nån högre lön. Jag räknar inte med det. Men en tusenlapp till tycker jag de borde kunna undvara.
Vad jag vet har jag näst lägst lön av alla i gruppen. De nyanställda har samma lön som mig, eller lite högre...

Du får ju garanterat inte mer i lön genom att säga att du är medioker även om du med största säkerhet inte ä mer medioker än någon annan.

Som jag sagt tidigare så är ju lönesamtal inget annat än ett kort möte där man får veta vad den nya lönen blir, om den nu alls ändras.

geologen sa:
Som jag sagt tidigare så är ju lönesamtal inget annat än ett kort möte där man får veta vad den nya lönen blir, om den nu alls ändras.
Ja, med din inställning förstår jag att det blir så. Det normala är annars att det är ett tillfälle att lägga fram sina argument varför man är värd en högre lön, t.ex. prestationer, kompetens, utvecklingspotential, osv. Bra genomfört ger det utdelning.

Prestationerna är ju enligt arbetsbeskrivningen, kompetensen samma som när jag anställdes. Utvecklingspotential behövs inte eftersom rollen är oföränderlig.

Argumentet för högre lön går egentligen bara ut på att det är alldeles för låg lön just nu, och har varit sen starten.

Senast ändrad:
geologen sa:
Med tanke på hur dåligt en del saker utförs hade det nog varit bättre om de inte utförts alls...
Finns absolut sådana saker. Dock, om jag på den firma jag jobbar på applicerar de krav som jag uppfattar du har hade firman nog inte funnits kvar om människor bara gjort det de är duktiga på. I valet mellan att inte få något gjort och att få det halvdant gjort är det inte sällan bättre att få det gjort och sedan förbättra. Sen beror det förstås på vad det är och i vilken mening kvaliteten är sämre än den kunnat vara. I produkter där det finns säkerhetskritiska aspekter är det förstås viktigt att de fungerar på ett säkert sätt. En icke-optimal utformning som inte innebär några egentliga risker kan man dock kanske leva med om det gör att man kan få ut produkten som i övrigt innehåller bra saker. Jag har genom åren själv gjort en del saker som jag inte varit helt nöjd med resultatet av. Typiskt är det så att jag i efterhand insett hur jag borde ha gjort eller i alla fall haft en idé om vad jag kunde gjort bättre. Om jag inte hade gjort uppgiften hade det dock varit någon annan som varit tvungen att göra den p.g.a. den behövde göras för att vi skulle kunna släppa produkten.

Geo, om alla resonerade som du, hur skulle vi få nån utveckling i samhället? Nån måste våga ge sig utanför sin komfortzon och bryta ny mark, eller hur tror du samhället har utvecklats till det det är idag?

geologen sa:
Prestationerna är ju enligt arbetsbeskrivningen, kompetensen samma som när jag anställdes. Utvecklingspotential behövs inte eftersom rollen är oföränderlig.

Argumentet för högre lön går egentligen bara ut på att det är alldeles för låg lön just nu, och har varit sen starten.

Det är väll inte alls oförändrat. Du är inte nyanställd längre. Om alla resonerade som dig skulle ingen få högre lön.

geologen sa:

Jag är helt övertygad om att dina kollegor kommer att lyfta fram sina prestationer (HUR väl de utför det som står i arbetsbeskrivningen), saker de lärt sig och är bra på, vilja att ta på sig ansvar, etc. Och det kommer att löna sig för dem! Troligtvis på bekostnad av nån annan som inte talar för sig själv; gissa vem? Ser du ett mönster?

geologen sa:
Antingen gör firman du jobbar på fel saker (relativt personalens kompetens) eller så har den fel personal.
Den firma som i alla lägen ska ha personer som på geo-nivå är kvalificerade att utföra de arbetsuppgifter som uppstår kommer att ha ett rejält överskott på personal. Kvantiteten arbetsuppgifter av olika typ varierar typiskt en hel del under ett projekts gång och även mellan projekt. Naturligtvis kan man begränsa sig till att anställa universalgenier. Sådana är dock sällsynta. Eller så får man se till att ha en organisation där man plockar in folk på mer eller mindre veckobasis. Att få personer som kan gå in och vara produktiva i arbetet med en tämligen komplex produkt från dag ett är dock heller inte lätt (läs snarast omöjlig).

geologen sa:
Jag kan inte sitta och ljuga eller smöra. Inte min natur. Om andra har så rymligt samvete att de kan göra det, då får det stå för dem.
Jag tror det är precis det du gör. Du sitter och säger att du är sämre än vad du är. Det är vad du gör här i tråden iaf, konstant nedvärderar dig själv.

geologen sa:
Jag kan inte sitta och ljuga eller smöra. Inte min natur. Om andra har så rymligt samvete att de kan göra det, då får det stå för dem.

Handlar inte om att ljuga eller smöra. Inte bara vara så pessimistisk o säga att man är medioker. Speciellt när du garanterat är medel eller mer jämfört me andra.
Klart bättre att vara positiv istället för som nu, när du knyter näven i fickan o bakom deras rygg är sur över att de tjänar mer än dig. Sluta tro att bara för att de tjänar mer så är de bättre.

ooms sa:
geologen sa:
Jag tror det är precis det du gör. Du sitter och säger att du är sämre än vad du är. Det är vad du gör här i tråden iaf, konstant nedvärderar dig själv.

Nej, jag är nyktert realistisk. Ljuger aldrig.

geologen sa:

Kompetensen samma? Du har alltså inte lärt dig någonting? Jag kan minnas fel men jag fick för mig att du skrev tidigare i tråden att du du frågat kollegor och försökt söka svar på saker du inte kunde/visste hur det skulle göras. Om det är så, gav det ingen ökad kunskap?

Jensen sa:
geologen sa:

Handlar inte om att ljuga eller smöra. Inte bara vara så pessimistisk o säga att man är medioker. Speciellt när du garanterat är medel eller mer jämfört me andra.
Klart bättre att vara positiv istället för som nu, när du knyter näven i fickan o bakom deras rygg är sur över att de tjänar mer än dig. Sluta tro att bara för att de tjänar mer så är de bättre.

Samma job, samma lön. Svårare än så är det inte. Men det har tyvärr väldigt få fattat.

geologen sa:
Att sakligt framställa de saker som man gjort bra är väl inte att ljuga eller smöra, oavsett om det ingick i målet med jobbet?

GoranS sa:
geologen sa:

Kompetensen samma? Du har alltså inte lärt dig någonting? Jag kan minnas fel men jag fick för mig att du skrev tidigare i tråden att du du frågat kollegor och försökt söka svar på saker du inte kunde/visste hur det skulle göras. Om det är så, gav det ingen ökad kunskap?

Ok, vi menar olika saker med "kompetens". Jag menar formell kompetens. Dvs, vilka kurser jag läst och vilka akademiska meriter jag har. De är oförändrade. Jag har fått veta att akademisk examen premierades med 4000 kr/mån högre lön.

GoranS sa:
Att sakligt framställa de saker som man gjort bra är väl inte att ljuga eller smöra, oavsett om det ingick i målet med jobbet?

Men jag gör ju saker precis som jobbet kräver. Det måste vara utgångspunkten för alla anställda. Att göra det som krävs. Varför ska jag behöva säga att jag gör det jag gör? Hade jag inte gjort det hade jag ju snabbt blivit av med jobbet. Alltså finns det inget att säga.

geologen sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Samma job, samma lön. Svårare än så är det inte. Men det har tyvärr väldigt få fattat.
Det är precis det all lönesättning strävar efter. Problemet är att bedöma vilket jobb som utförts. Det är där lönesamtalet kommer in, din chans att hjälpa chefen att bedöma det!

Det är väl bättre att han frågar mina kollegor i så fall. Det ger ju ett pålitligare svar än att fråga den som har nåt att vinna på att skönmåla.

ooms sa:
Vad får dig att tro att de beskriver din prestation ärligt?

Kollegor, i genomsnitt, beskriver garanterat en kollegas prestation mer korrekt än personen själv.
Det kan vara en svag metod för riktigt små grupper, där det bara är 2-4 anställda, men för större än så tror jag det är perfekt!

Hur som helst. Om inte lönen åker upp rejält så kommer jag att söka annat jobb efter sommaren. Det kommer inte att bli lätt, men jag tror inte det finns nåt annat att göra. Synd, för jag trivs ändå bra där jag är.

geologen sa:
Jensen sa:
geologen sa:

Men Geo, under denna tiden har du garanterat utvecklats till att genomföra arbetsuppgifterna på kortare tid, ergo din produktivitet har gått upp! Det är argumentet för att skapa förutsättningar för att få en löneförhöjning! Inte att lönen var för låg från början!

geologen sa:
Hur som helst. Om inte lönen åker upp rejält så kommer jag att söka annat jobb efter sommaren. Det kommer inte att bli lätt, men jag tror inte det finns nåt annat att göra. Synd, för jag trivs ändå bra där jag är.
Precis detta ska du säga under ditt lönesamtal! Så ska du se att det blir frukter att skörda till sommaren...

Tillbaka
Topp