[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Så, ingen uppföljning av följdproblemen av "folk" som ifrågasätter/struntar i experternas råd? De problemen är ju rätt viktiga om man nu diskuterar smittspridning.
Varför ska jag följa upp det? Du kanske ska läsa mitt första inlägg, och det jag inlägget jag svarade på, igen. Du borde kunna lista ut var jag står.
Och nej, jag är inte intresserad av att du utvecklar det åt mig. Du får hitta nån annan att tjafsa med.

[OT] Coronatråden 3
Jaha. Om vi går vidare.
När ska vi kunna jämföra utvecklingen i Danmark med Sverige? Någon som läst nåt om det? Tidigast efter nästa vecka kanske

[OT] Coronatråden 3
Varför ska jag följa upp det? Du kanske ska läsa mitt första inlägg, och det jag inlägget jag svarade på, igen. Du borde kunna lista ut var jag står.
Och nej, jag är inte intresserad av att du utvecklar det åt mig. Du får hitta nån annan att tjafsa med.
Grunden i en bra diskussion: lista ut vad den andra tycker istället för att den andra säger det. Undrar varför det blir tjafs?

[OT] Coronatråden 3
Grunden i en bra diskussion: lista ut vad den andra tycker istället för att den andra säger det. Undrar varför det blir tjafs?
Eller så läser man en bit upp i tråden för att sätta ett inlägg i sitt sammanhang. Det kan vara ett svar på nåt högre upp, och det kan bli missförstånd pga att happys citat-funktion numer kapar och bara tar med senaste "svaret"/citatet. Jag råkade ut för att du missförstod vad jag svarade på igår, och Freddie råkade ut för samma sak idag.

[OT] Coronatråden 3
Jaha. Om vi går vidare.
När ska vi kunna jämföra utvecklingen i Danmark med Sverige? Någon som läst nåt om det? Tidigast efter nästa vecka kanske
Min gissning är att epidemiologer kommer att ägna åratal åt att analysera detta "utbrott". Ev. försök till analyser och jämförelser i detta skede får nog ses som väldigt preliminära.

[OT] Coronatråden 3
Nä, det är tråkigt men han har inte gjort det lätt för sig. Bara i den här tråden är vi inte ens överens om Tegnell försöker bromsa eller inte och än mindre om hur det sammanfaller med det han säger/sagt. Själv tycker jag det klarnat men alla håller nog inte med.
Jag tycker att han gjorde ett ganska bra framträdande i Aktuellt igår, och även på presskonferensen idag. Han verkar även ha lärt sig att inte leverera några tvärsäkra gissningar längre, utan är mer tydlig med att det är just en osäker bedömning. Dock tyckte jag inte att han uppträdde snyggt i debatten med Rocklöv i Agenda i söndags, och det är tydligt att det ligger en hund begraven i epidemiologin med (åtminstone) två olika falanger.

[OT] Coronatråden 3
Eller så läser man en bit upp i tråden för att sätta ett inlägg i sitt sammanhang. Det kan vara ett svar på nåt högre upp, och det kan bli missförstånd pga att happys citat-funktion numer kapar och bara tar med senaste "svaret"/citatet. Jag råkade ut för att du missförstod vad jag svarade på igår, och Freddie råkade ut för samma sak idag.
Då kan man, om man vill bli förstådd, förklara en gång till. Jag har upprepat samma frågor många gånger, för att få reda på hur folk tänker, utan att få nåt svar. Men det gäller tydligen att lista ut det.

[OT] Coronatråden 3
Min gissning är att epidemiologer kommer att ägna åratal åt att analysera detta "utbrott". Ev. försök till analyser och jämförelser i detta skede får nog ses som väldigt preliminära.
Absolut, men om vi klarar de närmsta veckorna i rimligt god ordning så kanske vi kan börja hoppas.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Jag tycker att han gjorde ett ganska bra framträdande i Aktuellt igår, och även på presskonferensen idag. Han verkar även ha lärt sig att inte leverera några tvärsäkra gissningar längre, utan är mer tydlig med att det är just en osäker bedömning. Dock tyckte jag inte att han uppträdde snyggt i debatten med Rocklöv i Agenda i söndags, och det är tydligt att det ligger en hund begraven i epidemiologin med (åtminstone) två olika falanger.

Möjligt och sen har det självklart varit en jävla process att vända ifrån vad vi nu höll på med i början till att go all Boris.

[OT] Coronatråden 3
På Gran Canaria, i San Nicolas har sanering av parker och torg börjat.
90093843_3159236767529669_4674893651963281408_o.jpg

[OT] Coronatråden 3
Senaste data från Italien hämtat från Corriere Della Sera.
Med tanke på att inkubationstiden sägs vara 5 dagar i median och det är 10 dagar sen karantänen av hela landet startade så hade jag trott att ökningstakten borde avtagit ganska mycket sen några dagar. Men det gör den inte. Ökningen per dag är ganska konstant.
Oroväckande om det inte hjälper med så kraftiga åtgärder.
D703D630-930D-4F64-953F-3711A48BE31D.jpeg

[OT] Coronatråden 3
Och om folk förklarar vad de menar slipper annat folk lista ut vad det första folket menar. Så, vad minskar tjafset? Tydlighet och svar på frågor eller att inte svara på frågor och säga: " Lista ut det."?
Vad är det jag ska svara på? Har du kollat de första inläggen än?

[OT] Coronatråden 3
Skulle tro att falanger är rätt vanligt inom forskarvärlden. Och det kan nog bottna både i oenighet i sakfrågor och "stridigheter" som har mer personliga orsaker.

[OT] Coronatråden 3
För gammal för att lyckas citera aktuellt inlägg men:

Hålspetsammunition är inte förbjuden, inte för någon med vapenlicens.
Däremot inte tillåten i någon skyttegren vid tävling vad jag kommer ihåg och enligt Fn-konvention inte tillåten i krig.

M

[OT] Coronatråden 3
Då kan man, om man vill bli förstådd, förklara en gång till. Jag har upprepat samma frågor många gånger, för att få reda på hur folk tänker, utan att få nåt svar. Men det gäller tydligen att lista ut det.
Det var inte dig jag svarade (igår), men du skulle ändå börja tjafsa. Det verkar vara samma sak idag, Freddie svarade/kommenterade på nåt (inte fr dig), och du hugger.

[OT] Coronatråden 3
Nja flera milj lär ju redan va smittade i Italien.
Handlar bara om hur många dom hinner testa... Edit ser ut som dom hinner hitta drygt 2000/dag .
Kanske inte flera miljoner, men betydligt fler än vad de hittar.
Ett bra sätt att bilda sig en uppfattning är att kolla på de sammanställningar som finns, och då framförallt på Sydkoreas "death rate". Iom att de testar överlägset flest, så borde de också hitta flest fall, och därmed ligga närmast sanningen. Deras "death rate" är därför mycket riktigt också avsevärt lägre än övriga (inte pga att färre dör, utan pga att de hittar fler lindriga fall). Så genom att skala med deras "death rate" får man troligtvis en bättre uppfattning över antalet fall även i andra länder.

[OT] Coronatråden 3
Sen kanske det inte är rätt att säga att det inte funkar för att det inte minskar. Det antas accelerara utan åtgärd?

Antar att det mest är för att avlasta telefonlinjen men ialla fall. Webtest!

Jag kan lugnt självmedicinera hemma. Skål!

[OT] Coronatråden 3
Mer filosofisk tanke: om det nu kommer fler och fler rapporter om att en stor del smittade kan gå runt helt utan symtom, så kanske covid funnits bland oss betydligt längre än vad vi tror. Bara att vi först senaste månaderna börjat testa för det. Plot thickens!

[OT] Coronatråden 3
Kanske inte flera miljoner, men betydligt fler än vad de hittar.
Ett bra sätt att bilda sig en uppfattning är att kolla på de sammanställningar som finns, och då framförallt på Sydkoreas "death rate". Iom att de testar överlägset flest, så borde de också hitta flest fall, och därmed ligga närmast sanningen. Deras "death rate" är därför mycket riktigt också avsevärt lägre än övriga (inte pga att färre dör, utan pga att de hittar fler lindriga fall). Så genom att skala med deras "death rate" får man troligtvis en bättre uppfattning över antalet fall även i andra länder.

Hade nyss en fb vän som räknade på det .
Italien har typ 2000 döda nu . Sydkorea har 0.4% i death rate . Tar i snitt 17 dar att dö , så för 17 dar sen borde Italien haft 2000/0.004= 500000 smittade . Om smittan sprids med en faktor 1.1/dag ökar det exceptionellt med 1.1e17=5 på 17 dar 500000×5 =2.5milj....i dag.
Men han trodde nog det var högt räknat .

Edit samma siffror för Sverige med 10döda är 10/0.004 =2500 för 17 dar sen och i dag 12500 smittade ..

[OT] Coronatråden 3
Statistiken på dödsfall i Italien enligt SVT så är medelålder 79 för män och 83 för kvinnor. Sen har 48% av dödsfallen haft minst tre underliggande sjukdomar.

Senast ändrad:
[OT] Coronatråden 3
Spaning från min vardag: det är unga och medelålders människor som är mest oroliga. 40-talisterna jag råkat på senaste veckan verkar orimligt obekymrade - det är ju ändå i första hand de som har anledning att vara mest försiktiga. Jag tror det är en skada pga att de hela deras liv har haft en positiv utveckling. Hela tiden högre lön, bättre samhällsfunktioner och nu (i de flesta fall) en fortsatt mycket hög levnadsstandard även som pensionärer.
För övrigt var det något oväntat och bra att dagens expert i Aktuellt var mer sansad än de experter jag råkat se de senaste dagarna i programmet.

[OT] Coronatråden 3
I Holland har dem valt för gruppimmunitet, alltså man vill att minst 60% av befolkningen får viruset (10 miljon människor) och virologer säger att antalet döda skulle då vara mellan 40 000 och 80 000.
Idag är det mer än 2000 sjuka (plus 58 döda) och nästan en kvart av dem jobbar inom sjukvården. Så det går bra där ..

[OT] Coronatråden 3
Spaning från min vardag: det är unga och medelålders människor som är mest oroliga. 40-talisterna jag råkat på senaste veckan verkar orimligt obekymrade - det är ju ändå i första hand de som har anledning att vara mest försiktiga.

En arbetskollega, 50-talist, dök upp på jobbet rejält förkyld idag. Hela jävla dagen har han stått 1,5 meter ifrån mig och hostat o snörvlat.

Så länge det finns människor som inte ens i det läge Sverige nu befinner sig kan tänka sig att stanna hemma från jobbet när de är förkylda, så blir det nog tufft att begränsa smitta.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
En arbetskollega, 50-talist, dök upp på jobbet rejält förkyld idag. Hela jävla dagen har han stått 1,5 meter ifrån mig och hostat o snörvlat.

Så länge det finns människor som inte ens i det läge Sverige nu befinner sig kan tänka sig att stanna hemma från jobbet när de är förkylda, så blir det nog tufft att begränsa smitta.
Hade nån kommit så till vårt jobb de senaste två månaderna hade han blivit hemskickad, vi har haft restriktioner sedan slutet av januari. Idag måste man få tillåtelse av chefen för att åka in, och åker man kollektivt är man inte välkommen. Hårda bud.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
johan giesecke var på SVT nyheterna ikväll. Rätt underhållande. Raka korta svar. Så till den grad att programledarna var tysta bitvis för de trodde det skulle komma mer. Kändes förtroendeingivande. Rätt intressant när han nämnde att han ”bakvägen” vet att i både Norge och Danmark så har skolstängningen varit ett beslut som inte kom på förslag från forskarsidan.

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Johan Giesecke. Vilken lirare. Angående att karantän funkar bra i kina men inte här:
"men i våra länder, demokratier, efter 3-4 veckor kommer folk tröttna på det där"
Holmberg: "Och göra vadå?"
"GÅ UT!"

[OT] Coronatråden 3
Varför i hela friden stod du kvar???

Jag har förmodligen corona och jag kan inte komma på nåt tillfälle då det varit uppenbart stor smittorisk. Förmodligen är skiten så enormt smittsamt att man helt enkelt inte kommer undan om man nånsin umgås med andra människor (såsom genom att arbeta). Gå in i en hiss där någon hostat en minut innan, till exempel. Fucked.

Angående karantän så undrar jag hur det är tänkt att fungera. Det kommer ju finnas enstaka smittade under väääääldigt lång tid, och så fort man släpper på karantänen så bryter helvetet lös igen. Vad är vitsen med det?

[OT] Coronatråden 3

Jag har förmodligen corona och jag kan inte komma på nåt tillfälle då det varit uppenbart stor smittorisk. Förmodligen är skiten så enormt smittsamt att man helt enkelt inte kommer undan om man nånsin umgås med andra människor (såsom genom att arbeta). Gå in i en hiss där någon hostat en minut innan, till exempel. Fucked.

Angående karantän så undrar jag hur det är tänkt att fungera. Det kommer ju finnas enstaka smittade under väääääldigt lång tid, och så fort man släpper på karantänen så bryter helvetet lös igen. Vad är vitsen med det?
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/ Kolla en bit ner på den länken. Där finns bra animering som visar hur spridningen sker utifrån olika sätt att hantera smittspridningen.

[OT] Coronatråden 3

Om det stämmer du har covid-19 , då är du sannolikt frisk och därmed "vaccinerad" inom kort.
Därmed en resurs som kan verka och röra sig fritt i samhället utan risk och utan att smitta andra.
Låter inte som särskilt "fucked" alls.

[OT] Coronatråden 3
Johan Giesecke. Vilken lirare. Angående att karantän funkar bra i kina men inte här:
"men i våra länder, demokratier, efter 3-4 veckor kommer folk tröttna på det där"
Holmberg: "Och göra vadå?"
"GÅ UT!"

det komiska är ju att han troligen har rätt. De hade ju tex bötfällt 4000 pers igår i Paris. Bara igår. Och då pratar vi början av karantänen.

I reportaget från kina igår så berättade de ju att man satt upp staket o grindar in på bostadsområden och sen svetsat igen dörren. Något sådant skulle vara svårt här :-)

• Gilla
[OT] Coronatråden 3
Haha, det kan vara roligt att läsa Aftonbladets direktrapportering/chat. Några exempel:
”Jag har torrhosta och lite feber, visst kan jag gå till jobbet?”
”Min fru vill resa utomlands nu när det är så billigt och säger att det är farligare i Sverige än i Spanien. Stämmer det?”
”Jag ska åka till London över helgen, kan jag bli smittad?”
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.

[OT] Coronatråden 3
Haha, det kan vara roligt att läsa Aftonbladets direktrapportering/chat. Några exempel:
”Jag har torrhosta och lite feber, visst kan jag gå till jobbet?”
”Min fru vill resa utomlands nu när det är så billigt och säger att det är farligare i Sverige än i Spanien. Stämmer det?”
”Jag ska åka till London över helgen, kan jag bli smittad?”
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
De driver, hoppas jag. Annars får jag sälla mig till de som vill dra in på demokratin.

Det är möjligt att det är politik men det finns ju mängder med forskare som vill stänga allt i 18 månader så det är väl även politik att inte stänga i så fall.

18 månader är helt omöjligt men frågan är fortfarande hur mycket som är lagom broms. Och om det till sist blir någon skillnad alls mellan Danmark och Sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp