[OT] Coronatråden 3

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
[OT] Coronatråden 3
Nu hamnar vi långt OT, men jag känner många lärare, INGEN av dem är ens nära att arbeta in så mycket tid att de sammanlagt har liknande årsarbetstid som andra som har 5 veckors semester. Men det tycker jag inte gör något. Jag tycker inte de ska ha låtsasuppgifter i ”rättvisans” namn när det inte finns elever. Loven är - och ska vara - en av fördelarna med att vara lärare.
Jag tycker dock det är lite fånigt när någon hävdar att den genomsnittlige läraren minsann arbetar lika många timmar på ett år som den genomsnittlige icke-läraren.
Att det finns lärare som inte tar det på allvar och försöker komma undan billigt är en sak. Jag hade under min skoltid åtskilliga lärare som säkerligen går in i kategorin du beskriver. Principen är dock att du förväntas jobba 45 h/v under terminer.

Jag har å andra sidan haft en fader som var gymnasielärare i matematik och fysik. Han satt typiskt på kvällarna och rättade och konstruerade läxförhör och skrivningar, förberedde lektioner samt läste olika saker för att fördjupa sig och hålla sig ajour. Han var också typen som alltid förberedde experiment/demonstrationer och laborationer i fysiken. Jag har svårt att tänka mig att han inte snittade åtminstone 45 h/v under terminerna.

[OT] Coronatråden 3
Sorry att jag drog upp det. Jag tyckte mest det var speciellt att börja yra om det nu, men vi är alla oss själv närmast.

Så på den linjen, hoppas vallåsen öppnar som planerat :whistle:

[OT] Coronatråden 3
Vitsen är att det ska sprida sig långsamt så vården hinner med. De flesta kommer nog bli smittade tillslut.

Räknade lite på det där med kontrollerad spridning. Om Italien skulle fortsätta ha samma spridningstakt som idag (dvs inte ökande men redan nu är ju deras sjukvård kollapsad) så skulle det ta tre år innan hälften av deras 60 miljoner invånare har blivit smittade. Det är inte helt enkelt..

En annan siffra som sätter saker i perspektiv är att det dör ca 1750 personer i Sverige varje vecka. Ungefär 90 000 per år, det har dock minskat en del senare år men väntas öka pga många 40-talister.

[OT] Coronatråden 3
Att det finns lärare som inte tar det på allvar och försöker komma undan billigt är en sak. Jag hade under min skoltid åtskilliga lärare som säkerligen går in i kategorin du beskriver. Principen är dock att du förväntas jobba 45 h/v under terminer.

Jag har å andra sidan haft en fader som var gymnasielärare i matematik och fysik. Han satt typiskt på kvällarna och rättade och konstruerade läxförhör och skrivningar, förberedde lektioner samt läste olika saker för att fördjupa sig och hålla sig ajour. Han var också typen som alltid förberedde experiment/demonstrationer och laborationer i fysiken. Jag har svårt att tänka mig att han inte snittade åtminstone 45 h/v under terminerna.
Min fru är idrottslärare primärt på högstadiet. Hon jobbar jämt. Schemalagd tid är en sak, antal lektioner något annat. Hon har 35 h arbetsplatstid + 10 h per vecka som normalt kan och ska förvaltas av berörd lärare, ex till att rätta prov, skapa material till lektioner, bedömningar, omdömen, betyg, lägga orienteringsbanor mm. Vissa veckor är det 55h andra 35h total tid. Jag tänker väl att det är som i vanliga livet, den engagerade jobbar mer och hårdare medan andra som bedöms som "glidare" alltid gör minimalt, de finns väl överallt.

[OT] Coronatråden 3
Räknade lite på det där med kontrollerad spridning. Om Italien skulle fortsätta ha samma spridningstakt som idag (dvs inte ökande men redan nu är ju deras sjukvård kollapsad) så skulle det ta tre år innan hälften av deras 60 miljoner invånare har blivit smittade. Det är inte helt enkelt..

En annan siffra som sätter saker i perspektiv är att det dör ca 1750 personer i Sverige varje vecka. Ungefär 90 000 per år, det har dock minskat en del senare år men väntas öka pga många 40-talister.
Fast vilka siffror har du på mörkertal då?

[OT] Coronatråden 3
Nu kräver chefen för sjukvården i Åre att skidanläggningarna bör stängas snarast, han menar att de inte har en chans att klara en påskinvasion av turister under Coronautbrottet. Så det är nog bara en tidsfråga innan skidanläggningarna i Sverige går samma väg som de norska. Tur man inte har som påskvana att åka till fjällen...

[OT] Coronatråden 3
Nä, precis. Jag känner mig bara lite "skum" men har haft huvudvärk av sort jag inte känner igen, och sen igår svullen i halsen. Ingen feber eller hosta, men är lite "torr" i bihålor och hals (vilket skulle kunna leda till hosta). Tekniskt sett kan jag ha haft skiten i en vecka redan och smittat folk på jobbet (eller om det är där jag fått det).

Jag mår rätt bra men kommer hålla mig undan. Nu ska jag ut i skogen och promenera lite med kamera, kikare, kaffe och mackor. :giggle:
Har experterna rätt (vilket de naturligtvis inte har) är det liten risk för smittoöverföring med lite/inga symptom. Förhoppningsvis har du inte spridit så mycket av eventuella virus.

[OT] Coronatråden 3
Jag tjafsade inte när jag skrev mitt ursprungliga inlägg. Du invände mot det på högst oklara grunder. Sedan begär du att jag ska klargöra det ena och det andra som inte har någon koppling till mina inlägg eller det jag ursprungligen svarade på.
Att du inte bemödar dig att titta tillbaka på ursprunget och reflektera över din egen roll, kan du missuppfattat något eller hamnat snett av misstag, tycker jag blir lite märkligt med tanke på ditt sista inlägg. Är det en skyddsmekanism?
Jag kan inte svara på vad som har orsakat det här tjafset. Jo, jag har gått tillbaka och läst.
Men nu uppmanar jag dig att göra det! Vad minskar tjafset, BFS?

Jag ber om ursäkt till Happy-kollektivet för det här...
Jag har bemödat mig och gått tillbaka till andras inlägg utan att det fått önskvärd effekt. Tyvärr drabbade den erfarenheten dig. Tips för minskat tjafs: man svarar på frågor så slipper andra lista ut saker. Man kan svara på dumma frågor, man kan svara på frågor man redan svarat på.
Så, vad tror du minskar tjafs?

[OT] Coronatråden 3
Farsan tar det hela på allvar och lyder order. Grannen har varit och köpt brädor och Värnamo PRO ska fortsätta med möten som vanligt. Så det är högt och lågt.

[OT] Coronatråden 3
Har experterna rätt (vilket de naturligtvis inte har) är det liten risk för smittoöverföring med lite/inga symptom. Förhoppningsvis har du inte spridit så mycket av eventuella virus.
Med all respekt för de som studerat, forskat och på riktigt spenderat årtals i studieböckerna, de som nu kallas experter. På vilka grunder menar du BFS att de har fel? vet du något som ingen annan vet? nästa fråga är ... vem har då rätt? någon som tror sig veta något och lärt sig om ämnet i kvällspressen. Bara en reflektion om riktig kunskap och trosigförståare.

• Gilla
Reactions: BFS
[OT] Coronatråden 3
Ska vi nu skita i det. Några av oss klarar att ta in att även experter kan ha fel och t.o.m vara inbördes oense. Andra vill kunna lita på myndigheterna, statsministern och gud fader.
Så vi får nog lägga detta till listan på förbjudna ämnen. Religion, politik och experter (och det är typ samma sak alla tre :P)

[OT] Coronatråden 3
Missade senaste pressmötet. Ryktades om att en kollega till mig skulle vara med.

[OT] Coronatråden 3
Kanske har tagits upp förut... Men ett normal år dör det cirka 90000 människor i sverige, ungefär 250 per dag. Hur många av de som nu dött skulle varit en av de här 250?

Samma sak i Italien. 640000 per år, ungefär 1750 per dag. Hur har den totala dödligheten i Italien varit senaste dagarna?

[OT] Coronatråden 3
Med all respekt för de som studerat, forskat och på riktigt spenderat årtals i studieböckerna, de som nu kallas experter. På vilka grunder menar du BFS att de har fel? vet du något som ingen annan vet? nästa fråga är ... vem har då rätt? någon som tror sig veta något och lärt sig om ämnet i kvällspressen. Bara en reflektion om riktig kunskap och trosigförståare.
Jag var ironisk. Jag har hela tiden försvarat Tegnell och hans kollegor (svenska och utländska). Men, enligt vissa är han bara en byråkrat som inte vet nånting (eftersom han inte kopierar "handlingskraftiga" politikers hittepå). Jag tror Tegnell och hans gäng vet bättre. Därför kritiserar jag inte (eller missuppfattar) det han säger.

[OT] Coronatråden 3
Jaha, nu vill de att vi ska spara på bandet också:cry:
En annan lösning är ju att de faktiskt pluggar och inte kollar på netflix.

#SwitchToStandard

När fler jobbar hemifrån, pluggar på distans eller sitter i karantän som en följd av coronaviruset ökar trycket på internet och dess bandbredd.
EU:s kommissionär för den inre marknaden, Thierry Breton, uppmanar därför allmänheten att sänka kvalitén på den strömmade videounderhållningen.
"För att säkerställa internetåtkomsten för alla, låt oss byta till standardupplösning när HD (High definition) inte är nödvändigt", skriver han på Twitter, där han också introducerar hasthtaggen #SwitchToStandard.
Thierry Breton skriver även att han för samtal strömningsjättar som Netflix. (TT)

[OT] Coronatråden 3
Fint väder idag, och det var packat på den uteservering jag gick förbi vid 14-tiden. Att få folk att hålla sig inne och undvika sociala kontakter när våren kommer i Sverige lär bli svårt...

[OT] Coronatråden 3
Ska vi nu skita i det. Några av oss klarar att ta in att även experter kan ha fel och t.o.m vara inbördes oense. Andra vill kunna lita på myndigheterna, statsministern och gud fader.
Så vi får nog lägga detta till listan på förbjudna ämnen. Religion, politik och experter (och det är typ samma sak alla tre :P)
Experter påstår att hydrauliska skivbromsar är att föredra på landsvägscykel på grund av överlägsen modulation. Andra experter påpekar att fälgbromsars aerodynamiska egenskaper samt lägre vikt gör dem bäst.

Slutsatsen blir: Man kan inte lita på experter.

[OT] Coronatråden 3
Angående mörkertal.
Att någon mattenörd räknar lite kanske inte betyder nåt men det står även att Island gjort stickprov och kommit fram till samma 1%. Längre ner säger Tegnell att vi troligen ligger högre än Island. Så från 12 000 till 120 000 - med några slag på miniräknaren?

[OT] Coronatråden 3
Det här är ju en fråga utan klart svar, ungefär som Nationalekonomi el börsen odyl. Man kan inte förutse framtiden, den beror på människors tyckande och handlingar, en del är korkade, andra smarta. Experter har ju oxo en del tyckande & åsikter i baggaget som påverkar. Om det inte vore för allvaret så är det ändå en lärorik & intressant debatt... Utan att kunna något i ämnet så tycker jag ändå att det har hanterats ganska bra i Swe, men att Myndigheterna kunde ha varit snabbare att ta hand om dom som kom hem från smittoområden i början...
Förutom Aftonbladet & Expressen såklart, dom gör sitt bästa för att skapa oro och panik, borde förbjudas och stängas ned direkt !! Dom har en direkt skadlig inverkan på samhället...

[OT] Coronatråden 3
received_224528468743574.jpeg

[OT] Coronatråden 3
Gillar att läsa om Evolution osv. Måste ändå säga grattis till those little monsters, very succsessful design, dom har spritt sig över nästan hela jorden på bara några månader. Måste ju ändå vara en av dom mest framgångsrika någonsin :-)

[OT] Coronatråden 3
Gillar att läsa om Evolution osv. Måste ändå säga grattis till those little monsters, very succsessful design, dom har spritt sig över nästan hela jorden på bara några månader. Måste ju ändå vara en av dom mest framgångsrika någonsin :-)
Det bevisar hur mycket människan rör på sig runt jorden. Man (jag) undrar hur mycket annat som tagit samma väg, eller liknande vägar,,men som inte märks...

[OT] Coronatråden 3
Inte så många fall i studien, men indikation på att rökning ökar risken att dö i Corona avsevärt:

[OT] Coronatråden 3
Inte helt otippat att friska lungor klarar sig bättre än försämrade när det gäller ett virus som sätter sig på lungorna. :P

• Gilla
Reactions: BJS
[OT] Coronatråden 3
Som sagt, det verkar inte direkt som att "experterna är ense"...

• Gilla
Reactions: rln
[OT] Coronatråden 3
Den demonstrativa hostningen när någon bryter mot rökförbudet på tågperrongen kan alltså få lite extra effekt?
En eventuell effekt är att man hamnar i slagsmål så man kanske ska ta det lite lugnt där. Visa hänsyn och så.

[OT] Coronatråden 3
Äntligen ngn som görsöker balansera "platta ut kurvan" snacket.
Sverige är på väg mot en ekonomisk kollaps och det enda vi gör är att skrämma upp oss över en mild sjukdom (obs, FHM beskrivning)..

Dags att vi blrjar prata om hur vi ska komma tillbaka från alla nedstängningar!

[OT] Coronatråden 3
Äntligen ngn som görsöker balansera "platta ut kurvan" snacket.
Sverige är på väg mot en ekonomisk kollaps och det enda vi gör är att skrämma upp oss över en mild sjukdom (obs, FHM beskrivning)..

Dags att vi blrjar prata om hur vi ska komma tillbaka från alla nedstängningar!

Satt precis och pratade om detta igår på jobbet. Snart blir ju medicinen skadligare än sjukdomen. Kanske lätt att säga när man inte tillhör riskgruppen men inte desto mindre sant.

[OT] Coronatråden 3
Satt precis och pratade om detta igår på jobbet. Snart blir ju medicinen skadligare än sjukdomen. Kanske lätt att säga när man inte tillhör riskgruppen men inte desto mindre sant.
Om jag tillhörde ngn av de verkliga risk-grupperna skulle jag vilja ha hjälp att "hålla mig undan". En total nedtstängning skulle inte hjälpa mitt case.

[OT] Coronatråden 3
Jag tycker att det är konstigt att mörkertalet inte får mer uppmärksamhet medan media glatt(nåja) jämför smittade och dödlighet hit och dit.
Officiellt är det kanske x10 men Tegnell kan utan motfrågor hålla med om att vi troligen ligger före Islands 1% smittade.

Det måste vara superintressant för att bedöma var i kurvan vi ligger. Räknar man på 10x känns det tungt men det verkar inte stämma.

[OT] Coronatråden 3
Inte så många fall i studien, men indikation på att rökning ökar risken att dö i Corona avsevärt:
Härligt! Då förbjuder vi rökning också så blir vi alla gladare

[OT] Coronatråden 3
[OT] Coronatråden 3
Nu kan väl inte rökare fortsätta säga att det råder häxjakt på dem pga av att de röker. Nu stänger vi ner hela världen och dess ekonomier för att rädda dem...

[OT] Coronatråden 3
Angående rökning, bakomliggande sjukdomar osv. Är det åldern i sig som är en riskfaktor öht eller handlar det mer om allmän hälsa? Det går väl inte att separera riskfaktorer så eller vad man ska säga men om man tänker sig en fullt frisk motionerande 70-åring utan övervikt osv. Löper denna en speciellt mycket högre risk att drabbas illa än en "normal" 40 åring?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp