GoranS
Aktiv medlem
[OT] Coronatråden 3
Att det finns lärare som inte tar det på allvar och försöker komma undan billigt är en sak. Jag hade under min skoltid åtskilliga lärare som säkerligen går in i kategorin du beskriver. Principen är dock att du förväntas jobba 45 h/v under terminer.Nu hamnar vi långt OT, men jag känner många lärare, INGEN av dem är ens nära att arbeta in så mycket tid att de sammanlagt har liknande årsarbetstid som andra som har 5 veckors semester. Men det tycker jag inte gör något. Jag tycker inte de ska ha låtsasuppgifter i ”rättvisans” namn när det inte finns elever. Loven är - och ska vara - en av fördelarna med att vara lärare.
Jag tycker dock det är lite fånigt när någon hävdar att den genomsnittlige läraren minsann arbetar lika många timmar på ett år som den genomsnittlige icke-läraren.
Jag har å andra sidan haft en fader som var gymnasielärare i matematik och fysik. Han satt typiskt på kvällarna och rättade och konstruerade läxförhör och skrivningar, förberedde lektioner samt läste olika saker för att fördjupa sig och hålla sig ajour. Han var också typen som alltid förberedde experiment/demonstrationer och laborationer i fysiken. Jag har svårt att tänka mig att han inte snittade åtminstone 45 h/v under terminerna.