[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Fick nån stor uppdatering på Windows 10 i natt, och nu funkar inte mitt ljud i datorn. Har testat att ominstallera kortet (Soundblaster X-Fi Extreme Music), och laddat hem nyaste drivern som finns till det kortet men vill inte fungrera ändå. Tips på vad som kan göras? Eller har det där #Microsoft hittat på nått tog så jag måste köpa ett nytt kort nu???

Någon som vet varför det inte funka att zooma med mushjulet ? Det funkade på min gamla mus.
Alla drivrutiner är installerade och windows frågar inte efter någon mer drivrutin till musen.. vad kan det vara för fel?

Men på min förra mus kunde man zooma på bildvisningen om man klickar på en vanlig bildfil t.e.x jpg
"Windows Photo Viewer" heter det på engelska.
Alltså, scrollningen funkar som den ska, men just att zooma i bildvisningsprogrammet funkar inte, jätteskumt...

Senast ändrad:
Som Krompa skriver. Låter lite konstigt om du skulle haft zoom med mushjulet vid t.ex. Happysurfning.
Däremot "bildvisaren" har zoom på mushjulet (Win7), vilket jag tycker är irriterande vid stora bilder, så en del program kan ha det, du kanske minns fel och blandar ihop det bara.

Möjligt för vissa möss att man kan ställa in något med tillverkarens egna program, då måste man installera det specifikt. Windows frågar inte efter det, alla möss fungerar rakt av utan det, är om man vill utnyttja vissa specialfunktioner. Kanske följde med någon drivrutin/program till musen? För en del hårdvara är det dessutom så att man måste installera något program/drivrutin _innan_ man pluggar i den för att inte få någon standard drivrutin.

Scott_Blackstone sa:
Men på min förra mus kunde man zooma på bildvisningen om man klickar på en vanlig bildfil t.e.x jpg
"Windows Photo Viewer" heter det på engelska.
Alltså, scrollningen funkar som den ska, men just att zooma i bildvisningsprogrammet funkar inte, jätteskumt...

Du hann mellan med ett inlägg.
Är det samma Windowsversion?
Kollat i inställningar för musen om det finns någon inställning för detta?

Varför fungerar bara datormusen bara i några minuter sen så dyker detta meddelandet upp?

"One of the USB device attached to this computer has malfunctioned and Windows does not recognize it" bla, ba, bla.....

Drar jag ut kabeln och kopplar in igen så fungerar den oftast en stund igen och sen slutar pekaren röra på sig och så dyker samma meddelande upp igen... WTF!

Klavikel sa:
Varför fungerar bara datormusen bara i några minuter sen så dyker detta meddelandet upp?

"One of the USB device attached to this computer has malfunctioned and Windows does not recognize it" bla, ba, bla.....

Drar jag ut kabeln och kopplar in igen så fungerar den oftast en stund igen och sen slutar pekaren röra på sig och så dyker samma meddelande upp igen... WTF!

Låter som glapp. Testa musen i ett annat uttag och i en annan dator, sedan testar du med en mus du vet funkar.

Gaaaah!!!! Fyfaaaan vad jag hatar datorer ibland.....

Nån uppdatering har visst skett, för datorn startades om och höll på. Det är en Asus K55VD.
USB-portarna har sen plötsligt lagt av.
Så här ser det ut i enhetshanteraren.
Skarmklipp.JPG

Jag hittade drivrutiner på Asus hemsida. Inaktiverade/avinstallerade det som fanns. Startade om datorn och försökte installera de nya drivrutinerna, men fick svaret att senaste drivrutin redan användes.
Någon som har en idé??

(USB-porten är skiiitviktig, för jag måste tömma min Polardator och synka mot STRAVA ju!!)

Luke sa:

Nån uppdatering har visst skett, för datorn startades om och höll på. Det är en Asus K55VD.

Jag hittade drivrutiner på Asus hemsida. Inaktiverade/avinstallerade det som fanns. Startade om datorn och försökte installera de nya drivrutinerna, men fick svaret att senaste drivrutin redan användes.
Någon som har en idé??

(USB-porten är skiiitviktig, för jag måste tömma min Polardator och synka mot STRAVA ju!!)
Vet iofs inte vilka drivrutiner du trixat med, men testa att dra in både chipset-drivis (http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/Drivers/Chipset/Chipset_Intel_INFUpdate_Win7_64_Z9301019.zip och USB-drivis (http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/Drivers/USB3.0/USB3_Asmedia_Win7_64_Z11440.zip) och se om det kan tänkas skramla igång.

Luke sa:

Någon som har en idé??

En möjlig lösning är att där i Enhetshanteraren högerklicka på en USB-styrenhet, välja avinstallera och markera "radera drivrutin" eller vad det alternativet nu heter på svenska. När du gjort det på båda Enhanced Host Controllers (a.k.a. EHCI, USB 2.0) så ska de automatiskt installeras igen om du väljer Åtgärd->Sök efter förändringar eller vad den nu heter. USB 2.0 ska alltid funka med de inbyggda drivrutinerna som inte låter sig avinstalleras så det är en säker metod så länge inte datorn kräver nån slags speciella pålägg för delarna av chipset som sköter USB 2.0.

xHCI är styrenheten för USB 3.0 - avstår från att ge nåt förslag om den än så länge, minns inte om Windows har inbyggd sån drivrutin som allmänt fungerar än.

TACK qma och Olsson-nyk!!

Ska testa era alternativ ikväll.
Men, upptäckte själv, av en slump, vad som kan vara boven i dramat. Sedan i förrgår (när det här uppstod) har jag tydligen fått ett nytt program på datorn som heter nåt i stil med "Asus usb charger plus" eller nåt sånt... Ska testa avinstallera det först och se vad som händer.

Fruktansvärt OT men jag tror nog det finns en del kunniga i området här.

I hallen har jag fiberboxen och min router, Asus RT-N66U.
Men i vardagsrummet har jag TVn och ett Xbox 360 som jag skulle vilja få igång internetet i, men ingen av dom har wifi.

Vad jag hört så ska man kunna ställa en annan router i TV-bänken och koppla in Xbox+TV i den med kabel. Men man måste då brygga routern.

Är jag på rätt spår och vilken router rekommenderas för mitt ändamål?

Slår ett slag för en switch också.
Annars kan du kolla om du har två nätverksuttag på fiberomvandlaren (fiberboxen) i hallen. Då fungerar den som en switch redan och det enda som behövs då är att du får två ip-adresser från din ISP. Många har det.

Cadde sa:
Slår ett slag för en switch också.
Annars kan du kolla om du har två nätverksuttag på fiberomvandlaren (fiberboxen) i hallen. Då fungerar den som en switch redan och det enda som behövs då är att du får två ip-adresser från din ISP. Många har det.

Jag tog för givet att han inte ville dra kabel...
Han har ju redan en router, den hanterar de lokala IP-adresserna via NAT. Sen kan man behöva tweaka inställningarna i brandväggen för vissa spel...

ForesterGuy sa:
Jag tog för givet att han inte ville dra kabel...
Och jag tog för givet att han inte såg kabeldragning som ett problem utan att det snarare var tal om att ha en router i hallen och en i mediabänken.

Men visst, skall man köra trådlöst så är ju bryggade routers via WIFI en lösning.
Fast jag hatar allt vad trådlöst heter. Så lätt att det blir störningar.

Kabel är ju alltid att föredra framför trådlöst. Ett tips är kabelrännor från Clas Ohlson som klistras fast på lister m.m. Supersmidigt.

JockeS sa:
Fruktansvärt OT men jag tror nog det finns en del kunniga i området här.

I hallen har jag fiberboxen och min router, Asus RT-N66U.
Men i vardagsrummet har jag TVn och ett Xbox 360 som jag skulle vilja få igång internetet i, men ingen av dom har wifi.

Vad jag hört så ska man kunna ställa en annan router i TV-bänken och koppla in Xbox+TV i den med kabel. Men man måste då brygga routern.

Är jag på rätt spår och vilken router rekommenderas för mitt ändamål?

Jag kör "PLC" hemma hos mig till Apple-TV och lite andra grejer. Funkar huuur bra som helst.
https://www.inet.se/kategori/228/natverk-via-elnat

Luke sa:
TACK qma och Olsson-nyk!!

Ska testa era alternativ ikväll.
Men, upptäckte själv, av en slump, vad som kan vara boven i dramat. Sedan i förrgår (när det här uppstod) har jag tydligen fått ett nytt program på datorn som heter nåt i stil med "Asus usb charger plus" eller nåt sånt... Ska testa avinstallera det först och se vad som händer.
Yes, nya USB charger-programmet var boven i dramat... Tog bort skiten och portarna hoppade igång. Jääävla meck med automatiska uppdateringar ibland.

BAHAHAHAHAH Comhem åtgärdar just nu ett fel i mitt område som beräknas vara åtgärdat den 12 September.

HAHAH IT SICK IT piss.

När jag försöker ansluta med diverse tjänster såsom VPN, Tor och annat så kommer det upp felmeddelande att ajg inte är ansluten till windows fast mitt internet fungerar.
Någon som kan ha en liten tanke om vcad som kan vara felet?

Eller är det helt enkelt COmhems lysande reparation som stör?

Frågor om Windows 10:
Funderar på att byta mitt Win 7 mot Win 10
Ni som har bytt:
1 Är win 10 snabbare än win 7?
2 Saknar ni någon funktion i win 10 som fanns i win 7?
3 Hur många externa enheter fick ni byta ut, köpa nya på grund av att gammal hårdvaras drivrutin inte finns för win 10?
4 Fördelar som win 10 har mot win 7?
5 Hade win 10 drivrutiner för erat gamla system vid installationen? Chipset, grafik, nätverkskort, ljudkort med mera`

Senast ändrad:
Tack Rattnalle
Vad säger ni andra.
På nummer 3 verkar det som att Rattnalle inte hade några gamla enheter utan har hållt sig uppdaterad.
Jag har en gammal laserskrivare som funkar perfekt som jag isåfall inte kan använda med Win 10

Ibland önskar man att man hade kunnat "mixtra med drivrutinerna" så att dom hade funkat på nyare windows system, helt vansinnigt att dom inte uppdaterar drivrutiner för äldre utrustningar
Många har nog fått slänga helt fungerande skrivare med mera när dom har uppdaterat till nyare windows versioner

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Ja.
Nej.
Inga.
Snabbare, smidigare och det får uppdateringar ett tag till.
Ja.

Varför passade du inte på medan det var gratis?
man ska alltid vänta lite till grejerna har kört in sig, och en del fel är åtgärdade
Man ska inte vara för "kåt" på allt som är nytt. Ofta visar det sig att det nya inte är så mycket bättre.
Ofta har funktionen blivit sämre på bekostnad av designen

Senast ändrad:
Scott_Blackstone sa:
Tack Rattnalle
Vad säger ni andra.
På nummer 3 verkar det som att Rattnalle inte hade några gamla enheter utan har hållt sig uppdaterad.
Jag har en gammal laserskrivare som funkar perfekt som jag isåfall inte kan använda med Win 10
Jag har en gammal Samsung laptop från 2011 (!) som ångar på ännu men den sjunger väl på sista versen... :-) Den har Windows7 från fabrik, och för något år sen eller när det var så försökte jag ladda ner Windows10 gratis flera ggr, men det lyckades aldrig, trots försök från flera olika nedladdningssajter. Så jag kör vidare på 7:an ett tag till och köper kanske en ny laptop med 10:an installerad senare i höst/vinter.

Scott_Blackstone sa:
Rattnalle sa:
Ja.
Nej.
Inga.
Snabbare, smidigare och det får uppdateringar ett tag till.
Ja.

Varför passade du inte på medan det var gratis?
man ska alltid vänta lite till grejerna har kört in sig, och en del fel är åtgärdade

Jag uppgraderade en äldre Dell bärbar dator men fick en del problem. Bland annat så fick jag blåskärm vid oregelbundna tider. Det som är bra är att det är enkelt att gå tillbaka till Windows 7 om man ångrar sig.

Det går fortfarande att få uppgraderingen gratis via denna länk:
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrade

Min nätverksskrivare är väl halvny, köpt 2011 men modellen är nog ytterligare lite äldre. Brother släppte W10-drivrutiner till den redan i W10-betan. Tror de är bundlade med W10 till och med för jag har inte ens gjort något aktivt för att installera skrivaren, den har bara ploppat upp på datorerna i nätverket självmant. Annars har jag inte så mycket gamla enheter. Datorerna är från 2010 respektive 2011.

Generellt har allt som fungerade i W7 x64 fungerat klockrent i såväl W8 som W10. Övergången från XP till XP x64 däremot var strulig, ont om drivrutiner då. Från XP till Vista x64 också. Därefter har saker mest fungerat för mig.

Borde finnas en marknad för sådant.
Någon kunnig som kan uppdatera drivrutiner till folk som behöver...
Den personen kan ta lite betalt för att sälja din drivrutin, och ändå är det 1/3 dels kostnad mot att köpa en ny skrivare
Kommer folk att köpa drivrutinen eller en ny skrivare? Vad tror ni?
Varför finns inte detta redan?

Senast ändrad:
Scott_Blackstone sa:
Frågor om Windows 10:
1. Inte långsammare iaf. Kör med 8 GB RAM men runt 2.5 GB försvinner raskt till systemet.
2. Windows 10 är vid en jämförelse fult som stryk och kräver en hel del tweaks innan man slipper att massa resurser går åt till alla bakgrundsprocesser som gör att processor och hårdisk snurrar för det mesta. I mitt tycke det absolut största minuset med Windows 10. Jag tyckte det var mer eller mindre oanvändbart innan jag lyckades stänga av allt det där.
3. Kräver hyfsat nya grafikkort för drivrutinsstöd annars funkar det mesta från start. Kör bla på ett gammalt Core 2 Quad system och GeForce 6600 (som egentligen inte stöds).
4. Gillar att jag har lite bättre kontroll på hårdvaran än vad man har på Windows 7.
5. Det mesta fungerar rakt av. Tips är att alltid installera drivrutiner för hårdvaran ändå för full funktionallitet eller bästa prestanda.. Chipset och grafik behövs garanterat, plus eventuell special hårdvara som du har.

Heh. Låter ganska exakt som var jag tycker när jag tvingas använda W7 på jobbet ibland. Fult, gammalt och slött.

Separata drivrutiner slutade jag installera när W7 kom och allt löste sig självt. Utom grafikkortet då men det är mest för att jag spelar.

Tillbaka
Topp