[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Nu är jag ingen antennexpert - jag har läst gymnasiefysiken, det är allt - men eftersom en antenns storlek är proportionell mot radiosignalens våglängd så innebär det att en antenn kommer att fungera som bäst vid en viss frekvens (och acceptabelt inom ett smalt band runt den frekvensen). För en annan frekvens krävs en annan antenn. Jag gissar försiktigt att det som kallas för bredbandiga antenner i själva verket är ett helt knippe av smalbandiga antenner och det kanske funkar sämre ju fler man klämmer in i samma konstruktion.
Nja, ungefär... man kan genom diverse knep göra antenner mer bredbandiga. Dock oftast på bekostnad av effektivitet. Dock så VILL man i många sammanhang gärna ha smalbandiga antenner då de hjälper till att filterera bort out of band signaler. Gynsamt vid mottagning och även gynsamt vid sändning då det dämpar oönskade frekvenser.

Dual band antenner kan vara två saker antigen att antennen fungerar bra även på multiplel av grundfrekvens - detta användes exempelvis för GSM där man hade 900 MHz och 1800 MHz band som täcktes bra med en multippelantenn. Rena dual band antenner är ofta två antenner som sitter ihop fysiskt och sitter ihop RF mässigt med en combiner. Det går även göra en del kluriga konstruktioner med element som är kopplade eller avkopplade med frekvensberoende arrangemang.

Klassiska "scannerantenner" är bredbandiga antenner med förhållandevis acceptabel prrstanda för mottagnkng över ett brett band - de är ofta dåliga sändarantenner eftersom SWR är för dålig för att duga som sändarantenn - undantag finns med de är ofta dyra och inte jättebra ändå. Ett undantag är vissa cellradioantenner vilka är bra från 1750 MHz till 2700 MHz. Dock mycket produktutveckling för att få en så bred antenn bra även som sändarantenn.

Nu är jag ingen antennexpert - jag har läst gymnasiefysiken, det är allt - men eftersom en antenns storlek är proportionell mot radiosignalens våglängd så innebär det att en antenn kommer att fungera som bäst vid en viss frekvens (och acceptabelt inom ett smalt band runt den frekvensen). För en annan frekvens krävs en annan antenn. Jag gissar försiktigt att det som kallas för bredbandiga antenner i själva verket är ett helt knippe av smalbandiga antenner och det kanske funkar sämre ju fler man klämmer in i samma konstruktion.
Ja och nej. Har mer än gymnasie-fysik med mig, men just antenner är verkligen inte mitt bästa område. Jag ville bara försiktigt påpeka att det finns ingen gratis lunch så att säga...

Om jag ska köpa en do it all skärm - billigt - finns det något att tänka på på?
VA vs IPS? Blir man lurad när de säger 1ms men det är 1 ms (MPRT), 4 ms (grå-till-grå)?

Till jobb är jag nöjd med basic 27'' så länge en är ljustark och min fru är nog nöjd så länge man kan se obskyra blå och gråskalor i diverse finanssystem...men efter black friday så ska den nog ärvas av fortnite datorn.

Jag orkar inte läsa på och kommer inte att betala mer än låga 2000.
På den inkompetensnivån blir man av olika anledningar frestad av de här olika alternativen

Vanlig sket-skärm men välvd

IPS med 1ms och 100hz. Oklart om de ljuger och det egentligen är 1/4ms
Displayport vilket är bra för jobb datorn

VA med 1ms i rubrik och 4ms i spec. Idioter. verkar vara 1 ms (MPRT), 4 ms (grå-till-grå) 165hz
2hdmi och 1 dp

Egentligen hade det varit bra med några USB också en det verkar vara ovanligt i budgetsegmentet.

Någon som är påläst i segmentet? Jag gissar att alla 3 är bakväxeltrimmade.....

Grafikkortet i "speldatorn" är ett gammalt Asus GTX 1070. Oklart vad det betyder för frekvens och responstid.

Nu är jag inte helt uppdaterad samt inte så känslig för det där med responstid, men jag sitter och glor på en Dell kontorsskärm både hemma och på jobbet och jämfört med de flesta konsumentskärmar uppskattar jag de bättre fötterna och bättre anslutningsmöjligheter. Samt att de till skillnad från konsumentskärmar för ett par år sedan har matt finish där inte saker reflekteras så jävligt (om det nu fortfarande är en grej). Ruskigt dyra är de inte heller.
Curved hade jag undvikit iaf. Samt 27 " med bara 1080p om man ska titta på kontorsgrejer på den.

Nu är jag inte helt uppdaterad samt inte så känslig för det där med responstid, men jag sitter och glor på en Dell kontorsskärm både hemma och på jobbet och jämfört med de flesta konsumentskärmar uppskattar jag de bättre fötterna och bättre anslutningsmöjligheter. Samt att de till skillnad från konsumentskärmar för ett par år sedan har matt finish där inte saker reflekteras så jävligt (om det nu fortfarande är en grej). Ruskigt dyra är de inte heller.
Curved hade jag undvikit iaf. Samt 27 " med bara 1080p om man ska titta på kontorsgrejer på den.

Jag sitter på 1920x1080 samsung nu. Tyvärr tänkte jag inte på att kolla de Dell jag sitter vid på jobb men jag har inte tänkt på att det ena är bättre än det andra. Närsynt som jag är.
Kortet verkar stödja 4096 x 2304 på min snart utgågna ppt laptop så jag är nog lite efter ja.

"speldatorn" lär inte orka mer än 1080 men du har säkert rätt i att min fru kommer att vilja ha högre upplösning. De har curved 34'' på jobbet men jag har inte fått klara besked på vad hon vill ha hemma.
Så planen är en till budgetskärm som hon får testa och sen bestämma vad hon ska ha.

Jag sitter på 1920x1080 samsung nu. Tyvärr tänkte jag inte på att kolla de Dell jag sitter vid på jobb men jag har inte tänkt på att det ena är bättre än det andra. Närsynt som jag är.
Kortet verkar stödja 4096 x 2304 på min snart utgågna ppt laptop så jag är nog lite efter ja.

"speldatorn" lär inte orka mer än 1080 men du har säkert rätt i att min fru kommer att vilja ha högre upplösning. De har curved 34'' på jobbet men jag har inte fått klara besked på vad hon vill ha hemma.
Så planen är en till budgetskärm som hon får testa och sen bestämma vad hon ska ha.
Jag kör inte heller nåt ultramodernt, hemma har jag har 23" 1080p och på jobbet en 27" 1440p. Det är mer att jag inte skulle vilja ha pixeltätheten som 1080p ger på den större skärmen.
Vi har några 34" curved på jobbet med men jag är inte speciellt såld på dem, men beror ju på hur man använder skärmarna.

Jag kör inte heller nåt ultramodernt, hemma har jag har 23" 1080p och på jobbet en 27" 1440p. Det är mer att jag inte skulle vilja ha pixeltätheten som 1080p ger på den större skärmen.
Vi har några 34" curved på jobbet med men jag är inte speciellt såld på dem, men beror ju på hur man använder skärmarna.

Nu argumenterar jag ju utifrån mina egna preferenser men jag tyckte det var ett lyft att gå till 27 hemma men då var 24an väldigt ljussvag så det blir ju inte riktigt rättvisande.
Till spel kan jag lättare förstå att det är bättre med en bra 24 än en dålig 27a.

Ja, curved 34 är inte aktuellt för mig men min fru är väl lite mer anpassningbar än vad jag är.

Det bästa vore att testa olika upplösningar på jobb. Får se om jag kan behärska mig till nästa vecka. Hade tänkt handla idag.

Sen är väl kontorsgrejor olika i olika jobb. Jag ritar ju rätt stora fyrkanter i ppt. De renderar rätt bra i 1080 på 27''. När jag gör nåt seriöst så det text i MSSQL.

Men nu var det inte jag som skullle ha den. Glömmer det hela tiden.

Nu argumenterar jag ju utifrån mina egna preferenser men jag tyckte det var ett lyft att gå till 27 hemma men då var 24an väldigt ljussvag så det blir ju inte riktigt rättvisande.
Till spel kan jag lättare förstå att det är bättre med en bra 24 än en dålig 27a.

Ja, curved 34 är inte aktuellt för mig men min fru är väl lite mer anpassningbar än vad jag är.

Det bästa vore att testa olika upplösningar på jobb. Får se om jag kan behärska mig till nästa vecka. Hade tänkt handla idag.
Ja man har olika preferenser :)
Jag har alltid ljusstyrkan på 30-40 % för att jag inte trivs med att titta in i en lampa t ex, så max-nivån har varit tillräcklig för mig senaste 20 åren.

Det är inte för spel jag bryr mig om pixeltätheten utan när jag sitter med text eller excel, gör ju inte så mycket sånt för privat bruk men vid jobba hemma skulle det nog störa mig.

Ja man har olika preferenser :)
Jag har alltid ljusstyrkan på 30-40 % för att jag inte trivs med att titta in i en lampa t ex, så max-nivån har varit tillräcklig för mig senaste 20 åren.

Det är inte för spel jag bryr mig om pixeltätheten utan när jag sitter med text eller excel, gör ju inte så mycket sånt för privat bruk men vid jobba hemma skulle det nog störa mig.
Backlightern håller längre så också (om det är klassiska skärmar). Kör också reducerad ljusstyrka och skärmarna på jobbet har hållt i över 10 år nu. 2x24" 1920x1200. Kör till ett annat system en 30" högupplöst, men föredrar helt klart dubbla skärmar så att man kan köra CAD ritföntret på ena skärmen och verktygslådorna och eventuella dokument man har som grund till sitt ritande på den andra skärmen.

Men om jag inte ser att det är för låg upplösning när jag nu sitter här och skriver...vad är det jag inte fattar?
Jag förstår att datorn (dockan?) inte stödjer 4096 x 2304 för skoj skull men vad är det för upplevelse jag missar?

Men om jag inte ser att det är för låg upplösning när jag nu sitter här och skriver...vad är det jag inte fattar?
Jag förstår att datorn (dockan?) inte stödjer 4096 x 2304 för skoj skull men vad är det för upplevelse jag missar?
Alltså om du redan har en 27" 1080p och är nöjd så kör på. Jag snappade nog inte upp den biten.

För mig är högre upplösning mer arbetsyta.

Jag jobbar med en 32" 4k skärm. Det blir som 4 (små) 1080-skärmar. Men då kan man justera zoom osv. Idealiskt hade skärmen varit typ 34" men det fanns inte senast jag köpte.

Nätverksfråga. Hur drar jag kablaget?

Förutsättningar:
Fiber kommer in vid hallen och där står routern samt kopplingsplint för nätverksuttag runt om i huset.

Problembeskrivning:
Jag vill flytta routern mer mitt i huset. På den platsen finns dock ett enda ethernetuttag. Jag vill dra en kabel direkt från fiberboxen till routern och sedan ut från routern tillbaks till kopplingsplint. Så jag skulle behöva en kabel i varje "riktning", i dagsläget finns det bara en. Går detta att lösa på ett någorlunda enkelt sätt?

(Plan B är förstås att köpa några fler accesspunkter)

Förutsättningar:
Fiber kommer in vid hallen och där står routern samt kopplingsplint för nätverksuttag runt om i huset.

Problembeskrivning:
Jag vill flytta routern mer mitt i huset. På den platsen finns dock ett enda ethernetuttag. Jag vill dra en kabel direkt från fiberboxen till routern och sedan ut från routern tillbaks till kopplingsplint. Så jag skulle behöva en kabel i varje "riktning", i dagsläget finns det bara en. Går detta att lösa på ett någorlunda enkelt sätt?

Ja om det finns plats i röret annars inte. Det är som intern dragning i ram...
Är det trångt är det lättare att dra båda samtidigt. Dvs dra in två nya med den gamla.

Har du inga grejor så blir det väl inte mycket dyrare att köpa en router till å sätta den i mesh mode.

Edit. Behövs väl ändå en switch förutom dubbla kablar ?

Det går att dra dubbla linor genom samma kabel eftersom iaf förr för lägre hastighet så användes bara hälften av paren till trafik. Hur det är mer moderna grejer vågar jag inte svara på men jag har gjort det för en typ femton år sen och det fungerade då

Förutsättningar:

Problembeskrivning:

Är uttagen så gjorda att du kan skruva itu skaplig enkelt, kabeln är en vanlig 8 parters i tillräcklig längd samt du är ett uns händig så har du ju 4 parter som inte används i kabeln och som du kan klämma på 1 st rj45 i vardera änden.

Om vi antar att kabelkanalen är dimensionerad för två kablar och "fackmanamässigt" utförd, vad är det för slags utmaning jag har att se fram emot? Är det mer som att dra kablage genom en ram där inget är förberett, eller mer som att dra igenom en ram med ingjutna kabelkanaler? Det handlar om ungefär 3 m fågelvägen.

Om vi antar att kabelkanalen är dimensionerad för två kablar och "fackmanamässigt" utförd, vad är det för slags utmaning jag har att se fram emot? Är det mer som att dra kablage genom en ram där inget är förberett, eller mer som att dra igenom en ram med ingjutna kabelkanaler? Det handlar om ungefär 3 m fågelvägen.
Jag vet inte. Jag har dragit i rör för tele, coax och rör satta av snickare i detta syfte. Alla raka från vinden och därmed enkelt att dra utom teleröret till källaren. Det är tight men jag tror jag får i två om jag drar i dem samtidigt. 16mm elrör. 20mm är bättre för två cat6 .

Precis som till cykel finns det kit för att dra (minus magnet.. ) men behövs ju inte om det sitter en redan.

Edit. Jag kan inte tänka mig annat än att det är rör som i kanaler. Tror inte någon drar nåt direkt i väggen i Sverige

Ett annat alternativ är att köpa en ren accesspunkt och sätta på nya platsen och stänga av WiFi på routern. Så behöver du inte dra några kablar. Kostnaden kommer nog snabbt ikapp om det ska köpas tänger och grejer.

Tycker ny accesspunkt låter som rätt lösning här men dubbla kablar går kanske också. Terminera rj45 är pilligt men inte svårt. Två kablar i en 16mm flex går om man har tur med kvaliteterna, och det inte svänger. Jag skulle välja något oskärmat, med reservation för att jag inte vet hur det påverkar hastigheterna.

Mm, den "installationskabel" , vad det nu är, jag kör med är väldigt tjock och styv. Tror ändå det går två i 16mm och man verkligen vill och har lite feeling.

Har googlat utan att få konkret svar, kanske någon här vet?

Har en Dell UltraSharp 27" (U2713HM) som jag kört 2560x1440 (native) upplösning på via DVI, min "nya" laptop har bara HDMI ut men Dell-skärmens HDMI (1.4) klarar bara max 1920x1080.

Enkelt tänkte jag, jag kör en HDMI till DVI adapter men icke! Får max 1920x1080 i alla fall. :/
Det är en dual channel DVI adapter.

Några tips?

Kört en dockningsstation som har DVI ut som ger 2560x1440 men uppdateringsfrekvensen är typ 20Hz! ?

Har en Dell UltraSharp 27" (U2713HM) som jag kört 2560x1440 (native) upplösning på via DVI, min "nya" laptop har bara HDMI ut men Dell-skärmens HDMI (1.4) klarar bara max 1920x1080.

Enkelt tänkte jag, jag kör en HDMI till DVI adapter men icke! Får max 1920x1080 i alla fall. :/

Några tips?
Testa DisplayPort. HDMI är bara bakåtkompatibel med single-link DVI.

Några tips?

Kört en dockningsstation som har DVI ut som ger 2560x1440 men uppdateringsfrekvensen är typ 20Hz! ?
Jag har kört med 2713 i många år och har alltid kunnat köra med full upplösning och 60hz(Med DP). Det känns konstigt att de har hdmi in som inte kan användas till skärmens fulla kapacitet?

Senast ändrad:
Jag har kört med 2713 i många år och har alltid kunnat köra med full upplösning och 60hz(Med DP). Det känns konstigt att de har hdmi in som inte kan användas till skärmens fulla kapacitet?
Ja, HDMI-standarden suger! Jag verkar inte vara den enda som har problem med HDMI 1.4 i Dell-skärmen. :(

Ja, en aktiv omvandlare tror jag dessutom. Vanliga kablar går bara åt andra hållet, DP→HDMI.
Typ?

Jag sitter och arbetar vid två st 2715H precis nu. Testade att koppla in med hdmi istället och det fungerade hur bra som helst. Jag får full upplösning. De har också HDMI 1.4 (MHL 2.0 (vad det nu är))

Jag sitter och arbetar vid två st 2715H precis nu. Testade att koppla in med hdmi istället och det fungerade hur bra som helst. Jag får full upplösning. De har också HDMI 1.4 (MHL 2.0 (vad det nu är))
Ja, på 2715H ja, inte HM. :(

"The U2713HM HDMI port only supports 1920x1080 =
HDMI 1920x1080 60Hz
VGA 2048x1152 60Hz
DVI-D, DisplayPort 2560x1440 60Hz

The U2713H HDMI port supports 2560x1440 =
HDMI, DVI-D, mDP, DP 2560x1440 60Hz"

Ja, HDMI-standarden suger! Jag verkar inte vara den enda som har problem med HDMI 1.4 i Dell-skärmen. :(
Inte standarden som är felet här, det är Dell som satt in en snikvariant. 2560x1440 stödjs från HDMI 1.3 och uppåt.

Typ?

Ja det ser ut som rätt sort.

Inte standarden som är felet här, det är Dell som satt in en snikvariant. 2560x1440 stödjs från HDMI 1.3 och uppåt.

Ja det ser ut som rätt sort.
Gillar inte när de har samma kabel men olika stöd, lite som USB-C, en djungel med uttag och kablar fast alla ser lika ut vid första ögonkastet.

Slog mig att jag har ju USB-C, kanske hade varit billigare med USB-C till HDMI adapter istället, vet inte om det hade varit bättre?

Snyggare i alla fall utan extra kabel för strömförsörjning:

1698298076794.jpeg

Tillbaka
Topp