BJS
Aktiv medlem
[OT] Datafrågor - En samlingstråd
Nja, ungefär... man kan genom diverse knep göra antenner mer bredbandiga. Dock oftast på bekostnad av effektivitet. Dock så VILL man i många sammanhang gärna ha smalbandiga antenner då de hjälper till att filterera bort out of band signaler. Gynsamt vid mottagning och även gynsamt vid sändning då det dämpar oönskade frekvenser.Nu är jag ingen antennexpert - jag har läst gymnasiefysiken, det är allt - men eftersom en antenns storlek är proportionell mot radiosignalens våglängd så innebär det att en antenn kommer att fungera som bäst vid en viss frekvens (och acceptabelt inom ett smalt band runt den frekvensen). För en annan frekvens krävs en annan antenn. Jag gissar försiktigt att det som kallas för bredbandiga antenner i själva verket är ett helt knippe av smalbandiga antenner och det kanske funkar sämre ju fler man klämmer in i samma konstruktion.
Dual band antenner kan vara två saker antigen att antennen fungerar bra även på multiplel av grundfrekvens - detta användes exempelvis för GSM där man hade 900 MHz och 1800 MHz band som täcktes bra med en multippelantenn. Rena dual band antenner är ofta två antenner som sitter ihop fysiskt och sitter ihop RF mässigt med en combiner. Det går även göra en del kluriga konstruktioner med element som är kopplade eller avkopplade med frekvensberoende arrangemang.
Klassiska "scannerantenner" är bredbandiga antenner med förhållandevis acceptabel prrstanda för mottagnkng över ett brett band - de är ofta dåliga sändarantenner eftersom SWR är för dålig för att duga som sändarantenn - undantag finns med de är ofta dyra och inte jättebra ändå. Ett undantag är vissa cellradioantenner vilka är bra från 1750 MHz till 2700 MHz. Dock mycket produktutveckling för att få en så bred antenn bra även som sändarantenn.