Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra tips!Om du har en windowsdator kan du prova hur du tycker att ChromeOS ser ut och fungerar,
även utan att avinstallera Windows
ChromeOS finns i en variant som heter ChromeOS Flex och den går tom att köra från ett USB-minne
Lär mer här: Chrome OS Flex
"Egna program", alltså installera fler program, eller appar då, som inte ingår från början i Chrome OS.Om du uppskattar att slippa fundera på uppdateringar, drivrutiner och bara vill att det ska fungera.
Bra, nästan allt ligger i molnet. Dåligt, nästa allt ligger i molnet. :)
Definiera egna program.
Du är begränsad till apparna för Chrome, nu ska väl många appar till Android fungera i Chrome OS också?
Kom så långt att jag kunde boota upp Chrome OS Flex från USBminnet.Bra tips!
Ska testa med ett USB-minne.
Vad sa den? 32 bitars är inte så vanligt tyvärr. I teorin kan man man bygga men lär vara lite jobbNu har jag en fråga till :)
Hittade en gammal HP laptop när jag rotade runt i gömmorna.
Startade upp fint som bara den, den hade Windows 7!
Går det köra nån typ av Linux på den, om den klarar Windows 7?
Testade Chrome OS Flex från USB, men den sa att processorn var för gammal.
Debian currently provides one of the few remaining full-featured 32-bit (i386) Linux distributions, with stable support available in Debian 12 (Bookworm)<<"Debian Server 12 "Bookworm" | Specs, reviews and EoL info - InvGate>>, which is supported with security updates until June 2028. While 32-bit support for the upcoming Debian 13 (Trixie) is being significantly reduced in favor of 64-bit, 32-bit remains viable for legacy
antixlinux.com
Vad är det för laptop och vad har den för processor? Klarar den x64 så är det en stor fördel.Nu har jag en fråga till :)
Hittade en gammal HP laptop när jag rotade runt i gömmorna.
Startade upp fint som bara den, den hade Windows 7!
Går det köra nån typ av Linux på den, om den klarar Windows 7?
Testade Chrome OS Flex från USB, men den sa att processorn var för gammal.
Japp, Pentium M 32bits 1.8 GHzVad sa den? 32 bitars är inte så vanligt tyvärr. I teorin kan man man bygga men lär vara lite jobb
En HP nc6220, 32-bits Pentium M 1.8 GHz processor.Vad är det för laptop och vad har den för processor? Klarar den x64 så är det en stor fördel.
Ah, ja, då är utbudet begränsat och du har redan fått svar. Men man MÅSTE ju inte spara allt gammalt IT-skrot heller. kill your darlings eller åtminstone ge bort till någon som har nytta av den och gör något nyttigare med tiden än att försöka få det att funka... Sorry men ibland måste man ta ett steg tillbaka och se vad man egentligen håller på med. Gäller det mesta iofs. .En HP nc6220, 32-bits Pentium M 1.8 GHz processor.
Jag blir nästan sugen att låta den vara med Windows 7 på.Ah, ja, då är utbudet begränsat och du har redan fått svar. Men man MÅSTE ju inte spara allt gammalt IT-skrot heller. kill your darlings eller åtminstone ge bort till någon som har nytta av den och gör något nyttigare med tiden än att försöka få det att funka... Sorry men ibland måste man ta ett steg tillbaka och se vad man egentligen håller på med. Gäller det mesta iofs. .![]()
Kan det vara nått man måste göra med sitt Googlekonto?Kom så långt att jag kunde boota upp Chrome OS Flex från USBminnet.
Kunde ansluta till WiFi, men se'n när man skulle ange sitt Googlekonto, så sprack det.
Något gick fel står det hela tiden.
Netflix är ju enkelt att köra via browsern.Jag spelar inte själv på den aktuella datorn. När jag kollade chrome så gällde det barnen
Netflix finns i alla fall. Det är nog fortfarande stökigt på Linux?
- Productivity: Google Workspace (Docs, Sheets, Slides), Microsoft Office 365 Online, Notion, Evernote.
- Communication: Zoom (PWA), Microsoft Teams (PWA), Google Meet, Discord, WhatsApp Web.
- Streaming & Media: Netflix, YouTube, Spotify, Plex.
- Design/Tools: Canva, Photopea (Photoshop alternative), Figma
ok, när jag gogglade så stod nåt om DRM bla bla. Kanske bara är ett problem om man kör strikt FOSSNetflix är ju enkelt att köra via browsern.
Funkar fint i Linux Mint.
Ja, jag måste ha läst slarvigt eller fått en dålig google träffTror problemet gäller stöd för högre upplösningar alt. i kombination med de senaste codec:arna. Du kan bli begränsad till att köra upp till 720p eller liknande.
Dropbox är väl okej? Proton mail och drive är väl den vanligaste rekommendationen för folk som vill avamerikanisera sig.Molntjänster. Har googlat osv, men trevlig med lite erfarenheter från Happy också. Jag har använt dropbox sen 2010 typ. Nöjd med det, fint att ha dokument tillgängliga på många enheter osv. Men har bara gratisvarianten. Nu vill jag har en molntjänst för backup, runt 500GB räcker nog just nu. Uppgradera och betala för dropbox, eller välja något annat?