[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Man kan sparka in play men det är krångligt och mycket, läs roblox, funkar inte.
Det finns dock ett antal appar utan play som säkert funkar bra

Jag kör ChromeOS på en Chromebook och ChromeOS Flex på en stationär som enda datorer (utöver smartphones/tablets) sedan 10 år med laptopen och sedan i höstas med stationär. Har inte saknat Windows eller Mac, men det beror på hur avancerade saker man gör. Väldigt mycket gör man ju genom browsern (ok, jag spelar inte, det är väl en stor dealbreaker).

Jag spelar inte själv på den aktuella datorn. När jag kollade chrome så gällde det barnen

Netflix finns i alla fall. Det är nog fortfarande stökigt på Linux?
  • Productivity: Google Workspace (Docs, Sheets, Slides), Microsoft Office 365 Online, Notion, Evernote.
  • Communication: Zoom (PWA), Microsoft Teams (PWA), Google Meet, Discord, WhatsApp Web.
  • Streaming & Media: Netflix, YouTube, Spotify, Plex.
  • Design/Tools: Canva, Photopea (Photoshop alternative), Figma

Senast ändrad:
Jag lyckedes installera play store men inget funkade - "inget" som i att jag möjligen enbart testade roblox.
Jag har också testat att tvinga in zwift på en nvidia shield o det funka inte heller.
Troligen krävs det att app uvecklaren har inkluderat stöd för relevant processor architectur. Jag har inte 100% koll men nåt är det i alla fall. Det kan också vara att både Zwift och Roblox ställer krav på annat som grafikdrivers tex.

Just det, nån ev de ChromeOS jag testade hade extremt specifika alternativ beroende vilken maskin som skulle installeras. Alternativ som jag förstod 0 av så det kan ha påverkat resultatet.

Om du uppskattar att slippa fundera på uppdateringar, drivrutiner och bara vill att det ska fungera.

Bra, nästan allt ligger i molnet. Dåligt, nästa allt ligger i molnet. :)

Definiera egna program.

Du är begränsad till apparna för Chrome, nu ska väl många appar till Android fungera i Chrome OS också?

"Egna program", alltså installera fler program, eller appar då, som inte ingår från början i Chrome OS.

Nu har jag en fråga till :)
Hittade en gammal HP laptop när jag rotade runt i gömmorna.
Startade upp fint som bara den, den hade Windows 7!
Går det köra nån typ av Linux på den, om den klarar Windows 7?
Testade Chrome OS Flex från USB, men den sa att processorn var för gammal.

Vad sa den? 32 bitars är inte så vanligt tyvärr. I teorin kan man man bygga men lär vara lite jobb

Debian currently provides one of the few remaining full-featured 32-bit (i386) Linux distributions, with stable support available in Debian 12 (Bookworm)<<"Debian Server 12 "Bookworm" | Specs, reviews and EoL info - InvGate>>, which is supported with security updates until June 2028. While 32-bit support for the upcoming Debian 13 (Trixie) is being significantly reduced in favor of 64-bit, 32-bit remains viable for legacy

Lite synd är det. Jag har en fin dell laptop med 32bit atom. Vet i fan vad man kan göra med den.
Kanske får testa att slänga in nån Linux variant.

För fanns Xfce (?) och liknande lättare distro men de såg alltid ut som fan.
Finns det nåt lätt som kanske ser ut som en gammal mac eller nåt? Nåt liknande gamla gnome kanske?

Edit AntiX verkar använda ice och flux.
Jag minns nu att jag meckat med openbox och lxde. xfce ska vara lite mer komplett / tyngre.
Frågan är om ice inte är lite magert för den moderne konsumenten?

Kanske värt att testa Xfce, lxde eller gnome classic. Om jag minns rätt så kan man ha flera parallellt.
Det finns 3 grejor att mecka med, window managers, desktop & display manager? I den sista kan man välja vilken desktop man vill logga på?

Dessa verkar finnas:
  • Xfce4 (package name xfce4)
  • Gnome ( package name gnome-classic)
  • KDE5 ( packages kde-plasma-desktop, kde-full, kde-standard)
  • Cinnamon ( package name cinnamon)
  • Mate ( package mate-core)
  • Budgie
  • LXDE
  • LXQT

Senast ändrad:
Vad är det för laptop och vad har den för processor? Klarar den x64 så är det en stor fördel.

En HP nc6220, 32-bits Pentium M 1.8 GHz processor.
Ah, ja, då är utbudet begränsat och du har redan fått svar. Men man MÅSTE ju inte spara allt gammalt IT-skrot heller. kill your darlings eller åtminstone ge bort till någon som har nytta av den och gör något nyttigare med tiden än att försöka få det att funka... Sorry men ibland måste man ta ett steg tillbaka och se vad man egentligen håller på med. Gäller det mesta iofs. . 🙈

Ah, ja, då är utbudet begränsat och du har redan fått svar. Men man MÅSTE ju inte spara allt gammalt IT-skrot heller. kill your darlings eller åtminstone ge bort till någon som har nytta av den och gör något nyttigare med tiden än att försöka få det att funka... Sorry men ibland måste man ta ett steg tillbaka och se vad man egentligen håller på med. Gäller det mesta iofs. . 🙈
Jag blir nästan sugen att låta den vara med Windows 7 på.
Windows 7 gillade jag skarpt back in the days.
Det roliga var att den drog hem en ny Edge browser nu genom Windows Update!
Och nu uppdaterar Edge sig när jag körde igång den.

Hehe, det är nog första gången se'n 2015 sådär som datorn är igång.

mm, jag ser de flesta 32 bits är Debian based och Debians sista 32 bit går ur tiden 2028.
Det är visserligen 2 år men är det tillräckligt kul? @ostrand KAN ha en poäng. Jag säger inte att det faktiskt är så...

Annars kanske man kan kolla på openSUSE Tumbleweed och slackware.
Eller varför inte kompilera från source.......

ok vi slänger in det på
1772129466528.webp

Kom så långt att jag kunde boota upp Chrome OS Flex från USBminnet.
Kunde ansluta till WiFi, men se'n när man skulle ange sitt Googlekonto, så sprack det.
Något gick fel står det hela tiden.
Kan det vara nått man måste göra med sitt Googlekonto?
Att den inte tillåter inlogg på mer än 1 enhet?

Senast ändrad:
Jag spelar inte själv på den aktuella datorn. När jag kollade chrome så gällde det barnen

Netflix finns i alla fall. Det är nog fortfarande stökigt på Linux?
  • Productivity: Google Workspace (Docs, Sheets, Slides), Microsoft Office 365 Online, Notion, Evernote.
  • Communication: Zoom (PWA), Microsoft Teams (PWA), Google Meet, Discord, WhatsApp Web.
  • Streaming & Media: Netflix, YouTube, Spotify, Plex.
  • Design/Tools: Canva, Photopea (Photoshop alternative), Figma
Netflix är ju enkelt att köra via browsern.
Funkar fint i Linux Mint.

Tror problemet gäller stöd för högre upplösningar alt. i kombination med de senaste codec:arna. Du kan bli begränsad till att köra upp till 720p eller liknande.
Ja, jag måste ha läst slarvigt eller fått en dålig google träff
  • Best Browser: Google Chrome works out-of-the-box. Firefox requires enabling DRM (Widevine) in settings.
  • Resolution Limit: Linux browsers are generally limited to 720p or lower due to DRM restrictions, meaning 4K is not supported.
  • Alternative: Using the snap package sudo snap install netflix-web provides a dedicated launcher.

Varken Firefox eller chrome är väl förövrigt FOSS.... brukade vara lite gråt att få in det i Debian medan Ubuntu och Mint tar det lite lugnare.

Nu fick jag fixat win10 men tanken är att byta vid tillfälle.
Jag tror sist jag kollade var det Silverlight som var problemet.

Molntjänster. Har googlat osv, men trevlig med lite erfarenheter från Happy också. Jag har använt dropbox sen 2010 typ. Nöjd med det, fint att ha dokument tillgängliga på många enheter osv. Men har bara gratisvarianten. Nu vill jag har en molntjänst för backup, runt 500GB räcker nog just nu. Uppgradera och betala för dropbox, eller välja något annat?

Molntjänster. Har googlat osv, men trevlig med lite erfarenheter från Happy också. Jag har använt dropbox sen 2010 typ. Nöjd med det, fint att ha dokument tillgängliga på många enheter osv. Men har bara gratisvarianten. Nu vill jag har en molntjänst för backup, runt 500GB räcker nog just nu. Uppgradera och betala för dropbox, eller välja något annat?
Dropbox är väl okej? Proton mail och drive är väl den vanligaste rekommendationen för folk som vill avamerikanisera sig.

Tillbaka
Topp