[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ytterligare fördyrningar av bilägandet. Antar att man menar att "alptopp snöflinga"-däck, kanske kommer att förbjudas även i Sverige på sommaren?
Så bra!

(ps, vilken j-vla skitbransch däckförvaring/däckskiftesbranschen är. Min gamla mamma la nyss på sina 4 fina michelin och dom var "slitna på sidorna" och behövde bytas. Hon gick inte på det men många andra gör det förstås)
Mina svärföräldrar blev pålurade några märkliga kinadubbdäck för "de gamla var så dåliga att de inte ville montera dem".

Ang friktionsdäck, när är brytpunkten på utetemperatur när de blir bättre än sommardäcken tro? Eller är sommardäcken alltid bättre så länge det är torr barmark? (förutsätter hyggliga märkesdäck här).

Ang friktionsdäck, när är brytpunkten på utetemperatur när de blir bättre än sommardäcken tro? Eller är sommardäcken alltid bättre så länge det är torr barmark? (förutsätter hyggliga märkesdäck här).
7 grader verkar internet tro, intressant om nån här är däcknerd och har djupare info.

7 grader verkar internet tro, intressant om nån här är däcknerd och har djupare info.
Kan ju vara kallare på sommaren :-) intressant ändå, om någon hittar lite mera utförlig info vore det roligt att se.

Om man då har kontinentala friktionsdäck så kan jag tänka mig att det är ännu högre upp i temperaturskalan som brytpunkten är.

Tjena!

Att man inte får köra med vinterdäck på sommaren, alltså de med alptopp på.
Sjukt vettigt förslag och jag hoppas verkligen att det går igenom.

Läste en undersökning för några år sedan att dom uppskattar att 7% kör med vinterdäck på sommaren. (Nu uppskattar dom att det är 9%, och det är markant mer i södra Sverige)
Men i 17% av alla dödsolyckor från maj-september så var det vinterdäck på något fordon som var inblandat i olyckan.

i min informella anekdotiska observation av parkerade bilar i berlin förra sommaren var det cirka hälften som hade vinterdäck.

vet de något vi inte vet?

i min informella anekdotiska observation av parkerade bilar i berlin förra sommaren var det cirka hälften som hade vinterdäck.

vet de något vi inte vet?

Tjena!

Dom kör inte samma "friktionsdäck" som vi gör. Det betyder inte att det är bra, just därför som Spanien och Italien inför förbud.

Tjena!

Att man inte får köra med vinterdäck på sommaren, alltså de med alptopp på.
Sjukt vettigt förslag och jag hoppas verkligen att det går igenom.

Läste en undersökning för några år sedan att dom uppskattar att 7% kör med vinterdäck på sommaren. (Nu uppskattar dom att det är 9%, och det är markant mer i södra Sverige)
Men i 17% av alla dödsolyckor från maj-september så var det vinterdäck på något fordon som var inblandat i olyckan.
Ja, det är ju fullständigt livsfarligt att de kör runt på dessa suddgummin på sommaren. Problemet är ju att gummit är så mjukt att en enkel undanmanöver blir oerhört riskabel pga dålig stabilitet. T.o.m. dubbdäck är ju bättre ur det avseendet iom att de har en något hårdare gummiblandning som ger bättre stabilitet.

Jag har tänkt på det nu i mars när det varit relativt varmt och torrt i Uppsala men de flesta fortf har vinterdäcken kvar att det är nästan en smetig svart beläggning på en del genomfartsgator, framförallt i och runt korsningar. Trodde först att det saltades kvällstid men har med tiden blivit mer övertygad att de är de mjuka vinterdäcken det beror på i kombination med värmen.

Kör med däckvärmare innan start och det klassiska zigzagandet när det går långsamt så ska det nog funka så länge det inte är is på vägbanan…

Bra ändå om man kollar hur bromssträckorna skiljer mellan sommardäck och vinterdäck på sommaren. (enligt artikeln är det 18% i Göteborg som kör runt på friktionsdäck och man kan gissa att det är en del taxi som kör många mil. Galet, hoppas det blir förbud i Sverige som verkar vara på gång)
Jag skulle oroa mig mer för de som kör runt med dåliga däck och framför allt för de som rattsurfar.

Det beror nog på vad man har för alternativ/ kreditvärdighet. Fråga Musk. Den som inte behöver låna lånar billigt

Ja, det är ju fullständigt livsfarligt att de kör runt på dessa suddgummin på sommaren. Problemet är ju att gummit är så mjukt att en enkel undanmanöver blir oerhört riskabel pga dålig stabilitet. T.o.m. dubbdäck är ju bättre ur det avseendet iom att de har en något hårdare gummiblandning som ger bättre stabilitet.

Jag har tänkt på det nu i mars när det varit relativt varmt och torrt i Uppsala men de flesta fortf har vinterdäcken kvar att det är nästan en smetig svart beläggning på en del genomfartsgator, framförallt i och runt korsningar. Trodde först att det saltades kvällstid men har med tiden blivit mer övertygad att de är de mjuka vinterdäcken det beror på i kombination med värmen.
Samtidigt så har det varit minusgrader och frosthalka på nätterna ibland och flera dagar där temperaturen inte kommer över 5 grader här hemma hos oss i Stockholms Läns södra delar.

Egentligen borde man väl ha 3 uppsättningar däck och köra kontinentala dubbfria vinterdäck på hösten och våren. Min kompromiss är att välja det dubbfria vinterdäck som vid inköpstillfället var allra bäst på barmark och blöt vägbana men ändå i toppskiktet på snö och is. Och det är markant skillnad mot de Hakka R-nånting jag haft förut när det kommer till barmarksprestanda, de var verkligen vingliga.

Samtidigt så har det varit minusgrader och frosthalka på nätterna ibland och flera dagar där temperaturen inte kommer över 5 grader här hemma hos oss i Stockholms Läns södra delar.

Egentligen borde man väl ha 3 uppsättningar däck och köra kontinentala dubbfria vinterdäck på hösten och våren. Min kompromiss är att välja det dubbfria vinterdäck som vid inköpstillfället var allra bäst på barmark och blöt vägbana men ändå i toppskiktet på snö och is. Och det är markant skillnad mot de Hakka R-nånting jag haft förut när det kommer till barmarksprestanda, de var verkligen vingliga.
Ja, jag säger inte att man inte ska ha vinterdäcken nu. Det var mer en observation hur mjuka de nordiska friktionsdäcken är och därmed olämpliga på sommaren.

Om vi gick över till sommartid 1-2 veckor senare ökar chansen för att slippa sådan halka på mornarna för en stor del av de svenska bilpendlarna.

En grej som jag nästan önskar att däckbranschen kunde tjäna pengar på är att lära ut att man skall anpassa hastighet och körsätt efter förhållandena. Tror det finns mera trafiksäkerhet att vinna där på sikt än att ytterligare förlita sig på dyra tekniska lösningar.

En grej som jag nästan önskar att däckbranschen kunde tjäna pengar på är att lära ut att man skall anpassa hastighet och körsätt efter förhållandena. Tror det finns mera trafiksäkerhet att vinna där på sikt än att ytterligare förlita sig på dyra tekniska lösningar.
Önskar detsamma, men om medebilisten inte tycks vara lärbar tänk då på att hälften är ännu dummare

Det går ju inte ens att få storstadsfolk att byta däck i tid på hösten, första snöovädret är det alltid kaos i och kring Stockholm eftersom folk kör runt på sommardäck.

de så kallade nordiska vinterdäcken är lika farliga på våt och torr asfalt även på vintern.

sen tillåter sig många av oss använda dubb, ett system som bedöms rädda några tiotal liv årligen men med collateral damage i form av död av luftvägsrelaterade orsaker som försiktigt beräknat övergår all annan orsak till trafikdöd.

att de resulterande underhållskostnaderna är ett svart hål när det gäller att göra vår trafikmiljö säkrare gör inte saken bättre.

miljötänket när det gäller att släppa ut tusentals ton asfalt i vår miljö fattas. för att inte tala om tungmetallen wolfram. en annars ändlig och värdefull resurs där cirka hälften på det här sättet inte kan återvinnas.
.

sen har vi problemet att vinterdäck än mer än sommardäck är färskvara. vad skall vi göra med alla däck som inte ger trafiksäker funktion vintertid efter 3 -5 säsonger? återigen, en miljöanalys kan vara på sin plats.

man kan bilda sig en uppfattning om hur användbara vinterdäck är på sommaren genom att läsa detta tyska test. inte ens i 30 graders värme faller vinterdäcken särskilt ur. 42 meters stoppsträcka från 100 kmh är faktiskt bra. men så var de inte heller nordiska. alltså de som var suddgummiaktiga på våt asfalt även som nya.

håller med om att de borde bort från vår trafikmiljö. sommar som vinter.

sen är de omhuldade sommardäcken verkligen inte super efter en frostnatt som t ex idag. de är snarare olämpliga ett par månader varje vår och höst. hockeypuckar.

så däckvalet kringges kort sagt av en rad kompromisser.
.

Anpassa hastighet och körsätt till förhållandena lär man ut på körskolan, så alla med körkort bör vara medveten om det.

Anpassa hastighet och körsätt till förhållandena lär man ut på körskolan, så alla med körkort bör vara medveten om det.
De flesta verkar ta körskolan som nåt onödigt tvång som man bara ska ta sig igenom för att klara teoriprov och uppkörning. Sen skiter man i allt och kör som en idot ändå. Det ger ju ändå inga konsekvenser.

Kollade just pris på sommardäck. Billigast i min dimension var Linglong, följda av Triangle och Dong Feng, de kostar ca 50% av vad ett premiumdäck kostar. Det är lite billigare att gå på Hankook eller Kumho t.ex. och det är nog ett helt ok val egentligen - sitter ju original på många bilar.

Landsail Sentury Qirin 990 fick väl rätt bra betyg i några däcktest häromåret.

Men Michelin gör ju bilen snyggare, bara en sån sak!

de så kallade nordiska vinterdäcken är lika farliga på våt och torr asfalt även på vintern.

sen tillåter sig många av oss använda dubb, ett system som bedöms rädda några tiotal liv årligen men med collateral damage i form av död av luftvägsrelaterade orsaker som försiktigt beräknat övergår all annan orsak till trafikdöd.

att de resulterande underhållskostnaderna är ett svart hål när det gäller att göra vår trafikmiljö säkrare gör inte saken bättre.

miljötänket när det gäller att släppa ut tusentals ton asfalt i vår miljö fattas. för att inte tala om tungmetallen wolfram. en annars ändlig och värdefull resurs där cirka hälften på det här sättet inte kan återvinnas.
.

sen har vi problemet att vinterdäck än mer än sommardäck är färskvara. vad skall vi göra med alla däck som inte ger trafiksäker funktion vintertid efter 3 -5 säsonger? återigen, en miljöanalys kan vara på sin plats.

man kan bilda sig en uppfattning om hur användbara vinterdäck är på sommaren genom att läsa detta tyska test. inte ens i 30 graders värme faller vinterdäcken särskilt ur. 42 meters stoppsträcka från 100 kmh är faktiskt bra. men så var de inte heller nordiska. alltså de som var suddgummiaktiga på våt asfalt även som nya.

håller med om att de borde bort från vår trafikmiljö. sommar som vinter.

sen är de omhuldade sommardäcken verkligen inte super efter en frostnatt som t ex idag. de är snarare olämpliga ett par månader varje vår och höst. hockeypuckar.

så däckvalet kringges kort sagt av en rad kompromisser.
.
Bra talat!

Jag jobbar med fastigheter och en tendens som jag har sett bland olika yrkesgrupper som jag kommer i kontakt med genom mitt jobb, är när man totalt tappar rim och reson då det gäller hur långt det egentligen är rimligt att gå då det gäller riskeliminering och säkerhet.

Det kan ibland uppstå ngn slags tunnelseende där man inte längre inser att det intresse man företräder (tex brandsäkerhet, elsäkerhet, tillgänglighet etc) inte är ngt man kan lägga oändligt mkt resurser på, hur viktiga och behjärtansvärda de än är. Det finns en gräns och den måste vara rimlig.

Jag kommer aldrig att säga detta så att någon besiktningsman (tex elbesiktningsman) hör det eftersom det vore värre än att svära i kyrkan. I deras värld är deras intresseområde oändligt viktigt och att påstå att man någonstans måste sätta en gräns så att pengarna räcker till annat också, vore den värsta sortens cynism.

Bra talat!

Jag jobbar med fastigheter och en tendens som jag har sett bland olika yrkesgrupper som jag kommer i kontakt med genom mitt jobb, är när man totalt tappar rim och reson då det gäller hur långt det egentligen är rimligt att gå då det gäller riskeliminering och säkerhet.

Det kan ibland uppstå ngn slags tunnelseende där man inte längre inser att det intresse man företräder (tex brandsäkerhet, elsäkerhet, tillgänglighet etc) inte är ngt man kan lägga oändligt mkt resurser på, hur viktiga och behjärtansvärda de än är. Det finns en gräns och den måste vara rimlig.

Jag kommer aldrig att säga detta så att någon besiktningsman (tex elbesiktningsman) hör det eftersom det vore värre än att svära i kyrkan. I deras värld är deras intresseområde oändligt viktigt och att påstå att man någonstans måste sätta en gräns så att pengarna räcker till annat också, vore den värsta sortens cynism.
Hel enig. Det där kan man möta lite var stans, jag har lagt en del krut på att få vettig nivå i lokala kanotklubben på det där tänket...

Landsail Sentury Qirin 990 fick väl rätt bra betyg i några däcktest häromåret.

Men Michelin gör ju bilen snyggare, bara en sån sak!

Tjena!

Satt Landsail på min bil när jag köpte den, helt ok på torrt väglag, sen råkade jag ut för en regnskur och dra åt h")vete vad fort jag fick vattenplaning. 5-6 mm mönsterdjup på däcken och dom var bara två år gamla.
Jag förstod då varför dom har valt det namnet, för jag seglade sidledes direkt.

Nu hörde jag ju inte det, jag läste..

Just däck är en av dom viktigaste komponenterna på en bil, spelar ingen roll hur mycket hjälpsystem man än har i bilen. Allt hänger fortfarande på fyra handflator som ska ta hand om flera ton.

Men jag håller med dig till stor del. Just däck och fastsättning av barnstolar är det jag kan irritera mig mest på hos mina kunder. Det ena är inte en ekonomisk fråga överhuvudtaget, det är frågan om elektrikern har kopplat in hissen eller inte. I nått fall har snickarna inte ens byggt trappan.

Jag säger inte på något sätt att man måste ha dom dyraste däcken. Speciellt inte när det kommer till sommardäck, som Jomper skrev. Hankook och Kumho har bra däck till vettiga priser. LingLong, Triangle, Tigar m.m. har alla däck som inte ens borde få säljas.
Personligen kör jag bland dom dyraste däck på min bil på sommaren, men den används på ett annat sätt än normalbilen. Ungefär som att man inte sätter GP5000 på en damcykel, det är bara onödigt. Att sätta på UHP-däck på en familjefraktare är bara dyrt, ger högre ljudnivå m.m. och ofta sämre våtgrepp.

Vinterdäck är jag lite kinkigare, man bör lägga mer pengar på dom än på sommardäcken faktiskt. För det är på vintern det oftast skiter sig helt utan förvarning och då räknas verkligen varje centimeter mindre i stoppsträcka eller greppet för att häva en sladd.

Tyska tester med vinterdäck är inte riktigt jämförbara med svenska vinterdäck.

Jag tog med min 528d hem från Tyskland med rätt nya vinterdäck för de tre dagar snö per år som vi hade där nere. Det var som att åka runt på hockeypuckar hemma i Dalarna. Hade fixat nya till mitten av december när jag insett att det var helt ohållbart att köra på. Så att jämnföra tyska höghastighets vinterdäck mot vanliga sommardäck är inte vettigt, de är ungefär lika bra som sommardäck på vintern också.

Detta satt i en hyrbil jag hämtade på Frankfurt flygplats i februari 2011..

IMG_5181.webp

Senast ändrad:
Tyska tester med vinterdäck är inte riktigt jämförbara med svenska vinterdäck.

Jag tog med min 528d hem från Tyskland med rätt nya vinterdäck för de tre dagar snö per år som vi hade där nere. Det var som att åka runt på hockeypuckar hemma i Dalarna. Hade fixat nya till mitten av december när jag insett att det var helt ohållbart att köra på. Så att jämnföra tyska höghastighets vinterdäck mot vanliga sommardäck är inte vettigt, de är ungefär lika bra som sommardäck på vintern också.

Detta satt i en hyrbil jag hämtade på Frankfurt flygplats i februari 2011..

Visa bilaga 762133
hur gamla var dina (?) goodyear? gick på att köpa testvinnande sådana i 240kmh-utförande för ett antal år sedan. de var verkligen jättebra. i två säsonger. sen blev de som du säger hockeypuckar. rätt plötsligt.

aldrig mer.

köper för övrigt alltid 240kmh-däck. mycken is och snö får de möta i jämtland. och mycken våt och torr asfalt i mälardalen.

Hel enig. Det där kan man möta lite var stans, jag har lagt en del krut på att få vettig nivå i lokala kanotklubben på det där tänket...
Det handlar ju om balans, även vad gäller vinterdäck.
Ser jag en gammal 240 mad halvslitna Landsail köper jag läget utan problem. Bra Michelindäck kostar väl tre gånger så mycket som bilen. Klart de behövs ännu mer på en sån bil, men det funkar liksom inte.
Men när jag för ett antal år sedan fick uten en hyrbil från Sixt var det en BMW som hade gått 6-7 mil. Alltså helt nylevererad. På bilen satt två halvnya däck av två olika (!!) kinamärken, och två ganska slitna märkesdäck. Jag ringde och tackade för att de tipsat om att kolla in bilen innan man åker, och meddelade att bilen står kvar för jag kör inte en meter med den... och hälsade att nästa hyra tar jag hellre en 5000 mil gammal Fiesta med bra däck. Det blev dock inte fler hyror från dem.

Det handlar ju om balans, även vad gäller vinterdäck.
Ser jag en gammal 240 mad halvslitna Landsail köper jag läget utan problem. Bra Michelindäck kostar väl tre gånger så mycket som bilen. Klart de behövs ännu mer på en sån bil, men det funkar liksom inte.
Men när jag för ett antal år sedan fick uten en hyrbil från Sixt var det en BMW som hade gått 6-7 mil. Alltså helt nylevererad. På bilen satt två halvnya däck av två olika (!!) kinamärken, och två ganska slitna märkesdäck. Jag ringde och tackade för att de tipsat om att kolla in bilen innan man åker, och meddelade att bilen står kvar för jag kör inte en meter med den... och hälsade att nästa hyra tar jag hellre en 5000 mil gammal Fiesta med bra däck. Det blev dock inte fler hyror från dem.
Det går ju en skröna att om man ska ha billiga däck hyr man en bil med rätt däckdimension och skiftar däcken mot sina egna slitna. Tror det är en sådan där ”råttan-i-pizzan”-historia, men med din erfarenhet undrar man ju nästan om det kanske inte händer ibland?

Ja det måste ju vara nån som bytt, anställd eller kund.

Jag fick ut en Volvo-hyrbil i november som jag åkte norrut med, hade sommardäck på insåg jag när snön kom. VERKLIGEN inget vidare. Man ser ju det i youtubefilmer från USA ibland också (algoritmerna gillar i alla fall att visa dem för mig) med 4x4 trucks som knappt tar sig fram i 5 cm snö för att det är lite uppförsbacke.

Är man van vid vettiga vinterdäck vet man att en Nissan Micra fixat det utan problem med normala vinterdäck.

Det går ju en skröna att om man ska ha billiga däck hyr man en bil med rätt däckdimension och skiftar däcken mot sina egna slitna. Tror det är en sådan där ”råttan-i-pizzan”-historia, men med din erfarenhet undrar man ju nästan om det kanske inte händer ibland?
Flera tecken på att den bilen aldrig varit uthyrd tidigare. Men visst, vad de anställda gör är ju svårt att ha full koll på, även om det måste kräva en del mod att byta ut såna hjul.
Sixt hade ofta (på den tiden) dåliga billiga vinterdäck, det drabbade mig flera gånger. Men det var åtminstone samma däck...

Har sett att en del hyrbilsbolag numera noterar däckdjup tillsammans med ev skador. Kanske för att de drabbats av sådant folk, eller bara vill undvika att göra det.

Man köper väl däck för sin egen säkerhet och inte bilens, och med den logiken spelar bilen pris ingen roll!
Precis, och man hoppas ju att andra trafikanter också gör det eftersom man kan råka ut för dem. Det är därför man blir helt häpen (och förbannad) när man hör folk som på fullt allvar vill köra runt på vinterdäck sommartid eller undermåliga vinterdäck vintertid (t.ex. vinterdäck ej avsedda för svenska förhållanden).
Men det finns folk till alt.

Man köper väl däck för sin egen säkerhet och inte bilens, och med den logiken spelar bilen pris ingen roll!
Absolut! Men sen finns en verklighet... På en ny BMW finns det ingen ursäkt att snåla med däck, då nu har du prioriterat helt fel! Men har du slitit för att kunna köpa en skrotbil för 10000 kr har jag lättare att förstå att man fokuserar mer på priset när man väljer däck. Det är dock ingen ursäkt till att använda slitna däck, däck för fel säsong mm.

Däckia tänker inte så. Jag frågade vad nya däck till min gamla Golf kostade. De pekade på de billigaste och sa att de duger till den.
De däcken hade riktigt dåliga testresultat. Jag köpte däck med bra testresultat på internet istället. (har en däckfirma nära som man kan leverera till och sköter montering)

Tillbaka
Topp