[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

För att de flesta politiker INTE är korrupta utan man måste lägga ner kraft på att övertyga dem i sak i stället? (Notera de flesta. Korruption existerar absolut)
Problemet är väl att man lägger sig i en massa saker man inte borde lägga sig i, det drar till sig lobbyister som vill påverka, bromsa, etc. Förhoppningsvis vaknar man till nu och inser att regleringar, direktiv och annat trams inte är vägen framåt.

Producentansvar ska väl införas också vilket innebär att tillverkaren måste ta tillbaka bilen, ingen kommer få plocka delar i förlängningen. Riktigt knasigt tänkt.

Producentansvar ska väl införas också vilket innebär att tillverkaren måste ta tillbaka bilen, ingen kommer få plocka delar i förlängningen. Riktigt knasigt tänkt.

Ja, bättre då att använda samma modell lampa på nästa bil. Det är snart bara en prenumeration ändå, återanvänd delarna.

Jo, men det är ju detta jag menar. fine på en ny bil för 800k. Men när bilen börjar närma sig slutet av sin livslängd kanske man inte måste ha matrixstrålkastare och avancerad styrning. Räcker med hel- och halvljus.

Tjena!

Om någon lyckas få det att fungera ihop med datorerna i bilen så..

En sak jag saknar från XC70, är ett rejält lastgaller.
Är det någon som har det till sin Model Y?

Är dessa något att ha?

Vill inte uttala mig om hur det är till Tesla. Men hade ett från Travall till ID4 och det var riktigt bra 👍

lite tesla-humor från i morse:)
.

IMG_1745.webp

Tyvärr finns det ju galningar som ristar in hakkors och annat i Teslor nuförtiden (typiska proffs-aktivister...), det kanske är ett sätt att öka chansen att få ha bilen i fred?

Tycker det är kanon, äntligen kan man köra runt med det på bilen och skylla på att den är vandaliserad.

Herregud, jag kör ju japanskt. Tänk så mkt skip japanerna hittade på för inte alls så länge sedan, och vilka de allierade sig med!!!
Må aktivisternas historiekunskaper vara fortsatt usla...

Min Corolla körde nog i tre år med felaktig strålkastarinställning. Tre servicear och inte en kommentar men på besiktningen fixade killen det på en minut.
Så de missade det två gånger på besiktningen då, eller var det när bilen var ny? För annars besiktigas ju bilen årligen.

Själv har jag inte lust att betala servicekostnader för sådant som ändå kollas på besiktningen.

Herregud, jag kör ju japanskt. Tänk så mkt skip japanerna hittade på för inte alls så länge sedan, och vilka de allierade sig med!!!
Må aktivisternas historiekunskaper vara fortsatt usla...
Den här säger ju en del (vill inte länka till källan men den är lätt att hitta):
Återställ Våtmarker deltar nu i globala aktioner mot Tesla och det fascistiska…
Jag antar att ett styrelsemöte desperat försökte hitta ursäkter att kunna förstöra för folk men ändå godhetsknarka.

Den här säger ju en del (vill inte länka till källan men den är lätt att hitta):
Jag antar att ett styrelsemöte desperat försökte hitta ursäkter att kunna förstöra för folk men ändå godhetsknarka.
Återställ Våtmarkerna vill alltså att folk skall återgå till att köra fossilt?

Nej, de vill ha en anledning att förstöra. Innan skyllde man på våtmarker, nu är det mer gångbart med fascister.
Speciellt för de som har "mycket pengar", verkar det som.

Jag kan gilla aktivism och engagemang men det slår ju verkligen helt fel när de ger sig på privatpersoners egendom.

Speciellt för de som har "mycket pengar", verkar det som.

Jag kan gilla aktivism och engagemang men det slår ju verkligen helt fel när de ger sig på privatpersoners egendom.
Nu tror jag iofs inte att de stöttar att ge sig på privatpersoners egendom, utan företag. Som ägs av privatpersoner...
Detta blir ett tydligt exempel på att aktivister ofta främst är aktivister och först i andra hand bryr sig om saken. Det är därför jag ogillar aktivism på det sättet

Jag är förmodligen korkad men jag har svårt att se hur vandalisering av bilar påverkar våtmarker positivt.

Nej, för mig som gärna skulle återställa lite våtmarker blir en grupp som Återställ Våtmarker ett rejält kommunikativt dilemma…

Jag har också läst att många är nöjda med dem, men det är ju mest första ägarna man hittills hört. Att äga beg brukar ju skilja sig lite. Viktigt att kolla driftkostnader, den har ju t.ex. enorma hjul så nya däck lär kosta en hel del. Även försäkringskostnad är värd att kolla upp, jag kollade häromdagen helförsäkring på en BMW i4, Trygg-Hansa som brukar ligga bra till för mig skulle ha 2500kr/månad och på Compricer var det ett bolag som ens lämnade pris (brukar vara 7-8 st iaf).

håller med om din analys av id4. men värst är spoilern, och den slipper man på id5.

baksätet i både id3 och id7 duger inte att frakta polare med. fällkniv deluxe. id4 har bekvämt baksäte...
Hur menar du med att ID.7 baksäte inte duger? Har du möjligen satt baksätet i det upprätta läget som ger mer utrymme i bagaget? Nu var det ett tag sen jag provade men jag upplevde den som minst lika rymlig som ID.4 åt sidorna. Benutrymmet framåt är däremot mycket större.

Hur menar du med att ID.7 baksäte inte duger? Har du möjligen satt baksätet i det upprätta läget som ger mer utrymme i bagaget? Nu var det ett tag sen jag provade men jag upplevde den som minst lika rymlig som ID.4 åt sidorna. Benutrymmet framåt är däremot mycket större.
Sveriges Jan Heine kör ju rätt ofta motvals i tyckande, så stirra dig inte blind på det :) Det är säkert större och bekvämare i en A2 från 2004.

När kommer prisdroppen på elbilar då? tycker dom står sig bra som begagnad. SOm ny får man ju en mg5 för 299000:- och även om den är långt ifrån modern och så, så fungerar den ju som bil. Saknar värmepump och känns ungefär som en Kia Ceed inuti men vissa vill ju inte ha "en massa skärmar och skit".

Sveriges Jan Heine kör ju rätt ofta motvals i tyckande, så stirra dig inte blind på det :) Det är säkert större och bekvämare i en A2 från 2004.

När kommer prisdroppen på elbilar då? tycker dom står sig bra som begagnad. SOm ny får man ju en mg5 för 299000:- och även om den är långt ifrån modern och så, så fungerar den ju som bil. Saknar värmepump och känns ungefär som en Kia Ceed inuti men vissa vill ju inte ha "en massa skärmar och skit".
Problemet med MG5 är väl just att den har "en massa skärmar och skit" - och att det funkar väldigt dåligt.

Problemet med MG5 är väl just att den har "en massa skärmar och skit" - och att det funkar väldigt dåligt.
SKärmen känns väl ungefär som en gammal gammal gammal androidsurfplatta, den fungerar men med frustration. Bilen känns inte gameifierad.

Jag funderar ändå, det måste finnas sjukt många begagnade elbilar, för nya elbilar har ju varit så billiga på kampanjer (jämför mot beg bilar).

SKärmen känns väl ungefär som en gammal gammal gammal androidsurfplatta, den fungerar men med frustration. Bilen känns inte gameifierad.

Jag funderar ändå, det måste finnas sjukt många begagnade elbilar, för nya elbilar har ju varit så billiga på kampanjer (jämför mot beg bilar).

Många bilar går på export.
Det skulle vara intressant att se grafen som andel i relation till hur många som sålts av samma bränsleslag. Det kanske framgår om man laddar ner hela publikationen...

Screenshot_20250408-081434.webp

KVD säljer en hel del fd privatleasingbilar. Ofta flera likadana samtidigt. När vår tidigare såldes där blev priset sjukt lågt…

Jag har också läst att många är nöjda med dem, men det är ju mest första ägarna man hittills hört. Att äga beg brukar ju skilja sig lite. Viktigt att kolla driftkostnader, den har ju t.ex. enorma hjul så nya däck lär kosta en hel del. Även försäkringskostnad är värd att kolla upp, jag kollade häromdagen helförsäkring på en BMW i4, Trygg-Hansa som brukar ligga bra till för mig skulle ha 2500kr/månad och på Compricer var det ett bolag som ens lämnade pris (brukar vara 7-8 st iaf).

Så säger dom att Tesla är dyra att försäkra :-) Fast finns det förresten ens några 3+ år gamla I4:or?

Jag verkar hamna runt tusenlappen per år med Model Y i 08-området med 2000 mil om året när jag kollar runt, men då har jag inte orkat ringa till de som inte ger offert via www, det är inte dags förrän vid halvårsskiftet.

Nu har jag inte suttit i ID7 men i många "normalhöga" bilar med batteriet under så blir sitthöjden väldigt låg i baksätet. Model 3 och ID3 och I4 lider av detta t.ex - men iaf ID3 och Model 3 har utmärkt utrymme i längsled.

Senast ändrad:
Så säger dom att Tesla är dyra att försäkra :-) Fast finns det förresten ens några 3+ år gamla I4:or?

Jag verkar hamna runt tusenlappen per år med Model Y i 08-området med 2000 mil om året när jag kollar runt, men då har jag inte orkat ringa till de som inte ger offert via www, det är inte dags förrän vid halvårsskiftet.
Jag har inte kollat vad en tesla skulle kosta för mig, men jag blev förvånad att det var en sån där enorm skillnad (har aldrig betalt mer än 500kr/månad för mina bilar, inte ens när de var 3 år gamla). Kollar jag en 330e Xdrive fr 2022 ligger den på 8-900kr vilket är ok, men 2500kr/månad är ju galet (det var en i4 M50 fr 2022 som strax skulle bli 3 år).

Nu skiljer det ju väldigt mycket beroende på var man bor (även inom staden) och bland bolagen, så det var mest en heads up att kolla upp innan man handlar.

Jag hade gärna flyttat fram baksätet i ID7an ca 10 cm för att få större bagageutrymme. Annars är jag nöjd med själva baksätet, men är åas bara 179 cm lång. Är man längre än så duger nog bara baksätet i A2, som uppenbarligen är bilindustrins kanske främsta bedrift någonsin.

Ja förstås. Inte billigt kanske men inte anmärkningsvärt med tanke på att jag betalade 600+ per månad för en Audi A6 värd 50-70k för 8 år sen!
Det var väl lite snack för något år sedan om att det blev dyrt att helförsäkra en beggad elbil då försäkringsbolagen har med antal hk som en viktig parameter. Men det kanske är överdrivet och/ eller överspelat nu.

Tillbaka
Topp