[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Med en tår i ögat lämnade jag idag tillbaka min el XC40. Den kommer jag att sakna.
Får nu försöka lära mej att köra min nyinköpta Fabia med manuell låda o utan diverse kameror o annat. Hm, behöva köra o inte bara "åka med" :sneaky:
Sådan åkte jag med i ett par veckor ifjol, gick som en trimmad köttbulle som den även såg ut som.

Har jag helt missförstått hur privatleasing fungerar i så fall?
Betalar man ränta utöver leasingkostnaden?
Har du kollat på en model Y med 0,74% ränta? Betala 5 lax i månaden och bilen är avbetald på 5 år.
Kontantköp. Fanns även på 8 år avbetalning.

Det är ju en räntekostnad på leasing, som nu har börjat gå neråt. Tror vi betalade typ 150-200kr mer i början av leasingperioden (december 2023) än nu.

Sambon ska ha ny förmånsbil och vi byter bort en skoda supern hybrid mot en 100 % el bil. Jag har en kia ev9 så familjekörandet är fixat redan men vi behöver en vettig bil med lång räckvidd som man kan åka 5 i vid behov. Fyrhjulsdrift är en stor bonus.

Tesla är ej ett alternativ då deras skyltfönster är en idiot och det vill jag ej stödja.

Just nu lutar det åt en VW id7 kombi med 4x4, men finns det bättre alternativ?

det är priskänsligt så att gå på en bmx 5-serie är inte riktigt ett alternativ tan gärna max 700,000 kr

Senast ändrad:
Kan det verkligen stämma?
Privatavbetalning:

Rörlig exempelränta 0,74%, effektivränta 1,00% vid bilpris 554 170 kr, 60 månader, 20% kontantinsats samt 41% restvärde, 60 kr administrationsavgift, 695 kr uppläggningsavgift. Rekommenderat restvärde vid 20 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.

Model Y-bilar som säljs i Sverige har en 3-årig vagnskadegaranti inkluderad i baspriset. Bilen levereras med 2 veckors försäkring utan kostnad. Kunder kan lära sig mer om InsureMyTesla och få en premieroffert från Trygg Hansa här.

Tycker ändå det är en kalasdeal. 3810:- i månaden kostar ovanstående. Kommer väl kanske gå ner till 0% ränta också.

Privatavbetalning:

Rörlig exempelränta 0,74%, effektivränta 1,00% vid bilpris 554 170 kr, 60 månader, 20% kontantinsats samt 41% restvärde, 60 kr administrationsavgift, 695 kr uppläggningsavgift. Rekommenderat restvärde vid 20 000 km körning per år, restvärde garanteras inte av Tesla.

Model Y-bilar som säljs i Sverige har en 3-årig vagnskadegaranti inkluderad i baspriset. Bilen levereras med 2 veckors försäkring utan kostnad. Kunder kan lära sig mer om InsureMyTesla och få en premieroffert från Trygg Hansa här.

Tycker ändå det är en kalasdeal. 3810:- i månaden kostar ovanstående. Kommer väl kanske gå ner till 0% ränta också.
Så det är alltså 39% av 554 170:- man betalar av under 60 månader. Då låter det rimligt med 3 810:-/mån inkl ränta.
Man har alltså betalat 110 000:- up front och får eventuellt köpa loss den för 227 000:- efter 60 månader.

Privatavbetalning:

Det stämde alltså inte.

Det stämde alltså inte.
Nej men en riktigt bra deal var det!
Gick att ta på 8 år (låst ränta rätt lång tid om man nu vill det med andra ord.
Ganska bra restvärde sen värdet av att åka en ny bil för dom pengarna. Han jag citerade letade ju leasing, tycker detta är en bättre deal.

Alla gamla gnällgubbar blir ju också glad för om man leasar "lämnar man ju tillbaka bilen och har inget kvar!" Efter 1-3 år :)

Senast ändrad:
Man får ju också komma ihåg att anledningen till den låga räntan är att det är en utgående modell med en stor överproduktion som man vill bli av med, när nya modellen släpps sker normalt en dipp för den gamla. Ovanpå det beter sig Tesla annorlunda än andra biltillverkare med en strävan att göra bilarna billigare och en hattig prispolitik som naturligtvis påverkar andrahandsvärdet. Dessutom verkar det bli alltfler som inte vill förknippas med Tesla öht pga Musk, samtidigt som det kommer alltmer kapabla elbilar fr andra tillverkare. Så vad värdet och efterfrågan är om 3-5 år är högst osäkert.

Så det är alltså 39% av 554 170:- man betalar av under 60 månader. Då låter det rimligt med 3 810:-/mån inkl ränta.
Man har alltså betalat 110 000:- up front och får eventuellt köpa loss den för 227 000:- efter 60 månader.
Man är skyldig att köpa loss den eftersom restvärdet inte är garanterat. Eller så får man betala mellanskillnaden mot vad finansbolaget tycker vad den är värd efter 5 år. ?

Så vad värdet och efterfrågan är om 3-5 år är högst osäkert.
Detta argument fick jag av Toyota med som starkt rekommenderade privatleasing även om det är lite dyrare.
Om det skulle komma revolutionerande ny batteriteknik om 1-2 år, eller något nytt stort ekonomiskt incitament från staten på nya elbilar, som gör alla nuvarande elbilar "värdelösa", så är det kreditgivaren och inte jag som får ta den smällen.

Detta argument fick jag av Toyota med som starkt rekommenderade privatleasing även om det är lite dyrare.
Om det skulle komma revolutionerande ny batteriteknik om 1-2 år, eller något nytt stort ekonomiskt incitament från staten på nya elbilar, som gör alla nuvarande elbilar "värdelösa", så är det kreditgivaren och inte jag som får ta den smällen.
Samtidigt har det ju låtit likadant sedan 2020-2021 och hittills har väl inget hänt.
Toyota bz4x eller vad den heter har väl iofs ett 3gmodem till nödsamtal, så den är ju redan omodern där också :)

Tror ju knappast priserna kommer gå upp som under covid igen iofs, men att något helt revolutionerande kommer har jag svårt att se... eller jag har svårt att se det döda värdet på kort tid. Begagnade gamla bilar är ju tex snordyra nu...

Jag är helt fascinerad över hur många det är som tycker det är vettigt att låna hundratusentals kronor för att skaffa en bil.

Egentligen håller jag med dig och den absoluta majoriteten av bilarna jag haft har varit inköpta kontant och har kostat mindre än 150k. Men räknar man TCO så är det inte alltid dyrare att finansiera en bil, speciellt inte om man inte kan serva och reparera själv.

Annars tycker jag inte man ska låna till annat än boende. Å andra sidan, om man har en skuld på sitt boende och sen köper en bil för 200k man sparat ihop så är ju även den bilen i princip köpt på kredit eftersom man annars kunde minskat sin skuld med samma summa. Så hur man än vänder sig har man ändan bak.

Nej men en riktigt bra deal var det!
Gick att ta på 8 år (låst ränta rätt lång tid om man nu vill det med andra ord.
Ganska bra restvärde sen värdet av att åka en ny bil för dom pengarna. Han jag citerade letade ju leasing, tycker detta är en bättre deal.

Alla gamla gnällgubbar blir ju också glad för om man leasar "lämnar man ju tillbaka bilen och har inget kvar!" Efter 1-3 år :)
Man är ju så sugen på en Tesla i dessa tider…not!

Har precis bytt en V70 T4 2016 mot en V90 T8 2022. Det är klart att den nya bilen är mycket bättre i många avseenden, men den är också sämre på väsentliga punkter. Sämre bagageutrymme, inte så sköna stolar samt att man sitter för lågt och nästan får kravla sig ur sätet. Dessutom är den fulare.

Att det ska vara så svårt att tillverka en vettig bil. En modern V70 laddhybrid hade varit en drömbil. Eller nya Passaten kanske, men vi var inte så nöjda med förrförra modellen av Passat, så jag vet inte.

Om man ska köpa en bil och betalar kontant, måste man ju ta med alternativkostnaden i kalkylen. Kan man få åtta procents avkastning på pengarna och kan låna till fem procent, är det ju mer fördelaktigt att låna.

Har precis bytt en V70 T4 2016 mot en V90 T8 2022. Det är klart att den nya bilen är mycket bättre i många avseenden, men den är också sämre på väsentliga punkter. Sämre bagageutrymme, inte så sköna stolar samt att man sitter för lågt och nästan får kravla sig ur sätet. Dessutom är den fulare.

Att det ska vara så svårt att tillverka en vettig bil. En modern V70 laddhybrid hade varit en drömbil. Eller nya Passaten kanske, men vi var inte så nöjda med förrförra modellen av Passat, så jag vet inte.
Är det någon jobbil som du blivit påtvingad, eller varför köper du en bil som du inte vill ha?

Sambon ska ha ny förmånsbil och vi byter bort en skoda supern hybrid mot en 100 % el bil. Jag har en kia ev9 så familjekörandet är fixat redan men vi behöver en vettig bil med lång räckvidd som man kan åka 5 i vid behov. Fyrhjulsdrift är en stor bonus.

Tesla är ej ett alternativ då deras skyltfönster är en idiot och det vill jag ej stödja.

Just nu lutar det åt en VW id7 kombi med 4x4, men finns det bättre alternativ?

det är priskänsligt så att gå på en bmx 5-serie är inte riktigt ett alternativ tan gärna max 700,000 kr
Du tror inte att du kan få bra inbyte hos Skoda mot en Enyaq? Snarlikt lastutrymme jämfört med id7 kombi. I alla fall om man kikar på specarna.

Egentligen håller jag med dig och den absoluta majoriteten av bilarna jag haft har varit inköpta kontant och har kostat mindre än 150k. Men räknar man TCO så är det inte alltid dyrare att finansiera en bil, speciellt inte om man inte kan serva och reparera själv.

Annars tycker jag inte man ska låna till annat än boende. Å andra sidan, om man har en skuld på sitt boende och sen köper en bil för 200k man sparat ihop så är ju även den bilen i princip köpt på kredit eftersom man annars kunde minskat sin skuld med samma summa. Så hur man än vänder sig har man ändan bak.
Lösningen är att köra skrotbil tills huset är betalt. Sen köper man bättre bil.

Tja.... folk cyklar ju från riksgränsen till Trelleborg så nog kan en komma en bit.
Nä. "Folk" gör inte det. Däremot är det en och annan eljest person som gör det för att de tycker det är kul. Inte för att de måste.

Jag bor för tillfället 7 mil från jobbet. Det går inte att cykla om man inte är antingen atlet på högsta nivå eller bara dum i huvudet. Det går inte ens att åka tåg eftersom det inte finns nån vettig station att kliva av vid. Skulle ta dubbelt så lång tid som att köra bil. Trots att jobbet ligger i utkanten av Stockholm och boendet är nära en hyfsat stor järnvägsstation.

Om du inte lånar till bilen har du åtminstone inte ÖKAT dina lån. Alltid något.

Precis. Självklart en sund princip att inte låna till skitsaker men tekniskt är mina sparpengar lånade så länge huset inte är betalt. De är ju uteblivna amorteringar varje krona.

Lagom belåning på huset är bäst och dessutom subventionerat

Nä. "Folk" gör inte det. Däremot är det en och annan eljest person som gör det för att de tycker det är kul. Inte för att de måste.

Jag bor för tillfället 7 mil från jobbet. Det går inte att cykla om man inte är antingen atlet på högsta nivå eller bara dum i huvudet. Det går inte ens att åka tåg eftersom det inte finns nån vettig station att kliva av vid. Skulle ta dubbelt så lång tid som att köra bil. Trots att jobbet ligger i utkanten av Stockholm och boendet är nära en hyfsat stor järnvägsstation.
Åkejrå! Du får ha bil. Jag som bara har 42 km till jobbet fuskar med bil. Ibland iaf.

Flytta?

hur gjorde du innan du rätt nyligen blev med bil?

som jag ser det är det en vinstaffär om det tar dubbelt så lång tid kombinera kommunalt och cykel jämfört med den närmast helt bortslösade tiden i bilen. den tiden är mentalt sett för mig arbetstid. först när man är hemma känns arbetstiden slut.

tid på tåg är min egen. där gör jag saker som jag annars gjort hemma. äter frukost, surfar på happy exempelvis.

tid på cykel är också min egen. träningstid.

ibland tvingas man ta bilen för man har något att hinna till efter jobbet. det är helt ok, och bilen ger här vissa fördelar. har man inte den pressen kan hemresan hellre förnöjas på olika andra sätt.

jag har drygt tio mil till jobbet.

hur gjorde du innan du rätt nyligen blev med bil?

som jag ser det är det en vinstaffär om det tar dubbelt så lång tid kombinera kommunalt och cykel jämfört med den närmast helt bortslösade tiden i bilen. den tiden är mentalt sett för mig arbetstid. först när man är hemma känns arbetstiden slut.

tid på tåg är min egen. där gör jag saker som jag annars gjort hemma. äter frukost, surfar på happy exempelvis.

tid på cykel är också min egen. träningstid.

ibland tvingas man ta bilen för man har något att hinna till efter jobbet. det är helt ok, och bilen ger här vissa fördelar. har man inte den pressen kan hemresan hellre förnöjas på olika andra sätt.

jag har drygt tio mil till jobbet.
Tåg är jättebra. När det fungerar. Problemet är att det inte går att lita på skiten. Minsta störning så havererar allt. Klassikern ”spårspring Sthlm södra” innebär totalstopp i 1-2 timmar, sedan följdförseningar hela kvällen. Växelfel, signalfel, personalbrist är andra klassiker.

Som jag förstått Makten är det väl att bilen möjliggjort att spendera mycket mer tid på landet istf att sitta och uggla i lägenheten i stan. Dvs bilen har höjt livskvalitén.

Tillbaka
Topp