[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Effektavgiften drar faktiskt iväg kostnadsmässigt. Skulle jag ladda elbilen med de 11kW den tar emot tre gånger per månad så ökar det min elräkning med 500:- per månad rakt av. Vi har effektavgiften dygnet runt så det hjälper inte att ladda i låglasttid heller. Nu snikladdar jag med 4kW som är det lägsta laddaren vill ge ifrån sig. Sjukt hur de där monopolbolagen kan sko sig.

Effektavgiften drar faktiskt iväg kostnadsmässigt. Skulle jag ladda elbilen med de 11kW den tar emot tre gånger per månad så ökar det min elräkning med 500:- per månad rakt av. Vi har effektavgiften dygnet runt så det hjälper inte att ladda i låglasttid heller. Nu snikladdar jag med 4kW som är det lägsta laddaren vill ge ifrån sig. Sjukt hur de där monopolbolagen kan sko sig.
Upplägget har dock fått ditt laddbeteende att ändra sig i precis den riktning som de önskat sig.

Återigen, det är inte elbolagen som hittat på detta, det är politikerna som bestämt det. 2018 beslutade den förra regeringen detta, utifrån ett EU-direktiv.
Dock verkar vissa elbolag som redan infört detta inte följa direktiven, då det ska finnas en tidskomponent i det hela.
Ytterligare ett exempel på hur korrupt (eller kanske inkompetent?) EU är. Ett väl utfört beställningsjobb av elbolagens lobbyister. :)
Helt sjukt att man kan släpoa lös vinsdrivande bolag på en monopol/oligopolmarknad som man gjort.

Det gick bra. 40km range, tog slut efter 45. Dvs en liten bit förbi Barsebäck ironiskt nog....
Laddning kan väl sammanfattas med mycket väsen för lite åka som kärrningen sa.

Fin bil annars. Mycket mer genomarbetad än passaten jag hade. 2015/16 eller vad det var.
Glömde kolla vad förbrukningen blev till sist. 1-2 dl milen tror jag och innan det tog stopp snittade jag drygt 20kwh/100

Tesla struntar återigen i att följa ARN:s beslut och hamnar ännu en gång på svarta listan.

Jag ska inte försvara dem, men caset är ändå intressant. Han som tog emot bilen fick specifikt godkänna den förändringen i funktion, det fick alla göra. Så jag är lite förvånad över utslaget.

Men jag är också nöjd över att vår bil har riktiga parkeringssensorer.

Det kan vara så att elnätsägarna tycker det.
Skulle vara intressant att höra vad elproducenterna tycker om upplägget när de har överproduktion av el (t.ex. när det blåser mycket).

Jag har också tänkt på det.

Jag tycker det låter som att det finns risker för suboptimering. Jag brukar styra min laddning till när det är lågt, eller till och med negativt pris. Men om "alla" stryper sin förbrukning för att slippa "straffet" för toppar riskerar elnätet att få problem med att göra av med överskottet.

Och om man av olika anledningar varit tvungen att maxa tre gånger (om det är det som styr), så kan man ju skita i resten av månaden och inte ha något incitament att hålla nere max kW.

Det vore väl i så fall vara bättre med någon form av timtaxa även för överföringen, det finns ju delvis redan i dag med hög/låg-taxa på vintern? Då kan man hålla nere kW så mycket man kan/vill, och de timmar som det blir lågt elpris, hög överföringstaxa så får man räkna på det.
Det behöver ju göras transparent på något sätt, men det går nog att lösas, om de vill.

Jag ska inte försvara dem, men caset är ändå intressant. Han som tog emot bilen fick specifikt godkänna den förändringen i funktion, det fick alla göra. Så jag är lite förvånad över utslaget.

Men jag är också nöjd över att vår bil har riktiga parkeringssensorer.
Men hur lätt är det för en lekman att avgöra om dörrarna sitter felmonterade eller inte?

Eller vänta, du tänker på det förra fallet där nån provkörde en bil med p-sensorer och sedan fick en utan? Det här är alltså ett nytt fall, där felmonterade dörrar lett till lackskador.

Resten av månaden? Räknas det inte per dag?
Det vanliga verkar vara snittet av de tre högsta topparna per månad. En del mäter tre toppar både under höglast och låglast varje månad året runt. En del verkar ha lite olika taxa beroende på om det är vinter eller ej.
I nätet som jag är kopplat till så mäts tre toppar under låglast, tre toppar under höglast året runt. Olika prissättning för topparna beroende på låglastperiod eller höglastperiod och årstid.

Skärmavbild 2024-08-28 kl. 11.11.30.png

Men hur lätt är det för en lekman att avgöra om dörrarna sitter felmonterade eller inte?

Eller vänta, du tänker på det förra fallet där nån provkörde en bil med p-sensorer och sedan fick en utan? Det här är alltså ett nytt fall, där felmonterade dörrar lett till lackskador.

Ah, det går fort ibland. Ja precis. Lackskadorna borde de verkligen fixa. Hade nog tur som fick en bil byggd i Kina de är markant bättre än de från USA som jag hade innan. Och de tyska verkar märkligt nog ha också vara sämre.

Ah, det går fort ibland. Ja precis. Lackskadorna borde de verkligen fixa. Hade nog tur som fick en bil byggd i Kina de är markant bättre än de från USA som jag hade innan. Och de tyska verkar märkligt nog ha också vara sämre.

Tjena!

Var och tittade på Lotus nya kärror. Elsuven som är byggd i Kina verkar hålla riktigt hög kvalitet.
Emiran som byggs i England är en Lotus. ?

Det vanliga verkar vara snittet av de tre högsta topparna per månad. En del mäter tre toppar både under höglast och låglast varje månad året runt. En del verkar ha lite olika taxa beroende på om det är vinter eller ej.
I nätet som jag är kopplat till så mäts tre toppar under låglast, tre toppar under höglast året runt. Olika prissättning för topparna beroende på låglastperiod eller höglastperiod och årstid.

Visa bilaga 722329
En del nätägare mäter enbart under dagtid, t ex Sollentuna Energi. I Nacka med alla elsuvar har energibolaget tyckt att de också ska mäta nattetid så att inte folk kan "gratisladda" nattetid när det annars är mindre belastning i nätet...

Förra månaden betalade jag drygt 30 öre per kWh för elen, och över 2 kr per kWh i avgifter till nätbolaget. Jaja.

Visa bilaga 722329
Hur ska man tolka den där prislistan? Betala för fast avgift för huvudsäkring plus elförbrukning plus en fast avgift för effekten vid låglast plus en fast avgift för effekten vid höglast?

Så sommartid finns noll incitament till till timstyrning, utan det är bättre att ligga på en låg konstantnivå än att justera sig efter timpriset? Vintertid kan det kanske löna sig marginellt att styra förbrukning mot låglastimmar.

Låter som ett bra läge att skaffa buffertbatteri i framtiden om den modellen ska införas. Stryp inkommande till skitlågt och sätt en låg huvudsäkring. Sen kan man skippa allt vad timstyrning och appar och smarta hem heter och bara se till att batteriet kan plocka alla lokala effekttoppar.

Hur ska man tolka den där prislistan? Betala för fast avgift för huvudsäkring plus elförbrukning plus en fast avgift för effekten vid låglast plus en fast avgift för effekten vid höglast?

Så sommartid finns noll incitament till till timstyrning, utan det är bättre att ligga på en låg konstantnivå än att justera sig efter timpriset? Vintertid kan det kanske löna sig marginellt att styra förbrukning mot låglastimmar.

Låter som ett bra läge att skaffa buffertbatteri i framtiden om den modellen ska införas. Stryp inkommande till skitlågt och sätt en låg huvudsäkring. Sen kan man skippa allt vad timstyrning och appar och smarta hem heter och bara se till att batteriet kan plocka alla lokala effekttoppar.
Du betalar en fast avgift, årsavgiften för säkringsstorlek.
Du betalar sedan (ovanpå den fasta) två rörliga avgifter. Överförningsavgiften och sedan medelvärdet på de tre högsta topparna under hög- respektive låglast gånger kr/kW.
Utöver det så betalar du priset för den förbrukade elen (kr per kWh).

Har räknat på min förbrukning och lite överkant på beräknade effekttoppar och det kommer inte att vara värt för mig att investera i något för att jämna ut effekttopparna.
Det kommer att bli dyrare än vad vi betalade förut, för jag får egentligen inte ha några toppar på runt 2,5 kW (2,77 kW). Bergvärmepumpen har högre effekt än så.

Om man redan har en elbil och har en dubbelriktad elbilsladdare + har möjlighet att låta en del av elbilens batteri vara buffert för att jämna ut effekttopparna, då kanske det är möjligt att sänka elkostnaden något.

Precis, jag funderade på om detta ens är nåt jag måste försöka förstå. Hittills känns det som att jag avvaktar trots elbil och laddbox hemma.
Har direktuppvärmd lgh (ja faktiskt) och lvp i sommarstuga men inga bilar, batteri eller solceller. Tror jag sticker huvudet i sanden en stund till.

Du betalar en fast avgift, årsavgiften för säkringsstorlek.

Fast den får de ju ta och sänka rejält. Vi betalar som sagt bara ett par hundra i månaden för BRF:ens abonnemang, med 120A huvudsäkring. Sen tillkommer då effektavgiften.. men eftersom vi är rätt många som laddar bilar men sällan samtidigt så är det inget jätteproblem. Brukar begränsa effekten till 20kW sommartid och 25kW vintertid när det är högre överföringsavgift 06-22 och vi försöker ladda nattetid.

Fast den får de ju ta och sänka rejält. Vi betalar som sagt bara ett par hundra i månaden för BRF:ens abonnemang, med 120A huvudsäkring. Sen tillkommer då effektavgiften.. men eftersom vi är rätt många som laddar bilar men sällan samtidigt så är det inget jätteproblem. Brukar begränsa effekten till 20kW sommartid och 25kW vintertid när det är högre överföringsavgift 06-22 och vi försöker ladda nattetid.
Det priset som står med i mitt skärmurklipp är den sänkta avgiften för säkringsstorleken.

En del nätägare mäter enbart under dagtid, t ex Sollentuna Energi. I Nacka med alla elsuvar har energibolaget tyckt att de också ska mäta nattetid så att inte folk kan "gratisladda" nattetid när det annars är mindre belastning i nätet...

Förra månaden betalade jag drygt 30 öre per kWh för elen, och över 2 kr per kWh i avgifter till nätbolaget. Jaja.
Så problemet är inta att det ställer till för nätet eller orsakar kostnader, utan problemet är att de inte kan ta betalt när folk gör som styråtgärderna försöker få dem att göra?

Och för oss som tyckte det var jobbigt att sätta sig in i elpriser innan det här??!
Ja precis.
* Varierande elpris
* Avgift för effekttoppar vid ett visst antal toppar per månad, och beroende på tid och årstid
* Intjäning på att pausa laddningen

Där de första två är någorlunda förutsägbara och den siste inte är förutsägbar.

Till det lägger vi solcellfolk en nätavgift för köp och ett annat skatteavdrag för såld el, samt moms på köpt men inte på såld.

Jag har gett upp optimeringen av laddningen, gör det bara grovt om det är stora skillnader över natten. Och det är före effekttariffen. I övrigt känns det lättare att bli rik på börsen än att optimera laddning på elpris. Och det är alltså inte lätt.

Har precis börjat sätta mig in i det här med el efter att ha skaffat laddhybrid. Insåg att vi har 25 A huvudsäkring, vilket känns onödigt mycket om man bara laddar bil på natten och i övrigt inte har några stora elförbrukare, förutom bergvärmepumpen. Men företaget som installerade laddboxen kunde/ville inte svara på om jag kunde minska säkringens storlek. Någon som har en uppfattning?

Har precis börjat sätta mig in i det här med el efter att ha skaffat laddhybrid. Insåg att vi har 25 A huvudsäkring, vilket känns onödigt mycket om man bara laddar bil på natten och i övrigt inte har några stora elförbrukare, förutom bergvärmepumpen. Men företaget som installerade laddboxen kunde/ville inte svara på om jag kunde minska säkringens storlek. Någon som har en uppfattning?
Vad har du för elförbrukning på huset då?
0-20000 kWh = 16A = 11 kW
20000-25000 kWh = 20A = 14 kW
25000-30000 kWh = 25A = 17 kW

25 A kan vara dubbla kostnaden mot att t.ex köra 16 A i fast avgift för huvudsäkringens storlek.

Har precis börjat sätta mig in i det här med el efter att ha skaffat laddhybrid. Insåg att vi har 25 A huvudsäkring, vilket känns onödigt mycket om man bara laddar bil på natten och i övrigt inte har några stora elförbrukare
Någon som har en uppfattning?
Vi har ungefär samma förutsättningar som du och med en årsförbrukning på ~10.000 kWh i fritidshuset, som används MKT året runt och värms med el (ffa luft/luftvärmepump),
klarar vi oss med 16A huvudsäkring

25 A kan vara dubbla kostnaden mot att t.ex köra 16 A i fast avgift för huvudsäkringens storlek.
+1

Säkra ned i provsyfte kan du göra själv om du har porslinssäkringar. För permanent nedsäkring med passkontaktbyte kanske de kräver föranmälan och installatör.

Drog över 30000 kWh innan installation av bergvärme och nu under 20000 kWh. Har 20 A huvudsäkringar. Kanske är läge att växla ner ett hack. Betalar 4916 kr/år nu i abonnemangsavgift.

Skulle nog också kunna gå ner från 25 till 16A. Nån som vet vad en elfirma tar för att byta säkring med stockholmsskatten inkluderad?

Vad har du för nätägare? Brukar stå på deras hemsida vad de tar för ett säkringsbyte.
Vattenfall. Dom hjälper inte till med det, utan det är upp till kunden att anlita en elfirma som byter säkring och skickar in en ändringsanmälan till vattenfall.

Läste att nån blivit debiterad två timmar, så några tusenlappar alltså.

Vattenfall. Dom hjälper inte till med det, utan det är upp till kunden att anlita en elfirma som byter säkring och skickar in en ändringsanmälan till vattenfall.

Läste att nån blivit debiterad två timmar, så några tusenlappar alltså.
Verkar som nätägare dit jag är kopplad har ändrat till samma. Kollade i fjol (eller om det var i förfjol) och då hade de en fast avgift för bytet. Nu står att det är kundens ansvar att anlita en elektriker och rapportera till nätägaren att bytet är gjort, precis som du skriver.

Borde räcka att rapportera att man inte tänkt att använda mer än t.ex. 16A som max och byta passkontakterna på din sida och sätta i 16A.

Ofta brukar det vara elektrikern som rapporterar in, vet inte ens om alla elektriker är betrodda.

Själva passdelarna är superenkla att byta själv annars om man har rätt verktyg och inte stoppar in fingrarna eller oisolerade tänker eller liknande.

Ofta brukar det vara elektrikern som rapporterar in, vet inte ens om alla elektriker är betrodda.

Själva passdelarna är superenkla att byta själv annars om man har rätt verktyg och inte stoppar in fingrarna eller oisolerade tänker eller liknande.
I och med att allt fler bolag inför effekttariff nu, så ser de snabbt om man använder mer effekt än vad 16A klarar av.
Dags för nätägarna att lita på kunderna!
Eller så kör de ut 25A till alla kunder, slopar grundavgiften för huvudsäkringsstorlek och koncentrerar sig på effektuttaget istället.

Fast det går att överlasta tröga porslinssäkringar i flera timmar så det är ingen exakt vetenskap.

Men med ett effektabonnemang fungerar det som du säger, i brf har vi som sagt 120A säkringar och betalar under 300 kr/mån. Men också runt 100 kr/kW i effektavgift, tur det bara brukar ligga på ca 17kW på sommaren och 24 på vintern.

Tillbaka
Topp