[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vad har du för elförbrukning på huset då?
0-20000 kWh = 16A = 11 kW
20000-25000 kWh = 20A = 14 kW
25000-30000 kWh = 25A = 17 kW

25 A kan vara dubbla kostnaden mot att t.ex köra 16 A i fast avgift för huvudsäkringens storlek.
Cirka 13 500 kWh före köp av laddhybrid, men handlar det inte om att säkringen ska klara av effekttoppar? Om det är en kall natt, säg minus tio grader, och bergvärmen får tillskott av elpatronen samtidigt som man laddar bilen - funkar det med 16 A då?

Cirka 13 500 kWh före köp av laddhybrid, men handlar det inte om att säkringen ska klara av effekttoppar? Om det är en kall natt, säg minus tio grader, och bergvärmen får tillskott av elpatronen samtidigt som man laddar bilen - funkar det med 16 A då?
Du kan ju, som någon skrivit tidigare, byta ut säkringarna på din sida till 16A och se om det funkar. Du kan även hålla koll på dina effekttoppar för att se hur din förbrukning ser ut en kall dag.
Även bra att öva på att jämna ut effekttopparna, då alla nätägare skall ha infört effekttariff till år 2027. Så är du lite förberedd på det.

Har du ngn form av effektvakt i din laddbox skall det inte vara några problem.
Det brukar också gå att ställa ned laddströmmen till bilen och särskilt med laddhybrider brukar det inte vara några problem att ladda till ~80% (eller fullt?) på 6-8 timmar istf 3-4 timmar.

9h+ sa Arthoen på halvaströmmen men det är skitsamma om det är dagen efter man behöver det - så länge elpatronen inte tar säkringen 01:00.

Vi hade svårt att klara oss på 16A utan elbil men det beror också på hur faserna lastar - och kanske på att vi har en gammal panna. Vi kan toppa 9000w på natten ibland (fritt ur minnet). Om nån sätter igång vattenkokaren då så var det adjös.

Bara se till att laddboxen kan kopplas till en effektmätare så kan du ställa in vilken effekt som max ska tillåtas (av laddboxens styrning). Då kommer boxen styra ner effekten så den håller sig under den gränsen.

Trots att vi har 120A i BRF så har jag ställt in styrningen till klart lägre än så, varierar lite med årstiden men 25-32A brukar jag ha som toppeffekt. Annars bli det superdyrt om det råkar vara 3-4 bilar inpluggade som kör 11kW samtidigt. Trots att vi är 7 bilar totalt som dessutom delar på matningen på lite andra vis så är det väldigt sällan man inte får full effekt.

I och med att allt fler bolag inför effekttariff nu, så ser de snabbt om man använder mer effekt än vad 16A klarar av.
Dags för nätägarna att lita på kunderna!
Eller så kör de ut 25A till alla kunder, slopar grundavgiften för huvudsäkringsstorlek och koncentrerar sig på effektuttaget istället.
Nu tänker du ju inte bissniss. Om man gör så, hur skulle man då kunna ta betalt tre gånger för samma sak?

Har du ngn form av effektvakt i din laddbox skall det inte vara några problem.
Det brukar också gå att ställa ned laddströmmen till bilen och särskilt med laddhybrider brukar det inte vara några problem att ladda till ~80% (eller fullt?) på 6-8 timmar istf 3-4 timmar.
Har ingen effektvakt. Valde bort det eftersom jag hade 25 A. Sedan kom jag på att det fanns en besparing i att gå ner i antalet ampere.

Bilen laddar dock bara med 3,8 kwh, så det är ingen jättestor förbrukare.

Har ingen effektvakt. Valde bort det eftersom jag hade 25 A. Sedan kom jag på att det fanns en besparing i att gå ner i antalet ampere.
Kanske läge att kolla vad det skulle kosta att komplettera med en effektvakt?
Vill man hålla nere sin toppeffekt så borde en sådan även vara bra till annat;
Inte köra bastu, vv-beredare, elpatron, golvvärme, torkskåp +MER samtidigt tex (för den som har allt eller sådant åtminstone).

Bilen laddar dock bara med 3,8 kwh, så det är ingen jättestor förbrukare.
Du menar väl effekt(kW)? Eller har bilen ett sådant litet batteri som 3,8 kWh?

Kanske läge att kolla vad det skulle kosta att komplettera med en effektvakt?
Vill man hålla nere sin toppeffekt så borde en sådan även vara bra till annat;
Inte köra bastu, vv-beredare, elpatron, golvvärme, torkskåp +MER samtidigt tex (för den som har allt eller sådant åtminstone).

Du menar väl effekt(kW)? Eller har bilen ett sådant litet batteri som 3,8 kWh?
Kw. Batteriet är på 18,8 kwh

Stort batteri för en laddhybrid.
Från början hade tex elbilen Renault Zoe ett batteri på endast 22kWh.
Utvecklingen går framåt som tur är. Volvo har väl haft den storleken nåt år, och jag tror BMW börjar med det nu också. Då börjar ju elräckvidden närma sig 10 mil (vilket kanske blir 5-6 vintertid) vilket det behöver vara för att vara användbart. Mindre än så är det ju inte värt den extra komplexiteten och kostnaden med dubbla drivlinor. Å andra sidan är det kanske lite sent nu, då de rena elbilarna också börjar bli tillräckligt bra.

Utvecklingen går framåt som tur är. Volvo har väl haft den storleken nåt år, och jag tror BMW börjar med det nu också. Då börjar ju elräckvidden närma sig 10 mil (vilket kanske blir 5-6 vintertid) vilket det behöver vara för att vara användbart. Mindre än så är det ju inte värt den extra komplexiteten och kostnaden med dubbla drivlinor. Å andra sidan är det kanske lite sent nu, då de rena elbilarna också börjar bli tillräckligt bra.
Nja, räckvidden på sommaren är runt sju mil i praktiken. 8,4 mil kom jag upp i som mest med ägg under gaspedalen. Tung V90. Men det räcker för nästan alla mina vardagskörningar.

Nja, räckvidden på sommaren är runt sju mil i praktiken. 8,4 mil kom jag upp i som mest med ägg under gaspedalen. Tung V90. Men det räcker för nästan alla mina vardagskörningar.
Jo, men med ”gamla” batteriet skulle du väl haft hälften, om ens det, av det… Och då räcker det inte ens till vardagskörningen.

Batteriet är på 18,8 kwh
Utvecklingen går framåt som tur är. Volvo har väl haft den storleken nåt år, och jag tror BMW börjar med det nu också. Då börjar ju elräckvidden närma sig 10 mil (vilket kanske blir 5-6 vintertid) vilket det behöver vara för att vara användbart.
Den som inte får 10mil ur ett 18,8 kWh batteri kör med blyfot, eller kör en osedvanligt dåligt konstruerad bil
Det finns det tydliga exempel på tidigare i tråden
img_20240516_060633-jpg.699561

Bilden från @Hasse#7 inlägg:
https://happyride.se/forum/threads/ot-den-lilla-vilken-bil-ska-jag-kopa-traden.3694884/post-4479460

Även om inte alla förare, eller bilar, klarar av <1,3kWh/mil är ändå >2kWh/mil sommartid riktigt uselt.

Senast ändrad:
Utvecklingen går framåt som tur är. Volvo har väl haft den storleken nåt år, och jag tror BMW börjar med det nu också. Då börjar ju elräckvidden närma sig 10 mil (vilket kanske blir 5-6 vintertid) vilket det behöver vara för att vara användbart.
Den som inte får 10mil ur ett 18,8 kWh batteri kör med blyfot, eller kör en osedvanligt dåligt konstruerad bil

https://happyride.se/forum/threads/ot-den-lilla-vilken-bil-ska-jag-kopa-traden.3694884/post-4479460

Även om inte alla förare, eller bilar, klarar av <1,3kWh/mil är ändå >2kWh/mil sommartid riktigt uselt.
Du kan ju slänga ett öga i 200kmh-cykelställstråden för att se hur vissa kör ;)

Senast ändrad:

[/QUOTE]
Jag har verkligen ingen blyfot så då måste det vara en dåligt konstruerad bil. Den har iaf onödigt breda däck. Obs dock att det inte går att kräma ut alla kWh, den sparar alltid lite.

Med tanke på en WLTP-räckvidd på 86 km eller något liknande så ska man vara bra jädra skicklig förare, eller ha konstant nedförsbacke, för att pressa ur mer än 100 km räckvidd.

Som sagt, realistisk räckvidd vid blandad körning är runt 50 km vintertid och 70 sommartid.

Jag hade gärna haft en starkare elmotor och klenare bensinmotor, kanske 50% större batteri och haft bensinmotorn som en ren generator istället. Med tanke på att V90n har typ 2m motorhuv borde det ju få plats lite batteri där...

Effektavgiften drar faktiskt iväg kostnadsmässigt. Skulle jag ladda elbilen med de 11kW den tar emot tre gånger per månad så ökar det min elräkning med 500:- per månad rakt av. Vi har effektavgiften dygnet runt så det hjälper inte att ladda i låglasttid heller. Nu snikladdar jag med 4kW som är det lägsta laddaren vill ge ifrån sig. Sjukt hur de där monopolbolagen kan sko sig.
Jo, det är rätt uselt, men men - jag kör också 3,7 kW hemma - känns lite B när bilen tar 11 kW. Åas så är det väldigt sällan jag behöver mer än så, men det kräver i vissa fall lite mer planering.

Eftersom min bil kom upp nyss. Har man en rejäl laddhybrid med motorsvag elmotor kanske siffrorna blir annorlunda än med en stark elmotor. Klena bränslebilar är ju också svåra att köra snålt i normal trafikrytm.

Ja, att vissa med gynnsamt körsätt och körmönster kan köra snålt är inget nytt. Men intressant att du, som brukar vara väldigt pigg på att länka spritmonitor och liknande när t.ex. Makten och jag berättar att vi har inga problem att köra våra bilar på eller t.o.m. under wltp-förbrukningen, nu helt plötsligt tycker att en anekdot är facit.

Att en elbil snittar runt 2 kWh/ mil sommartid är ett ganska väletablerat faktum. Vissa är lite snålare, vissa drar mer. Precis som med ice-bilar. Jag körde f.ö. min senaste tank på 0.49 liter/mil i min 15 år gamla fyrhjulsdrivna bil med relativt stark dieselmotor. Wltp är 0.56. För att ge ytterligare en anekdot.

Det är inga problem att köra vår bil på 150Wh/km om man kör landsväg på sommaren. Ändå är mitt snitt 192Wh/km. En stor del av det vi kör är längre resor på motorväg, ibland med cykelhållare. Och på vintern är det lite mera korta resor hemma.

Sen är ju de 192Wh/km vad bilen tycker sig ha förbrukat, man kan nog lägga på 5-10% laddförluster där. Eller mer om man laddar enfas eller låg effekt, framför allt på vintern.

Enligt min lilla anekdotiska erfarenhet av en laddhybrid håller jag med om att de är törstigare på eldrift än en ren elbil. Kanske baserat på liten elmotor i en ganska tung bil?
Den jag hade var i alla fall extremt svår att köra under 20kWh/100km de fyra fem mil den orkade med. Den större och starkare elbil jag har nu går ganska lätt att köra på 13-14 om man är försiktig sommartid.

Enligt min lilla anekdotiska erfarenhet av en laddhybrid håller jag med om att de är törstigare på eldrift än en ren elbil. Kanske baserat på liten elmotor i en ganska tung bil?
Den jag hade var i alla fall extremt svår att köra under 20kWh/100km de fyra fem mil den orkade med. Den större och starkare elbil jag har nu går ganska lätt att köra på 13-14 om man är försiktig sommartid.
Tror att det är rätt vanligt

Lite tjurig på att Teslan inte fattar att den har släp när den lägger rutten för laddning. Kan det vara en svårhittad inställning?

Gissningsvis förloras även en hel del i växellådan.
För om jag har förstått rätt har väl alla hybrider (olika varianter av) automatlåda?
Och hos sådana varierar ju effektiviteten.

Så hos de hybrider som har usel batteriräckvid kanske det beror på mer än blyfoten.
Men >2kWh/mil sommartid är ändå uselt...

120 mil och den tror fortfarande den drar ~16. Släpet kopplat hela tiden.
Har bara kört Audin med släp en gång, runt 40 mil. Lagom till jag lämnade tillbaka släpet hade den fattat någorlunda, då tog det väl en 50 mil innan den fattat att den inte hade släp längre. Man kan tycka den kan fatta det, men å andra sidan hade den väl hanterat cykelhållaren som ett släp i så fall.

Vad ska jag köpa för bil?

Önskemål:
* Storlek som en Caddy Maxi Life
* Tillförlitlig
* Bara en drivlina, helst EL med typ 300 km räckvidd en vinterdag, men bensin fungerar väl också (inte diesel)
* Dragkrok och får dra typ 1500 kg
* Inte en VW
* Har fått väldigt stark avrådan från Toyota/Citroen/Peugeot/Opel samarbetsbilarna
* Ingen kina-elbil
* Enligt Makten är man tydligen helt blåst om man ger mer än 100.000 kr för en bil, men låt oss säga en budget på kanske 300.000 kr?
* Inte äldre än kanske 2020?

Önskemål:
* Tillförlitlig
* Bara en drivlina, helst EL med typ 300 km räckvidd en vinterdag, men bensin fungerar väl också (inte diesel)
* Inte en VW
* Har fått väldigt stark avrådan från Toyota/Citroen/Peugeot/Opel samarbetsbilarna
* Ingen kina-elbil
* Enligt Makten är man tydligen helt blåst om man ger mer än 100.000 kr för en bil, men låt oss säga en budget på kanske 300.000 kr?
En rymlig bil, hyfsat ny, utesluter de billigare märkena, dra tungt och gärna elbil för 300k? Tror du får resa några år framåt i tiden eller hitta en bil som gått långt.

En rymlig bil, hyfsat ny, utesluter de billigare märkena, dra tungt och gärna elbil för 300k? Tror du får resa några år framåt i tiden eller hitta en bil som gått långt.
Jag är fullt medveten om att bilen jag önskar inte ens tillverkas idag, så jag kommer behöva göra avkall på vissa av önskemålen. ?

Önskemål:
* Tillförlitlig
* Inte en VW
* Ingen kina-elbil
Ford transit tourneo Grand connect?

Med tanke på en WLTP-räckvidd på 86 km eller något liknande så ska man vara bra jädra skicklig förare, eller ha konstant nedförsbacke, för att pressa ur mer än 100 km räckvidd.

Som sagt, realistisk räckvidd vid blandad körning är runt 50 km vintertid och 70 sommartid.

Jag hade gärna haft en starkare elmotor och klenare bensinmotor, kanske 50% större batteri och haft bensinmotorn som en ren generator istället. Med tanke på att V90n har typ 2m motorhuv borde det ju få plats lite batteri där...
Angående V90 och dess släktingar är det samma sak med elmotorn som med batteriet - en markant uppgradering kom sent 2022. 145 hk räcker gott för all normal körning, tycker jag. I övrigt håller jag med - en bisarrt lång motorhuv och bara ”for show”.

Det finns ju några bilar som kör lösningen där bensinmotorn är en ren generator. Det de har gemensamt väl att de alla är imponerade ineffektiva när batteriet är slut. Ingen har löst det på ett bra sätt helt enkelt.

Angående V90 och dess släktingar är det samma sak med elmotorn som med batteriet - en markant uppgradering kom sent 2022. 145 hk räcker gott för all normal körning, tycker jag. I övrigt håller jag med - en bisarrt lång motorhuv och bara ”for show”.
Jag har den nya varianten...

Tillbaka
Topp