[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

hur gjorde du innan du rätt nyligen blev med bil?
Jag var låst till att vistas kring min egentliga bostad samt jobbet. Och jag skaffade bil för att slippa det.

som jag ser det är det en vinstaffär om det tar dubbelt så lång tid kombinera kommunalt och cykel jämfört med den närmast helt bortslösade tiden i bilen. den tiden är mentalt sett för mig arbetstid. först när man är hemma känns arbetstiden slut.

tid på tåg är min egen. där gör jag saker som jag annars gjort hemma. äter frukost, surfar på happy exempelvis.

tid på cykel är också min egen. träningstid.

ibland tvingas man ta bilen för man har något att hinna till efter jobbet. det är helt ok, och bilen ger här vissa fördelar. har man inte den pressen kan hemresan hellre förnöjas på olika andra sätt.

jag har drygt tio mil till jobbet.
Mina fritidsintressen sker utomhus, så jag kan omöjligen se pendling med tåg som nåt annat än att vara inlåst. Till råga på allt med massa främmande människor, varav en icke obetydlig del är knäppskallar. Sitter lätt hellre samma tid i bilen, och ger det dessutom en ordentlig tidsvinst är det inget att ens fundera över. Två timmar istället för en i vardera riktningen vore bara total idioti.

Just nu lutar det åt en VW id7 kombi med 4x4, men finns det bättre alternativ?

Nej, skulle jag säga.

Däremot kan man argumentera för att kombin i stort sett inte tillför mer bagageutrymme jrft m ”sedanen” (kombikupén), och privatleasar man blir prisskillnaden oförsvarbar. Som förmånsbil torde dock kostnaden knappast skilja alls.

Försökte, men min fru lade in sitt veto. Själv gillade jag 9-3:an :D

Fast det är sjukt vad små den tidens familjebilar är när man försöker peta in moderna barnstolar.
Jag förstår din fru med tanke på livssituation, familj och behov. Men min 9-3 är rätt otrolig, utdömd av verkstad 2018 när jag köpte den för nästan ingenting, rullar fortfarande besiktigad och godkänd till slutet oktober. Då provar vi igen. Rullar mest korta sträckor sällan, men har vid olika tillfällen varit norr om Haparanda, norr om Kiruna, Öland, Gotland, Amsterdam, mm. Då är felet som den dömdes ut för, dålig komp kall, inte ens åtgärdat.

Edit: Vi har bara kört den norr om Haparanda. Övriga resor har släktingar, nära vänner med bilproblem gjort.

Tåg är jättebra. När det fungerar. Problemet är att det inte går att lita på skiten. Minsta störning så havererar allt. Klassikern ”spårspring Sthlm södra” innebär totalstopp i 1-2 timmar, sedan följdförseningar hela kvällen. Växelfel, signalfel, personalbrist är andra klassiker.
det är sant. skulle under inga förhållanden överhuvudtaget i vårt land planera för tåg på väg till ett avgående flyg.

dock är tågsystemet förhållandevis stabilt före kl 07. under snart tio års tågpendling har det krånglat så jag varit sen till jobbet mindre gånger än handens fingrar.

eftermiddagar på väg hemär en helt annan femma, typ varannan vecka är det kaos och inställda tåg, och trängsel på de som går. lite hipp som happ sådär. då köper man en förstaklassbiljett och surfar vidare på happy.

inte heller biltrafiken är störningsfri, särskilt inte till och från nacka, där makten lär bo. och när det blir stopp där kan du göra nada nyttigt eller roligt. trefilsvägar och deras inbyggda totalstopp timmavis kan vi ta en annan gång. skulle jag inte heller välja på väg till ett flyg.

...
dock är tågsystemet förhållandevis stabilt före kl 07. under snart tio års tågpendling har det krånglat så jag varit sen till jobbet mindre gånger än handens fingrar.

eftermiddagar på väg hemär en helt annan femma, typ varannan vecka är det kaos och inställda tåg, och trängsel på de som går. lite hipp som happ sådär. då köper man en förstaklassbiljett och surfar vidare på happy.

...
Detta verkligen! Pendlade mycket mellan Stockholm och GBG ett gäng år.
Om man kommer ut på banan innan nån annan lyckats fucka upp det så är man safe och kommer fram i tid. Dessutom har de haft hela natten på sig att få fram tågsettet till sin startplats. Åker man senare på dagen ökar risken snabbt för att något annat tåg fått fel framför och stör.

Morgonen är ju inget problem, är det uppfuckat då tar man ju bara bilen eller jobbar hemifrån. Dock kan ju nåt hända även då när man sitter på tåget… Men när man ska hem är ju värre, då är man låst till tåget och skiter det sig då är man rökt. Alternativen få och extremt tidskrävande. Med bil går det oftast att komma runt ev problem.
Tåget till flyget är ju dock klockrent, 17 minuter (typ dubbelt så snabbt som bilen) och all skit sker ju 9 ggr av 10 söder om Arlanda, så bara tåget går är det lugnt.

Du tror inte att du kan få bra inbyte hos Skoda mot en Enyaq? Snarlikt lastutrymme jämfört med id7 kombi. I alla fall om man kikar på specarna.
Inbyte kvittar då företaget leasat den men ser inga fördelar med Skodan mot id7 och priset skiljer inte så mycket. Id7 har bättre räckvidd vilken är en fördel då vi ska använda den på tjänsteresor osv

Inbyte kvittar då företaget leasat den men ser inga fördelar med Skodan mot id7 och priset skiljer inte så mycket. Id7 har bättre räckvidd vilken är en fördel då vi ska använda den på tjänsteresor osv
Nä, ID7 är väl lite nyare teknik i. Plus att det går att köra fram bilen från en parkeringsplats med hjälp av en app. Sådant är lite fränt (ett tag).

Morgonen är ju inget problem, är det uppfuckat då tar man ju bara bilen eller jobbar hemifrån. Dock kan ju nåt hända även då när man sitter på tåget… Men när man ska hem är ju värre, då är man låst till tåget och skiter det sig då är man rökt. Alternativen få och extremt tidskrävande. Med bil går det oftast att komma runt ev problem.
Tåget till flyget är ju dock klockrent, 17 minuter (typ dubbelt så snabbt som bilen) och all skit sker ju 9 ggr av 10 söder om Arlanda, så bara tåget går är det lugnt.

Min Brompton har räddat mig otaliga gånger när pendeln hem har varit inställd. Till skillnad från andra strandade resenärer tar jag mig till alternativ busstrafik 5 km bort på 20 minuter. Men på Nynäsbanan har det inte varit så ovanligt med strul även på morgonen senaste året eller så. Annars var det rätt OK i många år när MTR körde tågen, enda tills beställaren tyckte de skulle avskaffa tågvärdarna och massa folk sa upp sig.

Men bilen är verkligen inget alternativ för min resa, två timmars jobbtid försvinner plus att det potentiellt kan ta "hur lång tid som helst".

Senast ändrad:
Många idag planerar väl inte ens att betala huset.
Lätt att säga för dom som köpte husen när dom inte kostade "något". Jämfört mot inkomst så har priserna stigit väldigt mycket, och egentligen på rätt kort tid. DÄrför finns det väl ingen anledning att försöka betala av ett lån helt enkelt :)

Jag skulle för övrigt säga: Får man in en id7 i budgeten så är det nog en riktigt fin bil. Fortfarande rätt ovanlig där jag bor, till skillnad mot Y och id4.

Flytta är väl egentligen det rationella. Kan tänka mig att att avstånd till jobb innan flytt har ökat lavinartat på 25 år. (Flyttar själv inte dit jag jobbar)

Eller byta jobb ?
Jag gjorde det för att slippa tågpendling Uppsala-Stockholm. Lätt värt det trots att det i vissa avseenden var en nedgradering rent jobbmässigt. Att ha sju minuter på cykel till jobbet är den största lyxen i min vardag, och även om jag håller med om att tågpendling kan funka som egentid så går det inte att komma ifrån att det går bort mycket tid och strular ofta.

Sen beror det förstås på en massa saker vilket alternativ som är bäst (typ av jobb, familjesituation, ekonomi, fritidsintressen etc.) . För mig med familj rotad i Uppsala och som mest kör Officepaket och kaffemaskin på dagarna så var det ett lätt val när tillfälle gavs. (Jobbytet gjordes innan corona och distansarbete blev mer standard. Kanske hade kalkylen sett annorlunda ut idag.)

För övrigt tycker jag också att ID7 Tourer ser riktigt intressant ut (gissar att det blir svårt med hundbur i halvkombin trots i princip samma bagagevolym i liter). Nu ska dock yngsta barnet börja övningsköra, så manuella (och avbetalade) bensinaren får hänga med ett litet tag till. Tänker att det inte skadar att ha kort för manuell låda även om det är på utdöende.

/J

Första egna bilarna lär ju vara äldre begagnade och då är utbudet av automatbilar inte så stort. Så jag tror det är smart.

Post-corona-hemarbete har verkligen ändrat min arbetssituation. Annars hade jag nog bytt jobb. Förstår inte hur jag orkade pendla varje dag en dryg timme enkel resa.

Fick hyrbil m bensin o batteri. Ligger en schucko under baggegolvet.
Kan jag koppla den till 13A med rimligt chans att det inte exploderar? Jag fick den med tomt batteri o det är väl kul att testa hur den andra halvan lever

Normalt så sitter det en tempsensor i kontakten. Så ett uttag nära/vid centralen i gott skick och inga förlängningssladdar, timers eller annat jox mellan så är du tämligen safe.

Sen brukar det allra minst att ställa ner hastigheten i bilen till typ hälften. Det skulle jag göra om det går. När jag kört shuko tidigare har jag kört 8-10A.

Normalt så sitter det en tempsensor i kontakten. Så ett uttag nära/vid centralen i gott skick och inga förlängningssladdar, timers eller annat jox mellan så är du tämligen safe.

Sen brukar det allra minst att ställa ner hastigheten i bilen till typ hälften. Det skulle jag göra om det går. När jag kört shuko tidigare har jag kört 8-10A.
13A sitter i garage 1m från leverantörens skåp.
Jag måste prata med bilens menyer? Det blir spännande klarade knappt sätta på P1.

Säker på att det är 13A säkring? Det är väl vanligast att man sätter in om det bara är draget 1.5mm2 kabel mem 10A inte riktigt räcker?

Men det ska ju klara avsäkrad effekt så jag hade kört på. Men jag kan inte rekommendera någon annan att göra det :-)

Säker på att det är 13A säkring? Det är väl vanligast att man sätter in om det bara är draget 1.5mm2 kabel mem 10A inte riktigt räcker?

Men det ska ju klara avsäkrad effekt så jag hade kört på. Men jag kan inte rekommendera någon annan att göra det :-)
Jag har 13 A schuko bredvid 16A 3fas. Elektrikern ville inte sätta 16A på en schucko. Nej, det behövs kanske inte men more is more.
Sladden är nog inget problem den ligger utanpå väggen. Däremot har jag överhettat förlängningssladdar lite trots att de är för 16A. Lite gör inget som vi säger inom DIY

Är ju inte jättestort batteri på hybriderna heller så det borde inte ta mer än 2-3 timmar att ladda.
Det är nog lugnt. Vill bara testa lite i morgon när jag ändå har tillgång.

VW Arteon. Drog 8.3 ner från Landskrona på E6. Tungt att släppa runt på ett tomt batteri antar jag.

Nu är jag hemma och leter efter var sladden ska in.

Det gick inte att ladda i samma hål som man häller i bensin så jag fick vända på bilen och öppna en hemlig lucka. (den lär ju inte sitta kvar länge om man har barn som ska trafikera garaget)

Nu laddar den 6.2A och 1400 watt på reducerad strömsyrka.
Det är ju inget.

Kvitt eller dubbelt?

De första dagarna innan vi fick laddaren monterad hemma körde jag på 3x16A → 3xSchuko-förgrening och inget brann upp på 12A på de gångerna i alla fall...

Här i vårt elnät så har vi fått effekttariff infört. Nu så vill man hålla ner effekttopparna så gott det går.

Ja, först inför man timpriser så folk ska bränna av så mycket som möjligt vissa timmar, sedan inför man effekttariff för att kompensera ?
Ja, det krockar lite med varandra. Gissar att elproducenterna vill att man skall använda elen när det är minuspriser, men effekttariffen säger annat.
Sedan så är det lite olika modeller av uträkningen av tariffen hos olika nätägare. En del känns som de vill ha in några kronor extra och några vill mest bara kapa de mest kritiska topparna.

Det som retar mig är att man redan betalar för det där iom det är olika kostnad beroende på hur stor säkring du har. Man betalar redan mer för att kunna ta ut mer.
Det är nog så enkelt att alla vill försöka göra sin del av kakan så stor som möjligt nu när vi ska gå över till elbilar. Så även nätägaren.

Det är nog så enkelt att alla vill försöka göra sin del av kakan så stor som möjligt nu när vi ska gå över till elbilar. Så även nätägaren.

Att pengarna ska in är helt klar, att vi står inför investeringar i elnäten på en nivå få har insett än är också klart.
Men man behöver ta rätt betalt för rätt sak.

Är ju inte jättestort batteri på hybriderna heller så det borde inte ta mer än 2-3 timmar att ladda.
VW Arteon skall ha ett batteri på 13kWh,
så att ladda det från ett 230V/10A uttag kan ta mer än 4,5 timmar.

VW Arteon. Drog 8.3 ner från Landskrona på E6. Tungt att släppa runt på ett tomt batteri antar jag.
Det var väl onödigt mkt.
Men beror inte det till största delen på blyfoten?
För som du själv har skrivit tidigare
Allt på 140 väg utom några km.

Hos en av bilhandlarna jag provkörde bilar för nån vecka sedan fick jag höra att jag var konstig som haft min nuvarande bil så länge (8 år eller något sånt).
Han bytte tydligen bil varje år.
Själv är jag inte helt säker på vem av oss som var konstig egentligen.

Ja, först inför man timpriser så folk ska bränna av så mycket som möjligt vissa timmar, sedan inför man effekttariff för att kompensera ?
Och jag som ibland trycker ut 17 oönskade kW får i stället skatteavdrag. Slipper jag betala för den effekten?
Är det lokala begränsningar man försöker lösa med tariffen eller är det på högre nivå?

Sala Heby Energi är de som jag sett som har högst pris per kilowatt för effekttopparna. 135 SEK per kilowatt på medelvärdet av de tre högsta topparna per kalendermånad under höglasttid (07-19 vard).
Det är ganska så dyrt tycker jag.

Sala Heby Energi är de som jag sett som har högst pris per kilowatt för effekttopparna. 135 SEK per kilowatt på medelvärdet av de tre högsta topparna per kalendermånad under höglasttid (07-19 vard).
Det är ganska så dyrt tycker jag.
Är det fri prissättning? I så fall, varför inte ta tusenlappen jämt per kilowatt för effekttoppen...

Är det lokala begränsningar man försöker lösa med tariffen eller är det på högre nivå?
När elen var som dyrast för ett par år sedan, vintern 22/23, så var det ju såpass stor risk för effektbrist att det hottades om både frånkoppling och ransonering, men effektförbrukningen sjönk med hela 40% (om jag kommer ihåg rätt) så som tur var slapp vi allt det elände det kunde ha blivit.
Men det visar att även under smällkalla vintern finns det en hel del att spara på i effekttopparna.
Med effekttariff kan vi förhoppningsvis sänka en del, alternativen vill åtminstone jag slippa...
Men jag skulle vilja ha en display på väggen som visar den momentana effektförbrukningen,
inte ytterligare en app!

Ta en gammal surfplatta och kör en app för valfri modul kopplad till elcentralen?
Ställ surfplattan på någon fint snidad hållare.

När elen var som dyrast för ett par år sedan, vintern 22/23, så var det ju såpass stor risk för effektbrist att det hottades om både frånkoppling och ransonering, men effektförbrukningen sjönk med hela 40% (om jag kommer ihåg rätt) så som tur var slapp vi allt det elände det kunde ha blivit.
Men det visar att även under smällkalla vintern finns det en hel del att spara på i effekttopparna.
Med effekttariff kan vi förhoppningsvis sänka en del, alternativen vill åtminstone jag slippa...
Men jag skulle vilja ha en display på väggen som visar den momentana effektförbrukningen,
inte ytterligare en app!
Borde gå att få mätaren att visa effekt, någon som provat?

Och jag som ibland trycker ut 17 oönskade kW får i stället skatteavdrag. Slipper jag betala för den effekten?

Effekttoppar är precis som solceller (förutom de väldigt stora parkerna) mest ett problem på lokal nivå. I stort så jämnar mycket ut sig.

Ett problem man har är att man inte dimensionerat för att alla faktiskt ska ta ut sina t ex 20A. Man sammanlagrar och dimensionerar efter det.
Med solceller, man har dimensionerat ner stegvis ut från transformatorn efterhand det blir färre hushåll på kablarna. Nu ska sista huset skicka tillbaka effekt med solceller, då trillar allt.
På samma gång så har man stegat upp transformatorena ut från primärstationen för att kompensera med spänningsfallet för att alla ska få jämn effekt. Nu stoppar vi in effekt i andra änden och har inget sätt att reglera det.
När solcellerna sen slutar ge effekt så ska vi börja ladda bilar.

Näten behöver byggas om för vi använder inte det som förr och modellen för att ta betalt behöver anpassas efter det. Jag tror dock att gummibandet där i mellan kommer hinna bli långt.

Men är inte timdebitering med en multiplikator för storlek på huvudsäkring ett både mer pricksäkert och pedagogiskt sätt att styra förbrukningen?

Det är väl skitsamma om man drar många W när det är lågt effektbehov i nätet?

Och att alla hatar elbolagen och därmed automatiskt hatar alla sätt de tar betalt för har de ju sig själva att skylla. De ligger där och skräpar i botten av förtroendeskalan tillsammans med försäkringsbolagen, bankerna och larmbolagen. Skitföretagen man har svårt att göra sig av med men helst skulle fimpa för gott om man fick chansen.

Effektavgiften kommer vara för svår för att förstå för många. Det är hopplöst även bland elbilsentusiaster att få alla att fatta skillnaden mellan kWh och kW.. det rimliga vore att bygga in det i timpriset på något vis, att ha två ofta motstridiga parametrar att ta hänsyn till kommer inte leda till något bra.

I BRF:en har vi redan effektavgift då vi har ett effektabonnemang (säkringen är större än 63A då blir det så iaf med Ellevio). 93 kr / kW + moms. Å andra sidan så är fasta månadsavgiften bara 260kr + moms.

Tillbaka
Topp