Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast bättre än 7-sitsig SUV…Klok dotter. Familjebuss är ju ren förnedring. För alla inblandade, även om förarna inte inser det.
Fräscht golv.Gärna en gammal med röd "plysch"
Det vore drömmen, party...? Visa bilaga 592358v
Epilog: efter ca 2 månader med Hondan så ”säljs” den nu till min brorsa för 3000kr (=vägskatten) plus massa älgkött. Som jag skrev i trasiga-bilar-tråden nån gång så visade sig kopplingen vara kass. Så mitt köp av billig bil blev dyrt. (21000 kr inköp plus 10000 kr i nästan meningslösa reparationer). Jag har dock kört den 600 mil och den funkar faktiskt riktigt bra på alla sätt utom kopplingen (vilket ändå är en viktig del i en manuell bil…).Hahaha! Men tänk på mig då! Det är ju mig det är synd om! Och mina närmaste!
(Ett skäl att det blev en riktigt billig bil är att denna nog blir kortlivad, sannolikt blir det förmånsbilsköp ganska snart. Får se om jag orkar starta en traumabearbetningstråd om det också i så fall.)
Appappappapp - inte Cittra. Det var lågt.Jag läste något gammalt inlägg och gick igång på begad fin-Toyota (Lexus). Hoppas det går bra med cittrorna.
Nä, varför göra det enkelt för sig… ;-)Jag läste något gammalt inlägg och gick igång på begad fin-Toyota (Lexus). Hoppas det går bra med cittrorna.
Appappappapp - inte Cittra. Det var lågt.
Pengarna kan väl fortfarande "ta slut" så att säga? bonusen har ju krävt budgettillskott de flesta år, vad händer om de helt enkelt inte ger mer pengar till kassan?Det är inte omöjligt att även bilar som beställs idag har rätt till klimatbonus. Kanske är det ändå så att ett pressmeddelande inte duger för att ändra regler med en dags varsel?
"Den gamla förordningen som fortfarande gäller ger alla som köper elbil rätt att få 50 000 kronor i bidrag, men nu måste regeringen ändra sin förordning retroaktivt. Att ge en förordning retroaktiv verkan kan strida mot svenska författningslagar, så det råder fortfarande oklarheter kring införandet."
![]()
Kaos runt indragna klimatbonusen – inget beslut från regeringen | Carup.se
Det råder kaos runt den indragna klimatbonusen, kan Carup avslöja. Över två månader efter det hastiga beslutet finns inte någon ny förordning från regeringen på plats. Och stora oklarheter med rutinerna gör att bonuspengarna riskerar att försenas kraftigt för 10 000-tals bilköpare. – Det finns...carup.se
Kommer verkligheten och stökar till det nu igen...Det är inte omöjligt att även bilar som beställs idag har rätt till klimatbonus. Kanske är det ändå så att ett pressmeddelande inte duger för att ändra regler med en dags varsel?
"Den gamla förordningen som fortfarande gäller ger alla som köper elbil rätt att få 50 000 kronor i bidrag, men nu måste regeringen ändra sin förordning retroaktivt. Att ge en förordning retroaktiv verkan kan strida mot svenska författningslagar, så det råder fortfarande oklarheter kring införandet."
![]()
Kaos runt indragna klimatbonusen – inget beslut från regeringen | Carup.se
Det råder kaos runt den indragna klimatbonusen, kan Carup avslöja. Över två månader efter det hastiga beslutet finns inte någon ny förordning från regeringen på plats. Och stora oklarheter med rutinerna gör att bonuspengarna riskerar att försenas kraftigt för 10 000-tals bilköpare. – Det finns...carup.se
Pengarna kan väl fortfarande "ta slut" så att säga? bonusen har ju krävt budgettillskott de flesta år, vad händer om de helt enkelt inte ger mer pengar till kassan?
Epilog 2.0: DS3an funkar utmärkt, allt lyckligt där. Måste ge lite cred till bilhandlaren Carla som var extremt bra att handla av!Epilog: efter ca 2 månader med Hondan så ”säljs” den nu till min brorsa för 3000kr (=vägskatten) plus massa älgkött. Som jag skrev i trasiga-bilar-tråden nån gång så visade sig kopplingen vara kass. Så mitt köp av billig bil blev dyrt. (21000 kr inköp plus 10000 kr i nästan meningslösa reparationer). Jag har dock kört den 600 mil och den funkar faktiskt riktigt bra på alla sätt utom kopplingen (vilket ändå är en viktig del i en manuell bil…).
Nu är jag sjukt trött på gamla bilar och har tagit mitt förnuft till fånga och till fiskarns glädje (?) gått all in på det franska spåret: jag och frun kommer ha varsin lätt begagnad förmånsbil i våra respektive företag, det blir en DS3 e-tense (helt elektrisk) och en bensin DS7. Fina bilar som båda garanterat kommer få lägre milkostnaden än Honda-jäveln.
Om du skall hyra rekommenderar jag att googla på användarupplevelser som folk haft med lynk. Många problem med trasiga och skitiga bilar vid leverans samt att de inte klarar av att hantera service och däckbyten. Uthyrningsfunktionen är också vaporware som ej existerar.Epilog 2.0: DS3an funkar utmärkt, allt lyckligt där. Måste ge lite cred till bilhandlaren Carla som var extremt bra att handla av!
DS7an som köptes osedd från stor och välrenommerad firma i Skåne var inte alls bra! Saknade massa utrustning som angavs i annonsen och var (för att vara 3 år gammal och drygt 3000mil) riktigt sunkig. Så den lämnades tillbaka med en massa strul, så nu fortgår jakten på bil. Jag vacklar lite och börjar kanske bli beredd att rucka på mina principer om att inte stötta diktaturer och funderar på Lynk och Co 01. Den ligger bra till i pris och är välutrustad och går långt på el. Svårslagen på pappret tyvärr...
Nej köper i så fall.Om du skall hyra rekommenderar jag att googla på användarupplevelser som folk haft med lynk. Många problem med trasiga och skitiga bilar vid leverans samt att de inte klarar av att hantera service och däckbyten. Uthyrningsfunktionen är också vaporware som ej existerar.
Nä, håll på dina principer tycker jag.Jag vacklar lite och börjar kanske bli beredd att rucka på mina principer om att inte stötta diktaturer och funderar på Lynk och Co 01.
Epilog 3: DS 3an levererar - riktigt mysig och avslappnad! Älskar den! Räckvidden kunde väl varit bättre men men. Ca 18-20 mil nu på vintern om man kör försiktigt.Epilog 2.0: DS3an funkar utmärkt, allt lyckligt där. Måste ge lite cred till bilhandlaren Carla som var extremt bra att handla av!
DS7an som köptes osedd från stor och välrenommerad firma i Skåne var inte alls bra! Saknade massa utrustning som angavs i annonsen och var (för att vara 3 år gammal och drygt 3000mil) riktigt sunkig. Så den lämnades tillbaka med en massa strul, så nu fortgår jakten på bil. Jag vacklar lite och börjar kanske bli beredd att rucka på mina principer om att inte stötta diktaturer och funderar på Lynk och Co 01. Den ligger bra till i pris och är välutrustad och går långt på el. Svårslagen på pappret tyvärr...
Hur vanliga är 800V-laddarna? De borde väl bli allt vanligare med tiden? Hur vet man enklast vilka som är 800v så jag slipper stå där i en evighet?Det jobbiga med 800v-bilarna (iaf Kia och Hyundai) är att de inte alls laddar så snabbt om inte laddaren är 800v. Men både Kia EV6 och Hyundai I5 tror jag är riktigt fina bilar, och Kian går ju dessutom att köpa verkar det som.
Kian är ju ful att när de släppte den bestämde jag mig för att tiden med KIA är över. Sen att de har grava problem med sin serviceorganisation, tramsiga reservdelspriser och kvallitetsproblem.... nä - världen har nog passerat peek-kia.Det jobbiga med 800v-bilarna (iaf Kia och Hyundai) är att de inte alls laddar så snabbt om inte laddaren är 800v. Men både Kia EV6 och Hyundai I5 tror jag är riktigt fina bilar, och Kian går ju dessutom att köpa verkar det som.
Det är nog lite olika Ionity i Kriganstad beklagade sig EV6 nissen jag träffade där i vintras att han fick 60-70 kW.... Nu är iofs Ionity rätt struliga, opolitliga och ofta upptagna. Kör 100% SuC numera på långresa. Fungerar alltid, snabbt och pålitligt.Är inte 100% insatt, jag kör hårt med Teslas egna laddare när jag är ute på långresor eftersom de finns "överallt" och har många platser + att det är vad bilen ruttplanerar med.
Får 250kW ca om jag rullar in med ganska tomt batteri. Har kompletterat med ett OKQ8-kort (fungerar utan extra kostnader även på Virta och Eon men till skillnad från deras egna kort behöver man inte deponera pengar i förskott) och kort hos Incharge och Mer. Det + Easypark-appen har jag levt med hittills och egentligen mest använt till destinationsladdning förutom Teslas laddare.
Ionity vet jag ger bra fart med EV6 dock men de verkar vara ganska upptagna.
Helt anekdotiskt; Körde en Peugeot 307 SW med glastak i tio år. Visst hade den ett och annat småfel under åren men glastaket var inte ett. Saknar det faktiskt, härlig känsla med panoramatak. Peugeot hävdade för övrigt att det var starkare än ett vanligt plåttak, men vem vet.Hur är det med glastak på bilar? Jag velar mellan en Tesla model Y, Skoda enyaq, eller att förlänga/köpa loss "min" Hyundai kona electric. Volvo XC40 recharge är väl inte helt utesluten heller. Ioniq 5 och Kia Ev6 har jag nog uteslutit.
Jag gillar alla, men MY finns väl? bara med glastak. Känner mig skeptisk med tanke på stenskott och älgar.
Är en fantastisk känsla att kunna se cyklarna på taket när man är ute och kör.Hur är det med glastak på bilar? Jag velar mellan en Tesla model Y, Skoda enyaq, eller att förlänga/köpa loss "min" Hyundai kona electric. Volvo XC40 recharge är väl inte helt utesluten heller. Ioniq 5 och Kia Ev6 har jag nog uteslutit.
Jag gillar alla, men MY finns väl? bara med glastak. Känner mig skeptisk med tanke på stenskott och älgar.
Skoda SuperbHar tråden blivit en allmän bilköpsfrågatråd? Jag skjuter in lite funderingar, någon får väl peka mig till annat hörn i vardagsrummet annars.
Jag är sjukt less på vår Honda CRV. Det var ett prisvärt köp av släkting som hade lågt miltal. Men den är tråkig, bullrig, och jag tycker inte jag sitter bra.
Fyrhjulsdrift blir nog krav, viss ökad framkomlighet är välkommet. Måste finnas massa plats. Det bör finnas någorlunda plats kvar i baksätet bakom 190cm chaufför, och generöst bagage.
Vill inte heller har ny bil. Den får gärna vara lite repig så jag inte gråter om den får nya skador. Prisklass upp till 100k ca.
Tyst kupé och allmän långåkarkomfort ligger på hög prio.
Sneglat endel på "tuffa kombis" typ audi allroad, volvo xc70, Subaru Outback. Men har inte stängt dörren till SUV (som jag dock ofta tycker är små på insidan). XC60 kanske? Och ibland drömmer jag om Land rover discovery...
I prisklassen handlar det ju kanske mer om exemplaret än generellt om märke/modell. Men jag är ändå rådvill. Vad tänker happy? Vilken bil ska jag ha?
Glastak är nice. Känns friare. Helt onödigt egentigen, men jag gillar det.Hur är det med glastak på bilar? Jag velar mellan en Tesla model Y, Skoda enyaq, eller att förlänga/köpa loss "min" Hyundai kona electric. Volvo XC40 recharge är väl inte helt utesluten heller. Ioniq 5 och Kia Ev6 har jag nog uteslutit.
Ja den med fyrhjulsdrift är lockande. Men läst olika om bullernivån i den?Skoda Superb
Bra baksäte iaf! Måste vara en de bästa bilarna sett till plats i baksäteJa den med fyrhjulsdrift är lockande. Men läst olika om bullernivån i den?
Inte en bullrig bil på något sätt. Möjligtvis pre 2015...Ja den med fyrhjulsdrift är lockande. Men läst olika om bullernivån i den?
Om du vill ha utrymme ska du inte köpa en XC60.Har tråden blivit en allmän bilköpsfrågatråd? Jag skjuter in lite funderingar, någon får väl peka mig till annat hörn i vardagsrummet annars.
Jag är sjukt less på vår Honda CRV. Det var ett prisvärt köp av släkting som hade lågt miltal. Men den är tråkig, bullrig, och jag tycker inte jag sitter bra.
Fyrhjulsdrift blir nog krav, viss ökad framkomlighet är välkommet. Måste finnas massa plats. Det bör finnas någorlunda plats kvar i baksätet bakom 190cm chaufför, och generöst bagage.
Vill inte heller har ny bil. Den får gärna vara lite repig så jag inte gråter om den får nya skador. Prisklass upp till 100k ca.
Tyst kupé och allmän långåkarkomfort ligger på hög prio.
Sneglat endel på "tuffa kombis" typ audi allroad, volvo xc70, Subaru Outback. Men har inte stängt dörren till SUV (som jag dock ofta tycker är små på insidan). XC60 kanske? Och ibland drömmer jag om Land rover discovery...
I prisklassen handlar det ju kanske mer om exemplaret än generellt om märke/modell. Men jag är ändå rådvill. Vad tänker happy? Vilken bil ska jag ha?
Finns orsaker att hålla sig borta ifrån Kia/Hyndai. Jag gillar inte usel kvallite, usla verkstäder och barnarbete.Nu är jag i och för sig en ganska usel bilköpare men jag skulle inte köpa en halvgammal familjebil för 100’. Hellre lägga lite mer och få en fräsch bil eller hälften så mycket och få en bil med ungefär lika stor risk att åka på stora reparationskostnader (men då ha 50’ att lägga på reparationer i värsta fall).
Och apropå diskussion om nyare elbil: Volvo XC40 känns extremt oprisvärd jmft med en Tesla Model Y. Själv är jag som sagt mycket nöjd med Kia EV-6. Kostnad ungefär (?) som XC40 men mycket större, snålare, modernare och mer snabbladdad.
Om du vill ha mycket benutrymme bakom en chaufför på 190 så går nog v70/xc70 också bort.Om du vill ha utrymme ska du inte köpa en XC60.
Barnarbete var nytt för mig... Låter ju sisådär onekligen, men jag tror iofs att batterierna och deras ursprungsmaterial är ett betydligt större etiskt problem än det du nämner. Sen att du verkar ha en fix idé om att Kia och Hyundai har usel kvalitet och usla verkstäder tar jag på kontot "anekdoter" snarare än fakta.Finns orsaker att hålla sig borta ifrån Kia/Hyndai. Jag gillar inte usel kvallite, usla verkstäder och barnarbete.
![]()
Larmet: Barnarbete hos Hyundai och Kia i USA
Minderåriga migranter jobbar i underleverantörernas fabriker, enligt en rapport.www.vibilagare.se
Jag tycker inte bullernivån är särskilt hög ?Ja den med fyrhjulsdrift är lockande. Men läst olika om bullernivån i den?