[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
För mig är det där en fullständigt meningslös produkt. Visst, den kan lösa en liten del av mitt transportbehov, men jag skulle ändå behöva en ”riktig” bil för merparten av transportbehoven, och då kan jag ju lika gärna använda den även för de tillfällen den där skulle ha kunnat användas. Den där skulle bara innebära extra kostnad för inköp, service och parkering. Men för nån annan kan det ju finnas ett användningsområde.Kanske skulle vara roligt att köra ett jämförelsetest mellan en sådan "microbil" och en ellastcykel?
De som ligger ute på Blocket har i alla fall ett hyfsat lågt inköpspris.
En del argumenterar att det går inte att ta cykeln till affären pga stöldrisken, är det säkrare när det kommer till stöld med en microbil?
Förvaring när man bor i lägenhet, blir det lättare eller svårare jämfört med en lastcykel? Tänker om man hyr en parkeringsplats och kan ladda via motorvärmaruttaget (efter godkännande från styrelse/hyresvärd osv).
Enligt wikipediasidan så skall den ladda från tomt batteri till fullt på runt 3,5h på ett 10 A-uttag. Om det är räknat från 0% eller 20% och upp till 100% eller 80% vet jag inte.
Känns en microbil mer stöldsäker än att låsa lastcykeln i cykelstället utanför lägenheten?
För min del så skulle en sådan bil bara ersätta cykelresor egentligen. Skulle väl vara skönt de mest regniga dagarna när man trampar till affären med lastkärran bakom cykeln, men de resorna gör jag ju utan att ta bilen ändå.
Inte så roligt att ligga i 80 knyck med en microbil på motorväg där det är 100-120 knyck, men det gör man inte heller med lastcykel.
Skall man på middag hos bekanta kan det vara skönt att ta en sådan bil jämfört med att cykla och ha ombyte med sig i ryggsäcken? Hitta parkeringsplats bör vara enklare än med en vanlig bil också. Mer stöldsäkert jämfört med lastcykel?
Finns det bra dubbdäck att få tag på i så små dimensioner? 13" är inte jättevanligt längre.
Edit: I en Blocketannons finns följande text "Ladda från 0% till 100% tar 3 timmar, Räckvidden ca 9 mil."