Raggamuffin
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Inte alla laddare är så roliga att använda med släp heller... gäller att ha koll då.
Ser rätt många som får koppla av. Men där jag kör finns inga laddare ändå.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte alla laddare är så roliga att använda med släp heller... gäller att ha koll då.
Min Q4 ligger på 510+ km WLTP. testade med tomt gallersläp i 18 mil, sedan lastat med ved tillbaka. Fick ladda efter 25 mil, och då var det bra nära tomt. Så hästtrailer, var glad om du kommer 20 mil.
Jag är helnöjd med elbil, men för den som kör med släp ofta är det tyvärr inte funkis än.
Edit: För mig som ännu bara har B-kort, och försöker följa de flesta lagar vi har, var det dessutom mycket begränsad tillgång på hyrsläp. Men kör du "typ hästtrailer" har du väl redan BE.
Jag killgissar att förbrukningen går upp minst 25%. Iofs kör man max 80kmh med släp...
Mycket möjligt, gallersläp är ju ett enda stort exempel på hur man inte designar något aerodynamiskt, och en del hästsläp är ju någorlunda aero-utformade. Men hästsläpet med sin större yta har ju rimligen också en hel del drag?Tjena!
Gallersläp är aerodynamiskt markant sämre än hästsläp. Märktes tydligt när jag hade min snål V70.
Ja såklart. jag räknar ju med att man inte gör dylika avstickare såklart. Jag har aldrig tagit en omväg längre än till en motsvarande mack för att ladda.Gles och gles, det beror väl på vilka vägar man kör. Om det ska behöva göras avstickare en-två mil här och där bara för att ladda, så blir det snart ohållbart drygt.
Vi måste ha samma avtal, för vi har också P4 som alternativ. Jag fick till slut igenom en BMW i4 och det kommer funka för mig som inte har familj. Men det är bra mycket svårare om man behöver ha en större familjebil, ännu svårare om man behöver högre dragvikt.Ja, det är märkligt att de överhuvudtaget har modeller i listorna som man sedan inte får in i kalkylen.
Vi har en polestar 4 special edition som faktiskt går in med någon specialrabattkod men då är den utan paket (och ändå dyrare än ID.7-an för mig). Trevlig bil. P3-an är ännu trevligare men den vågade jag inte ens be om offert på ;)
Men skärmen i P4 istället för backspegel funkar inte så bra tillsammans med progressiva glasögon, det gjorde nästan ont i ögonen att skifta blicken från vägen till backspegeln. Sen är det en kinabil också... Nä, jag är i stort sett väldigt nöjd med ID.4 och ID.7 är bättre på alla punkter. Edition-modellen har jäkligt fina framstolar med massage också.
Nu verkar du ju vara på rätt spår, men ändå: om man av dumsnålhet funderar på att använda vinterdäck året om bör man i kalkylen ta med att slitaget på vinterdäck på sommarvarm asfalt är ganska stor.Min plan var att sätta på dubbfria vinterdäck på min Fabia och köra på dessa året runt.
Ja, jag vet att detta inte är optimalt men skulle fungera 100% för mej.
Men priset på dessa däck (215/45-16) är såpass dyra att jag bara för några hundralappar extra skulle ge mej dubbdäck på fälg.
Sommardäcken är av storleken 215/45-16 86H.
Vinterhjulen är av storleken 175/70-14 88T.
Rullomkretsen är i stort sett exakt samma och jag tror inte det blir nåt problem med bromsskivorna då detta är en bling-bling trimmad Fabia (Monte Carlo) .
Kan detta vara lagligt att byta dimension på detta sätt?
Om man bor, ja. Men det är ju vi som är på genomresa det handlar om. Idag på mindre orter finns ofta en mack, där typ byalaget eller liknande är drivande efter att bensinkedjan lagt ner. Med el finns inte det drivet (”det är ju bara att ladda hemma” som sagt), vilket gör det svårare för oss som tycker motorväg och andra större allfartsvägar är dötrist och hellre väljer mindre vägar och därmed är på genomresa genom dessa mindre orter. Visst kan det finnas publika laddare, men det är inga snabbladdare utan på sin höjd 11kW ac-laddare.Tycker fortfarande att om man bor i obygden långt ifrån mycket så är el praktiskt. Slippa ta sig till en mack :)
Du har en poäng. Systemet verkar konstigt nog inte anpassat till den som väljer långsammare omvägar men har bråttom med laddning.Visst kan det finnas publika laddare, men det är inga snabbladdare utan på sin höjd 11kW ac-laddare.
Mindre vägar betyder oftast lägre hastigheter vilket är bättre för elbilar. Om vi tar en Q4 som jag har så tar jag mig utan problem från Örebro till Järvsö utan att ladda. Så att man inte passerar en laddare på 35-40 mil har jag svårt att tro även om man väljer småvägar.Om man bor, ja. Men det är ju vi som är på genomresa det handlar om. Idag på mindre orter finns ofta en mack, där typ byalaget eller liknande är drivande efter att bensinkedjan lagt ner. Med el finns inte det drivet (”det är ju bara att ladda hemma” som sagt), vilket gör det svårare för oss som tycker motorväg och andra större allfartsvägar är dötrist och hellre väljer mindre vägar och därmed är på genomresa genom dessa mindre orter. Visst kan det finnas publika laddare, men det är inga snabbladdare utan på sin höjd 11kW ac-laddare.
Nu verkar du ju vara på rätt spår, men ändå: om man av dumsnålhet funderar på att använda vinterdäck året om bör man i kalkylen ta med att slitaget på vinterdäck på sommarvarm asfalt är ganska stor.
Nu var det tungt släp och typ 20 mil räckvidd som startade hela diskussionen igår kväll. Att det finns elbilar som går upp mot 50 mil under gynnsamma förhållanden vet vi redan.Mindre vägar betyder oftast lägre hastigheter vilket är bättre för elbilar. Om vi tar en Q4 som jag har så tar jag mig utan problem från Örebro till Järvsö utan att ladda. Så att man inte passerar en laddare på 35-40 mil har jag svårt att tro även om man väljer småvägar.
Skulle även säga att det finns mer snabbladdare efter vägarna än vad många tror. Det kan man lätt kolla genom att gå in på ChargeFinder.com och kolla.
Jag riktade mig kanske mer mot de som tycker sommardäck är ett onödigt påhitt från däcktillverkarna, det funkar ju bra med friktionsdäck. Och ett år senare är de förbannade på däcktillverkarna för dagens däck håller ju inte (vilket iofs är sant men blir oändligt mycket värre med vinterdäck på sommaren).Absolut.
Men sedan jag hämtade ut bilen 1 aug har den rullat ca 100 mil.
Ljudnivån från friktionsdäcken är dock "mysigare" än dom som sitter på nu.
Försäljningsmässigt en dag är det nog fördelaktigare med separata vinterhjul.
Har kört bil hela livet i arbetet så jag vet ganska mycket om olika däcks egenskaper.
Skulle aldrig tänka dubbdäck förut, men nu som farfar med hämtning osv, och dessa få mil så kanske jag skulle stå ut med "dubbljudet".
Sen är det inte av snålhet, utan mer praktiskt och ljudmässigt. Planen är att inom en snar framtid byta mitt hus med "obegränsade" ytor mot en lägenhet, visst, det finns däckshotell.
.
Att köra med tungt släp är ju dötrist oavsett vad som driver bilen eller vilken väg man kör. Då kör jag hellre snabbast och enklaste vägen, där kommer det förmodligen inte vara några problem att hitta laddare. Sen är ju 20 mil i lagligt släpvagnshastighet 2,5 timmars körning, kanske inte är helt fel med en paus då när man kör med släp.Nu var det tungt släp och typ 20 mil räckvidd som startade hela diskussionen igår kväll. Att det finns elbilar som går upp mot 50 mil under gynnsamma förhållanden vet vi redan.
Finns även lägenhetshus med separata däcksförråd om det vanliga lägenhetsförrådet skulle bli överfullt,Sen är det inte av snålhet, utan mer praktiskt och ljudmässigt. Planen är att inom en snar framtid byta mitt hus med "obegränsade" ytor mot en lägenhet, visst, det finns däckshotell..
Att köra med tungt släp är ju dötrist oavsett vad som driver bilen eller vilken väg man kör. Då kör jag hellre snabbast och enklaste vägen, där kommer det förmodligen inte vara några problem att hitta laddare. Sen är ju 20 mil i lagligt släpvagnshastighet 2,5 timmars körning, kanske inte är helt fel med en paus då när man kör med släp.
I södra Sverige skulle jag säga att det är vanligare att man passerar en snabbladdare var 10:e mil än att det är 20:e mil mellan dem, gäller nog stora delar av norra Sverige också. Då pratar vi laddare med 100 kW eller högre.
Det behövs ju större tank eftersom det i genomsnitt är längre mellan mackar än det är mellan laddstationer… alltså större risk att du måste pausa utan att kunna tanka samtidigt.Otroligt att att bilar har 60l tank när alla prompt ska stanna och äta/sova var 20e mil.
Så länge man inte är ute på småvägssafari så behöver man inte åka speciellt många mil innan det dyker upp en snabbladdare i södra Sverige.I södra Sverige skulle jag säga att det är vanligare att man passerar en snabbladdare var 10:e mil än att det är 20:e mil mellan dem, gäller nog stora delar av norra Sverige också. Då pratar vi laddare med 100 kW eller högre.
För mig innebär snabbast och enklaste vägen förmodligen vanliga landsvägar, men även motorleder/vägar och där kommer det inte vara några större problem med att hitta laddare. Åker hellre motorväg i 80 än en krokig och kanske skadad 70 väg utan mittlinje även om motorvägen är något längre, för det kommer nog skilja väldigt lite tidsmässigt.Snabbast och enklast väg innebär väl snarare att man inte är i närheten av några laddare. Att ge sig ut på de stora vägarna har ingen uppsida om man ändå bara får köra i 80. Man får köra många extrarundor som man kanske inte är så sugen på för man inte kommer så långt, beroende på var man bor såklart.
Köra utan släp är inga konstigheter idag, då ska man lyckas pricka in ett rejält svart hål.
Visa bilaga 734468
Kan man inte koncentrera sig mer än 2.5 timme bör man åka buss imho.
Ja precis. Enda nackdelen med elbil på europaresa i somras var just att det blev ännu lite mer snabbmat. Inte lika givet att lämna Autobahn för att köra genom småbyar till lunch.Problemet är väl inte att hitta en snabbladdare, utan att hitta en snabbladdare vid en trevlig restaurang. Man vill ju i det längsta undvika Donken, BK, Max, Chop Chop och dylikt.
20 mil? Det är bara spännande att referensramarna är så olika. Jag har IRL aldrig hört talas om att nån stannar för en liten tupplur i Halmstad om man ska köra Malmö - Gbg. Pratas det elbil på happy så är är allt annat otänkbart enligt vän av ordning. Det verkar vara skilda världar.Sen när är det tufft att inte pausa bara för att man kan köra sjukt långt utan att göra det? Förstår verkligen inte attityden hos vissa.
Problemet är väl inte att hitta en snabbladdare, utan att hitta en snabbladdare vid en trevlig restaurang. Man vill ju i det längsta undvika Donken, BK, Max, Chop Chop och dylikt.
Jag kan ändå gissa att det är ganska troligt. Att bygga en snabbladdare måste ju va extremt mycket enklare än att driva en mack?Om vi släpper frågan om räckvidd och därmed förmågan att sätta sig in i andras behov, hur troligt är det att det byggs snabbladdare på orter som idag saknar bensinmack eller på sin höjd har en ideellt driven sådan?
De som saknar mack gör det för att de har för lite genomfart för att motivera mack. Många av dem kommer inte heller ha snabbladdare, och det är ett mindre problem än avsaknaden av mack eftersom många tankar hemma. Den lokala pizzerian kommer väl ha ett par 22kW:are.Jag kan ändå gissa att det är ganska troligt. Att bygga en snabbladdare måste ju va extremt mycket enklare än att driva en mack?
Men sen av kartor att döma i tråden är det stor skillnad på södra Sverige och södra Sverige. Allt i Västsverige är inte Göteborg
Men allt beror väl på hur man ser det. Jag kan inte se en enda snabbladdare i Tranemo eller Svenljunga? Stämmer der verkligen? med risk för att jag inte jan läsa dessa kartor.
Personligen skulle jag helst se att de som tycker att "man kan ta bussen om man inte kan koncentrera sig i mer än 2,5 timmar" är de som borde ta bussen. Visar bara hur dålig koll man har på hur länge man kan koncentrera sig (och det har inte ett jota med bilkörning att göra).20 mil? Det är bara spännande att referensramarna är så olika. Jag har IRL aldrig hört talas om att nån stannar för en liten tupplur i Halmstad om man ska köra Malmö - Gbg. Pratas det elbil på happy så är är allt annat otänkbart enligt vän av ordning. Det verkar vara skilda världar.
Nu när elbilar äntligen går en 40-50 mil så är det helt plötsligt släp som man absolut inte kan köra i mer än 20 mil utan att ha hotell bokat....
Poängen är att bara för att man själv tycker att 45 minuter sträckkörning är livsfarligt så är det inte ett argument för andra människor att köpa elbil.
Jag är tveksam. När de väl är på plats är det nog likartat jobb att driva dem. Lite tillsyn då och då. De ideellt drivna mackar jag känner till har ju avtal med nån entreprenör som fyller på dem, så rent arbetsmässigt är det nog inte så mycket för huvudmannen. Besiktningar lär krävas på båda. Investeringskostnaden är nog knäckfrågan. Kostnad för att få elanslutning med tillräcklig effekt på plats vs en tank ovan jord som brukar vara standard på de fristående mackarna idag - jag är inte alls säker på att elanslutningen blir billigare om tillräcklig effekt saknas idag. Och att nån kommersiell aktör vill ta den, som konstaterat lär det lokala drivet vara mindre iom att de kan ladda hemma.Jag kan ändå gissa att det är ganska troligt. Att bygga en snabbladdare måste ju va extremt mycket enklare än att driva en mack?
Men sen av kartor att döma i tråden är det stor skillnad på södra Sverige och södra Sverige. Allt i Västsverige är inte Göteborg
Precis så har det väl blivit. Godisbutiken mitt i ingenstans på väg upp till fjällen hade 300 sorters godis och en hel rad lediga fräscha lättanvända 150-kilowattare i påskas… varje gång man åker långt funkar det lite bättre än gången innan. Men åka på sportlovet hoppas jag aldrig behöva göra.De som saknar mack gör det för att de har för lite genomfart för att motivera mack. Många av dem kommer inte heller ha snabbladdare, och det är ett mindre problem än avsaknaden av mack eftersom många tankar hemma. Den lokala pizzerian kommer väl ha ett par 22kW:are.
Men ja, snabbladdare är rimligen mycket billigare än en mack, så fler kommer ha det.
Vart var det? Och längs vilken väg?Precis så har det väl blivit. Godisbutiken mitt i ingenstans på väg upp till fjällen hade 300 sorters godis och en hel rad lediga fräscha lättanvända 150-kilowattare i påskas… varje gång man åker långt funkar det lite bättre än gången innan. Men åka på sportlovet hoppas jag aldrig behöva göra.
Och frågeställningen var?Suck, ytterligare en som inte alls fattar frågeställningen
F.ö., servar och underhåller man inte grejerna är det klart det blir problem. Varken kamkedja eller fläktrem går av som en blixt fr klar himmel, det finns varningstecken långt innan.
Sist jag var i Svenljunga stämde det faktiskt. Men det fanns ett aktivt uttag på fotbollsplanen märkte en vänMen allt beror väl på hur man ser det. Jag kan inte se en enda snabbladdare i Tranemo eller Svenljunga? Stämmer der verkligen? med risk för att jag inte jan lösa dessa kartor.
Macho? Att köra 25 mil i sträck på motorväg? Det får du nog inte med så många på.Personligen skulle jag helst se att de som tycker att "man kan ta bussen om man inte kan koncentrera sig i mer än 2,5 timmar" är de som borde ta bussen. Visar bara hur dålig koll man har på hur länge man kan koncentrera sig (och det har inte ett jota med bilkörning att göra).
Det lite som att anse att det är hur lungt som helst att köra bil efter tre stora stark. Klart i princip alla klarar det. Tills man behöver vara alert. Och det bestämmer man inte alltid själv. Hör och häpna, men det går alltså att både låta bli att dricka öl innan man kör och ta paus efter 2,5 timme ÄVEN om man med största sannolikhet kan köra vidare utan problem. För att det är säkrare att låta bli.
Men framför allt är det märkligt att macho-attityd fortfarande finns i civiliserade kulturer. Sjukt töntigt.
Nej, att anse man ska ta bussen istället om man tycker det är vettigt att pausa efter 2,5 timmar. Alltså att försöka förlöjliga människor som bryr sig om säkerhet. Varför läser du inte vad jag skriver?Macho? Att köra 25 mil i sträck på motorväg? Det får du nog inte med så många på.
Vi släpper det nu.