[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Fram är det 235x50x19"
Bak är det 255x45x19".

Måste det vara så? Kan man köra samma lika fram och bak på vinterhjulen?
Fälgarna är nog olika breda också i så fall. Det viktiga är att det blir rätt med inpressningsdjup (et-mått). Från länkarna högre upp gissar jag att du kan köra fyra framfälgar (med et 50,5) med 235-däck, det är vad som rekommenderas för icke-el xc40 i 19 tum. Om du sätter 235 på dina nuvarande bakfälgar kommer de antagligen se lite utsträckta ut jmf med framhjulen.
Men som Fattiglapp säger skulle jag läsa lite på jagrullar.se också. Om det påstås där att 18 tum funkar är det nog så.

Fram är det 235x50x19"
Bak är det 255x45x19".

Måste det vara så? Kan man köra samma lika fram och bak på vinterhjulen?
Snabbaste forumet i dagsläget gällande det mesta tycker jag är dedikerade facebook-grupper. Kollar du i en sådan för xc40 re-charge hittar du garanterat svar snabbt.

För ID-bilarna kör många med samma dimension på vinterdäcken har jag sett när jag lurkat i diverse grupper.

Snabbaste forumet i dagsläget gällande det mesta tycker jag är dedikerade facebook-grupper. Kollar du i en sådan för xc40 re-charge hittar du garanterat svar snabbt.

För ID-bilarna kör många med samma dimension på vinterdäcken har jag sett när jag lurkat i diverse grupper.

Tjena!

Man kan köra samma bredd fram och bak. Enligt minst tre inlägg på jagrullar.se så är det inga problem med 18" på XC40 Recharge

Tjena!

Man kan köra samma bredd fram och bak. Enligt minst tre inlägg på jagrullar.se så är det inga problem med 18" på XC40 Recharge
Passar 18" så känns ju 6300 kr som i annonsen jag länkade igår klart trevligare än typ 18000 kr för "riktiga" vinterhjul. Dimensionen verkar ju spot on iaf.

Id4 har ju samma grej. RIngde och frågade däckverkstaden på lokala VW samt säljaren. Ingen tyckte att det var en bra idé då bilen va rinom garantin. OM det skulle spela roll? Ytterst oklart.
Det gällde vinterdäck. Enkelt och trevligt att kunna rotera... Och ekonomisk.

Sitter och funderar på eventuellt bilbyte. Ser att sjusitsig kan ha sina fördelar i vårt bilbruk. Inte för frekvent bruk, men ibland för att få med en släkting eller kompis. Prislapp runt 100, plus minus, ämnar köpa kontant utan lån. God plats i baksätet för 192cm chaufför, långa ben och bakvänd bilstol bakom. Erfarenheter?

Har ikväll bland annat sett på första gen XC90. Men de flesta har gått långt och har på bilderna slitna säten. Och jag har för mig baksätet är litet? Men fyrhjulsdrift är en good-to-have, så sjusitsiga SUVs är på så vid intressant.

S-Max är ju en aspirant, men grannen har haft problem efter många problem och skruvat så mycket på sin att jag blir tveksam.

Touran är annat alternativ som dyker upp. Hade en tidig (2006?) för några år sen. Främsta invändningen var nog bullernivån, annars tyckte jag den nog var ganska ok. Är de nyare bättre på buller? Tycker nog Touran på något vis är lite ballare än t.ex. S-max, Sharan och 5008.

Utan sjusitsönskemålet så lockar Superb. Ingen bil jag kollat har haft bättre plats kvar i baksätet efter jag ställt in förarsätet där jag vill ha det.

Sitter och funderar på eventuellt bilbyte. Ser att sjusitsig kan ha sina fördelar i vårt bilbruk. Inte för frekvent bruk, men ibland för att få med en släkting eller kompis. Prislapp runt 100, plus minus, ämnar köpa kontant utan lån. God plats i baksätet för 192cm chaufför, långa ben och bakvänd bilstol bakom. Erfarenheter?

Har ikväll bland annat sett på första gen XC90. Men de flesta har gått långt och har på bilderna slitna säten. Och jag har för mig baksätet är litet? Men fyrhjulsdrift är en good-to-have, så sjusitsiga SUVs är på så vid intressant.

S-Max är ju en aspirant, men grannen har haft problem efter många problem och skruvat så mycket på sin att jag blir tveksam.

Touran är annat alternativ som dyker upp. Hade en tidig (2006?) för några år sen. Främsta invändningen var nog bullernivån, annars tyckte jag den nog var ganska ok. Är de nyare bättre på buller? Tycker nog Touran på något vis är lite ballare än t.ex. S-max, Sharan och 5008.

Utan sjusitsönskemålet så lockar Superb. Ingen bil jag kollat har haft bättre plats kvar i baksätet efter jag ställt in förarsätet där jag vill ha det.
Spelar antalet mil någon roll?
Spontant skulle jag säga Sharan/Alhambra före S-max.
Touran är mindre men räcker den till så varför inte?
Något franskt?

Jag äger sedan 3-4 år en Citroen C4 Grand Picasso från 2017. Jag hade önskat lite djupare säten och bättre stöd för låren fram för mig som också är 192 cm lång. Baksätet har gott om plats. Går att få in tre bakåtvända barnstolar bredvid varandra utan större problem. Stor skillnad mot en helt ny Passat jag körde i somras som knappt kunde ta två små bilkuddar utan att bältena gick att knäppa. Bagaget i C4:an sväljer också otroligt mycket mer på grund av höjden på det.

Detta är en diesel och drar cirka 0,5-0,55 blandad körning. Det lär väl vara hälften av vad en äldre xc90 drar.

Allt som allt är jag nöjd, men den har behövt vara på verkstad ett par gånger under dessa år. Jag har svårt att uttala mig om huruvida dessa krånglar mer eller mindre än andra bilar men verkstadsbesöken är ungefär lika frekventa som den helt nya Forden jag leasade innan jag köpte denna.

Hur gammal är grannens s-max? Vår 2017 har gått 15 000 och vi har bytt bromsskivor bak och två glödlampor (regskylt och positionsljus) utöver vanlig service. Jag är 187 och sitter utmärkt bra i baksätet bakom mig själv (gillar att det går att skjuta och luta de tre stolarna separat). Åker ofta bak när nåt barn kör.

/J

Jag var jättenöjd med vår Touran av årsmodell 2017, på den generationen är det (i Sverige) standard med extrasätena. De är inte stora men två korta vuxna går in helt OK där bak. Det är väldigt lite bagageutrymme kvar när man har dem uppfällda.

Kan sakna extrastolarna ibland i vår nuvarande bil, vi har tre barn så ska hela familjen med kan inga mor/farföräldrar eller kompisar åka med. Men under de tre år vi hade Touranen så användes de mindre än 10 gånger..

Grannen fick en Ford s-max stulen imorse. Nycklarna inne i huset, den var inte direkt ny men nog borde väl en sådan ha startspärr eller är Ford dåliga på stöldskydd?

Vi har tyvärr ett jävla skithus fyllt med pundare i området och man utgår ju ifrån att det är någon av dom. Men dom är ju samtidigt iq-fiskmås och inga avancerade tjyvar..

Tjena!

Jag har flera gånger haft tre-fyra mm i frigång mellan ok och fält utan problem. Tror inte jag har mer än fem mm på vinterdäcken nu och det är enligt spec från Audi.
4-5 mm lär ju räcka för frigång. Det hade jag på vinterhjulen på förrförra bilen. Inga problem

Jag var jättenöjd med vår Touran av årsmodell 2017, på den generationen är det (i Sverige) standard med extrasätena. De är inte stora men två korta vuxna går in helt OK där bak. Det är väldigt lite bagageutrymme kvar när man har dem uppfällda.

Kan sakna extrastolarna ibland i vår nuvarande bil, vi har tre barn så ska hela familjen med kan inga mor/farföräldrar eller kompisar åka med. Men under de tre år vi hade Touranen så användes de mindre än 10 gånger..
Hur upplevde du bullernivån? Det är möjligt att extrastolarna inte skulle användas mer än 4-5 gånger per år för oss också. Men de hade ju varit tacksamma då :)

Hur gammal är grannens s-max? Vår 2017 har gått 15 000 och vi har bytt bromsskivor bak och två glödlampor (regskylt och positionsljus) utöver vanlig service. Jag är 187 och sitter utmärkt bra i baksätet bakom mig själv (gillar att det går att skjuta och luta de tre stolarna separat). Åker ofta bak när nåt barn kör.

/J
Vet inte exakt. Men nog snarare 2010 om jag skulle gissa.
Jag äger sedan 3-4 år en Citroen C4 Grand Picasso från 2017. Jag hade önskat lite djupare säten och bättre stöd för låren fram för mig som också är 192 cm lång. Baksätet har gott om plats. Går att få in tre bakåtvända barnstolar bredvid varandra utan större problem. Stor skillnad mot en helt ny Passat jag körde i somras som knappt kunde ta två små bilkuddar utan att bältena gick att knäppa. Bagaget i C4:an sväljer också otroligt mycket mer på grund av höjden på det.

Detta är en diesel och drar cirka 0,5-0,55 blandad körning. Det lär väl vara hälften av vad en äldre xc90 drar.

Allt som allt är jag nöjd, men den har behövt vara på verkstad ett par gånger under dessa år. Jag har svårt att uttala mig om huruvida dessa krånglar mer eller mindre än andra bilar men verkstadsbesöken är ungefär lika frekventa som den helt nya Forden jag leasade innan jag köpte denna.
Hm intressant, ska kolla upp.

Hur upplevde du bullernivån? Det är möjligt att extrastolarna inte skulle användas mer än 4-5 gånger per år för oss också. Men de hade ju varit tacksamma då :)

Helt OK skulle jag säga, det funkade att ha konversation i normal ton mellan fram- och baksäte. Det funkade inte i den Audi A6 från 2006 som den ersatte. Även om den sistnämnda upplevdes tystare så var det mera lågfrekvent buller i den som var störande i längden och dessutom verkade dränka tal. Vi åkte många långa resor på 60-70 mil i den utan att det var störande.

Sen var ju inte Touranen någon jättetyst bil, och osedvanligt tråkig att köra (Vi hade en 1.4 TFSI med 150 hk + DSG7 så inte den tröttaste av dem) men det är ärligt talat egentligen helt OK att en familjebil är lite trist. Den är lättkörd och extremt praktiskt och rymligare i kupen än en Passat. Servicekostnaderna för DSG-lådan är ohemula dock och det ska göras var 6:e år om jag inte minns helt fel. Vi hade den bara tre år (leasingbil) och servicen ingick.

Verkar vara Ford och VW-koncernen som ligger sämst till och troligen kommer tvingas att rea ut elbilar under nästa år. Men även andra märken behöver öka sin andel elbilar av försäljningen.

Att man väljer smalare däck fram än bak har inte sällan att göra med köregenskaperna man vill uppnå. Smalare däck fram tenderar att ge en kvickare instyrning och på en tung elbil som ogärna ändrar riktning så gör man nog vad man kan för att maskera vikten. Samtidigt så gör mindre mekaniskt grepp att bilen lättare tappar grepp fram och understyr - och i en situation där man pressat för hårt är det säkrare med understyrning än att bakändan kommer, i synnerhet på en två tonskoloss.

Hoppas att tråden redan har spårat men har en enkel fråga ( för en Clioägare)
Har någon en aning om mått på öppningen i bakluckan och längden lastutrymme med fällda säten på moderna Clio?
Den hyllas för lastutrymme men det redovisas bara volym det jag sett.
(Går det att få in en cykelväska🤔)

Hoppas att tråden redan har spårat men har en enkel fråga ( för en Clioägare)
Har någon en aning om mått på öppningen i bakluckan och längden lastutrymme med fällda säten på moderna Clio?
Den hyllas för lastutrymme men det redovisas bara volym det jag sett.
(Går det att få in en cykelväska🤔)
Vilken morgonchock! Manhurin är Clio-ägare läste jag först. Ser nu att du frågar åt en ”kompis”. Skönt.

Att man väljer smalare däck fram än bak har inte sällan att göra med köregenskaperna man vill uppnå. Smalare däck fram tenderar att ge en kvickare instyrning och på en tung elbil som ogärna ändrar riktning så gör man nog vad man kan för att maskera vikten. Samtidigt så gör mindre mekaniskt grepp att bilen lättare tappar grepp fram och understyr - och i en situation där man pressat för hårt är det säkrare med understyrning än att bakändan kommer, i synnerhet på en två tonskoloss.
jag för min del tror att när det gäller legala gatbilar är det snarare en imagegrej....?

jag för min del tror att när det gäller legala gatbilar är det snarare en imagegrej....?

Tjena!

Väldigt tveksamt till varför man skulle ha staggered på elbilar för imagens skull.
@glitch tänker nog helt rätt.
Lite som att Audi sätter staggered på RS3, fast tvärtom med bredare fram för att minska understyrning vid gaspådrag i kurvor.

Tjena!

Väldigt tveksamt till varför man skulle ha staggered på elbilar för imagens skull.
@glitch tänker nog helt rätt.
Lite som att Audi sätter staggered på RS3, fast tvärtom med bredare fram för att minska understyrning vid gaspådrag i kurvor.

Hade Volvo brytt sig så mycket om vägegenskaperna hade man väl aldrig valt att sätta åretruntdäck på biliarna vid leverans. Jag tror också det är i alla fall delvis en utseendefråga. En bil med feta bakdäck ser kraftigare ut, framdäcken syns ju inte alls lika tydligt. Men visst får man säkert även en mer understyrd och sävligare bil med bredare bakdäck. I alla fall i teorin.

Så, nu ser våra motorvärmarstolpar ut så här. Funkade att ladda också, stegade upp till 11kW utan problem.
B020C7C2-F564-4E66-B1EB-4C556879B822.jpeg

Styr appen enbart typ 2 uttagen, eller även schucko?
Både och. Men man kan som administratör konfigurera det på lite olika sätt, t.ex. att shuko alltid är på, att de är app-styrda (även då hur länge de ska ge el vid påslag, etc), eller att de är av. Även hur de ska vara avsäkrade, fr 6A till 16A.
Men som användare blir det bara två val i appen, slå på direkt eller att man ställer in tid för avfärd.

Prova hur ni trivs att sitta i vanliga baksätet. Tyckte att komforten var usel med korta och hårda säten där. Bakersta raden vet jag inte hur den är.
Det enda jag saknar med den S-max (2011-2012) jag hade tidigare är just baksätet. Funderade eg aldrig på komforten då jag satt där ganska sällan men möjligheten att justera sätena individuellt och att kunna fälla ner ryggstödet när det var dax att vila/sova på långresa var suveränt både för barn och vuxna. Önskar att en bil i form av större kombi hade denna finess, typ Superb, E-klass, allra helst ID7...

Vad är det för märke?

Varit prat om det blir mix av laddstolpar och motorvärmaruttag på jobbet men detta borde ju vara bästa lösningen då det blir strunt samma vilken plats man tar.
Zpark. Även ChargeAmps Halo har både typ 2 och Shuko, men jag har hört att det varit en del kvalitetsproblem med dem. Ska även finnas nån liten firma i Lycksele som erbjuder typ 2 och Shuko i samma box, tror de heter QT Systems. .

Hade Volvo brytt sig så mycket om vägegenskaperna hade man väl aldrig valt att sätta åretruntdäck på biliarna vid leverans. Jag tror också det är i alla fall delvis en utseendefråga. En bil med feta bakdäck ser kraftigare ut, framdäcken syns ju inte alls lika tydligt. Men visst får man säkert även en mer understyrd och sävligare bil med bredare bakdäck. I alla fall i teorin.

Europamarknaden krävde åretrunt däck.
Att montera marginellt billigare däck fram skulle bli mkt dyrare för Volvo att ha ytterligare detaljer i produktionen.

Att montera marginellt billigare däck fram skulle bli mkt dyrare för Volvo att ha ytterligare detaljer i produktionen.
Intressant. Det borde innebära att många fler märken valt åretrunt-däck i Europa, men är det verkligen så? Jag har bara hört om Volvo.

Krävde? Hur kan volvo ha tagit tillbaka sitt beslut i så fall och skall leverera nya bilar med riktiga sommardäck.
"Från och med modellår 2025 har alla nya Volvobilar i Europa sommardäck som standard. Däremot kommer Recharge-däcken finnas kvar som tillval från fabriken, och vanliga vinterdäck säljs separat som tillbehör."

Krävde borde jag stavat "krävde". Inget lagkrav eller så utan kunderna vill ha det.

Om andra märken har valt samma strategi vet jag inte, men har ingen aning vad Skoda, Opel och Merceders har för däck överhuvudtaget.

På våra leasingbilar reagerade Volvo snabbt på all dålig kritik så vi fick riktiga vinterdäck som komplement till åretrunt däcken. Misstänker att det samma gäller för beslutet att gå tillbaka till sommar/vinterdäck.

Krävde borde jag stavat "krävde". Inget lagkrav eller så utan kunderna vill ha det.

Om andra märken har valt samma strategi vet jag inte, men har ingen aning vad Skoda, Opel och Merceders har för däck överhuvudtaget.

På våra leasingbilar reagerade Volvo snabbt på all dålig kritik så vi fick riktiga vinterdäck som komplement till åretrunt däcken. Misstänker att det samma gäller för beslutet att gå tillbaka till sommar/vinterdäck.
Att kunder i centraleuropa önskar åretruntdäck har ju inget med nordiska marknaden att göra. Förutom att man kan köpa in fler däck av samma typ till ett lägre pris för biltillverkaren.

På våra leasingbilar reagerade Volvo snabbt på all dålig kritik så vi fick riktiga vinterdäck som komplement till åretrunt däcken.
Fast man pissade ju på befintliga leasingkunder.

När jag ringde upp volvo och frågade vad det var för skit de sålt på mig sade de att det var mitt aktiva val. Jag svarade att så inte var fallet, utan att rechargedäcken var ett måste i leasingen. Däremot hade jag möjlighet att lägga till vinterdäck om jag ville, men säljaren sade att det inte behövdes och och om jag ville ha det skulle det vara lätt att skaffa i framtiden.

Nå, mindre än ett år in på leasingen och svaret jag får är alltså. 1. Jag får skylla mig själv. 2. Om jag vill ha vinterdäck så måste jag även om det inkluderas i leasingen själv trolla fram däck och fälg. Och volvo kan inte garantera att jag har däcken på bilen när fakturan uppdateras med nya priset.

Ärligt talat. Volvo har hanterat rechargedäcken så jäkla uselt att det ensamt är skäl att lämna märket. Och vi kör dessutom dubbel leasing från dem.

Fast man pissade ju på befintliga leasingkunder.

När jag ringde upp volvo och frågade vad det var för skit de sålt på mig sade de att det var mitt aktiva val. Jag svarade att så inte var fallet, utan att rechargedäcken var ett måste i leasingen. Däremot hade jag möjlighet att lägga till vinterdäck om jag ville, men säljaren sade att det inte behövdes och och om jag ville ha det skulle det vara lätt att skaffa i framtiden.

Nå, mindre än ett år in på leasingen och svaret jag får är alltså. 1. Jag får skylla mig själv. 2. Om jag vill ha vinterdäck så måste jag även om det inkluderas i leasingen själv trolla fram däck och fälg. Och volvo kan inte garantera att jag har däcken på bilen när fakturan uppdateras med nya priset.

Ärligt talat. Volvo har hanterat rechargedäcken så jäkla uselt att det ensamt är skäl att lämna märket. Och vi kör dessutom dubbel leasing från dem.
De var imponerade effektiva på att döda 60 års arbeta med att fokusera på säkerhet och visa alla att deras kvartalsrapport går före kundernas säkerhet.

bland det fånigare är att id buzz kommer staggered. en motorsvag bil helt utan sådana behov.

en m5a? och man förstår att der möjligen kan göra nytta...

bland det fånigare är att id buzz kommer staggered. en motorsvag bil helt utan sådana behov.

en m5a? och man förstår att der möjligen kan göra nytta...
Staggered på elbilar handlar väl mycket om vikt och stark motor (kräver stor anliggningsyta) kontra rullmotstånd/förbrukning/räckvidd (kräver tunna däck och liten anliggningsyta). På en bensinbil smällde man väl bara på breda däkc på båda ändar, men det kostar för mycket räckvidd, det lönar sig mer att optimera på en elbil.

(Nej, detta är inte ett inlägg om optimal däcksbredd och tryck på en cykel, det är en annan tråd men samma fråga)

Staggered på elbilar handlar väl mycket om vikt och stark motor (kräver stor anliggningsyta) kontra rullmotstånd/förbrukning/räckvidd (kräver tunna däck och liten anliggningsyta). På en bensinbil smällde man väl bara på breda däkc på båda ändar, men det kostar för mycket räckvidd, det lönar sig mer att optimera på en elbil.

(Nej, detta är inte ett inlägg om optimal däcksbredd och tryck på en cykel, det är en annan tråd men samma fråga)

Känns väl som att BMW i3 har rimligast däck för en "miljövänlig" bil. Istället fick vi elbilar som alla skall göra 0-100 under 4 sekunder och fläskiga däck =D

Känns väl som att BMW i3 har rimligast däck för en "miljövänlig" bil. Istället fick vi elbilar som alla skall göra 0-100 under 4 sekunder och fläskiga däck =D
Ja svårt att bygga en 2 tons bil som gör 0-100 på 4 sekunder med i3-däck.
Men glöm inte att den skall göra 100-0 också, det är ju viktigt på riktigt. Och kräver också rätt däck för vikten.

Ja svårt att bygga en 2 tons bil som gör 0-100 på 4 sekunder med i3-däck.
Men glöm inte att den skall göra 100-0 också, det är ju viktigt på riktigt. Och kräver också rätt däck för vikten.
ja det är ju av klart större värde att bilen kan stanna.

men det tycks vara viktigare att få den att se ut som den är optimerad för nordslingan trots att den inte har där att göra.

toppa med enorma fejkade luftintag som symboliserar kylning av bromsar och man är hemma.

Tillbaka
Topp