[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Menar “Ni” att Hybrid är sämre än vanlig AWD?
Jag tycker det funkat förvånansvärt bra. Den nya generationen har ju rätt bra effekt i elmotorn så den kan leverera bra driv även med el. Med den gamla elmotorn tror jag det lätt blev lite större obalans.

Sen är det ju inte så många tillverkare som kör el på ena hjulparet och bensin på andra. VW kör ju tex FWD only på sina hybrider (vilket var starkaste skälet för oss att välja bort dem)

Jag upplever det som att den accepterar betydligt mer hjulsläpp i pure-läget. När jag backar ner från uppfarten och ska iväg brukar det nästan alltid bli hjulspinn på vintern. I hybridläget kickar den då igång bensinmotorn och sen vill den ju köra den en stund när den väl startat. I pure-läget brukar man slippa det.
Ok möjligt det är så, har inte jämfört. Vet bara att Pure inte är så Pure om framhjulen behövs

Volvohybrid är sämre som 4wd än andra system ja. Men håller ändå med om att det är förvånansvärt bra.
I Constant 4wd drar den upp båten lätt, men kör man runt så drar det rejält med bensin.
Allt inom sunt förnuft. Ska jag köra i dalen, är vägen oftast i bra skick. Men Ska jag köra upp en relativt brant väg på packad snö med ett par isfläckar vill jag sätta på full 4wd. Vill helt enkelt inte hamna i ett dyke och hänga bilen (med barnen i baksäten) i djup snö på kanten, vilket är inte så svårt. Det har jag sett.

En bil kommer från andra sidan, man saktar ner, hjulen tappar grepp, bilen dansar vid 10km/h, och sen räcker det med liten ryck och framhjul i dyket. Det har hänt till en toyota Corolla som ville köra bredvid och själv har jag hannad i liknande.

Stannar bilen på uppförsbacke, ett par norrmänen bakom, går ej att börja rulla uppåt, dem vill inte backa… för brant att putta. Sätt på kedjor, 15-30min totalt, pinsamt och nervöst som satan. Med kedjor går bättre men ändå bilen dansar, inte svårt att hamna 1m för långt på en sida.

Emmelertid alla SUV stannar sen fortsätter köra upp som på asfalt

Allt inom sunt förnuft. Ska jag köra i dalen, är vägen oftast i bra skick. Men Ska jag köra upp en relativt brant väg på packad snö med ett par isfläckar vill jag sätta på full 4wd. Vill helt enkelt inte hamna i ett dyke och hänga bilen (med barnen i baksäten) i djup snö på kanten, vilket är inte så svårt. Det har jag sett.

En bil kommer från andra sidan, man saktar ner, hjulen tappar grepp, bilen dansar vid 10km/h, och sen räcker det med liten ryck och framhjul i dyket. Det har hänt till en toyota Corolla som ville köra bredvid och själv har jag hannad i liknande.

Stannar bilen på uppförsbacke, ett par norrmänen bakom, går ej att börja rulla uppåt, dem vill inte backa… för brant att putta. Sätt på kedjor, 15-30min totalt, pinsamt och nervöst som satan. Med kedjor går bättre men ändå bilen dansar, inte svårt att hamna 1m för långt på en sida.

Emmelertid alla SUV stannar sen fortsätter köra upp som på asfalt
Tveksamt att jag köpt en laddhybrid privat. Dyrare att underhålla och svindyrt när det blir fel. Kör du så lite så köp en bensin eller diesel, att befintliga bilar ska bli förbjudna är ju extremt osannolikt.

Tveksamt att jag köpt en laddhybrid privat. Dyrare att underhålla och svindyrt när det blir fel. Kör du så lite så köp en bensin eller diesel, att befintliga bilar ska bli förbjudna är ju extremt osannolikt.
Om jag jämför den laddhybrid jag hade med bensin-eller dieselbilar jag haft skulle jag inte oroa mig för underhållskostnader. Reparationer kan ju på sikt bli dyrare. Däremot skall det nog mycket till med hur man använder bilen för att kunna räkna hem extrakostnaden. El är ju inte alltid SÅ mycket billigare än bensin. Och beroende på hur du kör blir det i värsta fall bara en tung hybrid.

Kan man inte ladda hemma (eller möjligen på jobbet om man pendlar och inte har för långt) känns det helt meningslöst med hybrid, och tveksamt även med elbil tycker jag - om man inte har någon annan billig och enkel tillgång till laddning.

Om jag jämför den laddhybrid jag hade med bensin-eller dieselbilar jag haft skulle jag inte oroa mig för underhållskostnader. Reparationer kan ju på sikt bli dyrare. Däremot skall det nog mycket till med hur man använder bilen för att kunna räkna hem extrakostnaden. El är ju inte alltid SÅ mycket billigare än bensin. Och beroende på hur du kör blir det i värsta fall bara en tung hybrid.
Dubbla drivlinor, stort batteri och mekatronik som kostar multum. Mixen finns för att det ska kunna bli hur dyrt som helst, jag hade en GTE som lagades för ca 200kkr. Det var dock på garanti men ändå.

Jag har laddhybrid nu också men den är leasad och har garanti under hela perioden.

Ekonomiskt är det nog väldigt svårt att räkna hem en laddhybrid. Visserligen omotiverat låg skatt på dem men i övrigt har jag svårt att se att den lilla bränslebesparingen man får gör det lönsamt. Kör man bara korta sträckor kan man ju lika gärna ha hel-el. Och kör man lite längre sträckor (dvs argumentet för hybrid kontra ren el) så dras ändå snittet upp så pass mycket att mellanskillnaden mot en vanlig bränslebil blir rätt låg.

Jag har kört 2000 mil nu, ligger på 0.45 i snittförbrukning. Vet inte vad en vanlig V90 drar, men säg att den ligger på 0.8 i snitt. Mellanskillnaden blir i runda slängar 14 000 kr i besparad soppa. Men jag har ju laddat den med el som kostar pengar. Så kanske 10 000 kr i bränslebesparing på 1,5 år. Det motsvarar ungefär 500 kr i månaden. Skattebesparingen gör större skillnad. Men där hoppas jag att staten styr upp det hela lite. Om man klagar på att marknaden för elbilar varit dopad är det väl ingenting jämfört med marknaden för hybrider.

Jag var ett tag inne på att laddhybrid skulle vara perfekt för mig, och väntade spänt när bmw släppte 330e Xdrive Touring. Den har ju dessutom riktig fyrhjulsdrift. Men när jag såg hur batterist ätit lite av bagageutrymmet, men framförallt även orsakat att tanken minskat fr 60 liter till 40 liter, så blev jag tveksam. Dessutom var elräckvidden bara 5 mil, och ännu mindre i praktiken vintertid. Det kombinerat med dubbla drivlinor har gjort att jag nog hoppar det hela, även om de nu kommer med en uppdaterad version med dubbla elräckvidden. Då håller jag hellre liv i min diesel några år till och går direkt på helel när det finns nåt vettigt till rimligt pris.

Det ser dåligt ut för Miljöpartiet här… jag lutar mig åt V60 T6:an AWD enbart bensin. Beggade runt 300k. Tycker mer om BMW 530i men är rädd att service kommer att kosta jätte mycket

Det ser dåligt ut för Miljöpartiet här… jag lutar mig åt V60 T6:an AWD enbart bensin. Beggade runt 300k. Tycker mer om BMW 530i men är rädd att service kommer att kosta jätte mycket
Kolla upp det, det är inte alls säkert att Volvon är billigare att serva. Nu är det iofs några år sedan, men när jag bytte fr Volvo till BMW hade jag också blivit itutad att BMW skulle vara så dyr att serva, men det visade sig att den var billigare.

Jag var ett tag inne på att laddhybrid skulle vara perfekt för mig, och väntade spänt när bmw släppte 330e Xdrive Touring. Den har ju dessutom riktig fyrhjulsdrift. Men när jag såg hur batterist ätit lite av bagageutrymmet, men framförallt även orsakat att tanken minskat fr 60 liter till 40 liter, så blev jag tveksam. Dessutom var elräckvidden bara 5 mil, och ännu mindre i praktiken vintertid. Det kombinerat med dubbla drivlinor har gjort att jag nog hoppar det hela, även om de nu kommer med en uppdaterad version med dubbla elräckvidden. Då håller jag hellre liv i min diesel några år till och går direkt på helel när det finns nåt vettigt till rimligt pris.
Det finns ju redan. En Tesla model 3 awd kostar samma som en 330e awd och är snabbare än en BMW M3. 😄

Kolla upp det, det är inte alls säkert att Volvon är billigare att serva. Nu är det iofs några år sedan, men när jag bytte fr Volvo till BMW hade jag också blivit itutad att BMW skulle vara så dyr att serva, men det visade sig att den var billigare.
Har haft både Volvo och BMW, min uppfattning är att servicekostnaderna skiljer markant. Till BMWs fördel. Men man skall så klart jämföra just de bilar man väljer mellan.
Min uppfattning är dessutom att BMW har betydligt generösare inställning till goodwill efter garantitiden (kanske eftersom det är så mycket färre reparationer att hantera), även om snacket om turboproblemen ovan gör att man kanske får ändra den bilden.

Senast ändrad:
Valet för den laglydige semesterfiraren står mellan Fabia och lyxsuvarna EX90 och EV9....
Det är sannerligen inte lätt att vara medelklass.
IMG_6586.jpeg

Nej, varken företaget Tesla eller dess bilar är vettiga enl mina preferenser. F.ö. är BMW M3 både vara snabbare 0-100 och i toppfart om man kollar fakta.
Men.. men.. men.. Tesla är väl bäst på allt? Komma här med fakta och förstöra.
Köp en Tesla så Trump får råd att manövrera sig ur några stämningar till.

På tal om dyr service, betalade 5995 för 6000 mil på Fabian.
Oljebyte o kupe'filter.
Ja men då kollar vi igenom hela bilen och du har 2ärs mobilitetsgaranti också svarade service gubben när jag tyckte det var mycket pengar,

På tal om dyr service, betalade 5995 för 6000 mil på Fabian.
Oljebyte o kupe'filter.
Ja men då kollar vi igenom hela bilen och du har 2ärs mobilitetsgaranti också svarade service gubben när jag tyckte det var mycket pengar,
Holy crap, jag servade Q3:an med oljebyte i dsg-lådan billigare. Men då var det inte på Audi..

Jag har för vana att fråga vad det kostar innan och servat audin på Meca sen vi köpte den för 4 år sedan. På Audi är det dubbla

Oljebyte + kupéfilter går inte på mer än 3000kr ens hos den dyraste BMW-verkstaden. Bör gå att få för 1500-2000kr hos en allbilverkstad.

Har haft både Volvo och BMW, min uppfattning är att servicekostnaderna skiljer markant. Till BMWs fördel. Men man skall så klart jämföra just de bilar man väljer mellan.
Min uppfattning är dessutom att BMW har betydligt generösare inställning till goodwill efter garantitiden (kanske eftersom det är så mycket färre reparationer att hantera), även om snacket om turboproblemen ovan gör att man kanske får ändra den bilden.
Jag får olika bud. Vänen sitter i verkstan dubbelt så ofta som jag, med olika små problem i sin 320. Mina Volvo har varit billiga i service om man ser bort från stora service vid 18k mil som kan kosta upp till 14k. Mekaniker på Bilia och Mechanum säger dock att BMW brukar vara dyrare i snittet, dock billigare och pålitligare än Mersa och Audi.

Jag antar: de är jämförbara, som med skivbromsar i MTB, beror på modellen och just denna exemplar man har. Får man en skit exemplar, då betalar man för allt. Typ byte växellåda eller diff

Jag får olika bud. Mina Volvo har varit billiga i service om man ser bort från stora service vid 18k mil som kan kosta upp till 14k. Mekaniker på Bilia och Mechanum säger dock att BMW brukar vara dyrare i snittet, dock billigare och pålitligare än Mersa och Audi.

Jag antar: de är jämförbara, som med skivbromsar i MTB, beror på modellen och just denna exemplar man har. Får man en skit exemplar, då betalar man för allt. Typ byte växellåda eller diff
Ja som sagt du behöver jämföra just de bilmodeller du väljer mellan.
Det du inte skall göra är välja bort BMW för att en Volvonisse en gång 1994 sade att BMW är dyra i service.

Bilia skickar motortvätt som upptäckt problem varje gång. Även byte bromsvätska med bild på motorn för att illustrera problemet.
Litar inte på ett ord de säger.

Var lite nöjdare med mechanum så byter tillbaka till dem. Där slipper man yra runt i verkstaden och leta efter personlig tekniker

Ja, att upptäcka ”problem”, när det som av en händelse var låg beläggning i verkstaden och därför fanns tid att åtgärda ”problemen” samma dag, var Volvo duktiga på. Hände aldrig på BMW.

Bilia skickar motortvätt som upptäckt problem varje gång. Även byte bromsvätska med bild på motorn för att illustrera problemet.
Litar inte på ett ord de säger.

Var lite nöjdare med mechanum så byter tillbaka till dem. Där slipper man yra runt i verkstaden och leta efter personlig tekniker
Mechanum har skadad min bil innan semester (gjorde hål i taket) ville reparera den under semester, vikket var en stor NEJ, efter jag kom tillbaka har de försökt komma undan för att snubben som har gjort det fick sparken och de låtsas att de vet inget om grejen. Tog 2 månader och hot trotts tydliga bevis (mejl och Sms från mekanikern), tills dem reagerade. Snubben i verkstan tittade på mig som en lögnare. Annan gång har de bytt enbart 2 av 4 däck, och besiktade bilen trotts att jag har ej beställt det. Skumma människor. Sen dess blev Bilia billigare, kom ner till Mechanum/ Mekonomen priser och känner till en mekanikern där som jag kan lita på.

Mechanum har skadad min bil innan semester (gjorde hål i taket) ville reparera den under semester, vikket var en stor NEJ, efter jag kom tillbaka har de försökt komma undan för att snubben som har gjort det fick sparken och de låtsas att de vet inget om grejen. Tog 2 månader och hot trotts tydliga bevis (mejl och Sms från mekanikern), tills dem reagerade. Snubben i verkstan tittade på mig som en lögnare. Annan gång har de bytt enbart 2 av 4 däck, och besiktade bilen trotts att jag har ej beställt det. Skumma människor. Sen dess blev Bilia billigare, kom ner till Mechanum/ Mekonomen priser och känner till en mekanikern där som jag kan lita på.

Ja, bilia är på de jobb vi kollat billigare men de har en strategi som inte sammanfaller med sanningen. Lite intressant om man själv jobbar lite med eftermarknad.
Jag accepterar inte att man skickar bilder och film som uppenbarligen är designade att framkalla ett dåligt underbyggt köpbeslut. Spelar ingen roll vad det kostar eller om de är trevliga.
Jag gillar inte att bli behandlad som en torsk.

Nu är det ett mindre problem eftersom det inte blir fler volvo för min del. I värsta fall får det bli Kia

Holy crap, jag servade Q3:an med oljebyte i dsg-lådan billigare. Men då var det inte på Audi..

Jag har för vana att fråga vad det kostar innan och servat audin på Meca sen vi köpte den för 4 år sedan. På Audi är det dubbla

Jo jag visste priset innan, fick det när jag var inne och beställde tid.
Köpte bilen i somras och fick ett års "nybilsgaranti" på den så därför gjorde jag servicen där.
Det är 2 års serviceintervaller eller 3000 mil så det blir ju "bara" vartannat år.
Mobilitetsgarantin har jag ju redan i min stora bilförsäkring hos folksam så den var ju rätt onödig.
Bara att inse att alla vill ha alla våra pengar...

Ja, bilia är på de jobb vi kollat billigare men de har en strategi som inte sammanfaller med sanningen. Lite intressant om man själv jobbar lite med eftermarknad.
Jag accepterar inte att man skickar bilder och film som uppenbarligen är designade att framkalla ett dåligt underbyggt köpbeslut. Spelar ingen roll vad det kostar eller om de är trevliga.

Nu är det ett mindre problem eftersom det inte blir fler volvo för min del. I värsta fall får det bli Kia
Som en privat person är man efter rätt doktorn mer rätt verktyg, inte efter en särskilt sjukhus.

T.ex. Med allt respekt och sympati till Stefan på Trek Service Gbg (hälsar om han läser) ska jag fortsätta vända sig till Jon Lindgren. Kommer jag in till en annan butik med skidor och ser inte en av personer som jag litar på, går jag ut och chansar en annan gång.

Det vore fett att hitta en Angry Car Mechanic :)

Senast ändrad:

som en privat person är man efter rätt doktorn mer rätt verktyg, inte efter en särskilt sjukhus.

T.ex. Med allt respekt och sympati till Stefan på Trek Service Gbg, ska jag fortsätta vända sig till Jon Lindgren. Kommer jag in till en annan butik med skidor och ser inte personen jag litar på, går jag ut

Tack IAF. Blir 2018-2020 530i XD eller 2021ish V60 T6AWD. ska bero på priset och tillgänglighet
Varsågod. Själv tycker jag det är rätt skönt att kunna välja bilen jag vill ha, och kunna åka till handlaren och betälla. Inte utifrån tillgänglighet och titta på 20 bilar innan man hittar rätt, som bara nästan har den utrustning man vill ha.
Men visst, den lyxen kostar. Mycket.

Varsågod. Själv tycker jag det är rätt skönt att kunna välja bilen jag vill ha, och kunna åka till handlaren och betälla. Inte utifrån tillgänglighet och titta på 20 bilar innan man hittar rätt, som bara nästan har den utrustning man vill ha.
Men visst, den lyxen kostar. Mycket.
Jag fattar inställningen, men jag har låg ambitionsnivå på bilar. Tror att 5 års gammal 530i är en overkill, och mega lyx. Hatar fina nya grejer, då är jag rädd att skada dem. Hade en tip topp 11kg trail hoj en gång med allt i kolfiber - aldrig igen :) och som nya MtB prylar, bara för att det är nytt och dyrt betyder det inte att den kommer inte strulla

Jag fattar inställningen, men jag har låg ambitionsnivå på bilar. Tror att 5 års gammal 530i är en overkill, och mega lyx. Hatar fina nya grejer, då är jag rädd att skada dem. Hade en tip topp 11kg trail hoj en gång med allt i kolfiber - aldrig igen :) och som nya MtB prylar, bara för att det är nytt och dyrt betyder det inte att den kommer inte strulla
En 5 år gammal välskött 530i är en kanonbil! Men en 5 år gammal 530i som misskötts, krockats, reparerats billigt så det ser bra ut ett tag och sedan säljs är inte så kanon. Och jag har inte tid och kunskap att åka runt och leta efter det första.

Kanske något tillspetsat exempel, men du fattar.

En 5 år gammal välskött 530i är en kanonbil! Men en 5 år gammal 530i som misskötts, krockats, reparerats billigt så det ser bra ut ett tag och sedan säljs är inte så kanon. Och jag har inte tid och kunskap att åka runt och leta efter det första.

Kanske något tillspetsat exempel, men du fattar.
Prrsonligen ingen angst kring detta. Köper beggade cyklar och cykeldelar i 10år. Båda bilar var lika gammla, har aldrig haft problem. Kommer från Polen, där kan man verkligen tänka ett par ggr innan man köper en beggad bil. Som i de flesta delar av Europa det finns betydligt mer folk som kör som galningar, fler folk som lurar, betydligt mer folk överhuvudtaget. Samma i Spanien, Italien, Franrike. Känner till en lyxbil säljare som fraktar begagnade bilar till Spanien med anmärkning: Nordic Market. Tar 10-20% mer och folk köper som värma kanelbullar.

Dessutom köper man från en handlare brukar bilen ha minst 1 år garanti. Kan förlängas med inte så mycket extra.

Jag är kanske naiv men i min erfarenhet, Sverige är fan en paradis - Älskar Sverige 🫡

Senast ändrad:
Prrsonligen ingen angst kring detta. Köper beggade cyklar och cykeldelar i 10år. Båda bilar var lika gammla, har aldrig haft problem. Kommer från Polen, där kan man verkligen tänka ett par ggr innan man köper en beggad bil. Som i de flesta delar av Europa det finns betydligt mer folk som kör som galningar, fler folk som lurar, betydligt mer folk överhuvudtaget. Samma i Spanien, Italien, Franrike. Känner till en lyxbil säljare som fraktar begagnade bilar till Spanien med anmärkning: Nordic Market. Tar 10-20% mer och folk köper som värma kanelbullar.

Jag är kanske naiv men i min erfarenhet, Sverige är fan en paradis - Älskar Sverige 🫡
Jag tror du har rätt och det du upplever är tillit, där ligger vi högt och det är väldigt trevligt. Boktips: https://www.gu.se/som-institutet/social-tillit-i-hoglitarlandet-sverige

Jag tror du har rätt och det du upplever är tillit, där ligger vi högt och det är väldigt trevligt. Boktips: https://www.gu.se/som-institutet/social-tillit-i-hoglitarlandet-sverige
Det som man får hos de flesta bilhandlare är 1års garanti. Det kan man åtminstone kämpa för jmfrt med privatsäljare. Sen dem som tror att garantin är inte värt ngt… Ja om vi går med en sån inställning då borde man ifråga sätta garantij även på en ny bil. Har hört tillräckligt många skrekhistorier om hur det gick med garantin under leasing/ efter nyköp… ibland går det jätte dåligt. Men ok jag skulle triggas av det skulle jag aldrig sova bra.

Typ: många tror att det är konstigt att man ska serva en ny MTB gaffel direkt från kartongen. Uhm nej. Du ska öppna den direkt och åtminstone göra en ytterbenservice + luftemhet/burk service. Du sparar tid och pengar. Annars går man in i „rättighetskultur” och du sitter utan gaffel.

Har också suttit framför 2st bilhandlare en gång på tåget till Stockholm som snackade på telefon med en tjej som jobbar i försäljning med diverse ärende. Roligt vad kan man få om man trycker på rätta knappar.

- vad vill hon ha? A… det gick snett. Ju men det kostar… säg att vi tittar på det och ge henner ersätningsbil för 2 veckor. Sen funderar vi vad vi gör med den
- nästa: ah han… ok ge honom vinterhjul.
- nästs: nej, bara en tokig kärring, ge henne 1 år garanti till och inget mer
- nästa. Nej fan, han köper ny bil varke år, han dka absolut få mer värde paket men noll rabatt

Sånt här är jätteintressant, och det märker man om man jobbar med eller framförallt i utländska företag. Vi i Sverige är lärda från grunden att människor är ärliga och därför litar vi på folk tills motsatsen är bevisad. Det företag jag jobbar i har hemvist i ett land där det är precis tvärtom, man litar inte på nån förrän de bevisat att de är att lita på. Innan jag insåg det höll jag på att bli knäpp på hur kollegor betedde sig.

Sånt här är jätteintressant, och det märker man om man jobbar med eller framförallt i utländska företag. Vi i Sverige är lärda från grunden att människor är ärliga och därför litar vi på folk tills motsatsen är bevisad. Det företag jag jobbar i har hemvist i ett land där det är precis tvärtom, man litar inte på nån förrän de bevisat att de är att lita på. Innan jag insåg det höll jag på att bli knäpp på hur kollegor betedde sig.
Helt rätt.

Jag har jobbad i projekt med folk från diverse företag från diverse länder i hela Europa. Men detta är en sak. Att köpa eller sälja bil/ cykel är annat. De Polacker som jag har „dealad med” spelar dum med andra grejer än Svenskar.

En dum typ av Polack ska granskas om grejen stämmer med beskrivningen, En dum typ av Svenne ska granskas om han har ngn koll på det han säljer över huvudtaget. Efter ett par år på jorden kan jag urskilja från det goda allmänheten potensiel lögnare och potentiel idiot

Gäller inte alla, men gäller tyvärr rätt många. Som jäveln i Sverige som sålde SID till mig med innerben slitna under packningar. Eller jäveln i Polen som sålde Sram R bromsar som RSC och ville inte betala returfrakten, slutade svara på mejl.

Men det stora skillnaden är att i Sverige kan man lita på institution för det mesta. En större bilhandlare vet att i det långa spelet kommer han förlora rätt mycket på at lura dig eller göra dig rätt arg.

Tillbaka
Topp