[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja, men då får man ju (åtminstone med google) massa eländiga uppmaningar om att svänga hela tiden, som dessutom sänker volymen på den eventuella musik man lyssnar på. Gravt störande.

Jag har inte android auto, vad jag vet.

Fler kling och klang med laserpistoler tack. Less på aggressiva idioter.

-------------

Edit: Förresten, jag provade den där knappen bredvid radion. Vet ej om den gör nåt eftersom man får noll bekräftelse på om nåt hänt när man trycker på knappen. Så man vet inte om man aktiverat eller deaktiverat trafikmeddelanden. Sjukt ofiffigt.
Ja, jag vet inte vad man ska göra då.
Själv stängde jag av voice prompt och accepterar att jag får visuell prompt

Vill man inte titta på skärmen för att undvika trafik så är det dags att lägga ner och avvakta framtida lösningar.

Då gäller det ju att det går att göra lätt, eftersom man vill ha den på när man INTE hittar. 😂 Känns som det blir kaos hur man än gör.
I Waze är det en knapp på skärmen, liknande den som @fhloston just postat bild på. Tre lägen: På, Av och Endast varningar.

Betyder det att du sitter och tittar på skärmen när du kör, om du inte redan kan vägen? Verkar lite vanskligt.
Man kan ta en titt på skärmen när det är lugnt och se att man skall svänga om X km. När det närmar sig kan man ta en snabb flukt igen. Tar max en sekund.

Den här tråden är rolig att läsa. Makten har väl inte mycket mer än ett retrorött ljus och en mätartavla att kolla på i sin 1a, därför ifrågasätter han :) Det är min upplevelse av gamla 1-or iaf.

Den här tråden är rolig att läsa. Makten har väl inte mycket mer än ett retrorött ljus och en mätartavla att kolla på i sin 1a, därför ifrågasätter han :) Det är min upplevelse av gamla 1-or iaf.
Ungefär så, ja, eftersom jag stänger av skärmen. Den tillför liksom inget eftersom det ändå inte finns inbyggd navigering i bilen. Däremot har jag luren precis till höger om ratten så jag kan köra navigering med den om det behövs. Dock är pekskärm ett jäkla helsike. Helt livsfarligt eftersom man måste trycka på exakt rätt ställe, och det krävs ofta rätt många försök. Alltså vill man inte behöva pilla på den medan man kör, utom i nödfall.

Det är inte några konstigheter jag efterfrågar egentligen. Jag tycker det borde gå att ställa in volymen på trafikmeddelanden i radion, men det kan man tydligen inte. Nu vet jag att de i alla fall går att stänga av, men man vet inte om funktionen är av eller på eftersom knappen ger noll feedback (och inget i displayen heller om den är på).
Vad gäller luren så brukar jag inte använda navigering annat än när jag inte hittar. Men om man kan få trafikvarningar där så funkar det förstås. Men, då måste man kunna separera just varningar från alla uppmaningar om att svänga, eftersom jag blir tokig annars.

Det är mycket märkligt att folk accepterar såna oändligt usla skitlösningar och tycker att det är "praktiskt" med saker som gör helt fel eller att man måste pilla på en jäkla skärm istället för att ha dedikerade knappar för saker. Jag föredrar att kolla på vägen liksom. Men det verkar inte så vanligt längre tyvärr.

Då gäller det ju att det går att göra lätt, eftersom man vill ha den på när man INTE hittar. 😂 Känns som det blir kaos hur man än gör.

Betyder det att du sitter och tittar på skärmen när du kör, om du inte redan kan vägen? Verkar lite vanskligt.
Nuförtiden har jag AR-navigation, så bilen ritar ju ut pilar i vägen. En anledning till att inte använda CarPLay etc.
Innan dess har jag sedan många år haft svängar mm i förardisplayen. Och ja, jag kollar ibland på förardisplayen när jag kör. Tycker inte om att killgissa hur fort jag kör eller hur mycket laddning/bensin jag har heller.
Jag kör inte Tesla eller EX30 så förardisplayen sitter framför ögonen på mig.

Nu vet jag att de i alla fall går att stänga av, men man vet inte om funktionen är av eller på eftersom knappen ger noll feedback (och inget i displayen heller om den är på).
att ha dedikerade knappar för saker. Jag föredrar att kolla på vägen liksom. Men det verkar inte så vanligt längre tyvärr.
Det borde stå TP någonstans på displayen om den är på.
1736414992722.png

1736415145525.png

Nuförtiden har jag AR-navigation, så bilen ritar ju ut pilar i vägen. En anledning till att inte använda CarPLay etc.
Innan dess har jag sedan många år haft svängar mm i förardisplayen. Och ja, jag kollar ibland på förardisplayen när jag kör. Tycker inte om att killgissa hur fort jag kör eller hur mycket laddning/bensin jag har heller.
Jag kör inte Tesla eller EX30 så förardisplayen sitter framför ögonen på mig.
Vad är "AR-navigation"? :unsure:
Hastighetsmätare och övrigt sitter ju mitt under synfältet, så där tittar man förstås ibland. Dessutom brukar jag ofta använda en app som visar verklig GPS-hastighet eftersom bilen visar 3-4 km/t fel.

Det borde stå TP någonstans på displayen om den är på.
Visa bilaga 746654
Visa bilaga 746655
Aha, får slå på radion och kolla det då. För den lyssnar jag annars aldrig på.

Vad är "AR-navigation"? :unsure:
Augmented reality. Bilen markerar vägen framför ögonen på dig, ser ut som att någon målat gröna pilar där du skall köra. Svårt att köra fel. Och man slipper en tjatig tant även om man inte vill ta ögonen från vägen.
Hastighetsmätare och övrigt sitter ju mitt under synfältet, så där tittar man förstås ibland. Dessutom brukar jag ofta använda en app som visar verklig GPS-hastighet eftersom bilen visar 3-4 km/t fel.
Va, tittar du på displayer när du kör menar du??

de 3-4 km "fel" är ju specifikt implementerade för att man ska få marginal att kolla de 3-4 olika skärmarna man behöver för att kunna köra några mil.

Augmented reality. Bilen markerar vägen framför ögonen på dig, ser ut som att någon målat gröna pilar där du skall köra. Svårt att köra fel. Och man slipper en tjatig tant även om man inte vill ta ögonen från vägen.

Va, tittar du på displayer när du kör menar du??
Istället för hastighetsmätare då ja, vilket inte sker särskilt ofta och bara ett ögonblick i taget. Skillnad mot att försöka se markeringar för om/när man ska svänga på en pytteskärm som gärna zoomar in utan att man bett om det, så all överblick försvinner.

Skillnad mot att försöka se markeringar för om/när man ska svänga på en pytteskärm som gärna zoomar in utan att man bett om det, så all överblick försvinner.

Alla navigeringsappar visar tydligt högst upp på skärmen vad som är nästa i körschemat. Typ stor pil för avtag åt höger om 6 km och kanske till och med avfartens nummer. Du behöver inte följa den inzoomade spåret.

Du ska ju inte kolla hur du ska svänga eftersom du hittar.

För att precis vem som helst ska kunna klara det så använder Google signalfärgerna grön, gul eller rött. Vid röd indikering så stannar man kontrollerat på anvisad plats och slår upp pärmen till sidan för åtgärder vid trafik.

EDIT. Och enligt happy så är det inga problem. Man kan passa på att tanka/ladda, äta och sova en stund så blir det snart grönt

Alla navigeringsappar visar tydligt högst upp på skärmen vad som är nästa i körschemat. Typ stor pil för avtag åt höger om 6 km och kanske till och med avfartens nummer. Du behöver inte följa den inzoomade spåret.
Visst, men jag kan inte avgöra hur långt 6 km är, så jag måste kolla igen, och igen, och igen. Om man har ljudet avstängt alltså. Och om man inte hittar.
Sen är min defintion av "stor" nog inte samma som din. Särskilt tydligt är det fasen inte om man inte tittar noga.

När jag pendlar är det ENDA jag vill veta, om det är stopp längre fram nånstans. Utan massa annan skit. Och utan ett hejdundrande trumpetande som skrämmer skiten ur en. Verkar svårt att ordna, konstigt nog.

RDS är ju rätt rudimentärt, om det går ut ett TA på din lokala radiokanals täckningsområde så tjuter det. Och många lokala kanaler täcker ett rätt stort område. Det är väl från mitten av 80-talet typ.

Med en modern navigator som har tillgång till trafikdata går det ju att göra lite bättre grejer. Vore ju perfekt om det piper lite bara när den gör om rutten!

RDS är ju rätt rudimentärt, om det går ut ett TA på din lokala radiokanals täckningsområde så tjuter det. Och många lokala kanaler täcker ett rätt stort område. Det är väl från mitten av 80-talet typ.
Precis, systemet är uråldrigt och går tydligen inte att anpassa från användarens sida. Hade varit strålande om de bara fimpat den där vansinniga tut-signalen och man slapp sjukt hög volym.

Med en modern navigator som har tillgång till trafikdata går det ju att göra lite bättre grejer. Vore ju perfekt om det piper lite bara när den gör om rutten!
Nu har jag dock ingen modern navigator, bara en telefon. Synd att klaga på nåt som är gratis, men lite märkligt är det hur knöligt det ska vara. Idag körde jag med google maps bara för att prova. Plötsligt har appjäveln slutat visa hastigheten. Jag har inte ändrat nåt, det har bara hänt av sig självt. Rösten är bytt till en som är våldsamt mycket sämre (och ganska skrattretande) jämfört med förut. När jag närmar mig stan så vill den ändra rutten utan att tala om varför. Jag kollar lite snabbt på kartan och det ser "grönt" ut hela vägen, så jag skiter i appen. Går hur bra som helst, alltså fanns det ingen direkt anledning att ändra rutten. Suck.

Precis, systemet är uråldrigt och går tydligen inte att anpassa från användarens sida. Hade varit strålande om de bara fimpat den där vansinniga tut-signalen och man slapp sjukt hög volym.

Tjena!

Du får flytta, trafikrapporten här nere har inte det där j*vla tutet (vet exakt vilket du menar, skiter fan alltid knäck när jag närmar mig Sthlm)

Du är välkommen västerut också, här blir det tyst i 1-2s och sen kommer en liten spänningsfull trudelutt. Ingenting som skrämmer ens den mest avsomnade pendlaren.

När jag pendlade 34 km genom storstad så kollade jag Google Maps för kösituationen två gånger innan jag drog. En gång när jag vaknade och en gång när jag drog. RDS hjälpte inte så mycket. Är det stopp så är det stopp eftersom alternativen också blev fulla av bilar väldigt fort.

Du är välkommen västerut också, här blir det tyst i 1-2s och sen kommer en liten spänningsfull trudelutt. Ingenting som skrämmer ens den mest avsomnade pendlaren.

När jag pendlade 34 km genom storstad så kollade jag Google Maps för kösituationen två gånger innan jag drog. En gång när jag vaknade och en gång när jag drog. RDS hjälpte inte så mycket. Är det stopp så är det stopp eftersom alternativen också blev fulla av bilar väldigt fort.
Det är ungefär så jag gjort hittills. Är det stopp på E4 inåt stan mellan Södertälje och Stockholm finns inga vettiga alternativ ändå (det går så långsamt att man lika gärna kan vänta). Däremot har jag faktiskt vid ett tillfälle svurit som fan åt att jag ignorerade ett radiomeddelande om olycka. Hade hunnit svänga av och ta gamla E4 söder om Järna, men istället satt jag fast i helt stillastående kö i trekvart. Ingen aning om vad som hänt.

Edit: Sen kan man åtminstone i mitt fall ändå inte lita på RDS. Ofta är det små olyckor med en fil stängd eller liknande, utan att man hört ett pip om detta.

Då får man ju ha en mobilhållare som vi har i andra bilen. Fult men funkar ju lika bra som android auto.
Precis så har jag, men det gör ju inte app-funktionaliteten vettigare.

Som vanligt är sånt som funkar alldeles utmärkt för alla andra ett jätteproblem för @Makten.
Man börjar nästan fundera på var problemet ligger.
Eller: Som vanligt hittar nån på att "Makten har jätteproblem" när jag bara tycker att funktioner är undermåliga. Det går alldeles utmärkt att köra utan navigeringsappar och RDS-meddelanden.

Sen är det uppenbart att många människor accepterar skräp, särskilt i sammanhang där de inte vill kritisera produkter de själva äger och har köpt. Då plötsligt är allt toppen. Det ser du väl själv i den här tråden att exakt det jag skriver konstateras av andra? Sen kan man välja att ignorera det och låtsas att det funkar bra. Sån är dock inte jag.

Edit: Annars kan du ju få förklara din ganska märkliga tro att det skulle vara mitt fel att Sveriges radios trafikredaktion använder en jäkla basun-orkester för att annonsera trafikmeddelanden. Eller att BMW återställer volymen på RDS-meddelanden varje gång man startar motorn, oavsett vad man satte volymen till förra gången. Hur skulle det kunna bero på mig?

Näe jag är med team Makten här. När jag körde mammas bil i höstas höll jag på att bli galen på DA-DAAAA följt av svammel från virrpannor på P4. Och detta för incidenter som bokstavligen är flera mil bort i en riktning jag inte färdas.

Kombinationen känns ju inte jättekul. Eftersom alla bilar jag haft där RDS-TA fungerat också haft ställbar volym så har jag ställt en låg men ändå hörbar volym och då har det varit hanterbart. Men i Maktens läge är det nog enklast att helt stänga av TA.

Hur man ställer in ta/rds kanske upplevdes som ett problem för fler än Makten. Fast dom flesta har nog glömt bort det eftersom det var nåt man löste i slutet av 80-talet typ.

Det här måste vara ett bra erbjudande för den som letar en bil i golf-storlek? Iofs 30 k insats, men utslaget på 36 mån blir det ändå totalt ca 3400kr/mån.

Det här måste vara ett bra erbjudande för den som letar en bil i golf-storlek? Iofs 30 k insats, men utslaget på 36 mån blir det ändå totalt ca 3400kr/mån.
Ja inte så dumt, vår Superb IV kostar 4k/mån 1500 mil inkl service och försäkring. Den dealen är jag nöjd med 👍

Hur man ställer in ta/rds kanske upplevdes som ett problem för fler än Makten. Fast dom flesta har nog glömt bort det eftersom det var nåt man löste i slutet av 80-talet typ.
Hur löste man det då? Det är uppenbarligen inte löst i min bil från 2016. Den må vara omodern, men knappast urgammal.

Nu har jag i alla fall lyckats stänga av skiten. 🤩 Låg i nån dold undermeny som var rätt svår att hitta.
Och jag stängde av ljudet på google maps, så att den bara låter för varningar. Dock fattar jag inte hur man ställer in volymen, för den var alldeles för låg trots att blåtandvolym var nästan maxad. Alltid är det nåt.

Att tillverkar envisas med att göra egna system tänker jag beror på två saker:
-de vill kunna tillhandahålla något som inte finns i android auto/carplay, som t ex AR-navigering i vindrutan som någon nämner
-de vill kunna ta betalt för uppdateringar och trafik-data efter den period som ingår vid nyköp

Jag använder android auto fast bilen har navigering med trafikdata. Hur man kör efter gps kräver ju en viss vana, ljud eller ej. Gps:en är inte alltid exakt på metern så man måste ju ändå ha koll på skyltar och filer i komplicerade trafikmiljöer.

Android auto har ju också tyvärr vissa stabilitetsproblem. Med senaste bilen och luren så fungerar det bättre men trots det så händer det då och då att mobilen inte kopplar upp mot bilen.

Ta/rds har jag inte haft nytta av någon gång tror jag, på den tiden man lyssnade på reklam-radio så fungerade inte funktionen om man rattat in en reklam-radiokanal. Med android auto igång fungerar det inte heller, såvida man inte slagit igång radion först, som i söndags när jag lyssnade på tour de ski och sedan bytte till spotify.

När jag körde bil mera dagligen till och från jobbet inne i stan så var det alltid P4 som var på. Men det var ju inte TA som var intressanta, det var inte så ofta de berörde mig, mera de allmänna trafikrapporterna och de missar man ju om man har en annan kanal på.

Sen har jag för mig att morgonprogrammet då (15+ år sen) var rätt sympatiskt så det blev väl en vana. Nu lyssnar jag sällan på radio.

Hur löste man det då? Det är uppenbarligen inte löst i min bil från 2016. Den må vara omodern, men knappast urgammal.

Nu har jag i alla fall lyckats stänga av skiten. 🤩 Låg i nån dold undermeny som var rätt svår att hitta.
På samma sätt som du. TA är ju helt meningsöst om man inte är intressetad av att lyssna på trafikproblem på andra ställen än där man själv är.

Menar du alltså att Malung, som varken kan vill eller bör bygga laddstationer på egen hand, inte är skyldiga till att halva Stockholm helt plötsligt vill ladda på samma ställe för att de inte insett att en elbil behöver laddas?
Nytänkande!
Snart kommer någon fram till att det inte heller är Malmös fel att det blir köer i Malung.

Jag må vara pro-elbil men jag kan verkligen inte hålla med om att "regeringen måste lösa laddkaoset". Det är helt världsfrånvänt att tro att lösningen på problemet som uppstår ett fåtal timmar om året är att bygga 100 snabbladdare i Malung.

Och det är inte politiken jag vänder mig mot utan de märkliga rubrikerna i tidningarna.

Tillbaka
Topp