[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Apropå tesla, sålde precis av mina tre aktier som jag haft i det bolag pga Musk. Dom har gått bra, +70% det senaste halvåret, men känner att det känns otrevligt att äga en del av hans bolag och vad det står för, undra om det är fler småsparare som kommer att gör lika framöver?
Småspararna gör väl ingen större påverkan i ett sånt bolag, om inte alla agerar unisont.
Det är när norska oljefonden eller annan storägare bestämmer sig att sälja det ger effekt...

Vill man påverka bolaget (som storägare) är det nog bättre att sitta kvar på sina röster och påverka inifrån. Jag tror nog ändå att Elon ryker snart - men å andra sidan verkar han vara en teflonmänniska av rang.

Ägarna bryr sig nog mest om börskursen, och den lär nog behöva börja rasa innan de agerar. Så länge han är polare med Trump lär den hållas uppe (pga förväntningar om politik som gynnar Tesla).

Apropå tesla, sålde precis av mina tre aktier som jag haft i det bolag pga Musk. Dom har gått bra, +70% det senaste halvåret, men känner att det känns otrevligt att äga en del av hans bolag och vad det står för, undra om det är fler småsparare som kommer att gör lika framöver?
Det kommer inte att märkas att några vita priviligierade medelålders par säljer aktier och bilar. Det finns alltid köpare :) Grattis till att du har tjänar pengar på den där deathnazis iaf ;)

Jag börjar bli nyfiken på nya Y faktiskt. Den ska ju vara bättre än den gamla... Men frågan är vad den kosatr när det är dags för bilbyte om 10-11 månader.

Jag tror nog ändå att Elon ryker snart
Kommer inte att hända, då ryker 2/3 av börsvärdet också. Och det vet alla stora ägare. Teslaaktien är ingen investering, det är ett spekulationsobjekt som till stora delar bygger på hajpen kring EM.
Det man kan hoppas på är väl att han tröttnar på dåren i vita huset och lämnar politiken.

Kommer inte att hända, då ryker 2/3 av börsvärdet också. Och det vet alla stora ägare. Teslaaktien är ingen investering, det är ett spekulationsobjekt som till stora delar bygger på hajpen kring EM.
Det man kan hoppas på är väl att han tröttnar på dåren i vita huset och lämnar politiken.
Sannolikheten att deras bromance slutar i en rejäl krasch är ju ca 100%. Frågan är bara om det sker denna veckan, nästa vecka eller först senare.
Och om kraschen blir som en taktisk eller strategisk atombomb.

Senast ändrad:
Vårat billetande tog sig en lustig riktningsändring i helgen...
Vi var och provkörde Ford Focus. Den strök vi från listan för att den var bullrig i motorvägsfart.
Vi provkörde en Octavia med en ganska liten motor, typ 110hk. Den gick fint på vägen, men givet saknades det knuff i motorn. Men det kan vi kanske acceptera.
Vi provsatt även en Suzuki Swace/Toyota Corolla. Förarmiljön överraskade positivt! Den var behagligare att sitta i än Skodan. Men gissar att den är mer åt Focusen i vägljud men vi har inte provkört.
Vi provsatt även en Peugeot 508. Fransoserna avviker, helt klart spännande.
Men största överraskningen var när vi råkade provsitta en Volvo V60. Det kändes bara så bra. Så naturligt. Vi har inte provkört, så det ska vi såklart göra. (Någon som sett Henrik Schyffers show "The 90's – ett försvarstal"? Om Volvohandlaren som säger "Jag har väntat på dig". Så känner jag mig nu.).

Men hur är ägandet av V60? Förstår att de fortfarande har 1 år/1500 mil för service. Kamrem vid 15´.
Vi tittar nog på en recharge/ladd-modell främst. Budgeten spricker. Men kan vi klara 250-300 vore det bra. Vi planerar att äga bilen minst 7-10 år och 15-20 000 mil sett till vårat tidigare mönster.
Några uppenbara fallgropar med V60? Mycket i vår budget har gått 12-15´ mil. Är det något att oroa sig för?

Hittade ett klipp på Schyffert fast från annat tillfälle men det sammanfattar väl det ganska bra: Från 3,07:

Vårat billetande tog sig en lustig riktningsändring i helgen...
Vi var och provkörde Ford Focus. Den strök vi från listan för att den var bullrig i motorvägsfart.
Vi provkörde en Octavia med en ganska liten motor, typ 110hk. Den gick fint på vägen, men givet saknades det knuff i motorn. Men det kan vi kanske acceptera.
Vi provsatt även en Suzuki Swace/Toyota Corolla. Förarmiljön överraskade positivt! Den var behagligare att sitta i än Skodan. Men gissar att den är mer åt Focusen i vägljud men vi har inte provkört.
Vi provsatt även en Peugeot 508. Fransoserna avviker, helt klart spännande.
Men största överraskningen var när vi råkade provsitta en Volvo V60. Det kändes bara så bra. Så naturligt. Vi har inte provkört, så det ska vi såklart göra. (Någon som sett Henrik Schyffers show "The 90's – ett försvarstal"? Om Volvohandlaren som säger "Jag har väntat på dig". Så känner jag mig nu.).

Men hur är ägandet av V60? Förstår att de fortfarande har 1 år/1500 mil för service. Kamrem vid 15´.
Vi tittar nog på en recharge/ladd-modell främst. Budgeten spricker. Men kan vi klara 250-300 vore det bra. Vi planerar att äga bilen minst 7-10 år och 15-20 000 mil sett till vårat tidigare mönster.
Några uppenbara fallgropar med V60? Mycket i vår budget har gått 12-15´ mil. Är det något att oroa sig för?

Hittade ett klipp på Schyffert fast från annat tillfälle men det sammanfattar väl det ganska bra: Från 3,07:
Jag hade en V60 2022 i tre år. Tyst, bekväm och snygg är den. Helt ok att köra. Men krävde ofantligt många verkstadsbesök, tyvärr är kvaliteten inte vad den varit. Mjukvaran (Sensus i den bilen) var allt annat än buggfri också.
Tror jag hade otur med min bil, men kvaliteten är inte lysande.

Lite detaljer: Att jag inte kunde komma in i bilen i under fem minus tyckte Volvo inte var deras problem efter att garantin gått ut. Jovisst bytte de på framdörrarna men på bakdörrarna hänvisade de till att garantin gått ut (vilket den hade gjort, bilen var ju nästan 2.5 år gammal då...).
Läckande panoramatak och följdverkningar av det krävde 7-8 verkstadsbesök. Även där krävdes en del påtryckningar när bilen passerar 24 månader. Att felet varit sen bilen var ny och inte lösts på många verkstadsbesök tyckte de inte heller var ett problem för dem innan jag förklarade läget tydligare...

Så nja, fin bil i teorin men det märks nog allt att det är en kinesisk bil.

Fan vad jag hatar att köpa bil.
Det tråkiga svaret är väl att vill du ha en felfri bil som funkar är Toyotan/Suzukin ett bra val. För den som bara skall frakta sig från a till b och kan leva med en bullrig urtråkig bil.
Volvon är din när den funkar om man inte behöver använda navigationen. Och alla är inte så dåliga som min kine.. förlåt Volvo.

En kompis har en V60, tror det är mildhybrid-dieseln, och jag har inte hört att han gnällt eller klagat nåt på den. Han hade den som förmånsbil först, men valde sen att köpa ut den istf att plocka ut en ny. Så jag antar att han är rätt nöjd med den.

Jag hade en V60 2022 i tre år. Tyst, bekväm och snygg är den. Helt ok att köra. Men krävde ofantligt många verkstadsbesök, tyvärr är kvaliteten inte vad den varit. Mjukvaran (Sensus i den bilen) var allt annat än buggfri också.
Tror jag hade otur med min bil, men kvaliteten är inte lysande.

Lite detaljer: Att jag inte kunde komma in i bilen i under fem minus tyckte Volvo inte var deras problem efter att garantin gått ut. Jovisst bytte de på framdörrarna men på bakdörrarna hänvisade de till att garantin gått ut (vilket den hade gjort, bilen var ju nästan 2.5 år gammal då...).
Läckande panoramatak och följdverkningar av det krävde 7-8 verkstadsbesök. Även där krävdes en del påtryckningar när bilen passerar 24 månader. Att felet varit sen bilen var ny och inte lösts på många verkstadsbesök tyckte de inte heller var ett problem för dem innan jag förklarade läget tydligare...

Så nja, fin bil i teorin men det märks nog allt att det är en kinesisk bil.
Vilket mög!

Sannolikheten att deras bromance slutar i en rejäl krasch är ju ca 100%. Frågan är bara om det sker denna veckan, nästa vecka eller först senare.
Och om kraschen blir som en taktisk eller strategisk atombomb.
Styrelsen i Tesla tror jag kommer tvingas att agera och avsätta Musk, ska man sälja grejer går det inte att ha en högt uppsatt politiker som kör sitt eget race i ledningen. Trumpväljarna kör F150 och Trump är anti mot eldrift så musken har en annan agenda med sitt politiska intresse än elbilar. Gissningsvis effektivisera statsapparaten, polarisera och flyga till Mars

Senast ändrad:
Styrelsen i tesla tror jag kommer tvingas att agera och avsätta musk, ska man sälja grejer går det inte att ha en högt uppsatt politiker som kör sitt eget race i ledningen. Trumpväljarna kör F150 och Trump är anti mot eldrift så musken har en annan agenda med sitt politiska intresse än elbilar. Gissningsvis effektivisera statsapparaten, polarisera och flyga till Mars
Om Tesla vore ett normalt bolag ja, men det är ett bolag som värderas utifrån framtida förhoppningar och där är Musk ovärderlig för att snacka upp kursen + ANNAT. I det ögonblick de kickar ut Musk kommer aktiekursen att krascha och styrelsen förlora enorma summor pengar. Så det kommer inte ske.

Han är en mästare på att prata upp kursen, vet inte hur många gånger han sagt att Full Self Driving (som de sålt i 5+ år för massor av pengar) ska komma inom ett år, men antagligen ända sen start. Jag kommer nog aldrig förstå varför han inte stämts av alla FSD-köpare i USA för länge sedan. Om det nu mot förmodan går live nu i år i USA så undrar jag vad som kommer hända med alla de gamla bilarna som har legacy-hårdvara där det inte stödjs.

Och det finns många, många liknande exempel på saker han utlovat som aldrig händer.

Jag är fortfarande väldigt nöjd med vår bil, men det är inte hans förtjänst :-)

Han är en mästare på att prata upp kursen, vet inte hur många gånger han sagt att Full Self Driving (som de sålt i 5+ år för massor av pengar) ska komma inom ett år, men antagligen ända sen start. Jag kommer nog aldrig förstå varför han inte stämts av alla FSD-köpare i USA för länge sedan. Om det nu mot förmodan går live nu i år i USA så undrar jag vad som kommer hända med alla de gamla bilarna som har legacy-hårdvara där det inte stödjs.

Och det finns många, många liknande exempel på saker han utlovat som aldrig händer.

Jag är fortfarande väldigt nöjd med vår bil, men det är inte hans förtjänst :-)

Jag var tvungen att fråga ChatGPT.

2016 - FSD lanserades som tillval.
Då utlovades demo av självkörning "coast to coast" 2017. Har inte hänt än.

2017 - Musk utlovade att självkörning på nivå 5 borde vara möjligt inom två år.

2019 - Självkörning utlovades vara "feature complete" senare under året.

2020 - Teska ska ha miljoner av självkörande taxis på vägarna senare under året.

2021 - FSD ute ur Beta senare under året.

2022 - snart klart och klara nivå fyra eller fem.

Vet inte riktigt hur hans uttalanden kan boosta aktiekursen längre, måluppfyllnaden är rätt låg.

2020 - Teska ska ha miljoner av självkörande taxis på vägarna senare under året.

Vet inte riktigt hur hans uttalanden kan boosta aktiekursen längre, måluppfyllnaden är rätt låg.
Kättare!

Det där är ju lite Theranos-varning på.

Och det för var väl bara FSD. Sen är det väl den där roboten, robottaxi, nya bilmodeller, osv, som det finns liknande tidslinjer med brutna löften för. Men det verkar ju funka för börskursen iaf.

Och det för var väl bara FSD. Sen är det väl den där roboten, robottaxi, nya bilmodeller, osv, som det finns liknande tidslinjer med brutna löften för. Men det verkar ju funka för börskursen iaf.
Men visst kommer robottaxin i år, det sade ju Musk förra veckan. Det var väl tom till sommaren?
Yeah right.
Hade jag betalt 70k för FSD hade jag varit lite smågrinig. I stället har de plockat bort parkeringssensorer och bygger bilar som inte klarar första besiktningen...
Personligen är jag övertygad om att Tesla kommer tappa 80-90% av sitt värde inom 5 år. Problemet med att investera i detta är att skall man investera i nedgång är timing a och o, och den är svår.

Lånade svärmors v60 under julen pga övningskörning med dottern. Trevlig att
Men visst kommer robottaxin i år, det sade ju Musk förra veckan. Det var väl tom till sommaren?
Yeah right.
Hade jag betalt 70k för FSD hade jag varit lite smågrinig. I stället har de plockat bort parkeringssensorer och bygger bilar som inte klarar första besiktningen...
Personligen är jag övertygad om att Tesla kommer tappa 80-90% av sitt värde inom 5 år. Problemet med att investera i detta är att skall man investera i nedgång är timing a och o, och den är svår.
Vandaliserad Waymo-taxi i LA: https://www.forbes.com/sites/selika...-incident-a-wake-up-call-for-the-av-industry/

Det vet nog inte riktigt han heller; för att få aktiekursen att överträffa toppnoteringen från slutet av 2021 var han tvungen att inleda en bromance med USAs (blivande) president. En extraordinär åtgärd som kan bli svår att överträffa. Men vad vet jag.

Det vet nog inte riktigt han heller; för att få aktiekursen att överträffa toppnoteringen från slutet av 2021 var han tvungen att inleda en bromance med USAs (blivande) president. En extraordinär åtgärd som kan bli svår att överträffa. Men vad vet jag.

Fallhöjden på den relationen är rätt hög. Ser fram mot twitterkriget mellan Elon och Trump.

Nu har visst wall Street och Musk ringt och tullarna är skjutna på framtiden. I alla fall längs den södra muren...Men jag vet vad jag tror

Delar med mig efter 2 år med Tesla 3 LR och 8200 mil.

Innan Teslan avverkade jag 3st Volvo XC70 och 1st V90CC alla med D5an och AWD och totalt ca 60000 mil. Jag är en varsam förare. Med det sagt inte någon som gubbkör. Historiken med Volvobilarna har få problem. Ett hjullager, en gnekande baklucka och en trasigt enhet som behövs för att registrera körjournalen är det jag varit ut för. Favoritbilen hittills var 2015 års XC70 D5 AWD med polestartrim och akustikrutor.

Med stor nyfikenhet började jag köra Teslan. Hade en V60 T8 i några veckor innan jag avslutade en anställning. Den var väl i närheten vad gäller acceleration. När det gäller Teslan hade inget val kan jag tillägga. Det var det som erbjöds. Första intrycket var kvick som attan men stötig och bullrig på landsväg. Redan där kunde jag jämföra med V60 T8an. Nedköp!

Men Drivlina/batteri är fantastisk bra. Att köra eldrivet är så mycket bättre. Har snittat 180 Wh/km och då är det mycket landsväg på milen. Räckvidden är mycket bra. Om sommarn kör jag Östersund-Timrå t/r ca 40 mil och har ändå 20% kvar i batteriet. Räckvidden är fortsatt bra när temperaturen går nedåt och blir sämre först när det är riktigt kallt. Vid en jämförselse av en resa i juli och januari där temperaturskillnaden var +24 och -35 så var energiåtgången dubbelt så hög, 160 respektive 320 Wh/km. Inte så konstigt.

Men sedan slutar de goda vitsorden. Eller det finns en grej till som är riktigt bra. Det är mjukvaru-uppdateringarna som gett förbättringar med tiden. Dock finns mycket mer att önska. En idiotgrej är att torkarbladen går på auto så fort man aktiverar autopilot. Går då att stänga av vilket inte fick förr MEN när man går ut och aktiverar igen så är man tillbaka på auto.

Teslan har så mycket att anmärka på. Det är en dålig vinterbil av många anledningar. Strålkastarna isar igen. Det byggs på snö/is i hjulhusen. Mycket snö/is. Avsaknaden av ram i dörrarna leder till kondens/frost/oljud mm. Spolarvätska rinner över och smetar ned sidorutan.

Den avtagbara dragkroken vill man inte demontera när man väl monterat den.

Takräckets infästning är så dålig. När man monterat det vill man inte demontera det igen. Den fasta placeringen är dålig beroende på takbox. Min sitter så långt bak det går men hänger ut mycket över vindrutan.

Man kan inte aktivt slå på förvärmning av batteriet när man ska åka och ladda på annan än Teslas laddare. Bristfälligt med andra laddare i Teslas karta.

Även om jag vant mig så är lösningen med en centrerad skärm där allt styrs och visas inte något jag gillar. Visst kan man göra en del med rattreglage men ändå.

Det snåla och korkade att endast använda kameror för att tolka omvärlden är farligt och störande. Bilen kan plötsligt bromsa på rak landsväg utan hinder. Man kan inte lite på kameravarningarna när man parkerar.

Bagaget är riktigt generöst men det är ingen höjdare att lasta en sedan med djupt bagage.

Fel som är aktuella nu efter 8000 mil. Missljud i framvagnen. Gnekar högt i låg fart när man kör på ojämnheter. Folk glor. Låter som att ett hjullager är på gång att ge upp. Varningsinfo för bältessystemet. Måste in på service. Stor spricka i takglaset (stenskott).

Hjulhusen är så dåligt isolerade att det smattrar högt i kupén när man kör på grus.

Lacken är ingen höjdare. Svart solid på denna. Tål inget.

Som tur är för mig så är det bara någon månad kvar med detta elände. Sedan blir det Volvo igen.

Det här fallet gör ju inte så att man blir sugen på att satsa på en ny bil (om jag nu till äventyrs skulle få råd att lägga 800.000 på en bil ngn gång):

Det här fallet gör ju inte så att man blir sugen på att satsa på en ny bil (om jag nu till äventyrs skulle få råd att lägga 800.000 på en bil ngn gång):
Det är naturligtvis orimligt att få en så dyr reparation på en så ny bil, självklart borde det gå som goodwill om det inte kan kopplas till misskötsel.
Samtidigt, vill du ha en felfri bil med billiga eller inga reparationer står väl inte Jaguar högst på listan, det är knappast nytt...

Edit: Räknade på det här med förmånsbil och det blir rätt dyra mil inser jag. Kör för lite privat och har för lite intresse i att köra ny bil...

Svänger lite hit och dit gällande detta... Det kostar ju att ha en privatbil också och räknade lite till och det skiljer inte så mycket beroende på vad man väljer för bil. Har tyvärr inte så många att välja mellan och när det gäller elbil är det i princip enbart större av SUV-typ. En som trots allt är intressant, pga att den inte blir så dyr för min del, är Kia EV3 Longe Range. VW ID3 hade kunnat vara intressant men går bort pga att den troligtvis inte är reggad för taklast (enligt säljare, bilregister säger en annan sak) och att den känns rätt tråkig interiört. Den blir även dyrare än EV3:an samt har sämre räckvidd.

Så, någon som har en EV3:a? Vad stör ni er på? Har sett och läst ett gäng recensioner och de flesta är väldigt positiva.

Svänger lite hit och dit gällande detta... Det kostar ju att ha en privatbil också och räknade lite till och det skiljer inte så mycket beroende på vad man väljer för bil. Har tyvärr inte så många att välja mellan och när det gäller elbil är det i princip enbart större av SUV-typ. En som trots allt är intressant, pga att den inte blir så dyr för min del, är Kia EV3 Longe Range. VW ID3 hade kunnat vara intressant men går bort pga att den troligtvis inte är reggad för taklast (enligt säljare, bilregister säger en annan sak) och att den känns rätt tråkig interiört. Den blir även dyrare än EV3:an samt har sämre räckvidd.

Så, någon som har en EV3:a? Vad stör ni er på? Har sett och läst ett gäng recensioner och de flesta är väldigt positiva.
Jag kör Hyundai Kona 2020. Köpt privat. Det är ju en crossover eller liten SUV. Min har 64kWh batteri, 11kW ombordladdare plus CCS ca 80 kW, dragkrok (bara 300kg) och takräcke. Jag är väldigt nöjd och tycker det är en bra bruksbil. Antar att de går att hitta runt 200000kr nu? Helförsäkring för mig är 7000kr på helåret. Den går att köra extremt snålt om man inte har bråttom. Den fungerar dessutom utmärkt tillsammans med solpaneler. Man kan köra ganska mycket, och en dag med bra sol, plocka ner allt ovanför husförbrukning i bilens batteri.

Senast ändrad:
Från Breakit:

Försäljningen av Teslafordon i Tyskland störtdök under januari. Bara 1277 nya Teslor registrerades i landet under januari, en minskning med 59 procent samma period förra året, rapporterar TT. Samtidigt steg den totala försäljningen av elbilar i Tyskland med 54 procent under samma månad. Även i Frankrike och Storbritannien har Tesla fått det tufft, med försäljningsfall på 63 respektive 12 procent i januari, enligt Bloomberg.

Teslas aktie föll 3,58 procent på börsen under onsdagen.

Just januari är en dålig månad att mäta på, nu pushade de massor av försäljning med nollräntekampanjer fram till årsskiftet och har sen presenterat en facelift som ännu inte börjat levereras. Det enda som säljs nu är sånt som blev över från kampanjen. Så just det här är nog mer en tidningsanka.

Men jag tror inte det kommer se kanon ut under Q1-Q2 heller.

Just januari är en dålig månad att mäta på, nu pushade de massor av försäljning med nollräntekampanjer fram till årsskiftet och har sen presenterat en facelift som ännu inte börjat levereras. Det enda som säljs nu är sånt som blev över från kampanjen. Så just det här är nog mer en tidningsanka.

Men jag tror inte det kommer se kanon ut under Q1-Q2 heller.
Fast att trycka ut inför kvartals- och årsskifte sysslade Tesla med redan förra året, så den effekten borde inte störa jämförelsen märkbart. Så Januari stör nog inte i princip.
Den faceliftade versionen kan dock påverka en hel del.
För ett år sedan var väl 3:an nyligen uppdaterad, nu är Y på väg att uppdateras.

Det gör jag alltid, förutom när det veckohandlas på ICA då jag vill köra fram kundvagnen till bagageluckan.
Precis, inte så förtjust i de som gör så och sen skall in med kundvagnen mellan bilarna...
Dessutom har min bil en massa system som varnar om jag backar ut när trafik kommer. Inget som varnar när jag kör ut, men ändå inte ser bakom andra bilar.

Men visst, ibland är backande in i rutan en lösning.

På en av butikerna jag är ibland har de en trottoar eller vad man ska kalla det mellan alla parkeringar (istället för ett staket eller liknande). Så alla kan backa in och sedan gå på trottoaren till butiken. Inga barn där man kör och man kan backa in och lasta i bakluckan.

Dåligt med cykelställ som på alla matbutiker dock :/

Bilagor

• IMG_5209.webp
    IMG_5209.webp
    40.6 KB · Besök: 29
Jag brukar cykal till vår Ica Maxi, cykelparkeringsmöjligheterna är verkligen under all kritik. Å andra sidan så är det ingen annan som cyklar så det kanske är helt rimligt.
Är nog en ganska liten andel av Ica Maxi-kunderna som cyklar dit ja. Gissningsvis har de ungefär samma fördelning mellan cykel-och bilparkering som kunderna, troligen med liten övervikt mot cykelparkering.

Tillbaka
Topp