[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag tror att det är kontraproduktivt för stabiliteten i nätet. Producenterna kommer nog att få svårare att bli av med överskottsel de timmar det är riktigt billigt, för ingen vågar brassa på med laddning etc eftersom det blir för komplicerat att räkna på hur det slår. Enklare att låta det småputtra, det man kan kontrollera, i mitt fall laddning av bil och husbatteri.
Fun fact: jag får betalt för att stabilisera nätet (åt nätägaren) genom att låta Tibber styra min laddbox. Hur mycket stabilisering jag tillhandahåller begränsas av att nätägaren kräver bra betalt av mig för att jag utnyttjar nätet. Motiverat av att jag skapar ostabilitet när jag använder nätet…

Den lokala utmaningen är att där en kritisk linje mellan när man justerat lokalnätet för rätt spänning under dagen när X antal hus har solceller och linjen från X antal elbilar som ska ladda full fräs på natten.
Detta kan ett nätbolag vara intresserad av att få hjälp med, men rimligen så bygger man om sitt nät så man äger styrningen själv.

Men elbilsladdning och solceller påverkar inte dammluckorna i Harsprånget, det är otroligt lite effekt.

Den lokala utmaningen är att där en kritisk linje mellan när man justerat lokalnätet för rätt spänning under dagen när X antal hus har solceller och linjen från X antal elbilar som ska ladda full fräs på natten.
Detta kan ett nätbolag vara intresserad av att få hjälp med, men rimligen så bygger man om sitt nät så man äger styrningen själv.

Men elbilsladdning och solceller påverkar inte dammluckorna i Harsprånget, det är otroligt lite effekt.
Vilken tur då att man inför en avgift och tipsar folk om att inte köra disk och tvätt samtidigt, för det löser ju problemet...

gällande laddboxar kör vi Charge amps aura dual, kändes dumt att inte skapa dubbla uttag då det lär bli fler elbilar framöver och det är skönt att kunna ladda två samtidigt.

Inget krångel hittills men har inte heller utsatt den för något annat än att ladda 1-2 bilar på den. inga appar osv mot den förutom deras egen.

gällande laddboxar kör vi Charge amps aura dual, kändes dumt att inte skapa dubbla uttag då det lär bli fler elbilar framöver och det är skönt att kunna ladda två samtidigt.

Inget krångel hittills men har inte heller utsatt den för något annat än att ladda 1-2 bilar på den. inga appar osv mot den förutom deras egen.
Problemet med den, när jag funderade på den, var att den var dyrare än två separata laddare, även om man betalade full installation för båda. Då blev den inte så lockande.

Problemet med den, när jag funderade på den, var att den var dyrare än två separata laddare, även om man betalade full installation för båda. Då blev den inte så lockande.
Ja, så resonerade vi också när vi installerade dubbla Eease. Våra laddare har funkat bra men vi hade problem med den första jordfelsbrytaren. När den byttes mot en annan sort försvann problemet.

Och köra på natten för att det är billigare då, både tim och effekt.

Nä just ja, då kan det börja brinna, så det ska man inte göra...
Menar mest att man går på fel saker. Tittar jag runt i mitt grannskap var det aldrig ett problem att alla laddar bilar på dagarna. Då är bilarna på jobbet.
Hur systemet hjälps av att jag laddar i 5 kW varje natt, och grannen laddar i 5kW varje natt, snarare än att vi båda laddar 10 kW varannan natt förstår jag inte riktigt. För om det lokala systemet täcker fler än två hus kommer det smeta ut sig till samma förbrukning.
OM det mot förmodan blir någon skillnad är det då att det flyttar viss förbrukning från lågkostnadstid till högkostnad (utifrån elpris då). Dvs nätet har hjälpts minimalt, men elförbrukningen styrs bort ifrån det man försöker göra med prissättningen, och påverkas mer. Hur tror man att medelsvensson kommer hantera den komplexiteten? Jag som civilingenjör relativt insatt i frågorna har mycket svårt att förstå...

Själv tror jag 80% av villaägarna ger upp, skiter i allt och enda effekten är att man klämmer ut dem mer pengar. Samtidigt som man betalar enorma summor för att man bor i fel elområde, pengar som läggs på hög i stället för att bygga ut nätet.

Men nu har vi kanske lämnat ämnet igen 😳

Senast ändrad:
Där får jag ändå ge gbg energi godkänt, enkel modell här — effektavgift vardagar mellan 07-20 november till mars, noll kr resten av året.
Ellevio gick för mig från 565 till 365 kr i månadsavgift, när man lade till 81,25 per kW

Det innebär att om min TOPP under månaden är 2,5 kW eller mer så blir det dyrare. Första månaden landade min topp på ca 7 kW trots att jag har alla system uppkopplade och anpassade till detta och aktivt försökt påverka.

Justeringen skall vara neutral, alltså måste snitt-topp-effekten för Ellevios kunder vara strax under 2,5 kW.
Två möjliga förklaringar finns:
1: Medel-kunden hos Ellevio stänger av all annan el, inkl värme, om de slår på induktionshällen. Och de kör definitivt inte ugn och häll samtidigt tre gånger under en månad.
2: Ellevio har passat på att pungsl.. jag menar smyghöja avgifterna och hoppas att det inte märks förrän man stämmer av införandet efter 2027.

Jag vet vilket av alternativen jag tror på.

Edit: Jag har relativt höga 25A huvudsäkring. Mitt exempel ovan är baserat på min månadsavgift. För den med 16 eller 20 A blir skillnaden mindre, och de får alltså ha ännu lägre toppar för att gå jämt upp. SÅ exemplet är väldigt snällt mot Ellevio.

Ellevio gick för mig från 565 till 365 kr i månadsavgift, när man lade till 81,25 per kW

Det innebär att om min TOPP under månaden är 2,5 kW eller mer så blir det dyrare. Första månaden landade min topp på ca 7 kW trots att jag har alla system uppkopplade och anpassade till detta och aktivt försökt påverka.

Justeringen skall vara neutral, alltså måste snitt-topp-effekten för Ellevios kunder vara strax under 2,5 kW.
Två möjliga förklaringar finns:
1: Medel-kunden hos Ellevio stänger av all annan el, inkl värme, om de slår på induktionshällen. Och de kör definitivt inte ugn och häll samtidigt tre gånger under en månad.
2: Ellevio har passat på att pungsl.. jag menar smyghöja avgifterna och hoppas att det inte märks förrän man stämmer av införandet efter 2027.

Jag vet vilket av alternativen jag tror på.

Edit: Jag har relativt höga 25A huvudsäkring. Mitt exempel ovan är baserat på min månadsavgift. För den med 16 eller 20 A blir skillnaden mindre, och de får alltså ha ännu lägre toppar för att gå jämt upp. SÅ exemplet är väldigt snällt mot Ellevio.
Morsan landade in på runt 3 kW (om jag plockar bort de toppar jag orsakade med motor/kupévärmare). Detta utan att nåt är uppkopplat o styrt utöver att jag sagt åt henne att försöka undvika köra tvätt- och diskmaskin samtidigt och inte heller när hon använder spisen.
När jag kollade statistiken bakåt såg det ut som att sommartid landar det kring 1.5-2 kW, så 2.5 kW i snitt över året är nog inte helt omöjligt. Då är det en normal 2-plans 70-talsvilla på 150 kvadrat som är löpande renoverad, dock ingen elbilsladdning, spabad, etc.

Morsan landade in på runt 3 kW (om jag plockar bort de toppar jag orsakade med motor/kupévärmare). Detta utan att nåt är uppkopplat o styrt utöver att jag sagt åt henne att försöka undvika köra tvätt- och diskmaskin samtidigt och inte heller när hon använder spisen.
När jag kollade statistiken bakåt såg det ut som att sommartid landar det kring 1.5-2 kW, så 2.5 kW i snitt över året är nog inte helt omöjligt. Då är det en normal 2-plans 70-talsvilla på 150 kvadrat som är löpande renoverad, dock ingen elbilsladdning, spabad, etc.

Så nu när du besöker morsan under den kalla perioden så går du ut o startar upp bilen (diesel om jag minns rätt) så den blir varm o go. Bra miljövinst för dom som bestämmer :sneaky:

Där får jag ändå ge gbg energi godkänt, enkel modell här — effektavgift vardagar mellan 07-20 november till mars, noll kr resten av året.
Notera att den är en valbar tariff nu, inte säkert att det är den slutgiltiga.

Tycker det är lite märkligt att tidsindelad tariff kan innebära skillnader över enskilt dygn eller månader. Ett gyllene tillfälle för lagstiftare/Energimarknadsinspektionen att skapa något gemensamt för alla nätägare.

Privatpersoners effekt- eller förbrukningsmönster är tämligen irrelevant för att drifta ett elnät.

På temat, sjukt nöjd med Easee Laddbox och dess lastbalansering som man installerar själv i elmätaren.

Så en ensamstående (antar jag?) person i mindre/normal villa utan elbil gör bara av med lite mer än vad som ger jämvikt, förutsatt att sonen aldrig besöker henne men hon har 25A abonnemang? Tror det stärker min tes att det knappast är medelkunden.

Gör hon av med så lite har hon kanske 16A abonnemang? Då sjönk hennes månadsavgift med... Nej förresten. Då höjdes hennes månadsavgift vid årsskiftet med 20 kr. Plus effektavgift. Hennes abonnemang kommer då aldrig bli neutralt. Nu sjönk iofs överföringsavgiften vid årsskiftet, så om hon använder mycket el men utan någon topp över 2 kW kanske det håller? Om nu medelkunden är en ensamstående storförbrukare med mycket låga effekttoppar blir det nästan rimligt. (Var det bara jag som kände att jag precis beskrev en illegal cannabisodling? Är det Ellevios medelkund?)

Senast ändrad:
Precis som H. skriver så kommer det bli för många parametrar och alldeles för komplext för de allra flesta.

Och bolagen som inför dyr avgift och dygnet runt, det känns som bedrägeri.

Själv drabbas jag knappt, bilen laddas på BRFs abonnemang som alltid varit ett effektabonnemang, vi styr själva vilken effekt vi tar ut. Fast jag hoppas på att de ska sänka avgiften nattetid, då kan vi släppa på 70A då och ha samma kostnad som idag!

Hemma är vi aldrig över 3kW (i snitt en hel timme) knappt ens 2kW.

Har funderat på IMD och ett gemensamt abonnemang med alla grannar, eftersom vi har elbilsladdning som vi kan effektreglera så kan vi styra lasten rätt bra.

Lite om SvKs syn på elområde mm, lite mossigt men bra om man är intresserad.

Gillar också den här:

"– Jag är förvånad över att så många är så stressade över elpriset. Ändå är det totalt sett en ganska liten utgift, runt 5 procent av de totala utgifterna. Men det är inte prisnivån som man är orolig för utan prisvariationerna, säger Claes Hemberg."

Jag hade 7500 + 3600 i elräkning i januari, vilken värld lever han i? Klarar man ens 5% i en liten lägenhet?

Gillar också den här:

"– Jag är förvånad över att så många är så stressade över elpriset. Ändå är det totalt sett en ganska liten utgift, runt 5 procent av de totala utgifterna. Men det är inte prisnivån som man är orolig för utan prisvariationerna, säger Claes Hemberg."

Jag hade 7500 + 3600 i elräkning i januari, vilken värld lever han i? Klarar man ens 5% i en liten lägenhet?
Om ens privatekonomi omsätter dryga 200k/månad är det ju 5% :-).
Men prisnivån på elen är väl snart ointressant, nätägarna kommer ju ta så bra betalt att elpriset försvinner i sammanhanget.
Just nu säljer jag 5 kW, så högt elpris är bra (denna timmen)!

Gillar också den här:

Två vuxna, 70 kvm, relativt ny så tvätt+tork i lgh. Alla andra normala vitvaror. Vi gör av med ca 150 kWh i månaden. Det beroende på vilken del av elpriset man räknar inte ens 1% av hyran en normal månad, och då är hyran inte hushållets enda utgift. Så för såna som oss är det ju helt ointressant egentligen. Så man klarar lätt mindre än 5% i en lägenhet, som jag antar var det du undrade.

Gillar också den här:

700kr för elen förra året, sen tillkommer nog ca 1500kr till Vattenfall (har för mig det brukar vara ca 250kr varannan månad de vill ha). Så ca 2200kr för helåret 😁

Hur stor del av hyran är föreningen/hyresvärdens elkostnader?
Det vet jag förstås inte, svårare att kolla med en hyresvärd än en förening också, men mekanisk ventilation, hissar, mm drar så klart sitt. Fjärrvärmen är ju också en kostnad, som jag misstänker i annan form ryms i @Raggamuffins siffror ovan.

Kan nog tycka att en hel del av eldiskussionerna inte hör hemma i den här tråden… 🙂

Skulle däremot gärna ta del av mer erfarenheter av laddboxar. Easee verkar ju helt ok, Charge Amps Halo kanske inte lika mycket…
Defa? Zaptec?
Hur är apparna? Går det styra via nordpols priser?

Kan nog tycka att en hel del av eldiskussionerna inte hör hemma i den här tråden… 🙂

Skulle däremot gärna ta del av mer erfarenheter av laddboxar. Easee verkar ju helt ok, Charge Amps Halo kanske inte lika mycket…
Defa? Zaptec?
Hur är apparna? Går det styra via nordpols priser?
Easee kan jag inte styra direkt, men kan låta Tibber styra den och då optimera utifrån pris och sätta tak på effektuttag per timme för huset. Via Easees app kan man så klart sätta start- och stopptid, laddeffekt mm.
Appen är ok man används sällan av mig, bara för att "låsa upp" om jag glömt göra det med taggen (jag har spärrat så man måste låsa upp för att få ladda).
Jag behövde 10m kabel, då behövdes lös kabel, vilken Easee har.

@Fattiglapp Det funkar alltså inte riktigt som Zaptec som har ecomode som har koppling till Nordpol? Inte säker på att jag vill ha Tibber… Verkar iofs smart med koppling till effektuttag också.
Verkar som många är nöjda med den annars och håller man sig mellan 22-06 så prickar man väl in de lägsta priserna ändå. Spelar kanske inte så stor roll.

Många elfirmor bytte ju fr Easee till Zaptec när Easee säljstoppades och vad jag hört talar de flesta gott om Zaptec. Jag tycker ju Zaptec är betydligt snyggare också än Easee som ser ut som nåt slags elefanthuvud med kapad snabel. Båda har väl inkluderad livstids 4G-uppkoppling har jag för mig (jag vet att Zaptec har det).

@Fattiglapp Det funkar alltså inte riktigt som Zaptec som har ecomode som har koppling till Nordpol? Inte säker på att jag vill ha Tibber… Verkar iofs smart med koppling till effektuttag också.
Verkar som många är nöjda med den annars och håller man sig mellan 22-06 så prickar man väl in de lägsta priserna ändå. Spelar kanske inte så stor roll.
Har ingen koll på hur Zaptec funkar, men ingen koppling som jag sett än. Men det kan ju komma.
Innan jag hade Tibber kollade jag spotpriset och satte en starttid. Blev nog oftast ganska optimerat. Men tar väl en 10 sekunder om dagen.

Kan nämna att jag givetvis läst om laddboxar på lite andra forum utan att bli mycket klokare. Kan ju helt enkelt vara så att dom flesta är helt ok och det inte spelar så stor roll. Styrningen kanske inte heller spelar så stor roll då det går göra i bilen (rättare sagt bilens app), i alla fall lite halvgrovt (tider och effekt).

Vill man göra roliga saker med integration så tror jag det är Easee eller Zaptec du ska välja, båda är dock rätt beroende av att uppkopplingen mot deras molntjänster funkar. Easee ska numera kunna "falla tillbaka" till lokal styrning via blåtand också.

Vi har en anläggning i BRF med drygt 20 st Easee (Charge + Core) vars effekt styrs av en Enegic effektmätare (två egentligen men det beror på hur vårt elnät ser ut). Det går att göra rolika saker, och det går att integrera mot Home Assistant med om man vill.

Tror inte du måste köra Tibber som elleverantör för att kunna styra laddtiderna med en effektmätare från dem, det går att göra via deras app även utan att vara kund. Eller så gör man det via Home Assistant, funkar också.

Vi har just nu begränsat effektuttaget till 24kW (35A trefas) för hela anläggningen inkl hissar, pumpar osv i BRF och det funkar klockrent, betalar max för 24kW effekt varje månad. Om det blir för lite för de 10 som laddar så får vi höja men i nuläget sä räcker det även om de flesta bara laddar under låglasttid 22-06 (då är överföringsavgiften ca 50 öre lägre / kWh med vårt effektabonnemang). Säkringen är på 120A så det finns lite att ta av.

Idag vill man definitivt ha någon effektstyrning när effektavgifterna står för dörren. Kör man med en Easee så kostar en mätare som kopplas in i elmätaren nästan inget.

Senast ändrad:
Nissan verkade ha sänkt leasingpriset på sin elbil dag.
4990 kr/mån för 4wd, stora batteriet, mellan-utrustningsnivån, inkl. vinterhjul och service.
Dock bara 1000 mil/år.

(Tecken på att Nissan kursar inom 3 månader?)

Läste att Nissan skulle slås ihop med Honda , det kanske har med det och göra

1739549589155.webp

Läste nyss att de planerna gick upp i rök. Skönt tycker jag - varför ska man slå ihop Japans sämsta bilmärke Nissan med ett av de bästa? https://www.bbc.com/news/articles/cx2k1321nedo.amp
Edit: tvåa på

Ja jag läst det precis , det här ska tydligen vara anledningen sammanslagningen som nu inte vart av.

Att göra dem till ett dotterbolag ger Honda kontroll över vad Nissan gör, snarare än en sammanslagning där Nissan förmodligen får behålla en viss del av självförvaltningen. Nissans ledning har gått utför i flera år, och Honda vill inte behöva stödja Nissans dåliga beslut. När det gäller "varför tar Honda över Nissan", blir de i princip tillsagda av den japanska regeringen (som försöker förhindra att en etablerad del av den japanska bilindustrin köps ut/övertas av utländskt kapital).

ostavningsbara kasjkai liksom sömnpillret leaf har väl ändå rosat marknaden? men uppfattat det europeiska utbudet som mer renaultrelaterat, men det kanske inte är så längre..?

Ariya:n var en trevlig provkörning iaf. Hade lätt kunnat se mig själv ha en sån om inte "Once you go Caddy Maxi Life you never go back".

ostavningsbara kasjkai liksom sömnpillret leaf har väl ändå rosat marknaden? men uppfattat det europeiska utbudet som mer renaultrelaterat, men det kanske inte är så längre..?

Tjena!

Dom delar väldigt mycket med Renault.
Navarra måste ju vara Sveriges vanligaste Pickup. Kanske att Mitsubishi tagit över på slutet. 🤔
Nissan har gjort jäkligt mycket bra bilar genom åren, även efter 1986 och Skyline är en legendarisk modell @Raggamuffin

Men designen på många av deras bilar är ju för jävlig. Att man ens lyckats sälja bilar som Murano och Juke..

Tillbaka
Topp