Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag antar att du menar Auris.Finns bara en bil som idag är något sådär prisvärd vad gäller inköpspris, garanti, utrustning, kvalitet och hållbarhet enligt mitt tycke och det är Toyota Corolla, eller Avensis som den hette under några år.
Borde vara så att det aldrig blir problem med tolvvoltsbatteriet på en elbil. Men en del modeller laddar det under körning.Med så låga krav så funkar ju en billigare EV hur bra som helst. En äldre Nissan Leaf eller VW E-Up. Bonusar blir t.ex. att den går att värma upp innan ankomst när man närmar sig med tåget och att den alltid startar direkt utan problem med startbatteriet pga korta körsträckor :-)
Hur har dom löst helljus med så slimmad strålkastare? Sitter det i det svarta hålet under eller är dom väldigt små?
Sätena är korta men jag har faktiskt aldrig stört mig på det. Antagligen för att jag är så lång så att det alltid är korta säten. Även i A6:an som hade "sätesförlängare" blev det för kort, använde aldrig den.
Bättre fjädringskomfort, lägre kupeljud och ventilerade stolar verkar vara stora skillnaderna. Samma batterer, marginellt bättre räckvidd pga optimering av luftmotståndet. Och man kan numera förvara bagage-locket under golvet, vilken fantastisk ide :-) Tänk om de skulle komma på att man kan göra det som en rullgardin också så det inte är konstant ivägen.
Hur har dom löst helljus med så slimmad strålkastare? Sitter det i det svarta hålet under eller är dom väldigt små?
Kul med ny bil![]()
Antog det, flera andra har väl löst det likadant :)Hel och halv sitter i svarta hålet. Det synliga är bara dekorationsljus (DRL).
Har minst sagt svårt att förstå hur man kan beställa en Tesla i dagsläget, men lycka till... du kanske hör till de lyckliga som får den igenom första besiktningen.
Har minst sagt svårt att förstå hur man kan beställa en Tesla i dagsläget, men lycka till... du kanske hör till de lyckliga som får den igenom första besiktningen.
Besiktigade min Toyota Corolla från 99 idag.Finns bara en bil som idag är något sådär prisvärd vad gäller inköpspris, garanti, utrustning, kvalitet och hållbarhet enligt mitt tycke och det är Toyota Corolla, eller Avensis som den hette under några år.
Statistiken säger dock att Tesla sticker ut negativt. Rejält. Både i Danmark, Tyskland och Sverige. Ligger väl runt 30-35% underkända redan vid första besiktningen om jag minns rätt.Tjena!
Jag har besiktat en drös Tesla (fem-sex stycken bara detta året) och en enda har fått ombesiktning, då på för hög dimstrålkastare. Den hade nyligen varit inne på skadeverkstad så felet låg hos dom.
En kollega hade en förra veckan med dragkrok som inte fungerade, men det är inget specifikt för Tesla
Eller tom Zoe, friköpt batteri isf.Med så låga krav så funkar ju en billigare EV hur bra som helst. En äldre Nissan Leaf eller VW E-Up. Bonusar blir t.ex. att den går att värma upp innan ankomst när man närmar sig med tåget och att den alltid startar direkt utan problem med startbatteriet pga korta körsträckor :-)
Statistiken säger dock att Tesla sticker ut negativt. Rejält. Både i Danmark, Tyskland och Sverige. Ligger väl runt 30-35% underkända redan vid första besiktningen om jag minns rätt.
Jag kommer ställa ner mina dimstrålkastare i botten innan besiktning. Tyvärr är det manuell inställning på dem, men det är enkelt att komma åt. Två plastpluppar som ska bort så man kan vika undan innerskärmen och sen en skruvmejsel för justeringen.
Nope än så länge slår Tesla ID4 inunderkännanden, men din känsla kan ju mycket väl ligga före officiell statistik med tanke på vad du jobbar med.Tjena!
Jo, statistiken ligger däråt. Det är ungefär dubbelt så många som genomsnittet, annars ligger underkännandegraden på 17% vid första besiktningen.
Jag tror det till största grad beror på avsaknaden av service och inte kvalitet på bilen.
Tittar man på vad det är för anmärkningar så är det ofta strålkastare vilket, på en såpass ny bil, garanterat är att dom är felinställda. En sak som ändrar sig själv med tiden och som kontrolleras vid vanlig märkes service.
Sen är det däck och bromsar. Det första är vad vi kallar "ägarrelaterade fel" dvs fel som man som ägare själv kan se med blotta ögat och bromsar är för att folk i princip aldrig trycker på bromspedalen.
Det enda jag sett som är modellspecifika kvalitetsbrister när det kommer till Tesla är länkarmarna på äldre S och X och bromsrören på M3.
Nån tidning borde ta upp hur det går för ID4 på första besiktningen. Vi har underkänt ett helt gäng på ojämna bromsar bak. Skulle gissa på närmare 50%
Klart sämre siffra än för Tesla.
Är det inte trummor bak på ID.4:an? De brukar klara väder samt sparsamt användande bättre än skivorTjena!
Jo, statistiken ligger däråt. Det är ungefär dubbelt så många som genomsnittet, annars ligger underkännandegraden på 17% vid första besiktningen.
Jag tror det till största grad beror på avsaknaden av service och inte kvalitet på bilen.
Tittar man på vad det är för anmärkningar så är det ofta strålkastare vilket, på en såpass ny bil, garanterat är att dom är felinställda. En sak som ändrar sig själv med tiden och som kontrolleras vid vanlig märkes service.
Sen är det däck och bromsar. Det första är vad vi kallar "ägarrelaterade fel" dvs fel som man som ägare själv kan se med blotta ögat och bromsar är för att folk i princip aldrig trycker på bromspedalen.
Det enda jag sett som är modellspecifika kvalitetsbrister när det kommer till Tesla är länkarmarna på äldre S och X och bromsrören på M3.
Nån tidning borde ta upp hur det går för ID4 på första besiktningen. Vi har underkänt ett helt gäng på ojämna bromsar bak. Skulle gissa på närmare 50%
Klart sämre siffra än för Tesla.
Jo trummor på alla bilar på plattformen tror jag. Iaf på ID4 ID3 Q4 Enyaq och Born.Är det inte trummor bak på ID.4:an? De brukar klara väder samt sparsamt användande bättre än skivor
Är det inte trummor bak på ID.4:an? De brukar klara väder samt sparsamt användande bättre än skivor
Vetifan, du behöver köpa en box till kroken för 30 lax och samtidigt ändå köpa takräcken och spänna fast längdskidorna på taket.Har leasing som löper ut i sommar (Hyundai Tucson PHEV), så funderar på vad som ska ersätta. Med 4 i familjen är den i minsta laget när vi ska vara borta typ 1v. Sker kanske 5-7ggr/år. Har takbox till skidsemestern.
Vi cyklar till jobbet förutom när det är tjänsteärenden på annan ort.
Funderar på om det skulle funka med mindre bil typ Kia EV3+bakbox på resor. Problemet blir längd skidorna.
Är det någon som använder bakbox som komplement till mindre bil, funkar det bra? Verkar som att alpin skidor får plats i en del bakboxar iaf. Skulle ju vara skönt att slippa takboxen.
Ett krav för min del är genomlastningslucka, så man enkelt kan slänga in längdskidorna i bilen.Funderar på om det skulle funka med mindre bil typ Kia EV3+bakbox på resor. Problemet blir längd skidorna.
Förmodligen betydligt billigare och enklare att fulmodda en så kallad viltkorg. Bunta fast nån slags låda på den bara.Kan man inte fulmodda ett cykelställ med diy-bakbox? Är sånt tillåtet? Eller finns det krav på hur en bakbox ser ut?
![]()
”Körde om och gjorde en Hitlerhälsning”
Tesla sågs länge som ett särintresse för välbeställda miljöaktivister och teknikintresserade. Nu vittnar bilägare om att de får sina bilar dränkta i spottloskor och snusprillor. Håller synen på bilmärket på att förändras?www.svd.se
Håller med.Hur empatiskt störd är man om man angriper bilar för vad man anser att nån helt annan människa gjort? Grottmänniskor. Lås in och kasta bort nyckeln tack.
Som sagt; alla potentiela Teslakunder är inte indoktrinerade wokepajaser som ser nazism i varje oväntad armrörelse.Håller med.
Men jag ställer samma fråga till de som nybeställer Tezlor
Jag tror armrörelsen är överspelad för länge sen. Tror nog de flesta snarare dömer efter handling, och att det är en anledning till att Teslas försäljning kraschar nu.Som sagt; alla potentiela Teslakunder är inte indoktrinerade wokepajaser som ser nazism i varje oväntad armrörelse.
Jag håller, och allra helst 40/20/40 delning av ryggstöden. Det verkar gå en dålig trend i bilvärlden nu med endast 60/40 och ofta helt utan genomlastningslucka.Ett krav för min del är genomlastningslucka, så man enkelt kan slänga in längdskidorna i bilen.
Verkar ju vara stora vinster med bakbox istället för takbox på EV. ViB har gjort tester där räckvidden ökar något med bakbox medans takboxen kortar räckvidden med upp till 20%. Sedan är det ju minst sagt osmidigt att lasta i/ur takbox med dagens höga bilar.Vetifan, du behöver köpa en box till kroken för 30 lax och samtidigt ändå köpa takräcken och spänna fast längdskidorna på taket.
Jag hade nog gått på takbox ändå, även om det drar någon Wh mer, om det är därför du vill slippa takboxen?
Thule Epos kan kompletteras med en mindre box (tror den är 260l) samtidigt som en cykel kan vara på.Kan man inte fulmodda ett cykelställ med diy-bakbox? Är sånt tillåtet? Eller finns det krav på hur en bakbox ser ut?
Egentligen en lysande lösning. Synd att de på Thule-vis tar så bra betalt att enda vinsten med att återanvända drag-delen går till Thule. Ett Epos+box landar en bit bortanför 20k...Thule Epos kan kompletteras med en mindre box (tror den är 260l) samtidigt som en cykel kan vara på.
Ja, oavsett val av box/ställ blir det ju en rejäl peng extra, men kan man då köpa en mindre/billigare bil så kanske det ändå blir en billigare lösning. För dom 45v/år man inte behöver extra utrymmet skulle det ju kännas bra med en mindre bil.Egentligen en lysande lösning. Synd att de på Thule-vis tar så bra betalt att enda vinsten med att återanvända drag-delen går till Thule. Ett Epos+box landar en bit bortanför 20k...
Så kan det vara. Jag har själv ett Epos och är jättenöjd, men kan inte ens med bästa vilja påstå att det är prisvärt egentligen.Ja, oavsett val av box/ställ blir det ju en rejäl peng extra, men kan man då köpa en mindre/billigare bil så kanske det ändå blir en billigare lösning. För dom 45v/år man inte behöver extra utrymmet skulle det ju kännas bra med en mindre bil.
Håller med.
Men jag ställer samma fråga till de som nybeställer Tezlor
Absolut, du sparar kanske ett laddstopp på vägen. Men den vinsten är ju inte så mycket värd om man inte får med grejerna.Verkar ju vara stora vinster med bakbox istället för takbox på EV. ViB har gjort tester där räckvidden ökar något med bakbox medans takboxen kortar räckvidden med upp till 20%. Sedan är det ju minst sagt osmidigt att lasta i/ur takbox med dagens höga bilar.
Sen kan man ju ta med boxen/stället till nästa/annan bil. Vi använder vår box till båda bilarna och kan låna ut till kompisar som också behöver extrautrymme. Det enda som behövs är extra regplåt till respektive bil (om man inte orkar flytta från bilen).Ja, oavsett val av box/ställ blir det ju en rejäl peng extra, men kan man då köpa en mindre/billigare bil så kanske det ändå blir en billigare lösning. För dom 45v/år man inte behöver extra utrymmet skulle det ju kännas bra med en mindre bil.
Tim Cook skänkte en miljon dollar, privat till en numera president. Många som tycker att det är rövhattbeteende. Han är homosexuell och går i prideparader, finns dom som tycker att han syndar och i vissa länder är det till och med dödsstraff på detta. Ska jag sluta köpa Apple-grejer bara för detta?
Trams.