[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Många låga bilar med batteri har väldigt låg sitthöjd bak. Har för mig att ID3 ändå var hyggligt OK, framför allt bra benutrymme och ganska brett.

Tjena!

Var och tittade på en EQA och den är helt bisarrt låg i sitsen. Över 160 lång så är baksätet en katastrof.
EQB däremot är riktigt bra även i tredje raden men finns inte att få tag på med dragkrok. Fanns typ en begagnad till salu.
Just det där med dragkrok är en knäckfrågan för oss, annars hade jag haft en Peugeot E-2008 på uppfarten nu för dom är löjligt billiga idag.
Nu väntar vi på att rätt EX40 kommer ut till salu istället.

Tjena!

Var och tittade på en EQA och den är helt bisarrt låg i sitsen. Över 160 lång så är baksätet en katastrof.
EQB däremot är riktigt bra även i tredje raden men finns inte att få tag på med dragkrok. Fanns typ en begagnad till salu.
Just det där med dragkrok är en knäckfrågan för oss, annars hade jag haft en Peugeot E-2008 på uppfarten nu för dom är löjligt billiga idag.
Nu väntar vi på att rätt EX40 kommer ut till salu istället.
Intressant. Är peggan bra då?

Intressant. Är peggan bra då?
Systerbilen DS3 e-tense är enligt min erfarenhet medelmåttig vad gäller tillförlitlighet. Svårt med reservdelsllgången vilket egentligen är största problemet (där kanske peggan är mindre dålig). Ganska törstig också, typ 24 kWh/100 km på de 4000 mil vi kört.
Dock en trevlig bil som har fin känsla och bra upplevd byggkvalitet.

Vad har händer med tysk bilindustri? Verkar vara ett nytt Facit eller Kodak-moment vi upplever just nu.
det finns många svar men ett lite väl enkelt men ganska intressant jag hörde var följande:

Bilar blir allt mer lika. Det är allt mer som att välja en smartphone. Man behöver en, den behöver fylla de basala behoven men därefter är det mest en fråga om att hitta en vettig billig (android) eller en statusmarkör (Apple). Så det dom differentierar bilar idag är typ ”billig smidig” (kinesiska elbilar) eller status. Oavsett behöver båda vara friktionslösa i sitt användargränssnitt (aka inte tyska bilar som väl mest likar Blackberry-telefoner med sina infotainment?)

Svårt att veta, har Tesla bra eller dålig kvalitet? Bäst bäst i den här undersökningen, efter Lexus men före Toyota.

Mest nöjda ägarna också.

En läsarundersökning är väl inte så mycket att hänga i julgranen i det här sammanhanget…

Vad har händer med tysk bilindustri? Verkar vara ett nytt Facit eller Kodak-moment vi upplever just nu.
Vad är det han är sur över egentligen förutom priset?
Att plast är plastigt?
Att trumbromsar är en bättre fit för en EV där man inte bromsar mekaniskt lika mycket?
Att man slipper alla onödiga finesser som ändå bara kommer gå sönder och kosta pengar att reparera?
Att bilen är stötig för det är "black"/sport-trim som då vanligtvis har mycket hårdare fjädring?
🤔

Att plast är plastigt?
Att trumbromsar är en bättre fit för en EV där man inte bromsar mekaniskt lika mycket?
Att man slipper alla onödiga finesser som ändå bara kommer gå sönder och kosta pengar att reparera?
Att bilen är stötig för det är "black"/sport-trim som då vanligtvis har mycket hårdare fjädring?
🤔
Han klagar på att den bara har en laddport, då har man allt ansträngt sig ganska hårt. Klagar han på att en bensinbil bara har en tanklucka när han testar bensinbiler?

Att plast är plastigt?
🤔
han uppvisar alla tecken på en tomte. även en tomte kan ha sina poänger.

vad han mest borde slå ner på är audis numera nervösa design. kan vi få in ytterligare ett plåtveck här någon stans?? man litar kort sagt inte på bilens grundform och egenskaper, skapar en anonym sörja.

mb satt i samma sits för ett antal år sedan, men har nu spottat upp sig.

Att plast är plastigt?
🤔
Hela vag gruppen befinner sig i djup kris och han försöker hitta anledningar till varför. Tror att problematiken är djupare än denna smäckiga audi.

Svårt att veta, har Tesla bra eller dålig kvalitet? Bäst bäst i den här undersökningen, efter Lexus men före Toyota.

Mest nöjda ägarna också.
Som sagt en undersökning från teslarati ska man nog ta med en nypa salt. Men vår my har tuffat på utan ett problem eller service i 5000mil med en milkostnad på 2kr.
S och X folket med tidiga årsmodeller har nog haft fler problem
VDn är ju ett stort problem iofs

Som sagt en undersökning från teslarati ska man nog ta med en nypa salt. Men vår my har tuffat på utan ett problem eller service i 5000mil med en milkostnad på 2kr.
Milkostnad på 2kr? Inget däckslitage? Ingen finansieringskostnad? Ingen värdeminskning?
Sedan är det ju så att de flesta bilar klarar av att köras 5000 mil utan service, även ICE-bilar, eftersom problemen som kommer av det visar sig senare.

Milkostnad på 2kr? Inget däckslitage? Ingen finansieringskostnad? Ingen värdeminskning?
Sedan är det ju så att de flesta bilar klarar av att köras 5000 mil utan service, även ICE-bilar, eftersom problemen som kommer av det visar sig senare.
Nej, inte utan service. Och på den sträckan är det ju tom kamremsbyte, åtminstone på tid för många.

Hade jag haft möjlighet så hade vår förstabil (eller den största, den som värmer garageuppfarten 95% av tiden) såklart varit en elbil den med. Skulle aldrig köpa en ny fossilbil. Så många fördelar med en elbil.

Nej, inte utan service. Och på den sträckan är det ju tom kamremsbyte, åtminstone på tid för många.

Hade jag haft möjlighet så hade vår förstabil (eller den största, den som värmer garageuppfarten 95% av tiden) såklart varit en elbil den med. Skulle aldrig köpa en ny fossilbil. Så många fördelar med en elbil.
Nu kommer jag med en killgissning men min tolkning av ooms inlägg var att man kan köra en ICE 5000 mil utan service och den håller i många (alla?) fall 5000 mil oavsett rekommenderat serviceintervall från tillverkaren. Fakturan kommer sen för att man misskött bilen de 5000 milen. Ooms påstår inget om att det finns ICE bilar som har rekommenderat serviceintervall på 5000+ mil.

Kamremsbyten är väl snarare mellan 8000-16000 mil om vi ska vara petiga beroende på tillverkare/modell. Inte stött på någon som har så kort som 5000 iaf.

Senast ändrad:
Men vår my har tuffat på utan ett problem eller service i 5000mil med en milkostnad på 2kr.
Åtminstone tio gånger mer än så...

Alrik & Carla har räknat på en begagnad 2021 MY. Totalt 8400 kr per månad = 100 800 kr per år utslaget på 1500 mil = 67,2 kr/mil.

Carup 68kr/mil sa:
Carup Elbil vs bensin och diesel: Vad är billigast att köra nu?

Ny SUV via billån 1500 mil
Tesla Model Y LR AWD
Billån: 7097 kr / mån (via Tesla med ränterabatt)
Kontantinsats: 131 034 kr (Hur mycket som finns kvar efter 36 mån beror på andrahandsvärde)
Försäkring: 600 kr/ mån
Skatt: 30 kr / mån
Bränsle: 750 kr/mån
Totalt: 8477 kr/mån 101 724 kr/år, 67,82 kr /mil (kostnad för värdeminskning/ förbrukad kontantinsats kan tillkomma)

ViBilägare 53 sa:
ViBilägare Billigaste elbilarna att äga: Här får du mest elbil för pengarna

Tesla Model Y Long Range Dual Motor 2021 Nyköp 53,7kr/mil

I den milkostnad Vi Bilägare räknar ut ingår värdeminskning, bränslekostnad beräknad med vår egen testförbrukning, fordonsskatt, försäkring och service. Vi lägger till 10 000 kr för löpande underhåll.

Bränslekostnaden är beräknad med dagsaktuella priser. Elbilar beräknas kosta 1,50 kr/kWh att ladda hemma. Snabbladdning är inte med i kalkylen.

Milkostnaden är baserad på tre års ägande och 6 000 mils körsträcka.

Värdeminskningen är beräknad på grundpris enligt analysföretaget Autovista Inter-Global.

Försäkringspremien är baserad på 2 000 mils körning per år i tre år för en bilägande i stad typ Västerås.

Senast ändrad:
Endast elkostnad, mycket minuspris och gratis/billigt. Däck ser ut att hålla i tre år minst. 1,3% ränta. Spar på räntebaserat och globalindex har snyggat till värdeminskningen. Tsla erbjöd 443(köpt 580 lager mylr med 10mil på mätarn 2023)förra veckan för inbyte mot ny vilket inte är intressant så länge vdn är kvar men kändes ändå som ett rätt generöst bud. Andra bilfirmor bjuder inte över 400.
Bästa rent ekonomiskt är att behålla en bil så länge som möjligt. Kanske ändrar till kinesmärke på huv å bak och folierar om musken fortsätter flippa ut🤣

Endast elkostnad, mycket minuspris och gratis/billigt. Däck ser ut att hålla i tre år minst. 1,3% ränta. Spar på räntebaserat och globalindex har snyggat till värdeminskningen. Tsla erbjöd 443(köpt 580 lager mylr med 10mil på mätarn 2023)förra veckan för inbyte mot ny vilket inte är intressant så länge vdn är kvar men kändes ändå som ett rätt generöst bud. Andra bilfirmor bjuder inte över 400.
Bästa rent ekonomiskt är att behålla en bil så länge som möjligt. Kanske ändrar till kinesmärke på huv å bak och folierar om musken fortsätter flippa ut🤣
Då har du lyckats riktigt bra, men har ändå sådär 28 kr/mil i värdeminskning, om vinterdäck ingick i de 580 och du inte behövt byta något däck. Kapitalkostnad oräknat.
Har du kört 5000 mil på två år utan att kolla skicket på bromsvätskan? Eller gjort det själv med utrustning du redan hade?
Edit: en snabb koll på Google visa att Tesla är lite desperata, för ditt inbyteserbjudande är ett överpris...

Då har du lyckats riktigt bra, men har ändå sådär 28 kr/mil i värdeminskning, om vinterdäck ingick i de 580 och du inte behövt byta något däck. Kapitalkostnad oräknat.
Har du kört 5000 mil på två år utan att kolla skicket på bromsvätskan? Eller gjort det själv med utrustning du redan hade?
Edit: en snabb koll på Google visa att Tesla är lite desperata, för ditt inbyteserbjudande är ett överpris...
Vinterdäck gick på 18. Tesla skulle ha 27 för sina fulare och bredare. Bromsvätska inte kollad. Enda vi fyllt är spolarvätska
De vill säkert snygga till kommande kvartalssiffror mtp deras bud

Vinterdäck gick på 18. Tesla skulle ha 27 för sina fulare och bredare. Bromsvätska inte kollad. Enda vi fyllt är spolarvätska
De vill säkert snygga till kommande kvartalssiffror mtp deras bud
Antar att vinterdäcken ingick i inbytet, så då har du 3 kr/mil bara där om det är samma däck.
Märkeshjul är sjukt dyrt, tror jag gav över 40 till min Audi (tjänstebil så skulle ingå i nybilsköpet). Billigaste minsta fälgarna… så 27 är rena rean

Nu kommer jag med en killgissning men min tolkning av ooms inlägg var att man kan köra en ICE 5000 mil utan service och den håller i många (alla?) fall 5000 mil oavsett rekommenderat serviceintervall från tillverkaren. Fakturan kommer sen för att man misskött bilen de 5000 milen. Ooms påstår inget om att det finns ICE bilar som har rekommenderat serviceintervall på 5000+ mil.

Kamremsbyten är väl snarare mellan 8000-16000 mil om vi ska vara petiga beroende på tillverkare/modell. Inte stött på någon som har så kort som 5000 iaf.
Precis, bara för att Tesla säger att det inte behövs service, innebär ju inte att det är så. Kostnaden för det kommer ju för den som har bilen säg fr 10-20k mil, men det skiter ju både Tesla och första ägaren i.
Det är faktiskt ytterligare en anledning till att man som beg.köpare bör akta sig för Tesla, och nåt som bör reflekteras i beg.priser (såvida inte skötsel och skick kan verifieras på annat sätt).

Precis, bara för att Tesla säger att det inte behövs service, innebär ju inte att det är så. Kostnaden för det kommer ju för den som har bilen säg fr 10-20k mil, men det skiter ju både Tesla och första ägaren i.
Det är faktiskt ytterligare en anledning till att man som beg.köpare bör akta sig för Tesla, och nåt som bör reflekteras i beg.priser (såvida inte skötsel och skick kan verifieras på annat sätt).
Kostnaden kommer redan vid första besiktningen...

att inte byta bromsvätska vedertagna vartannat år ger risk för haveri av esp-hydraulblocket.

brukar kosta 20 snarare 40 tusen att få ordning på det felet.

lite som att köpa en fultysk från tex canyon istället för ett riktigt märke, man kan göra båda :)

Jag har ingen bekant med låg reparationskostnad på sina gamla bilar runt 20k mil för övrigt. Allt från xc60 till Audi a6 kostar mycket för att jobbpendla med... plus service då.

Synd man inte kan lita på bilprovningen längre, annars hade ju en nybes bil alltid varit top notch.

lite som att köpa en fultysk från tex canyon istället för ett riktigt märke, man kan göra båda :)

Jag har ingen bekant med låg reparationskostnad på sina gamla bilar runt 20k mil för övrigt. Allt från xc60 till Audi a6 kostar mycket för att jobbpendla med... plus service då.

Synd man inte kan lita på bilprovningen längre, annars hade ju en nybes bil alltid varit top notch.
Nä, har man tummen mitt i näven bör man sälja bilarna innan 15k. Bäst totalekonomi får man nog på en 3-4 år gammal beg med 5k på mätaren som man kör till ca 15k. Då tar första ägaren merparten av värdeminskningen och förhoppningsvis slipper man de större reparationerna. Givet att den är välskött och sköts väl då. Annars kan nog större rep komma redan vid 10k.

Jag vet inte om du är seriös men bilprovningen har väl aldrig kollat driftsäkerhet?

Nä, har man tummen mitt i näven bör man sälja bilarna innan 15k. Bäst totalekonomi får man nog på en 3-4 år gammal beg med 5k på mätaren som man kör till ca 15k. Då tar första ägaren merparten av värdeminskningen och förhoppningsvis slipper man de större reparationerna. Givet att den är välskött och sköts väl då. Annars kan nog större rep komma redan vid 10k.
Men idag är det nästan nypris (pris 2021) på en sådan bil.

att inte byta bromsvätska vedertagna vartannat år ger risk för haveri av esp-hydraulblocket.

brukar kosta 20 snarare 40 tusen att få ordning på det felet.

Jag har aldrig bytt på någon bil faktiskt, och aldrig haft något bromshaveri. Bytt något ok på nån bil, men det har varit sommarbilar som stått halvårsvis vilket kanske inte är det bästa.

Tesla rekommenderar kontroll av bromsvätskan vartannat år om jag inte minns fel. De tar ca 2500 kr för att smörja upp bromsoken och kolla bromsvätskan.

Vilken annan service är det som behöver göras för att bilen inte ska haverera undrar jag?

Det är ju lite legio i branschen att service bara görs så att bilen håller garantiperioden ut, många tillverkare som säger att oljan i växellådan aldrig behöver bytas t.ex., men det enda det betyder är att den inte kommer gå sönder under garantiperioden utan byte :-)

Det går ju att ha tur också och klara sig utan dyrare reparationer i massor av mil. Har haft rätt bra flyt med alla mina bilar ändå, aldrig behövt laga något jättedyrt.
Man ska ju ha tur med gamla bilar. Jag svetsade ett hål i avgasröret nu. Bytte en bromsvajer förra året. Tror inte det var något alls de två åren innan dess. På kanske 4-5 000 mil.

24000 mil har väl t o m vissa modeller på kamremmen. Hur det kan skilja så enormt förstår jag inte riktigt, gummirem som gummirem..

Men kapitalkostnaden som är den stora kostnaden måste rimligtvis vara högre än 2 kr milen?

Det är ju inte Teslaratis undersökning, artikeln är handlar om en annan undersökning som gjorts bland ägare. Typ som Autoindex som brukar göras i Sverige om jag inte minns fel, de resultaten brukar ju vara ganska omskrivna.

Men nånting borde det ändå vara värt att ha nöjda ägare. Jag är fortfarande jättenöjd med vår Y även om jag inte är nöjd med allt som Elon gör eller företaget heller för den delen.

VW's dieselspridare har väl en förväntad livstid på typ 16.000 mil, men de byts ändå inte. De räknar helt enkelt med att folk blir stående 4 gånger.
då är mina 47000 mil på a2an ovan off limits. spridarna har varit på g ett par tre gånger, men det har då ordnat sig med liqui moly kräkmedel. länge sedan sist nu...

ett indirekt tecken som jag undrat kan ha samband med större spridarhål är att bränsledatorn som förr var exakt, numera anger cirka 5 procent mer förbrukning än den verkliga, som tendensvis genom åren sjunkit. bilen går fortsatt kraftfullt och jämnt.

kompisen med en a2 3L körde ett tag på rme, vilket spridarna inte trivdes med. det blev renoverade enheter för pumpe-düse från tyskland. uppåt ett par tusen per cylinder om jag minns rätt. hans har gått 53000 mil.

Senast ändrad:
En sak jag saknar från XC70, är ett rejält lastgaller.
Är det någon som har det till sin Model Y?

Är dessa något att ha?

Italienska bilar såsom Fiat/Alfa brukar ha kort bytesintervall.
T.ex.
Fiat Tipo har 4500 mil/3 år på vissa motoralternativ.
Fiat Ducato (vanlig som husbil) har vissa fall var 4.e år.

Ja då måste man ställa in halvljusen i menyn och i värsta fall ta fram en skruvmejsel och justera dimljusen med. Fy fan! :D
Och boka ombes, ta ledigt från jobbet för att åka dit… men visst, hela världen är det inte. Den insatta Teslaägaren gör antagligen den kontrollen själv innan bes i stället, så man kommer tillhöra de 2/3 som får bilen igenom första bes.

Tillbaka
Topp